וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדהים שנובאק דג'וקוביץ' אוכל מהחרא שמוגש לנו", הפליטים מקווים להכרה

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 13:18

הפליטים שמוחזקים במלון פארק מקווים לעורר מודעות לתנאים הקשים ולחוסר הוודאות בהם הם מצויים בעקבות הטניסאי הטוב בעולם. מהדי עלי, שכלוא כבר תשע שנים במספר מתקנים אחרי שברח מאיראן, אמר: "רק מנסה לשרוד כל שעה מזוי** בכלוב הזה"

מעריציו של נובאק דג'וקוביץ' תומכים בו מחוץ למלון פארק במלבורן, אוסטרליה/מתוך טוויטר

עד השבוע מעט מאוד אנשים שמעו על מלון "פארק" במלבורן, שמשמש גם מתקן כליאה למבקשי מקלט, חלקם כלואים שם במשך חודשים וחלקם אפילו מעל לתשע שנים. כל זה השתנה כשנובאק דג'וקוביץ' נשלח לשם עד ההחלטה של בית המשפט לגבי סילוקו מאוסטרליה.

ביום חמישי אחרי הצהריים, שעון אוסטרליה, החלה התקהלות המונית מחוץ למלון כשמוחים, עיתונאים ומשטרה הגיעו אל המקום. רבים מהמוחים הניפו שלטים ודגלים שלא קשורים לזכויותיהם של מבקשי המקלט, אלא כמובן קראו לשחרורו של הטניסאי הטוב בעולם, נובאק דג'וקוביץ'.

מהדי עלי, פליט איראני במלון פארק במלבורן. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"מה??? אתם משוגעים??? תארו לעצמכם את דג'וקוביץ' יושב כאן ואוכל את האוכל שלנו, אי אפשר להאכיל אותו בחרא הזה". מהדי (מימין)/אתר רשמי, מתוך טוויטר

מהדי, ששוהה במתקן, דיבר ב-VICE על העובדה שהכוכב הסרבי איתו במלון ואמר: "כשהתעוררתי בבוקר ואנשים שאלו אם דג'וקוביץ' במלון פארק, אמרתי: מה??? אתם משוגעים??? תארו לעצמכם את דג'וקוביץ' יושב כאן ואוכל את האוכל שלנו, אי אפשר להאכיל אותו בחרא הזה. חשבתי שאם ישלחו אותו לאנשהו, זה יהיה לאיזה פנטהאוז או מלון יוקרה. ואז זה נודע לי: דג'וקוביץ' כאן, כלוא איתי. הטניסאי הכי טוב בכל הזמנים".

אחד המפגינים למען דג'וקוביץ' הודה: "אני מרגיש כל כך בור. הגעתי לכאן למען דג'וקוביץ' וגיליתי שיש כאן אנשים שכלואים במשך תשע שנים. זה לא צודק".

"המלון הזה הוא מסוכן מבחינת קורונה", אמר פעיל במאבק לזכויות הפליטים, "הפליטים לא יכולים להיות מוחזקים כאן, אני לא חושב שדג'וקוביץ' צריך גם להיות מוחזק כאן, אבל אני מקווה שהמצב שלו ישפוך אור על מצבם של הפליטים".

עוד בוואלה!

לא רק דג'וקוביץ': סורבה כניסתה של טניסאית צ'כית לאוסטרליה

לכתבה המלאה
מעריצים של נובאק דג'וקוביץ' מחוץ למלון פארק במלבורן, אוסטרליה. Diego Fedele, GettyImages
מעריצים של דג'וקוביץ' מחוץ למלון פארק/GettyImages, Diego Fedele

במהלך ההפגנות עשרות פליטים נצמדו אל החלונות כדי להבין מה קורה בחוץ. מהדי קיבל עשרות פניות מעיתונאים כדי לדבר על המצב שלו ואמר: "עיתונאים אפילו לא שואלים ולא אכפת להם מה אני עברתי. דיברתי בטלוויזיה ובכל הדיווח שלהם לא הזכירו אותנו אפילו פעם אחת. זה פוגע בי כי הם מנצלים אותי. זה היה אמור להיות הפוך, אנחנו רצינו לנצל את המצב של דג'וקוביץ' כדי לעורר מודעות לגבינו, לא צריך לנצל אותנו כדי לעורר מודעות כלפיו".

מהדי עצמו הגיע לאוסטרליה מאינדונזיה ב-22 ביולי 2013, שלושה ימים בלבד אחרי שאוסטרליה הודיעה על מדיניות נוקשה לגבי מבקשי מקלט, שהגיעו בספינות. הוא ברח מאיראן כשהיה בן 15 ועזב את אינדונזיה בסירה לפני שנעצר על ידי הרשויות באוסטרליה ונלקח למתקן מעצר באי כריסמס, שנמצא קרוב לאינדונזיה. אחרי 90 יום, הוא נלקח למתקן כליאה אחרי בנאורו, אי נוסף תחת שליטה אוסטרלית, שם הוא נשאר במשך שש שנים לפני שהגיע לאוסטרליה ב-2019.

מאז הוא מועבר בין מתקני כליאה רבים באוסטרליה, כולל מלון פארק, בו הוא שוהה מאז אוקטובר. הוא בן 24 ובילה כבר 3,090 ימים במתקני כליאה, ללא מושג מתי ישוחרר אם בכלל. "אני לא יודע כלום", הוא אומר, "אני לא יודע מה יקרה מחר, אני לא יודע מה יקרה היום. כל העניין הוא אבסורד. אני צריך לחיות את הרגע ולנסות לשרוד כל שעה מזוינת".

אוהדי טניס באוסטרליה בתמיכה לטניסאי הסרבי נובאק דג'וקוביץ'. רויטרס
מעריצי דג'וקוביץ' קוראים לשחרורו/רויטרס

ההישרדות הייתה קשה מבחינת מהדי, במיוחד במתקן הכליאה בנאורו, שהוגדר כבעל תנאים אכזריים וקיצוניים על ידי אמנסטי. גם במלון פארק התנאים קשים, במיוחד לאור העובדה שהמקום הוצף בקורונה והוגדר על ידי הצוות והשוהים בו כאינקובטור של הווירוס.

כמה ימים לפני חג המולד חלק ממלון פארק נשרף והעצורים בו התלוננו שהאוכל שהוגש להם היה מלא ברימה ועובש. "זה כלוב", אומר מהדי, "אתה מוקף בקירות ולא יכול לצאת מכאן. הם קוראים לזה החזקה לזמן לא מוגדר, מה שאומר שאין דדליין, אין משפט. יכול להיות שתשוחרר מחר, אולי היום ואולי בעוד עשר שנים. החזקה ללא זמן מוגדר זה הדבר הכי גרוע שיש. אם נשפטת אתה יכול לפחות לתכנן את חייך. ארבע שנים, חמש שנים, שלוש שנים, תשע שנים - אתה יודע שבסוף תשוחרר".

מהדי סיפר על דיווחים ושמועות שהיו במהלך השנים: "אתה חושב שאתה הולך להיות משוחרר בשבוע הבא ואז השבוע הבא מגיע ואתה עדיין שם. אתה חושב שאולי תצא בשנה הבאה, אבל לא, יש מערכת בחירות ואני אשוחרר אולי אחרי מערכת הבחירות. הרבה פעמים אתה מבין שכנראה לא תשתחרר לעולם, זה המקום אליו אתה שייך".

נובאק דג'וקוביץ' בשדה התעופה במלבורן. רויטרס
דג'וקוביץ' בשדה התעופה/רויטרס

מהדי טוען שרבים מהאסירים שאיתו מתמודדים עם מחשבות אובדניות. ב-2016 אחד מהם שרף את עצמו למוות במחאה על התנאים הקשים שהיה צריך לסבול בנאורו. מהדי עצמו אובחן כסובל מחרדה ובעיות שינה. הוא מעביר את ימיו בקריאה, נגינה בגיטרה או הליכות על גג המלון ועישון.

"אני צריך לחשוב איך לשרוד, בכל יום מחדש", אומר מהדי, "אנחנו לא שורדים יותר. נהגנו לשרוד, עכשיו אנחנו מנסים לשרוד. זו האופציה היחידה שיש לנו". מהדי מקווה מאוד שמעצרו של דג'וקוביץ' יעורר תשומת לב לעניין שלנו: "המסר שלי למר דג'וקוביץ' הוא: אתה הוחזקת באותו מקום כמוני במשך יום, יומיים, אולי שלושה וחווית איך זה מרגיש. יש כאן אנשים שמוחזקים במלון הזה במשך שנים, בחדרים האלה, שאוכלים את האוכל הזה במשך שנים. אין להם גישה לאוויר צח במשך שנים. הם מוקפים בקירות במשך שנים. אני מקווה שתעשה משהו, שתדבר בשבילנו, שתעורר מודעות כי לך יש קול שנשמע בעולם".

מהדי עצמו הפך בינתיים לכוכב בטוויטר ומעלה ציוצים רבים, ביניהם כתב: "כל כך עצוב שהרבה עיתונאים יצרו איתי קשר כדי לשאול אותו לגבי דג'וקוביץ'. אני כלוא בכלוב כבר תשע שנים, אני בן 24 היום וכל מה שרוצים לדבר איתי זה על זה. מעמידים פנים כאילו שאכפת להם ממני ואז ישר שואלים אותי על דג'וקוביץ'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully