וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסרון שהפך ליתרון, הבאנקר החדש והלהיט הבא: דירוג העוצמה החודשי

30.11.2021 / 15:00

הקאמבק המיוחל של ליברפול, הנכס היקר של צ'לסי, היורש של ברונו פרננדש בספורטינג, וגם: ההיעדרות שעולה לבאיירן ביוקר, הקושי המפתיע של ריאל וההסתבכויות של פ.ס.ז'. הטופ 10 האירופי שלנו, כולל האתגר הנדיר של גווארדיולה

תקציר: שערי המחזור ה-13 בבונדסליגה/ספורט1

אומרים שבחודשים של פגרות נבחרות קשה מאוד ללמוד על מה עשו הקבוצות, שהרצף שהן שמייצרות נקטע בגלל שהן לא משחקות כשבוע וחצי. אירועי נובמבר 2021 הוכיחו כמה זה רחוק מהמציאות. עם שני מחזורים קריטיים של ליגת האלופות, קרבות צמרת בליגות הבכירות ויריבויות שחודשו, החודש סיפק לא מעט חומר למחשבה לכמה מהקבוצות הבכירות באירופה.

חלקן עשו התקדמות מרשימה, חלקן נעמדו במקום, וחלקן עשו הכול כדי לא להיכנס לעשירייה. אז רגע לפני שמתקרבים למחזור הסיום של ליגת האלופות ולתקופת חג המולד בכדורגל האירופי, מי הן עשר הקבוצות הטובות ביבשת?

seperator

מקום עשירי: אתלטיקו מדריד (3-)

מבט על התוצאות האחרונות של הקולצ'ונרוס מצביע כי יש לעשות הפרדה בין מה שקורה בליגה למה שקורה בליגת האלופות. נכון שאלופת ספרד הוגרלה לבית המוות עם ליברפול, פורטו ומילאן, אך אפשר להיות מאוכזבים מכך שאחרי חמישה מחזורים יש לה ניצחון אחד בלבד, כאשר גם הוא היה מפנדל מפוקפק בתוספת הזמן. דייגו סימאונה הגיע לאנפילד, ראה את שחקניו של יורגן קלופ מבקיעים פעמיים תוך עשרים דקות והבין שהקבוצות פשוט לא באותה רמה.

במחזור הבא באלופות אירחה אתלטיקו את מילאן, שנראה היה כי היא סיימה את הקמפיין. תוסיפו על כך את הפציעות של הרוסונרי ואת הכושר הירוד שלהם, ותקבלו משחק שאמור להסתיים בשלוש נקודות. אתלטיקו לא השכילה לנצל זאת, נכנעה בדקה ה-87 וסיבכה את עצמה משמעותית לקראת מחזור הנעילה.

בליגה היא אמנם רחוקה ארבע נקודות מהפסגה, אך שם היא נראית יותר טוב. סימאונה נהנה מ-0:3 חלק ומרשים על בטיס, ראה את פליפה מסדר 0:1 מאוחר על אוסאסונה וגם ה-1:4 בקאדיס לא הייתה תוצאה מובנת מאליה, כשכל חברי ההתקפה כובשים פרט ללואיס סוארס. נורת האזהרה הגיעה לפני הפגרה, ב-3:3 בחוץ מול ולנסיה, אז הוגו דורו כבש צמד עבור המקומיים עמוק בתוספת הזמן.

מאוד לא אופייני לאתלטיקו לשמוט יתרון באופן כזה, ואם ההגנה לא תתייצב, גם חוליית ההתקפה המוכשרת לא תספיק כדי להיאבק על תארים. מי שממשיך להראות יכולת טובה העונה הוא יאניק קראסקו, שבדומה לנבחרת בלגיה הוא מתופקד כשחקן כנף שמאל במערך שלושת הבלמים. עם שני בישולים החודש, יכולותיו ההתקפיות מסתמנות כסיבה מרכזית לשינוי המערך של מאמנו.

עוד בוואלה!

"איך מסי לא מתבייש?": ביקורת קשה על הפרעוש אחרי הזכייה

לכתבה המלאה
יאניק קראסקו שחקן אתלטיקו מדריד. רויטרס
הסיבה העיקרית לשינוי המערך. יאניק קראסקו/רויטרס

מקום תשיעי: ספורטינג ליסבון (כניסה חדשה)

ב-28 בספטמבר אלופת פורטוגל הפסידה 1:0 בדורטמונד ונותרה ללא נקודה אחרי שני מחזורים בליגת האלופות. שלושה מחזורים לאחר מכן, היא הבטיחה את המקום בשמינית הגמר עם 1:3 על אותה דורטמונד. מאז אותו משחק בגרמניה שיחקה הקבוצה 11 פעמים - ורשמה 11 ניצחונות.

אז נכון, אפשר להגיד שהליגה הפורטוגלית רחוקה מהעין של הצופה הממוצע, אבל על פי דירוג אופ"א זו כבר הליגה החמישית בטיבה באירופה, מעל הצרפתית. לא מן הנמנע שפורטוגל תשלח שלוש נציגות לשמינית גמר ליגת האלופות, ואם זה אכן יקרה, רק אנגליה תוכל להתהדר ביותר נציגות ממנה.

באותו פרק זמן ספורטינג הבקיעה 27 שערים וספגה חמישה בלבד. הפורטוגלים הבקיעו שמונה שערים בשני משחקים מול בשיקטאש, לא התקשו לכבוש שלישיה מול דורטמונד, ועברו בקלילות גם את היריבות בליגה המקומית. מי שמנצח על הקונצרט הוא הקשר פדרו גונסאלבש. מלך שערי הליגה בעונה שעברה מועמד להפוך לאקזיט הבא של הירוקים, ברונו פרננדש 2.0.שחקן הנבחרת בן ה-23 נמצא בכושר שיא, ובחמישה משחקים בנובמבר הוא הבקיע שבעה שערים ובישל פעמיים.

את ההתקפה הקטלנית משלימים פאוליניו ופאבלו סראביה, ששמר על מעמדו בהרכב נבחרת ספרד על אף שעבר לליגה פחות נוצצת. במחזור הליגה הקרוב ספורטינג תתארח אצל בנפיקה לדרבי לוהט, וארבעה ימים לאחר מכן תתארח אצל אייאקס. אמנם ספורטינג לא תוכל לסיים בפסגה, אך תצוגה מרשימה באמסטרדם תשלח איתות לשאר היבשת לקראת הגרלת שמינית הגמר - תחשבו פעמיים לפני שאתם מייחלים לפגוש אותנו.

פדרו גונסאלבש שחקן ספורטינג ליסבון. Soccrates Images, GettyImages
האקזיט הבא? פדרו גונסאלבש/GettyImages, Soccrates Images

מקום שמיני: אייאקס (=)

את החודש הקודם סיימה אלופת הולנד עם תשעה שערים תוך פחות משבוע לרשת של דורטמונד ופ.ס.וו איינדהובן. באמסטרדם היו על גג העולם, אך בנובמבר משהו קצת נרגע. שתי תוצאות 0:0 רצופות בליגה פתחו מחדש את מירוץ האליפות, וגם ה-1:3 על דורטמונד בחוץ בליגת האלופות הגיע הרבה בזכות כרטיס אדום שערורייתי שספג מאטס הומלס.

אייאקס ידועה בעיקר בשל הכדורגל הסוחף בהתקפה, אבל רבים שוכחים לשים לב גם להגנה שלה. הקבוצה ספגה רק שני שערים מאז תחילת אוקטובר, ושניהם הגיעו מפנדלים. אריק טן האח מצא את ההרכב שייצב את ההגנה. דיילי בלינד חזר לעמדת המגן השמאלי, בעוד יוריין טימבר, מגן ימני במקור, עבר למרכז ההגנה והוצב ליד ליסנדרו מרטינס, שעשוי בעתיד הלא רחוק להפוך לבלם המוביל של נבחרת ארגנטינה.

בצד ההתקפי ממשיך ללהוט סבסטיאן האלר, שהבקיע צמד וסידר להולנדים מהפך בחוץ נגד בשיקטאש. יחד עם רוברט לבנדובסקי, חלוץ נבחרת חוף השנהב הוא מלך שערי ליגת האלופות עם תשעה שערים אחרי חמישה משחקים בלבד. בקרוב ייסע האלר לאליפות אפריקה וישאיר את קבוצתו ללא החלוץ הפותח, אך עם דושאן טאדיץ', אנתוני וסטיבן ברחהאוס, סביר להניח שלטן האח יהיו פתרונות.

ליסנדרו מרטינס "דורך" על ערן זהבי, פ.ס.וו איינדהובן. ANP Sport, GettyImages
בדרך להפוך לבלם המוביל של נבחרת ארגנטינה? ליסנדרו מרטינס/GettyImages, ANP Sport

מקום שביעי: אינטר (=)

אחרי פתיחת עונה מגומגמת ומרדף אחרי נאפולי ומילאן, אלופת איטליה חזרה להיות הקבוצה החמה בארץ המגף. סימונה אינזאגי פגש החודש את שתי המוליכות והשיג ארבע נקודות מתוך שש, כולל 2:3 על נאפולי במה שהיווה הפסד הליגה הראשון של הדרומיים העונה. לשני שחקני הרכש החדשים בהרכב של האלופה, הקאן צ'לחנוילו ואדין דז'קו, יש חלק משמעותי בשיפור. הטורקי שחצה את הכביש ממילאן מביא לקישור שכולל את ניקולו בארלה ומרסלו ברוזוביץ' מימד התקפי שהיה חסר אפילו בשנה שעברה, ונראה שסוף סוף מצא את המקום בו הוא יכול לפרוח.

בניגוד לצ'לחנוילו, דז'קו היה צריך להיכנס לנעליים גדולות - אלה של רומלו לוקאקו. החלוץ הבוסני לא כבש בליגה החודש, אך הוא הפך לשחקן היחיד שמבקיע בארבעת המפגשים האחרונים בין אינטר לשחטאר דונייצק. צמד תוך שש דקות נגד האוקראינים סידר לנראזורי מקום בשמינית הגמר לראשונה מזה עשור, בלי סיבוכים מיותרים לקראת מחזור הנעילה. אינטר תגיע במחזור האחרון לברנבאו מלאת ביטחון, בידיעה שניצחון על ריאל מדריד יסדר לה את ראשות הבית.

הקאן צ'לחנוילו שחקן אינטר. רויטרס
סוף סוף פורח. הקאן צ'לחנוילו/רויטרס

מקום שישי: פריז סן ז'רמן (1-)

הקבוצה של ליאונל מסי, ניימאר, קיליאן אמבפה ואנחל די מריה עדיין לא ניצחה העונה משחק חוץ בליגת האלופות. זאת לא טעות. אחרי ה-2:2 בלייפציג, פ.ס.ז' הגיעה למשחק חוץ במנצ'סטר סיטי בידיעה שהפסד יחסל את סיכויה לסיים במקום הראשון בבית. רבים זוכרים את שער הבכורה היפהפה של מסי בפריז נגד התכולים, אך האם זוכרים שאלופת אנגליה שלטה בכר הדשא, למרות שהפסידה? באתיחאד קיבלנו שידור חוזר.

פפ גווארדיולה הגיע למשחק ללא כמה כוכבים בהתקפה, אך זה לא הפריע לו להוכיח לפריזאים כי יש להם עוד דרך ארוכה לעשות. ההתקפה לא לוחצת על ההגנה האנגלית, נותנת לה להניע כדור, ורק מחכה להתקפות מתפרצות. מהסגל שנבנה בעיר האורות צריך לצפות ליותר. לפ.ס.ז' הגיע להפסיד במנצ'סטר ולסיים במקום השני בבית, וכעת היא עלולה לקבל הגרלה קשה כבר בשמינית הגמר.

בבירת צרפת התאכזבו מהפציעה שתשבית את ניימאר ל-6-8 שבועות, אך בכל אופן יכולים להיות מעודדים מכך שמסי נכנס לעניינים גם במסגרת המקומית. גם בליגה הצרפתית נוטה קבוצת הכוכבים להיגרר להסתבכויות מיותרות, כאשר במשחק הבית נגד נאנט היא נותרה בעשרה שחקנים וספגה שער שוויון כרבע שעה לסיום. למזלה, דקות ספורות לאחר מכן הגיע שער עצמי ובסיום מסי קינח עם שער בכורה בליגה שקבע 1:3.

נגד סנט אטיין, הארגנטינאי נכנס סופית לעניינים. אולי בתצוגה הכי טובה שלו במדים החדשים, מסי בישל שלוש פעמים בדרך למהפך ו-1:3 נוסף. כדי לעלות בחזרה לחמישייה הראשונה של הדירוג לפני שלב הנוקאאוט של ליגת האלופות, הזוכה הטרי בתואר כדור הזהב צריך לספק תצוגות כאלה לעתים יותר תכופות ולקוות שקבוצתו לא תתקע לעצמה מקלות בגלגלים במשחקים פשוטים על הנייר.

ליאונל מסי שחקן פריז סן ז'רמן. רויטרס
נכנס סופית לעניינים גם בליגה. ליאונל מסי/רויטרס

מקום חמישי: ריאל מדריד (1+)

מתוך ששת המשחקים האחרונים של הבלאנקוס, בחמישה הציב קרלו אנצ'לוטי בקישור את קאסמירו, טוני קרוס ולוקה מודריץ' ביחד. הקרואטי זכה למנוחה במשחק אחד, אך פרט לכך המאמן האיטלקי פשוט לא יכול לוותר על הטריו האייקוני במרכז השדה. פדריקו ואלוורדה ואדוארדו קמאבינגה הם ללא ספק שחקנים עם פוטנציאל גדול, אך כרגע גם ביכולת שיא הם לא יכולים להזיז מההרכב את עמיתיהם הוותיקים.

הקישור של ריאל שולט בנעשה כמעט בכל משחק ומאפשר לוויניסיוס וקארים בנזמה לעשות את העבודה בצד ההתקפי. קרוס, אגב, הוסיף שער נפלא במשחק נגד שריף שמעלה את התהייה שנשמעת כבר שנים - למה הוא לא בועט יותר מחוץ לרחבה?

הדאגה היחידה של ריאל היא דווקא משחקי הבית. הבלאנקוס אירחו החודש את שחטאר דונייצק, ראיו וייקאנו וסביליה. על אף שכל המשחקים הסתיימו בניצחון 1:2, במפגשים הללו היו יותר מדי דקות בהן ריאל נתפסה מעט לא מוכנה, נתנה ליריבה לתקוף ולעתים גם שילמה על כך ביוקר. האוקראינים השוו לפני המחצית ואף גרמו ליושבי הברנבאו לשרוק בוז בירידה להפסקה, בעוד סביליה שכבר הובילה 0:1 חשה פספוס שיצאה מבירת ספרד ללא נקודה. שכריאל טובה אין הרבה קבוצות שיצליחו לעצור אותה, כעת היא צריכה להביא לידי ביטוי על עליונותה לפרקי זמן ארוכים יותר.

מאמן ריאל מדריד קרלו אנצ'לוטי. GettyImages
דווקא משחקי הבית מדאיגים. קרלו אנצ'לוטי/GettyImages

מקום רביעי: באיירן מינכן (2-)

אלופת גרמניה יצאה לפגרה עם 2:5 מרשים על בנפיקה ו-1:2 על פרייבורג המפתיעה, אך מאז משהו חורק. הסיבה העיקרית ככל הנראה היא ההיעדרות של יוזואה קימיש, שלאחרונה מעורר הדים מחוץ לכר הדשא בשל ענייני קורונה. הקשר הגרמני רחוק מלהיות שחקן נוצץ, אך הוא לכל הפחות אחד משלושת השחקנים הכי חשובים במערך של הקבוצה. יש ירידה דרסטית ברמה בין קימיש לבין המחליפים שלו בעמדה.

יוליאן נאגלסמן נתן הזדמנות למרסל זאביצר נגד אוגסבורג, אך התרסק עם פיגור 2:0 במחצית והחליף את האוסטרי כבר בדקה ה-52. משם עבר המאמן לקורנטן טוליסו, שכמעט בוודאות יעזוב בקיץ. הצרפתי אמנם סיפק בישול יפה לקינגסלי קומאן ב-1:2 על דינמו קייב, אך האוקראינים לחצו לקראת הסיום וכמעט חילצו תיקו. גם במשחק הליגה האחרון נגד ארמיניה בילפלד, קבוצת התחתית הגיעה למספר מצבים באליאנץ ארנה עד שלירוי סאנה קבע 0:1 בדקה ה-71.

רבים טוענים שבשנה שעברה באיירן הייתה רחוקה פציעה של רוברט לבנדובסקי במדי הנבחרת נגד אנדורה מזכייה שנייה ברציפות בליגת האלופות. אז נכון שקימיש אמור לחזור בקרוב וההיעדרות שלו היא קצרת מועד, אך התקופה האחרונה חושפת עד כמה קשה לגרמנים להסתדר בלעדיו.

יוזואה קימיש שחקן באיירן מינכן. Adam Pretty, GettyImages
היעדרות שעולה ביוקר. יוזואה קימיש/GettyImages, Adam Pretty

מקום שלישי: מנצ'סטר סיטי (=)

על פי החודש האחרון, כל החלקים עובדים במכונה של פפ גווארדיולה. גם כאשר קווין דה בראונה, ג'ק גריליש, פיל פודן ופראן טורס מחוץ למגרשים, לסיטיזנס יש מספיק פתרונות במשחק ההתקפי. לזכותו של גווארדיולה ייאמר שלא מדובר בחולייה ההתקפית, אלא בקבוצה כולה.

תראו את ז'ואאו קאנסלו, שבשלושה משחקים היה אחראי על חמישה בישולים מעמדת המגן השמאלי. תסתכלו על ברנרדו סילבה וראחים סטרלינג, שני שחקנים שהיו עם רגל מחוץ למועדון, שמצעידים את הקבוצה לתצוגות מרשימות. ב-0:2 על מנצ'סטר יונייטד בדרבי, האדומים יצאו בזול. ב-1:2 נגד פריז סן ז'רמן, השליטה הייתה מוחלטת והתכולים הראו שהם יותר מוכנים ובשלים לקראת מאבק על תארים בשלבים המכריעים של העונה.

סיטי נכנסת כעת לרצף של תשעה משחקים בדצמבר. דה בראונה אמור להחלים מקורונה ולחזור בקרוב, אך לגבי שאר הנעדרים יש חוסר ודאות. הרבה פעמים שחקנים מרגישים שהם לא מקבלים מספיק דקות, אך ייתכן כי הפעם הבעיה היא הפוכה. גווארדיולה ניצב בפני תקופה מאתגרת בה הוא צריך להלך על חבל דק ולא לשחוק את הסגל שלו. אך אם הוא יכול להציב את אולכסנדר זינצ'נקו בקישור נגד פ.ס.ז' ואת קול פאלמר הצעיר בחוד במשחק ליגה, תסמכו על הספרדי שהוא ידע למצוא פתרונות.

ז'ואאו קאנסלו, מגן מנצ'סטר סיטי. רויטרס
חמישה בישולים מעמדת המגן השמאלי. ז'ואאו קאנסלו/רויטרס

מקום שני: צ'לסי (2+)

הרכש הנוצץ של הבלוז, רומלו לוקאקו, נפצע לפני כחודש ועורר שאלות כיצד הקבוצה תסתדר בלעדיו. ללא הבלגי, אלופת אירופה שלחה מסר לכל היבשת: אנחנו לא תלויים באף שחקן. החודש נפתח בצליעה, עם 0:1 דחוק של מחליפי הקבוצה על מאלמו ו-1:1 לא משקף בבית מול ברנלי, אך נדמה שהפגרה עשתה לתומאס טוכל רק טוב. צ'לסי הגיעה למשחק חוץ בלסטר וניצחה 0:3, וזה עוד בלי שלושה שערים נוספים שנפסלו.

זו הייתה תצוגה כל כך עוצמתית של צ'לסי, כזו שהזכירה את ה-0:4 של ליברפול באצטדיון קינג פאוור בעונת האליפות לפני שנתיים. עוד מוקדם להצהיר כי צ'לסי אכן תזכה בתואר, אך זה משחק שללא ספק משדר מסר. כעבור שלושה ימים הצליחה הקבוצה להתעלות פעם נוספת עם 0:4 סוחף על יובנטוס, שהראה שהגברת הזקנה רחוקה מהרמה של הכחולים הצעירים.

מי שלקח כמה צעדים קדימה העונה בקבוצה הוא המגן הימני ריס ג'יימס. יחד עם מייסון מאונט, האנגלי הוא אחד הדברים הטובים שהשאיר אחריו פרנק למפארד ובמערך שלושת הבלמים של טוכל הוא פורח. הוא כבש שלושה שערים ובישל שניים נוספים בששת המשחקים האחרונים, והשפעתו על הקבוצה מזכירה את זו שיש לטרנט אלכסנדר ארנולד על ליברפול. לעומת המגן האדום, ג'יימס יותר פיזי ותורם בצד ההגנתי, כך שהוא הופך לנכס עבור המועדון ולשחקן שמסוגל להישאר בטופ העולמי לפחות בעשור הקרוב.

ריס ג'יימס שחקן צ'לסי לפני אדריאן ראביו שחקן יובנטוס. רויטרס
קפיצת מדרגה משמעותית. ריס ג'יימס/רויטרס

מקום ראשון: ליברפול (=)

האדומים יצאו לפגרת הנבחרות עם טעם מר בפה. אחרי תקופה נהדרת, יורגן קלופ נעצר עם הפסד 3:2 אצל ווסטהאם ואמר כי הוא היה רוצה לחזור למגרש מיד אחרי אותו הפסד ושהפגרה לא טובה לקבוצה. מאזן השערים של ליברפול מאז עומד על 0:8, וקלופ ממש לא יכול להתלונן על היכולת שקבוצתו מציגה. עם החזרה מהפגרה, ארסנל המתאוששת הגיעה לביקור באנפילד וספגה רביעייה מהדהדת. ימים ספורים לאחר מכן קלופ אירח את פורטו, במשחק שהיה חשוב לאורחת ועבורו היה לפרוטוקול בלבד. הוא נתן את חולצת ההרכב לצעירים מקצה הספסל כמו טיילר מורטון ונקו וויליאמס, וזה עדיין הסתיים ב-0:2 קליל.

אך אולי הבשורה הגדולה ביותר של ליברפול החודש מגיעה מכיוונו של טיאגו אלקנטרה. הקשר הספרדי הצטרף לפני שנה וחצי מבאיירן מינכן, אחרי שהיה בורג משמעותי בזכייה של הבווארים בליגת האלופות. למעלה משנה שחיכו באנפילד שהקשר שנראה כמו צל של עצמו יראה ניצוצות, והסבלנות של קלופ השתלמה. הספרדי היה טוב נגד התותחנים, הבקיע נגד פורטו וסאות'המפטון, וייתכן כי הוא שריין לעצמו את המקום בהרכב לתקופה הקרובה לאור פציעות של כמה מחבריו לחוליית הקישור.

טיאגו אלקנטרה שחקן ליברפול. רויטרס
באנפילד חיכו לו מעל שנה. טיאגו אלקנטרה/רויטרס

רבים טענו בפתיחת העונה כי הקישור של ליברפול חלש מזה של יריבותיה לצמרת, אך מתברר כי ההיפך הוא הנכון. זה לא משנה מי בהרכב, כי כולם תורמים, וכאשר בחוליות האחרות בקבוצה שחקנים כמו מוחמד סלאח וטרנט אלכסנדר ארנולד נמצאים בכושר שיא, לא ברור מי יצליח לעצור את ליברפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    11
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully