וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוס עלינו, טיל: חוס טיל פורח מחדש בפיינורד ומגיע לחיפה בכושר מפחיד

14.9.2021 / 8:00

חוס טיל מונה לקפטן אלקמאר בגיל 20, ונחשב להבטחה גדולה, אבל מעבר קטסטרופלי לספרטק מוסקבה איים לחסל לו את הקריירה. הקיץ הוא חזר למאמן שטיפח אותו, והחיבור הפך אותו מיד למנהיג ולכובש המוביל של פיינורד. למכבי חיפה כדאי להיזהר (17:30, ספורט1)

תקציר: מכבי חיפה - בני סכנין 1:2/ספורט 1

אוהדי פיינורד הביטו על המגרש ולא האמינו למראה עיניהם. במשחק הביתי הראשון של העונה, במוקדמות הקונפרנס ליג, היתה קבוצתם בפיגור מול יריבה עליה איש מהם לא שמע מעולם. דריטה, נציגת קוסובו, איכשהו הובילה 1:2 ברוטרדם בגומלין, אחרי ששרדה אינסוף החמצות במשחק הראשון. מועדון הפאר ההולנדי היה על סף הדחה מבישה במיוחד, ותחילת הקדנציה של המאמן ארנה סלוט נראתה קודרת.

על מינויו של סלוט הודיעה פיינורד חצי שנה מראש, עוד בדצמבר. היא ידעה כי דיק אדבוקאט יפרוש בקיץ, וסימנה את יורשו, הצעיר ממנו ב-31 שנה, אחרי שהתלהבה מהעבודה שביצע באלקמאר. למעשה, אלקמאר פיטרה אותו בגלל שניהל משא ומתן עם היריבה בעודו בתפקיד, והמעבר היה שנוי במחלוקת מכל הכיוונים. סלוט עזב בית חם ומוכר לטובת הרפתקה במועדון גדול יותר ולחוץ הרבה יותר, ולא כולם ביציעים סברו שהוא מסוגל ליישם את הסגנון שלו עם הסגל החדש. ובמבחן הראשון שלו, הוא עמד להפסיד לקוסוברים... התסריט הזה היה בלתי נתפס.

חוס טיל שחקן פיינורד. Laurens Lindhout, GettyImages
התנופה מהבכורה עדיין לא נעצרה. חוס טיל/GettyImages, Laurens Lindhout

שלושער בבכורה ביתית

כאן נכנס לפעולה חוס טיל. גם עבור הקשר המושאל מספרטק מוסקבה היתה זו בכורה ביתית, והוא אף חגג אותה עם שער מוקדם, אבל אז זה רק נעשה טוב יותר. בדקה ה-67, הוא הצליח הכוכב החדש להשוות ל-2:2 בנגיחה עוצמתית, ובדקה ה-90 השלים שלושער כדי למנוע הארכה ולשנות לגמרי את האווירה סביב הקבוצה. האוהדים פצחו בשירה אדירה, והתנופה שנוצרה שם לא נעצרה עד היום. סלוט מקבל בינתיים גיבוי נרחב, וטיל נהנה עד הגג מקאמבק מרגש - עד כדי כך שהוחזר לנבחרת הולנד.

אחרי השלישיה הראשונה בקריירה, הבקיע טיל צמד מול לוצרן, ואז גם שער נגד אלפסבורג השבדית. בשישה משחקים במוקדמות קונפרנס ליג, נרשמו לזכותו שישה שערים. בין לבין, הוא מצא את הרשת גם בבכורה בליגה ההולנדית, והפך לנשק המסוכן ביותר של פיינורד, מעמדת קישור. הכל הולך בדיוק לפי התוכניות של המאמן, שדאג כי טיל יהיה השם הראשון בחלון ההעברות. הוא הרי מכיר אותו מזמן, ויודע בדיוק כיצד לנצל את כישוריו.

עוד בוואלה!

מאמן פיינורד על ג'הנבאחש: "לא ממש שינה לנו אם הוא רצה לבוא"

לכתבה המלאה
ארנה סלוט, מאמן פיינורד. ANP Sport, GettyImages
לא כולם האמינו בו. ארנה סלוט/GettyImages, ANP Sport

נסיקה מטאורית באלקמאר

סלוט היה זה שטיפח את כישוריו של טיל באלקמאר, כעוזרו של ג'ון ואן דן ברום. כאשר מונה לתפקיד בקיץ 2017, הוא מצא את הנער בן ה-19 שגדל באקדמיה ועשה את צעדיו הראשונים בקבוצה הבוגרת. בעונתו המלאה הראשונה כבר הוכתר טיל לאחת ההבטחות הגדולות בהולנד.

עם סגנון אלגנטי, מנהיגות בולטת וחוש מפותח מאוד לכיבוש שערים, הוא משך סקאוטים מרחבי היבשת, וגם המאמן הלאומי רונאלד קומאן לא נותר אדיש - טיל ערך את הופעת הבכורה במדים הכתומים במשחק ידידות מול פורטוגל זמן קצר אחרי יום הולדתו ה-20. "חוס הפך תוך זמן קצר לשחקן מפתח קריטי עבורנו. הוא לוחץ, הוא כובש, הוא רב גוני מאוד", הצהיר ואן דן ברום. הוא העניק ב-2018 לחניך המצטיין את סרט הקפטן, והאדריכל הצעיר שידרג עוד יותר את יכולתו עם 12 שערי ליגה בעונתו השניה.

נדמה היה כי השמיים הם הגבול עבורו. ההחלטה לעשות את הצעד הבא היתה מתבקשת, אולם תג המחיר שדרשה אלקמאר הרתיע מחזרים פוטנציאלים רבים. ספרטק מוסקבה לא חששה, ושילמה שיא מועדון של 18 מיליון יורו, וגם העניקה לטיל שכר עתק של 3 מיליון יורו לשנה. הוא הוגדר כפליימייקר האולטימטיבי החדש, אשר סביבו תיבנה ההצלחה המחודשת. ההבטחות, לצד התנאים הכספיים, עשו את העבודה - ובראיונות הראשונים לתקשורת הרוסית ניסה טיל לשכנע את עצמו שעשה את הצעד הנכון. לרוע מזלו, הוא טעה בגדול.

חוס טיל שחקן אלקמאר (שמאל) מול אייל גולסה שחקן מכבי תל אביב. רויטרס
הוכתר לאחת ההבטחות הגדולות בהולנד. טיל במדי אלקמאר/רויטרס

"סוס טרויאני" ברוסיה

ספרטק היא הקבוצה הפופולרית ביותר ברוסיה, אך גם המשוגעת ביותר. היא מנוהלת באופן שערורייתי כבר מזמן, הציפיות האסטרונומיות של אוהדיה גורמות לאכזבות להיות צורמות במיוחד, והתקשורת צדה כמעט כל יום פרטים עסיסיים מחדר ההלבשה והוויכוחים בהנהלה המפולגת. ממש לא קל לשחקן צעיר שלא מכיר את המנטליות להתאקלם לבלגן התמידי הזה, וגם צריך לדעת כי המאמן והמנהל הספורטיבי נמצאים תמיד על זמן שאול. טיל הגיע עם תקוות טהורות בקיץ, אבל כבר בנובמבר ראה את המאמן אולג קונונוב מפוטר. בשלב זה, הוא כבר הוגדר בעיתונות וביציעים כפלופ מהדהד, המאמן הגרמני החדש דומניקו טדסקו לא ספר אותו ושלח אותו לקצה הספסל, ואז פוטר גם המנהל הספורטיבי שהביא אותו.

השלימה את התמונה העגומה זארמה סליחובה, אישתו הצעירה וחסרת המעצורים של הבעלים ליאוניד פדון. עד לא מכבר, היא לא רק נהנתה מכוח עצום בהנהלה, אלא גם ניהלה במקביל ערוץ פופולרי בטלגרם, בו הביעה את דעותיה הבוטות על כל הגורמים במועדון. את טיל היא כינתה "סוס טרויאני של המנהל הקודם", אשר הובא לדבריה על מנת להרוס את הקבוצה מבפנים.

ההולנדי האומלל הבין שצריך לברוח, אבל זה לא היה טריוויאלי. כאשר הציעה לו פרייבורג השאלה בספטמבר שעבר, הוא הסכים מיד - אבל הגיע ליער השחור פצוע, לא השתלב כלל במערך כאשר החלים, ומצא את עצמו בסופו של דבר בקבוצת המילואים בליגה הרביעית. היתה זו התרסקות מפוארת, ושנתיים חשובות מאוד נזרקו לפח.

חוס טיל. Epsilon, GettyImages
הבין שהוא צריך לברוח. טיל במדי ספרטק/GettyImages, Epsilon

יליד זמביה שסירב לנבחרת

הנסיגה הזו אפילו הפיחה תקוות בהתאחדות של זמביה, והיא הציעה לו לייצג את נבחרתה. טיל הוא פלמי אתנית, אבל נולד בזמביה, שם עבד אביו כמנהל פרויקטים ומגשר בסכסוכים צבאיים - בהמשך ילדותו הוא אף עבר לנמיביה ולמוזמביק. כך היה לו צ'אנס להפוך לשחקן הלבן הראשון של זמביה, אך הוא דחה את האופציה, כי עדיין האמין שיוכל לחזור למרכז הבמה. המגעים עם סלוט החלו עוד בתחילת השנה, ופיינורד סגרה את העניינים עם ספרטק במהירות - השאלה בתנאים אטרקטיביים בתמורה להארכת החוזה של טיל במוסקבה עד 2024. הרוסים לא ממש מתכוונים להשתמש בו, אבל רוצים להחזיר חלק ניכר מההשקעה הכושלת, וגם הם סברו כי החזרה להולנד היא הדרך הטובה ביותר לעזור לו להשתקם.

עם המאמן המוכר על הקווים, היה קשה אפילו לקרוא לזה הימור. "אם לא הצלחתי בשנתיים האחרונות, סימן שאני אשם העיקרי בכך. עכשיו אני חוזר הביתה, ומקווה שזה יעזור לי", הוא הצהיר בצניעות ביוני. וכך היה. סלוט לא מצפה ממנו להיות פליימייקר קלאסי, אבל מעניק לו חופש פעולה, והיכולת של טיל להתגנב למצבי הבקעה ברחבה מרשימה. עד כה, יש לו יותר מארבע בעיטות לשער למשחק בממוצע. כאשר היה באלקמאר, הישוו פרשנים מסוימים את סגנונו לתומאס מולר, וההקבלה הזו חוזרת להיות רלוונטית בתחילת השנה הנוכחית.

חוס טיל. Laurens Lindhout, GettyImages
הגשים חלום. טיל במדי הולנד/GettyImages, Laurens Lindhout

עכשיו יש לו גם שער בכתום

טיל מרגיש על הגל. כקפטן אלקמאר, הוא התרגש ללחוץ את ידו של רובין ואן פרסי שהיה קפטן פיינורד. כעת, הסקורר האגדי עובד איתו כל יום כחבר בצוות האימון של סלוט. הקהל החם ברוטרדם התאהב בו כבר בבכורה הביתית מול דריטה, והביטחון העצמי שוב בשמיים.

בזכות ההצגות באוגוסט, זימן אותו לואי ואן חאל לסגל הולנד, והקשר ערך שתי הופעות מהספסל. נגד מונטנגרו, הוא החליף את פרנקי דה יונג. נגד טורקיה, הוא נכנס במקומו של ג'ורג'יניו ויינאלדום - וכבש שער נהדר. ועכשיו יש לו עסק עם מכבי חיפה (17:30, ספורט1). במומנטום הזה, כדאי לירוקים לשמור עליו היטב בכל רגע נתון, במיוחד בכניסות לרחבה. אחרת זה ייגמר בטיל לרשת.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • פיינורד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully