וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדורגלנית אפגנית ממרתף ביתה: "חיי נמצאים בסכנה, עזרו לי בבקשה"

שחקנית נבחרת אפגניסטן תקועה במדינתה וחוששת מהטאליבן: "הם הורגים נשים ומכריחים אותן להינשא. אנא עזרו לנו, אני חוששת שהם יגיעו גם אליי"

ליאונל מסי שחקן פריז סן ז'רמן נפגש עם סרחיו ראמוס/מתוך האינסטגרם של פריז סן ז'רמן

באופן טבעי, אזרחי אפגניסטן חוששים עד מאוד לחייהם אחרי ההפיכה הגדולה וההשתלטות המחודשת של הטאליבן על המדינה. אלפי אזרחים ניסו להימלט למקום מבטחים בשלל דרכים כשאחרים עדיין מתחבאים וחוששים לחייהם. באופן טבעי, גם הנשים במדינה השסועה חוששות מאוד בשל ההפיכה והשינוי הגדול.

מוקדם יותר השבוע: שחקן הנבחרת הצעירה של אפגניסטן מת

נשים ונערות באפגניסטן, שזכו לחירויות שלא יכלו לחלום עליהן תחת שלטון טליבאן הקודם שהופל לפני 20 שנה, נואשות שלא לאבד אותן כעת כשהתנועה האסלאמסטי חוזרת לשלטון. לפני הכיבוש המהדהד של אפגניסטן וגם לאחריו, מנהיגי טליבאן הבטיחו שלילדות ולנשים יוכלו לעבוד ולהתחנך, אף שהיו להם הסתייגויות.

אלא שכמה נשים כבר סולקו ממקום עבודתן במהלך הכאוס שליווה את התקדמות טליבאן ברחבי במדינה בימים האחרונים. אחרות חוששות שהצהרות טליבאן הן מילים ותו לא, והמציאות עשויה להיות אחרת.

"הזמנים השתנו", אמר חאדיג'ה, המנהלת בית ספר דתי לבנות. "טליבאן מודע לכך שהם לא יכולים להשתיק אותנו, ואם הם יסגרו את האינטרנט העולם יידע תוך פחות מחמש דקות. הם יצטרכו לקבל את מי שאנחנו ואת מה שאנחנו".

עוד בוואלה!

שחקן הנבחרת הצעירה של אפגניסטן מת בניסיון לחמוק מהטליבאן

לכתבה המלאה
כדורגלנית אפגנית. צילום מסך, צילום מסך
"החיים שלי הם סיוט"/צילום מסך, צילום מסך

מי שעוד חוששת לחייה ולעתידה, היא כדורגלנית נבחרת אפגניסטן, שסיפרה במכתב מרגש את מה שעבר עליה בימים האחרונים: "כשאני רואה את הטליבאן ברחוב אני מרגישה כל כך מפוחדת", כתבה הכדורגלנית, שמסיבות ברורות בחרה שלא לחשוף את שמה. "אני לא ממש יודעת אם אני בטוחה בתוך הבית שלי. אני כותבת את המכתב הזה ממרתף, מכיוון שחיי נמצאים בסכנה גדולה וכך גם חייהם של בני משפחתי. אנא עזרו לי והצילו אותנו. הסיוט שלי הפך למציאות".

"הטליבאן לא מקבלים נשים בכללי, אז איך הם יכולים לקבל אישה שמשחקת כדורגל?", היא המשיכה. "כולם יודעים שכשהטליבאן מגיעים, הם עושים מה שהם רוצים לנשים. הם הורגים אותן, מכריחים אותן להינשא ועוד. עכשיו הם עוברים דלת דלת ומחפשים אנשים. בימים האחרונים לא הצלחתי לישון מרוב פחד, חששתי שהם יגיעו. פעם זה היה רק ​​סיוט, אבל עכשיו זו המציאות".

נשים קוראות לטליבאן להגן על זכויותיהן, קאבול, אפגניסטן, 17 באוגוסט 2021. רויטרס
"טאליבן עובר מדלת לדלת". נשים מפגינות באפגניסטן/רויטרס

כשטליבאן שלט לראשונה באפגניסטן בין 1996 ל-2001, הפרשנות הקפדנית שלהם לשריעה, שנאכף לעתים באכזריות, קבעה כי לנשים אסור לעבוד או לרכוש השכלה, אפילו יסודית. נשים היו צריכות לכסות את פניהן והותר להן לצאת מביתן רק בליווי קרוב משפחה. מי שהפרה את הכללים, הושפלה ולעתים הוכתה בפומבי על ידי משטרת הדת של טליבאן.

במהלך השנתיים האחרונות, כשהנסיגה של הכוחות הזרים מאפגניסטן הלכה והתקדמה, הבטיחו מנהיגי טליבאן למערב כי הנשים ייהנו משוויון זכויות בהתאם לאסלאם, כולל גישה לשוק העבודה ולחינוך.

מאות אנשים מצטופפים במטוס תובלה של צבא ארה"ב בנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. צבא ארה"ב, אתר רשמי
מציאות לא הגיונית. אזרחים אפגנים מצטופפים במטוס תובלה אמריקאי/אתר רשמי, צבא ארה"ב

במסיבת עיתונאים ראשונה שכינס טליבאן מאז ההשתלטות על קאבול ביום ראשון, אמר דובר הארגון זביהוללה מוג'אהד כי לנשים יהיו זכויות לחינוך, לבריאות ולתעסוקה וכי הן יהיו "מאושרות" תחת חוקי השריעה. ביחס להמשך העסקתן של נשים בתקשורת, הוא התחמק ואמר שהדבר תלוי בחוקים שתציג הממשלה החדשה בקאבול.

בינתיים, מגישה של הערוץ הפרטי "טולו" ראיינה אתמול דובר של טליבאן בשידור חי, וכמה נשים הפגינו ברחוב בדרישה להגן על זכויותיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully