וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על הסכם טיעון עם מכבי תל אביב: "אולי יש יחידי סגולה שנהנים מאכיפה לא-שיוויונית"

עודכן לאחרונה: 8.7.2021 / 17:28

בית הדין של איגוד הכדורסל דחה הסדר טיעון בין התובע למכבי תל אביב בגין השלכת גלילים בגמר הפלייאוף, העביר ביקורת על קבלת הסדר טיעון בגמר הגביע והוסיף: "האמון הציבורי במערכת המשמעתית נפגע". התוספת לעונש מעבר להסדר הטיעון? 2,000 שקל בלבד

חגיגות האליפות של מכבי תל אביב/צילום לילך וייס

בית הדין המשמעתי של איגוד הכדורסל נוהג להתכנס אחת לשבוע ומחליט לא מעט החלטות שחלקן מגיעות לידיעת הציבור וחלקן קבורות בסעיף המשפטי באתר איגוד הכדורסל, אך החלטה שקיבל בית הדין בשבוע שעבר הייתה בהחלט שונה מהרגילות שהוא רגיל לקבל.

עו"ד תגר עמנואל, אחד הדיינים הבכירים בבית הדין, החליט לפסול הסדר טיעון בין תובע האיגוד, עו"ד טל אור, לבין מכבי תל אביב, בגין זריקת גליליל נייר במשחק החוץ בסדרת הגמר נגד גלבוע/גליל, ביום ה-16 ביוני, ובמשחק השלישי והקובע בסדרה ביום ה-17 ביוני, כפי שלא מקובל לעשות בבית דין מסוג זה. הדיין השני, עו"ד אלי לוין, לא תמך בעמדתו של עמנואל, אך עדיין התקיים דיון בנושא והסדר הטיעון נפסל.

מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס עם היו"ר שמעון מזרחי. אודי ציטיאט
מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס עם היו"ר שמעון מזרחי/אודי ציטיאט

בהעמדה לדין של הצהובים דרש עו"ד אור קנס של 14 אלף שקל בפועל על הצהובים וסכום דומה בתנאי לשנתיים, כפי שקיבלה הפועל אילת זמן קצר קודם לכן על מקרה דומה, אלא שביום העמדה לדין, ה-24 ביוני, הגישו עו"ד אור ועו"ד שמעון מזרחי, בא כוחה של מכבי תל אביב, הסדר טיעון בו הצהובים מודים באשמה והקנס הוא 12 אלף שקל בפועל ו-12 אלף שקל על תנאי לשנתיים.

"בהסדר הטיעון לא ניתן כל הסבר מדוע התובע שינה את דעתו לגבי העונש הראוי, ממועד הגשת כתב האישום ועד למועד עריכת הסדר הטיעון, כשההנמקה היא אותה הנמקה", כתב עו"ד עמנואל בפסיקתו, "כן יודגש כי הנאשמת לא טענה כי יש לה טענות כלשהן לעניין ביצוע המיוחס לה בכתב האישום והתובע לא הצביע על קשיים ראייתיים בהוכחת עובדות אלה או על הכבדה כלשהי שתיווצר לו יתקיים דיון בשאלת ביצוע המעשים המיוחסים לאוהדי הנאשמת".

עו"ד אור ומכבי תל אביב קיבלו ארכה להסביר מדוע נערך הסדר הטיעון ובפסק הדין נכתב כי: "הנאשמת טענה כי הסדר הטיעון לא רק שחוסך בזמן שיפוטי יקר, אלא שיש לו חשיבות שכן מדובר ביעילות מערכתית הן לבית הדין, הן לתביעה והן לנאשמים. התובע סבר שיש לתת משקל גדול להודאת הנאשמת בהזדמנות הראשונה, "נימוק ראשון ובסיסי בדבר ההצדקה להגעה להסדר טיעון בתיק". ויודגש כבר בשלב זה כי התובע לא טען כי קיים קושי ראייתי כלשהו להוכיח את התנהגות הנטענת בכתב האישום או שיש סיכוי כלשהו לזיכוי בשל טעמים אחרים".

עו"ד תגר פירט בצורה ארוכה על פני כמעט 8 עמודים מדוע הוא דוחה את הטענות, ובין היתר העביר ביקורת על הסדר טיעון אחר בעניין השלכת אבוקות של מכבי תל אביב בגמר גביע המדינה בסוף חודש מאי, ובו העונש ירד מ-20 אלף שקל ל-12 אלף שקל בלבד: "לא מובן לי, ואין כל הסבר לכך בהסדר הטיעון, מדוע בתיק זה בכלל הגיע התובע לעסקת טיעון ומדוע העונש המוסכם מופחת בשיעור כה גדול מהעונש לו טען התובע בכתב האישום"

עו"ד תגר סיכם: "הסדר טיעון בעניין ענישה בלבד מלא פגמים כרימון ויתרונותיו צנועים מאוד. האמון הציבורי במערכת המשמעתית נפגע, עקב התחושה שהצדק נתון למיקוח ואולי יש יחידי סגולה שנהנים מאכיפה לא-שיוויונית. מעמד בתי הדין נפגע, שכן נוצר הרושם כי הסמכות לקביעת העונש הואצלה לתובע; מבתי דין ניטלת האפשרות להביע את דעתם לעניין הערכים בהם יש להתחשב בעת גזירת הענוש; הנאשם נפגע אף הוא, באשר מוצבת לו בחירה בין ודאות לבין שימת יהבו על בית הדין. ההצדקות לעריכת הסדר טיעון לעניין העונש בלבד - שאולי אולי קיימות במערכת השיפוטית הפלילית, אינן מתקיימות בהליך המשמעתי המיידי, המהיר והיעיל שמתקיים באיגוד הכדורסל. נהפוך הוא; הסדר טיעון לעניין העונש בלבד רק מאריך ומסרבל את דיון הענייני, המיידי והקצר שהיה מתקיים לו לא הוגש הסדר טיעון".

עוד בוואלה!

במכבי תל אביב מודים: "ההחלטה על שחרור ג'ונס - מהקשות שקיבלנו בשנים האחרונות"

לכתבה המלאה

עוד ממשיך הדיין וכותב: "ואם קיימו רק מגרעות וחסרונות - מהן חמורות וקשות שפגיעתם רעה ובלתי הפיכה, ולא נמצאו הצדקות המחזיקות מים, טוב נעשה אם נמנע מללכת בדרך חתחתים במקום בדרך הישר, המוצדקת, השקופה, ההוגנת, המבוקרת והמידתית; כך נמצא עצמנו בעולם בו דבר דבור על אופניו: הטובע טוען לעונש מידתי, סביר וראוי ואיננו עורך עסקות עם נאשמים, נאשם איננו תר אחר חסדי התובע אלא עומד על עמדתו לעניין העונש והסיבות להקלה בעונש, בית הדין המשמעתי שומע את הצדדים ומכריע בדבר העונש הראוי ובית הדין העליון בוחן את הדברים בדבר מדיניות הענישה".

תגר עמנואל מסכם וכותב: "אם כן, הסדר הטיעון לעניין העונש בלבד במסגרת ההליך המשמעתי שבאיגוד הכדורסל הינו בבחינת ביצת קוקיה שהוטלה בקן לא לה; משהבחנו בכך, יש להסיק המסקנות המתבקשות. לפיכך הגעתי לכלל דעה כי אין מקום לבחון את הסדר הטיעון שהוגש בתיק ויש לקיים דיון כבכל תיק אחר".

לעומת תגר, הדיין עו"ד אלי לוין קבע כי לא היה פוסל את הסדר הטיעון וכי היה משאיר את הנושא לבית הדין העליון. במקביל קבע לוין כי: "אינני סבור כי מקרה זה מחייב קיום דיון בפני בית דין"

לבסוף התקיים הדיון ובו קנסו את מכבי תל אביב בדרישה הראשונית של התובע, 14 אלף שקל בפועל, ו-14 אלף שקל על תנאי, ולא נעשתה הנחה ב-2,000 שקלים כפי שהייתה אמורה להיות בהסדר הטיעון.

לשם השוואה, בדיון דומה שנערך שבוע לפני כן בעניין הפועל אילת, קיבלה הקבוצה 5,000 שקל בלבד על השלכת קונפטי בשני מקרים שונים במהלך משחק נגד מכבי תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully