וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ים בוילן בהרצאת זום במכללה האקדמית בוינגייט: "טים דאנקן המנהיג הגדול שאימנתי"

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 21:10

מאמן הכדורסל דיבר על מנהיגות בספורט, על פילוסופיות האימון שלו, על השינויים ב-NBA וכמובן גם על דני אבדיה

ג'ים בוילן, מאמנה לשעבר של קבוצת שיקגו בולס, התארח הערב (שלישי) בהרצאת זום של המכללה האקדמית בוינגייט ובמסגרתה דיבר על מנהיגות בספורט ועל פילוסופיות האימון שלו.

"מבחינתי הדרך הטובה ביותר להנהיג היא להפוך לגירסה הטובה ביותר של עצמך. אתה נמצא בנקודה שבה אתה נמצא בזכות מי שאתה. לפעמים כשמטפסים בסולם חושבים שצריך להתנהג כמו אדם אחר וזה פשוט לא נכון. הפילוסופיה שלי אומרת, תהיה טוב ואל תצפה לשום דבר בתמורה. כמאמן אתה צריך לדעת לנהל את הפחדים של כולם בקבוצה. פחדים של הבעלים כדוגמת האם אנחנו מוכרים מספיק כרטיסים, פחדים של הג'נרל מנג'ר האם בחרנו את השחקנים הטובים ביותר עבורנו ואת הפחדים של השחקנים שהלחץ עליהם בליגה כל כך תובענית עולה מדי שנה", אמר בוילן.

במהלך ההרצאה ביקשו מבוילן להתייחס לנציג שלנו בליגה, דני אבדיה. בוילן נשאל למה שיקגו ויתרה על ההזדמנות לקבל את השחקן הישראלי. "אתה צריך להבין שלכל דראפט יש פילוסופיה אחרת. יכול להיות שהקבוצה מעדיפה את השחקן הטוב ביותר שקיים, השחקן הכי אתלטי או השחקן הכי מוכשר בעמדה שלו. לפעמים כשרואים שוויתרו על שחקן זה יכול להיות משלל סיבות ולא מסיבה ספציפית אחת".

לטענתו של בוילן, ה- NBA השתנה בשלוש השנים האחרונות יותר ממה שהוא השתנה בעשרים השנים האחרונות. הכסף התעצם וההתערבות התקשורתית וההשפעה של הרשתות החברתיות גדלה. "כמאמן אתה צריך להסביר לשחקנים של הדור הנוכחי למה אתה מבקש מהם לעשות דברים מסוימים. אתה לא יכול פשוט להנחית עליהם הוראות. כשאני גדלתי, המאמן היה אומר לנו מה לעשות ואנחנו היינו עושים. השחקנים היום שואלים את עצמם איך מה שהמאמן אמר לי לעשות ישפר את הקריירה שלי. זה קורה בגלל שכל שחקן בNBA הוא מותג בפני עצמו".

זאק לאבין עם מאמן שיקגו בולס ג'ים בוילן. GettyImages
בוילן עם זאק לאבין/GettyImages

בהמשך התייחס בוילן למנהיגים הגדולים ביותר שאימן בקריירה. "מבחינתי טים דאנקן מסן אנטוניו היה המנהיג הגדול ביותר שאימנתי. טים היה אדיב, ישיר וקשוח כשצריך. היה לו ידע עצום של המשחק והוא יכול היה להסביר דברים לשחקנים אחרים בצורה מעולה. מנהיג גדול נוסף הוא דייויד ווסט מאינדיאנה פייסרס. גם לו היתה קשיחות, אדיבות ויכולת להעביר ידע ומסרים לאחרים. לכל קבוצה צריך להיות אריה אחד בחדר הלבשה כדי שמישהו ינהל את הקבוצה במגרש עצמו. מייקל ג'ורדן כמובן היה שחקן נפלא ומנהיג גדול, אבל לא יצא לי לאמן אותו. יצא לי לשחק נגדו".

לאחר מכן התייחס מאמן השיקגו בולס לשעבר מי הם שחקנים גדולים עבורו. "שחקנים גדולים הם שחקנים שמביאים תוצאות בכל יום, כאלה שאתה יכול לסמוך עליהם. זאק לאבין למשל, השתפר מאוד בהמון פרמטרים לאורך הזמן בזכות העובדה שאפשר היה לאמן אותו. בזכות העובדה הזו זאק הפך לשחקן אולסטאר. קווין דוראנט הוא שחקן נהדר, אפשר לאמן אותו, להדריך אותו ובעיקר לסמוך עליו. כשאפשר לסמוך על שחקן הוא הופך לבעל ערך גדול עבור הקבוצה שלו".

אז מה צריך לעשות כדאי להגיע ולאמן ב-NBA לפי ג'ים בוילן? "אתה צריך קודם כל להשקיע בעצמך. התחלתי את הדרך שלי ממש מלמטה. הייתי איש הווידאו של הקבוצה ורק אז טיפסתי במעלה הסולם. כשאתה מסתכל על הרזומה שלך כמאמן, אז אתה צריך לראות האם חסר לך בו משהו והאם אתה צריך להשתפר במשהו. אם אתה מבין את המשחק ויש לך את מוסר העבודה, אז אני חושב שאתה יכול לקבל הזדמנות. לפעמים כמובן טוב שמישהו יאמר דברים טובים עליך לבעלי הקבוצה. באופן אישי, אני לא אוהב כשמאמנים רוצים להיות בNBA או בקולג' רק בגלל מה שהאימון יכול לתת להם, בין אם זה כספית או בין אם בהערכה. זו הדרך שלך להיכשל בתחום הזה".

חוץ מאבדיה יש בNBA גם זווית ישראלית נוספת. בשנים האחרונות הביג דאטה והאנליזה קיבלו תפקיד גדול יותר בNBA- כמו גם בענפי ספורט אחרים. "כל הפיתוחים בישראל ומה שהישראלים ייצרו בשנים האחרונות, הם דברים מדהימים שהתחילו בעזרת מתמטיקה. בכדורסל הבינו שמתמטיקה ודאטה חשובים למשחק ואני לא נלחם בזה. הדאטה חשובה מאוד ואני אדם מאוד אנליטי ולכן אני משתמש בה המון כמאמן בקבוצה שלי. בכדורסל יש עיסוק גדול במספרים וכל מי שלא נמצא עדיין בחשיבה הזו צריך לסגל אותה לעצמו", התייחס בוילן לנושא.

פרופ' רוני לידור, נשיא המכללה האקדמית בוינגייט, התייחס לביקורו המקוון של בוילן ואמר: "אני שמח שהמכללה שלנו אירחה מאמן מוערך כמו ג'ים בוילן. שוחחנו איתו לפני ההרצאה וידענו שיהיה מפגש מרתק. אנחנו בטוחים שאנשי הספורט הרבים שהשתתפו בזום למדו ממנו המון. המפגש הזה, כמו עוד רבים אחרים, הוא חלק מתהליך שמקדמת המכללה שמטרתו לחבר בין המחקר האקדמי לבין הפרקטיקה בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully