דור פרץ. באדיבות המצולמים
דור פרץ/באדיבות המצולמים

אמן חושים

2.6.2021 / 14:00

בין אם יעלה בגמר הגביע למשחקו האחרון במכבי תל אביב ובין אם ישאר, דור פרץ מודה שאת השדרוג העצום שעבר העונה הוא חייב לשיטת האימון הייחודית אינפיניטי מיינד. על המהפך הדומה שעשה שרן ייני כבר לפני עשור ואיך זה נראה כשארבעה שחקנים פותחים אימונים בג'אגלינג

20 אלף איש עמדו על הרגליים ומחאו כפיים. שרן ייני ירד מכר הדשא לחילוף במחצית השנייה מול עירוני קרית שמונה ולא היה אחד בבלומפילד שלא רצה להגיד תודה לקפטן של מכבי תל אביב. ייני, נבוך משהו, מחא כפיים בחזרה ומיהר להתיישב מאחורי ספסל מכבי תל אביב. אבל הקהל רצה עוד וקרא שוב בשמו. זה היה אולי הרגע המצמרר בקריירה שלו. רגעים ששמורים לאבי נמני או לערן זהבי. הוא קם והלך לכיוון שער 11 תוך כדי המשחק. הוא גם לא האמין שהגיע ליום הזה.

כשייני עלה לבוגרים במכבי תל אביב ניר קלינגר שיפגוש אותו הערב בגמר גביע המדינה היה המאמן בקרית שלום. ספק רב אם קלינגר יכול היה לשער אז לפני 17 שנים שכך תתפתח הקריירה של השחקן הצעיר שהיה די מושמץ בתחילת דרכו.

אם רוצים לחפש את נקודת השינוי בקריירה של ייני, צריך לנדוד אחורה בלוח הזמנים לשנת 2011. זו היתה ההתחלה של מיטש גולדהאר והוא היה כבר שבע אכזבות. הרבה לפני שחשב על ג'ורדי קרויף, הבוס הקנדי השקיע מיליונים אבל ראה מעט מאוד רגעי אושר. ייני היה אז בקבוצה, אבל רחוק ממה שהוא היום. אז הכיר את רוני כהן - מייסד שיטת העבודה הקוגניטיבית אינפיניטי מיינד.

שרן ייני שחקן מכבי תל אביב עם אילון אלמוג. אריאל שלום
מצעיר מושמץ לאגדה צהובה. שרן ייני/אריאל שלום
"התרגילים שאני עושה נראים בלי קשר ישיר לכדורגל אבל יש כאן רעיון גדול מאחורי זה. אני מוצא את הקשר לכדורגל. ניסיתי כל כך הרבה תוספות במקביל לאימונים. אם הייתי פוגש את רוני מוקדם יותר, זה היה משפר לי את היכולות בגיל צעיר יותר"

כהן, כך יעיד ייני שנים אחרי, שינה לקפטן את כל החשיבה. הוא הפך אותו לשחקן אחר. ממצב של מישהו שצריך הרבה זמן כדי להגיב ולהתמצא במרחב, ייני שיפר את מהירות התגובה. התרגול העיקרי היה באמצעות הג'אגלינג. ייני היה מגיע לכל אימון בקרית שלום עם שלושה כדורי טניס ומקפיץ אותם בשתי ידיים תוך כדי עבודה עם הכדורגל. הוא בנה את עצמו מחדש ועיצב את האישיות שלו ככדורגלן מהבסיס. גם כשעבר לוויטסה בהולנד שמר על קשר עם רוני כהן.

שנים היה עובד ייני בשיטה הזו לבד בקרית שלום. איתן טיבי ניסה להצטרף, עומד ורד ועומר כץ שכבר לא במכבי תל אביב גם ניסו. אבל לא היה באמת מישהו שרצה גם לעבוד בשיטה שרכש שרן ייני לשידרוג הקוגניציה שלו. עד הקיץ האחרון. אופיר דוידזאדה ומתן חוזז היו הראשונים להצטרף לפני שנה. דור פרץ החליט שגם הוא בעניין. ממצב בו ייני עובד לבד לפני אימונים ומשחקים עם כדורי הטניס והכיפות שעל כר הדשא, נוצרה רביעייה מיוחדת בקרית שלום וגם באימונים אישיים בספורטק צפון בתל אביב.

מי שמחפש את אחת הסיבות לדברים הטובים שנחתו העונה על דור פרץ, הוא יכול למצוא אותם בהצטרפות שלו לשיטת האינפיניטי מיינד של כהן. "כמעט כל אימון שלי נפתח בחימום שמעורר אצלי את כל המערכות העצביות של המוח ומשם למכון הכושר ואחרי זה לאימון", מתאר פרץ שעשוי לעלות הערב בגמר הגביע למשחק האחרון שלו במכבי תל אביב. "זה חלק מהרוטינה שלי לאימון וגם למשחק. התרגילים שאני עושה נראים בלי קשר ישיר לכדורגל אבל יש כאן רעיון גדול מאחורי זה. אני מוצא את הקשר לכדורגל. ניסיתי כל כך הרבה תוספות במקביל לאימונים. אם הייתי פוגש את רוני מוקדם יותר, זה היה משפר לי את היכולות בגיל צעיר יותר. השיטה הזו תורמת הרבה לכדורגלן. לעשות משהו מחוץ לקופסא. המימד הזה עובד על דברים מאוד עמוקים ואז אני מרוכז יותר, מקבל החלטות טובות יותר".

דור פרץ. באדיבות המצולמים
"זה היה נראה לי מוזר ומצחיק". דור פרץ/באדיבות המצולמים
"כל הספק שאני הטלתי באופן אישי התפוגג. ראיתי כמה זה עוזר לרמת הריכוז להשתפר ולקבלת ההחלטות להשתדרג. רוני הוא אדם מדהים. הוא פיתח משהו יוצא דופן. אני חושב שאלה אימונים שמאוד משפרים ועוזרים. כל אחד והחיבור האינדיבידואלי שלו לאימון אישי כזה או אחר"

פרץ כאמור לא קפץ מיד על העגלה כשעלה לבוגרים. "שרן עושה את זה כל יום מאז שאני בבוגרים. כבר שבע שנים ראיתי את שרן עושה תרגילים של האינפיניטי מיינד שרוני כהן יצר. זה היה נראה לי מוזר ומצחיק. אמרתי לעצמי בהתחלה מה הקשר לכדורגל. הרבה תהיות וספקות היו לי בהתחלה. אני זוכר שכאשר עליתי לבוגרים בא אלי נמרוד הפיזיותרפיסט ואמר לי ששרן עושה משהו מאוד יפה וזה יכול לסייע לי בתפקיד שלי במגרש. הוא אמר לי שלא יהיה לי מה להפסיד אם אנסה. אבל דיפדפתי את זה כמה שנים עד הקיץ שעבר. אופיר דוידזאדה ומתן חוזז אמרו לי שהם התחילו אצל המאמן של שרן והם מאוד התרשמו מהעבודה איתו וכמה שזה נכון לכדורגל

"כמות הגירויים שאתה נחשף אליהם במצב לחץ היא עצומה ואני כל הזמן משתפר. נכון שזה לא מדמה לגמרי את משחק הכדורגל אבל זה ממש קרוב והחלטתי שאני מצטרף. ואז הכרתי את רוני ואת פילוסופיית האינפינטי מיינד. כל הספק שאני הטלתי באופן אישי התפוגג. ראיתי כמה זה עוזר לרמת הריכוז להשתפר ולקבלת ההחלטות להשתדרג. רוני הוא אדם מדהים. הוא פיתח משהו יוצא דופן. אני חושב שאלה אימונים שמאוד משפרים ועוזרים. כל אחד והחיבור האינדיבידואלי שלו לאימון אישי כזה או אחר. אני מאוד השתפרתי מזה".

פרץ ניסה הרבה דברים כתוספות לאימונים בקרית שלום. "הייתי עושה אימוני כוח ומיכשור טכנולוגי של מהירות תגובה. היה לי סשן של אימוני אחד על אחד עם מאיר מליקה. עשיתי כל מיני דברים לצד אימוני הכדורגל ולשמחתי התחברתי למשהו פה, שאני ארוץ איתו קדימה הרבה שנים".

רוני כהן התחיל ב-2007 בכדורסל. הוא עלה לגליל העליון אחרי שהכיר את עודד קטש ועבד עם עמרי כספי, אבי בן שימול ויוגב אוחיון. הוא הצליח לחבר בין הספורט לבין הצד הקוגניטיבי. מה שמייחד את כהן זה שהוא מביא מרכיב שקשור לאימון מוחי ומשית אותו על ספורט.

" אני מקפיץ יכולת של שחקן בחמישה חודשים. שחקן טוב יהפוך אצלי לשחקן מצוין ושחקן מצוין יהפוך בשיטה הזו לעילוי. דור אמר לי פעם שהאימון שהוא עושה איתי פעם בשבוע יותר חשוב לו מהאימונים היומיים הקבועים בקרית שלום"

"דור פרץ השתפר העונה בהתמצאות במרחב ובמהירות עיבוד המידע", מספר כהן. "שרן ייני מספר שהוא מרגיש היום הרבה יותר שקט במשחק. זה תוצר שינוי מהירות עיבוד המידע. אני מייצר להם את האפשרות להרים את הראש הרבה יותר בקלות. שרן אמר לי אחרי שלושה חודשי עבודה שהוא הרבה יותר רגוע והרבה יותר שקט במגרש. הוא הצליח לעשות דברים במגרש שהוא לא עשה קודם. אני שם דגש על החלק הקוגניטיבי. באמצעות הג'אגלינג הם מסיתים את המחשבות הרעות לפני משחקים כי הם עסוקים בלא להפיל את הכדורים.

"לא עובדים איתם בגיל הצעיר על החלק הקוגניטיבי. אני מתפלא שלא עושים את זה. אם אני הצלחתי להבין את זה, אז אנשים מתחום הכדורגל גם צריכים להבין את זה וללמד את הדברים בגיל צעיר במחלקות הנוער. אני מקפיץ יכולת של שחקן בחמישה חודשים. שחקן טוב יהפוך אצלי לשחקן מצוין ושחקן מצוין יהפוך בשיטה הזו לעילוי. דור אמר לי פעם שהאימון שהוא עושה איתי פעם בשבוע יותר חשוב לו מהאימונים היומיים הקבועים בקרית שלום".

רוני כהן עובד בשנתיים האחרונות במועדון ספורט עמק חפר של יאיר חדד. הוא מגיע שלוש פעמים בשבוע לעבוד עם ילדים ולעשות איתם את אותה עבודה שהוא עושה עם החבר'ה ממכבי תל אביב. עוד מחלקות נוער מצטרפות ומאמצות את דרך העבודה הזו מתוך אמונה שזה יהפוך את השחקנים בעתיד לטובים הרבה יותר.

דור פרץ. באדיבות המצולמים
"אם אני הצלחתי להבין את זה, אז אנשים מתחום הכדורגל גם צריכים להבין את זה". רוני כהן/באדיבות המצולמים

מה יהיה אם דור פרץ ישחק הערב את המשחק האחרון שלו במכבי תל אביב ויעבור לחו"ל?

"אולי אגיע אליו לחו"ל מדי פעם או שאתן לו הדרכה דרך הזום. הקורונה פתרה לנו הרבה בעיות של מרחק ולשמחתי יותר ויותר שחקנים מגלים את הדרך ושיטת העבודה הזו. אני מאוד מקווה שילדים ובני נוער ייחשפו במועדונים לשיטת העבודה הזו שממקדת אותם, ממרכזת אותם וגורמת להם לעבד את המידע הרבה יותר מהר ולהתמצא יותר טוב במרחב מגרש הכדורגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully