וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמואל פרנקל: "אוהדים מכל הקבוצות צריכים להפגין בלשכת שר הבריאות"

15.3.2021 / 14:00

"1,000 צופים במגרש זה פשע. מקבלי ההחלטות מעולם לא היו במשחק. אין סיבה שבפלייאוף לא יהיו יציעים מלאים. מצחיק אותי כשאומרים שהשתרכנו אחרי הכדורגל". יו"ר מנהלת הליגה מדבר על היציאה ממשבר הקורונה, המתח עם מכבי תל אביב, סוגיית המתאזרחים והריצה לקדנציה נוספת

אוהדים ונציגי ספונסרים ביציע במהלך המשחק בין מכבי תל אביב לבין מילאנו. דני מרון
"נתניהו בכלל לא מתעניין, ואני לא מבין את האדישות של האוהדים". יד אליהו בקורונה/דני מרון

בשבוע שעבר הגיע יו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל לדרבי התל אביבי. "הזהירו אותי לפני המשחק שיהיה בלאגן, אבל הכול התנהל למופת", הוא מספר בריאיון לוואלה! ספורט. "האוהדים קנו את הכרטיסים באינטרנט, בדקו להם את הדרכון הירוק בכניסה, לקחו סדרן על כל 50 איש, לא היה התקהלויות".

- יכול להיות שזה בגלל שהורשו להיכנס רק 300 צופים ביציע?

"גם אם היו מגיעים פי שלושה אוהדים, לא היה קורה כלום. זה פשוט פשע. ראש הממשלה אומר שהקורונה מאחורינו, ואז מאשרים להכניס רק 500 או 1,000 צופים למגרשים? זו אטימות".

- אז מה ההיגיון מאחורי ההחלטה?

"אין היגיון. האנשים שמקבלים את ההחלטות לא מבינים את החומר, ולא היו באיצטדיונים ובהיכלים. אני מניח שראש שירותי בריאות הציבור מעולם לא הלכה למשחק כדורגל או כדורסל, והיא לא מכירה את השטח. עד תחילת השבוע הבא אמור להתקבל הצעד הבא במתווה החזרה, ואנחנו מנסים להפעיל לחץ כדי שיהיו מספרים גבוהים יותר של אוהדים".

- על מי אתם לוחצים? על ראש הממשלה?

"ביבי בכלל לא מתערב בזה. הוא אפילו לא ידע מההחלטה. קיווינו שידבר עם שר הבריאות ויזיז את זה, אבל הוא לא מתעניין בנושא".

יו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל. עודד קרני, מנהלת הליגה, אתר רשמי
"לי יש שישה מנויים למכבי תל אביב, ולא חשבתי לדרוש את הכסף בחזרה". פרנקל/אתר רשמי, עודד קרני, מנהלת הליגה

- מה אפשר לעשות שעוד לא עשיתם כדי לשנות את ההחלטה?

"הייתי רוצה יותר מעורבות של האוהדים. לא ראיתי שום התארגנות של מועדוני אוהדים, מכל הקבוצות, שיוצאים בבוקר ללשכת שר הבריאות, מפגינים ויושבים שם עד שהוא יבין שצריך להכניס יותר קהל. האדישות הזאת לא מובנת לי.

"אנחנו רצינו שבכל יציע יאכלסו שליש מהמושבים, אבל אלה לא רק המספרים המוחלטים. יש בעיה, למשל, עם הילדים. לכולנו כואב הלב שהקהל לא יכול היה להגיע למגרשים במשך שנה, ואנחנו רוצים שהורים ייקחו את הילדים למשחקים, ושהצעירים יחזרו. אפשר לפתור את זה עם בדיקות או באמצעים אחרים".

- לא כל הקבוצות הביעו התלהבות גדולה מהכנסת הקהל במספרים הקיימים.

"אני יכול להבין את המועדונים. זו שנה לא קלה מבחינה כלכלית, ולהכניס 500 אוהדים עם סדרן על כל 50 איש, וכל ההוצאות מסביב, כשאין הכנסות ממזנונים, זה מחיר כספי לא פשוט. ועדיין, כולם הכניסו קהל. פעלנו נכון כשהחלטנו לקבל את המתווה ולהכניס קהל מהרגע שהתאפשר".

- מתי להערכתך נראה שוב יציעים מלאים באולמות הכדורסל?

"אני מאמין שבגמר גביע המדינה, שיתקיים בחודש מאי, תהיה כמות יפה של קהל, ואין סיבה שהאולמות לא יהיו מלאים בסדרות הפלייאוף".

- יש סוגיה אחת שנשכחה: הפיצוי לאוהדים על שליש העונה שבוטל אשתקד, עם התפרצות המגיפה.

"המנהלת לא עסקה בזה, אבל אני מעריך שאוהדים אמיתיים, שקונים כרטיסים ומנויים, הבינו את מצב הקבוצות לאור מה שקרה בקורונה. לי יש שישה מנויים למכבי תל אביב, ולא חשבתי אפילו לדרוש את הכסף בחזרה. זו עזרה לקבוצה כדי לעבור את התקופה הזאת".

עוד בוואלה!

אלעד חסין: "ניצחון הרואי. אחד הגדולים בקריירה שלי, אחד הגדולים של המועדון"

לכתבה המלאה
ים מדר, הפועל תל אביב, מול קוטי קלארק, בני הרצליה. ברני ארדוב
"זו בושה למדינה שישחקו באולמות של בתי ספר. אנחנו בקיפאון". משחק ליגה בהרצליה/ברני ארדוב

בעוד ארבעה חודשים יסיים פרנקל את תפקידו כיו"ר מנהלת הליגה, בו הוא משמש כבר כשמונה שנים. הוא גורס שעדיין לא החליט אם ינסה לרוץ לקדנציה נוספת, אבל בין השורות אפשר להבין לאן מועדות פניו. "אני לא יכול לעזוב את המנהלת בתקופה כזאת את המנהלת. במצב שיש היום, נדרשת המשכיות. עוד לא עשיתי שיחות עם אף אחד, ואני מאמין שיהיה לי רוב אם ארצה להיבחר".

- מרגיז אותך כשאומרים שהכדורסל השתרך אחרי הכדורגל בהתנהלות סביב משבר הקורונה?

"זה לא מרגיז אותי, אלא מצחיק אותי. יצרנו שותפות אמת. כל הזמן חשבנו ותיכננו יחד, בנינו יחד את האסטרטגיה. ארז כלפון [יו"ר מנהלת הליגות בכדורגל] ואני מדברים שמונה פעמים ביום, הצוותים שלנו מתייעצים ופועלים בשיתוף פעולה. יצרנו משוואה שהפכה 1+1 ל-3. ברור שהכדורגל מקבל יותר כותרות ומושך יותר תשומת לב, אבל הלכנו יד ביד, ולא עמדנו במדרגה יותר נמוכה. בסופו של יום, השגנו תוצאות, ולכן זה לא יכול להרגיז אותי. אני חושב שהמנהלת הראתה את החוזק שלה בממדים בלתי רגילים בתקופת הקורונה".

- בריאיונות שהעניקו לנו בתקופה האחרונה, שמעון מזרחי וגיא הראל נגעו בנקודה שלפיה הם מחויבים לקצץ 20 אחוזים מהתקציב גם בעונה הבאה, כדי לקבל את רשת הביטחון מהמדינה. יש עוד מגזר במשק שהתחייב על אובדן הכנסה עתידי כדי לקבל מענק או פיצוי? זה לא קצת מנציח את משבר הקורונה?

"ארז כלפון ואני חתמנו עם האוצר, ואני לא זוכר סעיף כזה. אני מעריך שאם המצב יחזור לגמרי לקדמותו, כל דרישה כזאת, אם הייתה, תיעלם. אם חלילה המגיפה תחזור בעונה הבאה, לקראת החורף, זה דווקא יהיה נוח לקבוצות שיש הנחיה להפחית 20 אחוזים".

- איפה היית רוצה לראות את ליגת העל בעוד שנה או שנתיים, אחרי שמשבר הקורונה יחלוף?

"מבנה המנהלת חייב להשתנות. עשינו עבודה מקיפה בנושא, באמצעות חברת 'דלויט', והגשנו הצעה לשינוי הדירקטוריון, כך שיהיו בו ארבעה נציגי קבוצות לצד דירקטורים חיצוניים ויו"ר מנהלת עם יותר סמכויות. אני מקווה שההצעה הזאת תאומץ".

יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי עם יו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל. קובי אליהו
"לא האמנתי לרגע כשמכבי איימה לעזוב את הליגה". עם שמעון מזרחי/קובי אליהו

- ומה לגבי הליגה עצמה? היו בה כל מיני חוקים "ייחודיים" כמו החיוב לשתף ישראלים, הפיינל פור ועוד.

"אני חושב שהחוק הרוסי היה רע, כי אני דוגל בגישה שמי שטוב, צריך שישחק. המגבלה הנוכחית, שלפיה מחויב להיות ישראלי אחד על המגרש, היא טובה והייתי משאיר אותה. לא יכול להיות מצב שאין לפחות אחד או שניים טובים שראויים לעלות בחמישייה.

"אני שמח על חזרת הסדרות. מהיום הראשון אמרתי שלא יכול להיות שבכל העולם יש סדרות ורק במדינת ישראל לא, ומבחינתי הן כאן להישאר לנצח. כיום יש לנו 13 קבוצות בליגה, ואני לא יודע מה יהיה בעונה הבאה, אבל אני בעד שיהיו עשר קבוצות. זו תהיה ליגה חזקה יותר, לקבוצות יהיה יותר כסף והרמה תעלה".

- אבל המשמעות של צמצום הליגה לעשר קבוצות היא פחות מקומות עבודה לשחקן הישראלי, ואולי גם פחות מקום לקבוצות מהפריפריה.

"זה לא מחייב. אין סיבה שקבוצות כמו הפועל אילת וגלבוע/גליל לא יהיו בליגה".

- הבנים של זופי אבדיה, דיוויד בלאט, מארק בריסקר ואחרים הם כוכבי הענף, הבן של דריק שארפ נחשב לשחקן העתיד, ג'ייק כהן הוא שחקן המפתח בנבחרת ישראל. אולי נעשתה טעות במלחמה נגד המתאזרחים?

"אין כזה דבר עולם אוטופי. אני מדבר הרבה עם אנשי הפועל באר שבע, והם מתקשים להביא שחקנים ישראלים, שלא רוצים לעבור עם המשפחות שלהם או להיות רחוקים מהן. לכן הם נאלצים להביא מתאזרחים ולשלם קנס של חצי מיליון שקלים. המתאזרחים תורמים רבות לכדורסל הישראלי, ואסור למחוק אותם, אבל אני לא רוצה לראות עשרה מתאזרחים בכל קבוצה. המגבלות שהטלנו יצרו מצב שיש סטטוס קוו, ולא יהיה גידול במספרים. המנהלת לא נלחמת במתאזרחים. זו מלחמה של ארגון השחקנים".

- ומה עם האולמות? מאז בניית הדרייב אין וההיכל בחולון, יש עצירה.

"לא יכול להיות שאילת והרצליה ישחקו באולמות של בתי ספר. זו בושה למדינת ישראל. ביום ששרת הספורט הקודמת, מירי רגב, נכנסה לתפקיד, דיברתי איתה על זה. היה תקציב של 225 מיליון שקלים לבניית חמישה אולמות, ולא קרה כלום מסיבות פוליטיות. לצערי, אנחנו בקיפאון. הבטיחו לי שיהיה קול קורא, ואני לא רואה את זה. זה אבסורד שבשנת 2025 עוד נשחק באולמות כאלה. כשבונים איצטדיונים גדולים, גם מספר האוהדים גדל. תראה את הפועל ירושלים במלחה לעומת הארנה, את הפועל חולון בפחים לעומת היכל הטוטו, את הפועל תל אביב באוסישקין לעומת היכל שלמה".

שמואל פרנקל יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל. יותם רונן
"הכדורגל מקבל יותר כותרות, אבל הלכנו יד ביד, ולא עמדנו במדרגה יותר נמוכה". פרנקל/יותם רונן

- אתה לא מתחבא מאחורי אהדתך למכבי תל אביב, והזכרת אותה גם בשיחה הזאת. זה לא יוצר מצב בעייתי מול הקבוצות האחרות?

"פתחתי את הבוקר בשיחה עם רמי כהן [יו"ר הפועל תל אביב]. אנחנו ביחסים מצוינים. יש הפרדה מלאה בין העובדה שאני אוהד מכבי לבין תפקידי כיו"ר המנהלת. ביום שנכנסתי לתפקיד אמרתי שאני יו"ר של 12 קבוצות. אם צריך לעזור להפועל תל אביב או להפועל אילת, אני עוזר ולא מתחשב בכלום".

- ומצד שני, מכבי תל אביב הרבתה להתעמת עם המנהלת בראשותך.

"היו כמה החלטות שלא היו נכונות גם לדעתי. החזרה לפיינל פור לא הייתה טובה לליגה, אבל לקח זמן לשכנע את הקבוצות לחזור לסדרות".

- כשמכבי איימה לעזוב את הליגה, האמנת?

"לא, אפילו לא לרגע. לא לאיום הזה, ולא לתוכנית הפיצול שלהם. הם היו חסרי סבלנות. באו לכאן נציגי האוהדים ושאלו למה אין סדרות. אמרתי להם שיחכו שנה, ואז באו לתקוף אותי במשחק בהיכל. התגובה של מכבי הייתה מינורית מדי לדעתי. לא יכול להיות שאני יושב ביציע, משלם מחיר מלא, וכך נוהגים כלפיי. היו חיכוכים על רקע כמה החלטות, ובסוף הכול התיישר. אני לא חושב שיש לה טענות היום".

- יש דברים שבהם אתה מקנא בכדורגל, או רוצה לחקות אותו?

"הכדורגל אימץ את הדוגמה שלנו, יצא מההתאחדות והקים מנהלת, בעקבות ההצלחה שלנו. אנחנו היינו החלוצים ושימשנו דוגמה עבורם. מה הייתי רוצה לקחת? לכדורגל יש מספר אוהדים גבוה יותר, והמתקנים ראויים יותר. וזה הולך יחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully