וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמני שוב באופנה: הפריחה המחודשת של הנריך מחיטריאן ברומא

5.2.2021 / 19:00

עם מוריניו הוא לא הסתדר ואמרי דיכא אותו, אבל נראה שדווקא באולימפיקו הקשר הארמני הצליח לחזור לחיים עם מעורבות ישירה ב-17 שערים. בשבת, "רונאלדו של הג'אלורוסי" פוגש את רונאלדו האמיתי במטרה לסגור מעגל 25 שנה לאחר מותו של אביו המלט

המלט מחיטריאן היה בן 32 כאשר התגלה גידול ממאיר במוחו. החלוץ הזריז שכיכב במדי אררט ירבאן בליגה הסובייטית בשנות ה-80 עבר שלושה ניתוחים מורכבים, אך ללא הועיל - והוא הלך לעולמו תוך חודשים ספורים. בנו הנריך היה אז רק בן שבע, והגעגועים גרמו לו לצפות ללא הפסקה בקלטות הווידאו עם ביצועי האב על כר הדשא. כאשר המלט היה בחיים, הנריך לא ממש סימפט כדורגל, כי המשחקים והאימונים מנעו ממנו זמן איכות עם אבא. אחרי מותו, השתנתה גישתו ב-180 מעלות, והוא החליט ללכת בעקבותיו. את הצעדים הראשונים הוא עשה באקדמיה שנשאה את שמו של המלט מחיטריאן.

האסון המשפחתי לימד את הנריך כי החיים עלולים להיות קצרים, ויש ליהנות מהם, ללא חרטות וללא היסוסים. צריך ללכת עם הלב ולמצות עד תום את ההזדמנויות. כיום הוא בן 32 בעצמו, ואי אפשר להתעלם מהמחשבות על גורלו הטרגי של המלט. גורלו של הנריך שונה בתכלית - והוא חווה כיום את אחת התקופות הטובות ביותר בקריירה. העונה הנוכחית ברומא מרהיבה בכל קנה מידה. הוא מוביל את דירוג הכובשים של הקבוצה מעמדת קישור עם תשעה כדורים ברשת, ובמקביל מדורג כמלך הבישולים של הליגה האיטלקית כולה עם שמונה אסיסטים.

הנריך מחיטריאן שחקן רומא חוגג שער. Alessandra Tarantino, AP
מעורבות ישירה ב-17 שערים. מחיטריאן חוגג/AP, Alessandra Tarantino

"קשה להאמין שארסנל ויתרה עליו"

במצטבר, הוא מעורב אם כך ישירות ב-17 שערים ב-19 משחקים, ורק כריסטיאנו רונאלדו מקדים אותו בארץ המגף. לא לחינם טען אחד הפרשנים ברדיו של רומא: "מחיטריאן הוא רונאלדו שלנו", בעוד חלוץ העבר רוברטו פרוצו הצהיר: "קשה להאמין שארסנל ויתרה על כוכב כזה". התהיה הזו הייתה משעשעת עוד יותר לפני כחודש, כאשר הקשר תרם יותר שערי ליגה מאשר כל שחקני ארסנל במצטבר. מאז, השתפר מעט המצב בצפון לונדון, אבל זה לא משנה את התמונה הכללית.

אוהדי הג'אלורוסי מתים עליו, וגם המאמן פאולו פונסקה מאוהב בפליימייקר שלו: "הנריך הוא אחד השחקנים החכמים ביותר שראיתי. היכולת שלו לזהות שטחים פנויים ולנצל אותם אדירה". ואכן, האינטליגנציה של מחיטריאן ששקל בזמנו קריירה של עורך דין גבוהה מאוד, וקל היה לראות זאת עוד בקדנציות הנפלאות שלו בשחטאר דונייצק ובבורוסיה דורטמונד. התאקלמותו המהירה באיטליה נובעת בין היתר מהעובדה כי מדובר בשחקן רב תרבותי מאוד, אשר רגיל להסתגל לתרבויות חדשות. אחרי הכול, הוא דיבר שש שפות לפני שהגיע לעיר הנצח, ולמד גם איטלקית במהירות שיא. שליטה בצרפתית ובפורטוגזית כבר הייתה לו.

קצת ברזילאי, קצת צרפתי

למה צרפתית? כי עוד לפני יום הולדתו הראשון של הנריך, ניצל המלט צ'אנס לברוח מברית המועצות ולשחק בקבוצת יוצאי ארמניה בליגה השלישית בצרפת. הילד גדל לא הרחק מליון, והתגורר שם עד שמחלת האב אילצה את המשפחה לשוב לירבאן. למה פורטוגזית? כי ההרפתקנות שלו לא ידעה גבול, ובגיל 13 הוא נסע עם שני חברים להשתלמות באקדמיה של סאו פאולו. המועדון הברזילאי צירף לכל ארמני חונך מקומי קצת יותר מבוגר, ושותפו של הארמני לחדר היה הרנאנס - לימים אלילם הבלתי מעורער של אוהדי לאציו. לכן הייתה השתלבותו של מחיטריאן כה קלה בקולוניה הברזילאית של שחטאר. "הרגשתי שאני חצי ברזילאי בעצמי", הוא אמר.

הוא גם דובר רוסית מושלמת, ובילה בנעוריו זמן רב במוסקבה עם סבתו, אוהדת ספרטק. לכן גם הוא עצמו אוהב את האדומים-לבנים, וכאשר החלה נסיקתו בליגה האוקראינית הגיש לו המועדון הרוסי הצעת חוזה עם משבצת ריקה בסעיף השכר. "תרשום איזה סכום שבא לך", אמרו אנשי ספרטק לארמני. "לא בא לי, כי אני רוצה לשחק במערב אירופה", השיב השחקן, ולא הצטער לרגע. כסף מעולם לא היווה שיקול מרכזי בקבלת ההחלטות שלו, ויורגן קלופ הגשים לו את החלום ב-2013. בפגישה הראשונה, הרים המאמן הגרמני את הקשר באוויר ואמר: "לא מוריד אותך עד שאתה מסכים לחתום". מחיטריאן הסכים.

הנריך מחיטריאן שחקן מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
להקדים לאימונים? לא אצל מוריניו/GettyImages

מקדים לאימונים? מוריניו יכעס

חלום גדול נוסף היה לשחק בפרמיירליג, וגם בדיעבד - אחרי שההרפתקה באולד טראפורד הסתיימה בטעם מר - הצהיר הקשר שלא היה מוותר על החתימה במנצ'סטר יונייטד. היחסים עם ז'וזה מוריניו עלו לדבריו על שרטון כי השחקן היה מגיע כל יום לאימונים הרבה לפני המנג'ר. מוריניו היה רגיל להיות הראשון במתקן, אבל מחיטריאן תמיד הקדים אותו כי אהב להתכונן ליום עבודה בשקט נפשי, לבצע טיפולים רפואיים ולעבוד לבד בחדר כושר. "אני לא עושה את זה דווקא", הוא הסביר למיוחד, אבל מוריניו לא האמין. בשלב מסוים, המתיחות הייתה גדולה מדי, והנזיפות על גישה מצד הבוס היו תכופות מדי. "לא רציתי לבזבז את זמני במקום בו לא רוצים אותי", אמר הקשר, והיה מאושר לעבור לארסנל בעסקה ששלחה את אלכסיס סאנצ'ס בכיוון השני בינואר 2018.

התותחנים היו מאז ומתמיד מועדונו האהוב באנגליה, בזכות ארסן ונגר שהביא כוכבים צרפתים רבים. הארמני, שמרגיש צרפתי למדי בעצמו, התחבר בזמנו מאוד לקבוצה של תיירי הנרי ופטריק ויירה, ורץ בשמחה לזרועותיו של המנג'ר הוותיק. מה רבה הייתה אכזבתו כאשר ונגר עזב בחלוף חצי שנה, ומחליפו ראה את המשחק בצורה אחרת לגמרי. "עם ונגר שיחקתי בעמדה הנכונה. לאונאי אמרי יש טקטיקה שונה לגמרי ופילוסופיה אחרת לגמרי, והוא גם שם אותי במשבצת אחרת לגמרי. הייתי צריך לעזוב כדי ליהנות שוב מכדורגל", הוא טען. וכדי ליהנות ברומא, הוא הסכים להקטין את שכרו פי שניים.

פרנצ'סקו טוטי מודיע שהוא עוזב את רומא. רויטרס
אהבה ממבט ראשון. טוטי/רויטרס

לטוטי היו ציפיות גבוהות

זו הייתה אהבה ממבט ראשון. האוהדים קיבלו אותו בפרחים בשדה התעופה, ופרנצ'סקו טוטי נתן את ברכת הדרך: "הנריך הוא שחקן שיתאים לקבוצה". גם אדין דז'קו התלהב מההחתמה, ואיחל לחברו החדש הצלחה בעיתוי משעשע כאשר ארמניה פירקה את בוסניה 2:4 במוקדמות יורו 2020. "עכשיו תעשה את זה גם ברומא", אמר החלוץ ליריב שכבש פעמיים ובישל - והוא אכן עשה זאת. פונסקה העניק לו תפקיד חופשי לגמרי כדי שיביא את היצירתיות לידי ביטוי כפי שהוא אוהב, והוא גילה יכולת משובחת כבר בעונתו הראשונה עם תשעה שערים וחמישה בישולים ב-22 משחקי ליגה בלבד. התרומה הייתה רבה יותר גדולה בניהול המשחק שלא נמדדת בסטטיסטיקה יבשה. ההצלחה הזו עברה קצת מתחת לרדאר כי הארמני החמיץ מספר חודשים בגלל פציעה, אך היא בהחלט הספיקה כדי שהמועדון יהפוך את ההשאלה להחתמה מלאה - ועוד כשחקן חופשי כי ארסנל ויתרה עליו.

העונה כבר מדברים עליו הרבה יותר, והוא עושה המשחק האולטימטיבי של הג'אלורוסי שמסייע להשכיח מעט את העובדה העגומה כי הגאון המקומי ניקולו זאניולו קרע שוב את הרצועות בברכו. בהיעדרו, הקשר הוא בעל הבית שמנהל את הכל ללא מגבלות, כמו בימים העליזים עם תומאס טוכל בדורטמונד, ללא המגבלות הטקטיות שהוטלו עליו במנצ'סטר יונייטד ובארסנל. סוג של רונאלדו לטעמם של הפרשנים. בשבת, הוא יתארח אצל רונאלדו האמיתי, כשרומא מקדימה את יובנטוס בטבלה, וניצחון עשוי אפילו לעורר תקוות למאבק על תואר האליפות.

מעריץ את פירלו, אבל רק כשחקן

כאן המקום להזכיר שהגברת הזקנה הביעה עניין רב בהחתמתו של מחיטריאן, לפני שהוא בחר באולד טראפורד. הנהלת יובה התרשמה מאוד מביצועיו מקרוב, במפגשים בליגת האלופות נגד שחטאר ב-2012 ומול בורוסיה ב-2015. בארבעת המשחקים האלה התרשם מקרוב גם מחיטריאן עצמו מביצועי המאסטרו שמנגד, וכאשר נשאל לפני שנתיים לגבי שלושת השחקנים הטובים ביותר מולם התמודד, הוא השיב: "ליאו מסי, צ'אבי ואנדראה פירלו".

אז עכשיו הוא מתמודד נגד פירלו המאמן, וזה מרגש לא פחות. "זה יהיה משחק מיוחד מאוד", אומר הארמני. במחזור השני, בישל מחיטריאן לז'ורדן ורטו ב-2:2 נגד הזברות. הפעם הוא ישמח ללכת צעד אחד קדימה ולהשיג ניצחון אישי ראשון על האלופה. בכושרו הנוכחי, זו לא משימה בלתי אפשרית, ואז השמיים יהיו הגבול עבור רומא. במאי ימלאו 25 שנה למותו של המלט מחיטריאן. הייתכן כי בנו יהיה אז אלוף איטליה?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully