וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברים, עונה 1, פרק 1: פטריק ואן לוון וריימונד אטפלד סוגרים מעגל על כר הדשא

21.1.2021 / 10:00

האחד הרבה יותר קפדן, מופנם, שקול, השני דמות צבעונית וחברותית. ההולנדים שהחלו לעבוד יחד עוד ב-2013, ייפגשו בשבת בפעם הראשונה על כר הדשא משני צידי המתרס. אוזן מנתח: "ריימונד יותר מאמן ופטריק יותר מנהל, לא חושב שמה שיש לו מתאים לבוגרים"

תקציר ה-0:0 בין מכבי תל אביב ובני יהודה/ספורט1

יוני 2019, לפני שנה וחצי, ליאור שחטר יושב ראש בית"ר תל אביב רמלה מתכונן לשתף פעולה עם מועדון הכדורגל של עירוני בת ים והוא גם צריך מאמן חדש. פטריק ואן לוון, אז עדיין המנהל הביצועי של מחלקת הנוער במכבי תל אביב ממליץ לו לצרף את עוזרו ריימונד אטפלד. "פטריק אמר לי שאם אני רוצה לשדרג את הקבוצה, אני צריך לקחת את ריימונד לאמן אותנו בליגה הלאומית", נזכר שחטר. "יחסיי עם פטריק נמשכים לאורך כמה שנים כיוון ששיתפנו פעולה עם מכבי תל אביב, כך שקיבלתי את העצה שלו. גם הכרתי את רייימונד וזה לא היה חדש עבורי".

ויצאת מרוצה מהשידוך?

"אני חושב שכן. מעבר לעונה טובה שהייתה לנו, מכרנו את איהאב אבו אלשיך למכבי חיפה בהרבה כסף הודות לריימונד. עידו שחר עשה התקדמות יפה אצלנו, שני הגלזרים, אדוארדו גררו. אלה כולם שחקנים של מכבי תל אביב שהתפתחו כאן. הקבוצה שלנו בסוף העונה שעברה הייתה אחת המעניינות בשתי הליגות הבכירות. אנשים באו לראות אותנו כדי ליהנות מכדורגל. אני לא הופתעתי שמכבי נתניה לקחה אותו".

ריימונד אטפלד מאמן מכבי נתניה. ברני ארדוב
"לא הופתעתי שמכבי נתניה לקחה אותו". אטפלד/ברני ארדוב

ביום שבת פטריק ואן לוון וריימונד אטפלד ייפגשו על הדשא משני צידי המתרס. שני ההולנדים שהחלו לעבוד יחד ב-2013 בקזחסטן והפכו לחברים מאוד טובים, לא ירצו להשאיר שום דבר על הדשא. ל-90 דקות הם ישאירו בצד את החברות וירצו להשאיר אצלם את שלוש הנקודות. "אם היית אומר לי בקיץ 2018, כשוולאדן איביץ' אימן את מכבי תל אביב שבינואר 2021 פטריק וריימונד יפגשו אחד את השני כמאמני מכבי תל אביב ומכבי נתניה, הייתי אומר שזו תהיה הפתעה גדולה מאוד, אבל כנראה שאין כבר משהו שיכול להפתיע בכדורגל", אומר גורם במכבי תל אביב שמכיר היטב את השניים. "ללא ספק נפלאות הן דרכי הכדורגל וזה מה שיפה בו".

ואן לוון (51) הצעיר מאטפלד בשלוש שנים היה הראשון לנחות במכבי תל אביב בקיץ 2016 במקום ניר לוין. בקריירה שלו היו עד אז בעיקר קדנציות ארוכות במחלקות נוער בהולנד, אוקראינה וקזחסטן שהייתה התחנה האחרונה שלו. כשעבד שם בקאיראט אלמטי הוא הביא את אטפלד שקריירת האימון שלו לא התרוממה. מבין השניים לאטפלד (54) הייתה קריירת משחק הרבה יותר מרשימה. הוא שיחק במגוון קבוצות כולל באברטון בסוף שנות ה-80, אבל כמאמן הוא לא ממש הצליח. עד כדי כך דשדש, שהחליט לרדת ולעבוד במחלקות נוער. אחרי שלוש שנים יחד בקאיראט, ואן לוון הביא את אטפלד גם למכבי תל אביב. התפקיד שניתן לו היה המנהל המקצועי של כל הקבוצות מנערים ב' ומטה. ואן לוון היה מעליו, שולט בכל המחלקה. ג'ורדי קרויף רצה בעיקר להתעסק בניהול המקצועי של הקבוצה הבוגרת ובהמשך הפך גם למאמן. ואן לוון נותר המנהל הביצועי של המחלקה. "יש המון הבדל בין ג'ורדי לבין שניהם, אפילו ששלושתם הולנדים", מתאר אדם המכיר את השלישייה היטב. "ג'ורדי תמיד הצהיר שהוא קטלאני. שהוא רק נולד בהולנד, אבל הוא בכלל מברצלונה. ריימונד ובעיקר פטריק הם הולנדים לגמרי עם כל מה שהולנד מסמלת. ובכל זאת גם ביניהם יש הבדל גדול".

פטריק ואן לוון מאמן מכבי תל אביב. דני מרון
"אני חושב שמה שיש לו לא מתאים לבוגרים". ואן לוון/דני מרון

ואן לוון ששלח את אטפלד לאמן, ראה אותו מתקדם למכבי נתניה ואולי זה עשה לו תיאבון. בקיץ הוא לקח את התפקיד, עד שיימצא מאמן למכבי תל אביב ואחרי פיטוריו של גאורגיוס דוניס, הוא עט על הג'וב. "מאוד הופתעתי שפטריק עבר לאמן את מכבי תל אביב באחרונה", אומר המאמן והפרשן אורי אוזן שאימן את קבוצת הנוער של מכבי תל אביב בקיץ 2016, אבל החליט לקום וללכת אחרי שהבין שהוא ווואן לוון לא יסתדרו. "אני לא חושב שפטריק מאמן ואני לא חושב שהוא רוצה להיות מאמן. הוא הגיע כמנהל מקצועי. הוא מעולם לא אימן. בשיחות שלנו מעולם לא הרגשתי שיש לו אספירציות לאמן וגם אמרתי לו באחת השיחות שהדרך שלו לא מתאימה לבוגרים. יכול להיות שהוא השתנה עם השנים כי הוא כבר יותר מארבע שנים במכבי תל אביב. בכל השיחות בינינו הוא דיבר על היותו מנהל ביצועי ולכן אותי זה מאוד הפתיע שהוא שאף לאמן. נדלקה לי נורה אדומה כשהבנתי שאיביץ' ממדר אותו מהבוגרים. אולי איביץ' הרגיש שהוא רוצה לקחת לו את המקום ולא הרשה לו לדרוך בבוגרים. אולי באמת התעורר אצלו החשק לאמן. מבחינת ניהול הוא ברמה גבוהה. יש שיחלקו על הדרך שלו אבל אני למדתי ממנו המון על ניהול וארגון. גם אם לא הסכמנו מקצועית הערכתי שיש לו דרך וחזון. מבחינת הבנה טקטית, אני חושב שמה שיש לו לא מתאים לבוגרים אבל ימים יגידו".

וריימונד?

"לא עבדתי איתו, אבל ריימונד איש כדורגל טוב. אני שומע דברים על העבודה שלו. הוא לפרקים אימן קבוצות בעבר. הוא גם היה שחקן בכיר מפטריק והתנסה באימון לפני שנחת בישראל. פטריק הביא אותו כדי להיות המשנה לו ועובדה שהוא רצה לאמן והלך לפני שנה וחצי לבית"ר תל אביב. בין שניהם פטריק הוא יותר מנהל וריימונד יותר מאמן. יש לו רקע יותר רחב באימון. הוא עשה דברים יפים בנתניה לפני שהיא קצת דעכה, בטח ביחס להצלחה בתחילת העונה".

אתה מבין מאיפה בא שגם איביץ' וגם דוניס עם בטן מלאה על פטריק?

"בוודאי שאני יכול להבין. אין שקוף מזה. מי שמכיר את הנפשות הפועלות לא הופתע. רק שתבין, אני ביחסים מאוד טובים איתו. ראיתי אותו לא מזמן וישבנו לדבר. בירכנו אחד את השני בטלפון אחרי הישגים. העזיבה שלי הייתה מקצועית. הוא בדרך שלו ופחות התחברתי אליו. ג'ורדי וניר לוין מינו אותי לנערים א' ואחרי שלקחתי אליפות עליתי איתם לנוער, אבל אחרי חודשיים עזבתי. הבנתי אחרי דקה שאנחנו לא יכולים לעבוד יחד. נתתי לזה צ'אנס אבל הבנתי שזה לא יכול להוביל למקום טוב וזה באמת לא מהמקום האישי. הסתדרנו דווקא טוב ברמה האישית. הלכתי לדרכי והוא לדרכו ואנחנו ביחסים טובים. אנחנו עדיין לא מסכימים מקצועית. איביץ' והוא בוודאות לא היו יכולים להסתדר ואני לא מכיר את איביץ'. איביץ' רצה לעבוד רק עם האנשים שלו ולא סמך עליו. דוניס קיבל את הקבוצה מפטריק ולכן אצלו זה יותר אמוציונלי ולכן הוא יותר כועס עליו".

פטריק ואן לוון, מאמן זמני מכבי תל אביב. ., אריאל שלום
בשבת, למשך 90 דקות, אטפלד לא ייחשב לחבר. ואן לוון/אריאל שלום, .

ואן לוון ואטפלד חברים מאוד טובים. שיחות טלפון, מפגשים. גם כשוואן לוון סידר לאטפלד את בית"ר תל אביב בת ים, הוא דאג שהוא עדיין יתרום לא מעט שעות בשבוע למחלקת הנוער של מכבי תל אביב. למרות הקרבה ביניהם, מעידים מכרים שלהם שמדובר בשני טיפוסים שונים לחלוטין. "פטריק בחיים לא יגיד לשדרת קווים, אולי שתית משהו אתמול בלילה כמו שריימונד החליק בלשונו", אומר אדם המכיר את האישיות של שניהם. "פטריק הרבה יותר קפדן, מופנם, רציני, שקול. ריימונד הוא דמות צבעונית. יותר שכונה. פטריק שקול ומידתי. הם שני אנשים שונים ואולי כיוון שהם הפכים, הם התחברו כל כך טוב".

פילוסופית הכדורגל שלהם מאוד דומה. לא רק מערך ושיטת משחק, אלא גם כדורגל ברמת המקרו. רואים את הדברים בצורה זהה. "אני מניח שריימונד מכיר יותר טוב את מכבי תל אביב ממה שפטריק מכיר את מכבי נתניה", אומר גורם המכיר את השניים. "אבל חשוב מאוד לפטריק לנצח במשחק הזה ולא בגלל שזה משחק מול החבר שלו. אחרי התיקו של מכבי תל אביב מול בני יהודה לפני הפגרה, מכבי תל אביב חייבת את שלוש הנקודות. ריימונד לקח שלוש נקודות חשובות מול בני סכנין במשחק האחרון ולכן הלחץ עליו קטן יותר. אבל צריך לומר את האמת, פטריק יודע יותר טוב מכולם כמה כדורגל יש לריימונד ויש לו את כל הסיבות לחשוש מהמשחק הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully