וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה תהיה אבדיה: איפה היו הכוכבים הישראלים בגיל 20?

3.1.2021 / 16:00

דורון ג'מצ'י הוכתר לראשונה למלך הסלים, מיקי ברקוביץ' כבר לא רצה להיות מהנדס, מאיר טפירו קלע את סל הניצחון בדרבי, דורון שפר חגג תואר ראשון, עודד קטש כיכב אבל קם בבוקר רטוב, ועומרי כספי פתח בגמר היורוליג (והפסיד אליפות להפועל חולון)

דני אבדיה מדבר לאחר ניצחון הבכורה על מינסוטה/מתוך הטוויטר של וושינגטון וויזארדס

כשדני אבדיה היה בן 17 וחצי, הוא כבר זכה לראשונה באליפות אירופה עד גיל 20. בגיל 18 וחצי קטף תואר נוסף, והוכתר ל-MVP של הטורניר. אשתקד הפך לשחקן רוטציה לגיטימי במדי מכבי תל אביב ביורוליג, והלילה (בין ראשון לשני, 1:00, שידור ישיר בספורט 5) יחגוג את יום הולדתו ה-20 על הפרקט בברקליס סנטר, כשממול יעמדו קווין דוראנט, קיירי אירווינג וברוקלין נטס.

אין ספק שלאבדיה, כבר בצעדיו הראשונים בוושינגטון וויזארדס, יש את הפוטנציאל להפוך לשחקן המצליח בתולדות הכדורסל הישראלי; אלא שלרגל החלפת הקידומת, נוצרה הזדמנות לחזור לאחור ולהיזכר היכן היו הכוכבים הגדולים במדינה כשמלאו להם 20.

דני אבדיה שחקן וושינגטון וויזארדס. וושינגטון וויזארדס, אתר רשמי
עושה היסטוריה ב-NBA. דני אבדיה/אתר רשמי, וושינגטון וויזארדס

מיקי ברקוביץ'

בגיל 18, כשמיקי ברקוביץ' הוכתר ל-MVP של אליפות אירופה לנוער, אמו המנוחה שושנה התראיינה ל"הארץ" ואמרה כי "אני רוצה שבני יקדיש יותר זמן ללימודים לקראת קבלת תואר מהנדס מכונות, כי מהכדורסל לא ייצא לו שום דבר". כשמלאו לו 20, היא כבר הבינה כנראה שמהנדס לא ייצא לה מהילד: עונת 1974/75 הייתה כבר הרביעית שלו במכבי תל אביב, והוא קלע 16.5 נקודות למשחק בליגה הלאומית (הליגה הבכירה דאז).

דורון ג'מצ'י

בגיל 20 פגש דורון ג'מצ'י לראשונה בקריירה את התואר שיהפוך לשמו הנרדף: מלך הסלים. הוא צלף 26.8 נקודות לערב במדי מכבי רמת גן - יותר מכל שחקן אחר בלאומית בעונת 1981/82 - וזה עוד לפני כניסתה של קשת השלוש למשחק, שרק הפכה את הנשק שלו לקטלני עוד יותר. ג'מצ'י פרש כמלך סלי הליגה בכל הזמנים, וספק אם מישהו יצליח להתקרב ל-9,592 הנקודות שקלע במסגרתה בקריירה.

עוד בוואלה!

דני אבדיה חוגג 20: ג'ייק כהן מנבא שיהפוך לאולסטאר, בארה"ב רואים פוטנציאל ל"חד קרן"

לכתבה המלאה

מוטי דניאל

כשמוטי דניאל חגג 20, היה כבר באמתחתו ניסיון של חמש עונות בליגה הבכירה עם הפועל חולון. פיני גרשון נתן לו את ההזדמנות להפוך לשחקן חמישייה, והוא לקח אותה בשתי ידיים ועמד במשך שלוש שנים רצופות על דאבל פיגרס (השיא - 15.7 נקודות בגיל 19). בגיל הזה הוא הפך גם לשחקן קבוע בנבחרת ישראל, ועד שהיה בן 32 השתתף בכל טורניר אפשרי במדים הכחולים-לבנים.

עדי גורדון

עבור אוהדי הפועל ירושלים, עדי גורדון הוא כנראה גדול שחקני המועדון בכל הזמנים, אבל מספר 9 נחת במלחה רק בגיל 25, אחרי שהספיק לעבור לא מעט במהלך הקריירה. כשהיה בן 18 עזב את מועדון נעוריו, מכבי חדרה, וערך את טבילת האש שלו בלאומית עם מכבי חיפה. יומיים לפני שמלאו לו 20 הודח עם הקבוצה ברבע גמר הפלייאוף בידי הפועל חולון, אך סיים עונה שנייה מוצלחת עם 14.4 נקודות למשחק.

תומר שטיינהאור

העולם היה אחר כשתומר שטיינהאור קיבע את מעמדו כסנטר המוביל של ישראל. בגיל 20 הוא החל לפרוץ במדי מכבי חיפה, וקלע 9.8 נקודות למשחק בליגה הלאומית; שנה אחר כך הפך לחבר קבע בנבחרת, ורק בגיל 23 יצא למכללת דרום פלורידה.

נדב הנפלד

בגיל 20, אחרי עונת פריצה מרהיבה בהפועל גליל עליון, פרשה היונה את כנפיה לקונטיקט. נדב הנפלד הגיע להחלפת הקידומת כתקווה הגדולה הבאה של הכדורסל הישראלי: הוא קלע 15.9 נקודות במדי הקבוצה מכפר בלום (הממוצע הגבוה ביותר בקריירה), זכה עמה בגביע היסטורי ונענה לחיזוריה של יוקון.

נדב הנפלד במדי מכללת קונטיקט. GettyImages
היונה פרשה כנפיים. נדב הנפלד במדי קונטיקט/GettyImages

גיא גודס

כשמדברים על נערים שקיבלו הזדמנות משמעותית בליגה, גיא גודס הוא השם הראשון שעולה לראש - ולא בכדי. בגיל 15 וחצי הוא ערך את הפרמיירה שלו בקבוצה הבוגרת של הפועל חיפה, ועד שמלאו לו 20 הפך כבר לרכז מוביל בעונתו הראשונה במכבי תל אביב. את העונה ההיא הוא סיים עם שלשת ניצחון שהביאה לצהובים את המקום השלישי באירופה, בפיינל פור היחיד שבו שיחק.

דורון שפר

שבוע לפני יום הולדתו ה-20, דורון שפר ירה ביחד עם גליל עליון את יריית הפתיחה לעונת הדובדבנים, שתחול בסיומו של אותו הקיץ; הם ניצחו את מכבי תל אביב בחצי גמר גביע המדינה, וכעבור חודשיים קלע האייס מן 23 נקודות בגמר מול מכבי ראשון לציון וזכה בתואר הראשון שלו. זה היה הקדימון לקראת האליפות ההיסטורית, המעבר לקונטיקט, הבחירה בדראפט והקריירה במדים הצהובים.

עודד קטש

כבר מגיל צעיר סומן עודד קטש כיורשו האמיתי של מיקי ברקוביץ', ובגיל 20 היה אמור להפוך לרכז מחליף במכבי תל אביב, אבל סעיף בחוזהו עם קבוצת נעוריו איפשר לו לסרב לחזור אליה אם יהיו בסגל עוד שני רכזים בכירים. לצהובים היה אז הסכם מחייב עם גודס וישראל אלימלך, אז קטש חבר לגרשון בגליל עליון, קלע 18.2 נקודות למשחק והגיע איתה לגמר הפלייאוף. היה עוד מימד לעונה הזאת: "כשהולכים לישון עם ילדים, קמים בבוקר מושתנים", אמר פיני על הכותש וחבריו, לאחר שהודחו מגביע קוראץ' בעקבות תבוסה ב-42 הפרש בקאסרס.

מאיר טפירו

אם יש אחד שפרש את חגיגות יום הולדתו ה-20 על פני זמן ממושך, הרי שזהו מאיר טפירו. הרכז המוכשר מקריית מוצקין עלה כיתה בגיל 19 וקיבל את צ'אנס חייו בהפועל תל אביב. ומה הוא עשה איתו? 15 ימים לפני שהחליף קידומת, בעונת הבכורה שלו בליגה הבכירה, ניצח בעל הנס את מכבי תל אביב בדרבי עם הסל הבלתי נשכח באוסישקין, 82:83. מאותו ערב והלאה נפתחה עבורו הדלת לקריירה עשירה וממושכת.

מימין לשמאל: אפיק ניסים, ארז כץ, אורי יצחקי, טל בורשטיין, משה מזרחי, יניב גרין. ברני ארדוב
נבחרת העתודה ההיסטורית לפקודתכם. שלישי משמאל: טל בורשטיין/ברני ארדוב

טל בורשטיין

כשלטל בורשטיין מלאו 20, הוא היה חלק מהטריו המבטיח של בני הרצליה לצידם של יניב גרין ואורי יצחקי. חצי שנה מאוחר יותר הוא הוביל כקפטן את נבחרת העתודה לגמר האירופי הראשון וההיסטורי שלה, ועוד באותו הקיץ נקרא להחליף במכבי תל אביב את דורון שפר שפרש. איך זה נגמר? בגיל 21 הוא כבר היה שחקן חמישייה ביד אליהו, והניף עם הצהובים את גביע הסופרוליג בפריז.

יותם הלפרין

הפרויקט הגדול של הכדורסל הישראלי באמצע העשור הראשון של המילניום החל לפרוע שטרות בדיוק בגיל 20: הוא קלע 20.4 נקודות למשחק באליפות אירופה לעתודה, הצעיד את ישראל לגמר ונבחר לחמישיית הטורניר; זכה כשחקן מחליף ביורוליג עם מכבי תל אביב; והחל לקבל בהדרגה את המפתחות בליגת העל, כשבעונתו הרביעית בקבוצה קלע 10.6 נקודות למשחק. "יש לי אישור להפסיד בכמה משחקי ליגה כדי לקדם אותו" ספק-עקץ ספק-פירגן המאמן גרשון.

יותם הלפרין מכבי תל אביב תלאביב מול גולמאץ גולמץ הפועל ירושלים. ברני ארדוב
היה אפילו אישור להפסיד בשביל לקדם אותו. יותם הלפרין/ברני ארדוב

גיא פניני

גיא פניני הוא אחד שהכול קורה אצלו בווליום גבוה. את סל הבכורה שלו בליגת העל, בגיל 18, קלע מחצי מגרש והביא במו ידיו ניצחון חוץ למכבי רעננה על מכבי חיפה; כשמלאו לו 20 הוא עוד היה שחקן מחליף בבני השרון, ואת הפריצה שלו החל מאוחר יותר, רק לקראת גיל 22.

ליאור אליהו

ליאור אליהו הגיע לפתח העשר השלישי לחייו בתור ההבטחה הגדולה של הכדורסל הישראלי. בגיל 19 נבחר לתגלית העונה וזכה עם נבחרת העתודה במדליית הכסף האירופית; רגע לפני יום הולדתו ה-20 היה סגן מלך הסלים באליפות אירופה עד גיל 20, נבחר לחמישיית הטורניר והצעיד את ישראל למקום הרביעי, כשבאותו קיץ שיחק גם באליפות העולם עד גיל 21; הוא כיכב בגליל עליון, ואת השנה סיים כבחירת דראפט של אורלנדו מג'יק.

עומרי כספי

פחות מחודש לפני יום הולדתו ה-20, השלים עומרי כספי את עונת הבכורה כשחקן ממש מן המניין בבוגרים של מכבי תל אביב בתחושה חמוצה משהו. הוא הגשים חלום כשפתח בחמישייה בגמר היורוליג, ואף קלע תשע נקודות, אך יצא לפגרה אחרי הפסד להפועל חולון בגמר האליפות בישראל וללא שום תואר. שנה מאוחר יותר נבחר בדראפט ויצא לקריירת ה-NBA שלו.

גל מקל

לא מזמן אמר גל מקל שהדבר שחסר לו יותר מכל בקריירה הוא מציאת בית - מועדון שבו יכול היה להפוך לסמל. את יום הולדתו ה-20 עוד חגג במכללת וויצ'יטה סטייט, אבל שלושה שבועות מאוחר יותר, עוד לפני שהשלים את עונתו הראשונה בקולג', חתם על חוזה ארוך טווח במכבי תל אביב. שנה אחר כך היה הרכז הראשון של נבחרת ישראל באליפות אירופה, וכעבור שנתיים זכה באליפות הראשונה שלו, עם גלבוע/גליל. את פרק ה-NBA שלו רשם בגיל .25

  • עוד באותו נושא:
  • דני אבדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully