וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוע הארי: הארי קיין פורח בטוטנהאם בתפקיד כפול ושובר שיאי בישולים

27.11.2020 / 15:00

ללא אריקסן ועלי, התפנה בטוטנהאם תפקיד הפליימייקר, והכוכב הגדול נכנס לשם עם 9 אסיסטים ב-9 משחקי ליגה, מבלי לוותר על מלאכת הכיבוש. שיתוף הפעולה עם סון טלפתי, מוריניו מאושר, וכעת צריך פרנק למפארד לעצור אותם בדרבי צמרת לוהט מול צ'לסי

תקציר: טוטנהאם - לודוגורץ 0:4/ספורט 1

אחת ההנאות הגדולות ביותר של האוהדים האנגלים ביורו 2016 היה ללעוג להחלטה של המאמן רוי הודג'סון לתת דווקא להארי קיין לבצע את כדורי הקרן. יש לחובבי הכדורגל הרגל מגונה לצחוק על אנשי מקצוע, במיוחד כאשר הם נכשלים - והתוצאה הסופית של אנגליה באליפות המדוברת היתה פיאסקו מהדהד והדחה בשמינית הגמר בידי איסלנד. אז היה קל להדביק להודג'סון תווית של זקן סנילי ולהגחיך אותו, במקום לנסות להבין את ההגיון מאחורי בחירותיו. ואולי זה לא אידיאלי לשלוח את החלוץ המרכזי בעל משחק הראש המשובח לנקודת הקרן, ובדיעבד זה לא עבד כמצופה, אבל הבוס הוותיק ידע דבר אחד, אשר נעלם במשך זמן רב מעיני פרשני הכורסא. קיין הוא מוסר מעולה. חד וחלק.

כיום, כאשר הסקורר המדופלם של טוטנהאם מוביל בפער ניכר את דירוג המבשלים בפרמיירליג, עם תשעה אסיסטים בתשעה משחקים, התכונה הזו זוכה לפתע לחשיפה עצומה. זה לא צחוק - לקווין דה בראונה, ברונו פרננדש וחאמס רודריגס יש מספר בישולים זהה במצטבר! במשחק בודד מול סאותהמפטון, סידר קיין ארבעה בישולים ליונג מין סון לבדו, וזה יותר ממה שהגאון הבלגי של מנצ'סטר סיטי או האדריכל הפורטוגלי של מנצ'סטר יונייטד עשו במשך כל העונה. כל זה גם לא פגע ביבול השערים של קיין עצמו - יש לו גם שבעה כיבושים, והוא לפיכך ישירות על 16 מתוך 21 הכיבושים של טוטנהאם עד כה.

הארי קיין שחקן טוטנהאם. רויטרס
בשיאו, בכל מובן אפשרי. קיין/רויטרס

ממוצע האסיסטים האמיר פי 10

ואולם, נתון מדהים עוד יותר מתקבל כאשר משווים את האסיסטים שלו לנתוני העבר שלו עצמו. ב-206 משחקי הליגה הקודמים היו לקיין 20 בישולים, כלומר ממוצע של כ-0.1 למשחק. העונה הוא שיפר את זה פי 10. העסק צפוי להתאזן, כמובן, בטווח הארוך, אך השינוי בולט מאוד לעין, וכך גם התפקיד שלו על המגרש. הוא כבר לא מספר 9 קלאסי. מצד שני, הוא עדיין משחק בחוד, ולא עבר לעמדת הפליימייקר. איכשהו, קיין מצליח לשלב בין שניהם. הוא ממלא את שתי המשבצות בבת אחת, והשמירה עליו הופכת למשימה קשה במיוחד. הוא נמצא בכל פינה במגרש, ומוצא זמן גם לסייע בהגנה כשצריך. מצד שני, אם תשאלו אותו, זה דווקא לא ממש חדש.

"אני אוהב למסור, ושיחקתי כקשר התקפי בקבוצות הנוער", העיד לאחרונה קיין. ואכן, מי שבחן את ביצועיו בעונות הקודמות, בהן הוגדר באופן מובהק כחלוץ מרכזי, לא התקשה לראות עד כמה מדובר בשחקן רב גוני. קיין תמיד היה נייד יותר בהשוואה לחלוצים מרכזיים אחרים. אחוז השערים שהבקיע בבעיטות מחוץ לרחבה גבוה הרבה יותר בהשוואה לכל מספר 9 אחר. לא פעם הוא אף נהנה להשתתף בבניית ההתקפות. למשל, הדבר בא לידי ביטוי באחד המשחקים האחרונים של מאוריסיו פוצ'טינו כמאמן, בניצחון 0:5 על הכוכב האדום בלגרד באוקטובר 2019. קיין הרשית אז פעמיים, אך היה מעורב ביצירת שלושת השערים הנוספים - גם אם לא סיפק את המסירה האחרונה. "קיין היה הפליימייקר העיקרי של טוטנהאם", נכתב אז ב-ESPN. למה? כי כריסטיאן אריקסן קיבל אז מנוחה על הספסל.

עוד בוואלה!

צפו בשער הנדיר של טוטנהאם: ווינקס כבש גול מהחצי, והודה שזה היה "פוקס"

לכתבה המלאה

ניצול שטחים במקום החזקת כדור

וכאן, בעצם, נעוצה הסיבה העיקרית מאחורי השינוי התודעתי בעונה הנוכחית. עזיבתו של הקשר הדני היצירתי לאינטר בינואר האחרון הותירה חלל משמעותי בסגל, כי לא היה לו תחליף אמיתי. הנסיגה ההדרגתית המשמעותית בכושרו וביכולותיו של דלה עלי השפיעה אף היא. בחודשים האחרונים, בעוד אריקסן מתוסכל ומחפש נתיב בריחה מסן סירו, ועלי כלל לא רלוונטי בצפון לונדון, תפס קיין את הפיקוד. הוא נכנס לעמדה המיותמת מבלי לזנוח את העמדה המקורית, והשינוי הטקטי של ז'וזה מוריניו מסייע לו בכך מאוד.

בעידן פוצ'טינו, התבסס סגנון התרנגולים על החזקת כדור והנעתו. טוטנהאם השתדלה לשלוט במתרחש ולייצר מצבי הבקעה במשחק מסירות מסודר. אריקסן ועלי היו שחקני מפתח במערך, וקיין התרכז במה שהוא יודע לעשות טוב מכולם. גם כאשר יצא מחוץ לרחבה, או אפילו נדד לאגפים, המשימה המרכזית שלו היתה לשים את הכדור ברשת. הגישה של מוריניו, במיוחד בתקופה שאחרי פגרת קורונה, הפוכה. טוטנהאם הנוכחית דוגלת במעבר מהיר מאוד מהגנה להתקפה ובניצול השטחים הפנויים בעורף היריבה. אם הקבוצה שמנגד משתמשת בשיטת לחץ גבוה, מוריניו מאושר עוד יותר. הקרב מול סאתהמפטון בשלהי ספטמבר היווה דוגמא אולטימטיבית לכך. המרחבים שנפתחו עבור סון המהיר היו מפתים ביותר, ונוצלו באופן פנומנלי. כך נולד המקרה הראשון בתולדות הליגה האנגלית בו בישל שחקן אחד רביעיה לשחקן אחר.

כריסטיאן אריקסן שחקן אינטר. GettyImages
טוטנהאם לא מתגעגעת, גם קיין. אריקסן באינטר/GettyImages

השיא של למפארד ודרוגבה יישבר

זה לא נעצר שם, כמובן. קיין בישל לסון גם ב-1:6 על מנצ'סטר יונייטד וגם ב-3:3 המטורף מול ווסטהאם שהיה צריך להתסיים בניצחון מוחץ של התרנגולים. כאשר סידר לקוריאני גם את השער היחיד בקרב הקשה בברנגלי לפני חודש, חייך סון לעבר המוסר כאילו לא מאמין. "שוב אתה?", הוא תהה. התיאום ביניהם כבר הופך לטלפתי. הם בישלו זה לזה תשעה שערים העונה - הרבה יותר מאשר בכל אחת מהעונות המלאות הקודמות. בסך הכל, במהלך הקריירה בטוטנהאם, יש להם 29 שערים משותפים. הם חלפו על פני תיירי הנרי ורובר פירס, ורק צמד אחד בתולדות פרמיירליג נמצא לפניהם. דידייה דרוגבה ופרנק למפארד בישלו זה לזה 36 פעמים בצ'לסי. בקצב הנוכחי, השיא עשוי להישבר כבר בשבועות הקרובים.

גם לאיכות האסיסטים יש משמעות כבירה. חלוצים מרכזיים מבשלים בדרך כלל בנגיחות בתוך הרחבה, או בהסטות כאשר הם משחקים עם הגב לשער. גם היכולות האלה חיוניות, כמובן, אבל הבישולים של קיין שונים בתכלית. הוא מסוגל לשלוח כדורים ארוכים בדיוק של מילימטר, והם נוחים מאוד עבור הקיצוניים שפורצים כדי לקבל אותם. לא רק סון אמור להרוויח מכך, אלא גם סטיבן ברחוויין, שלא לדבר על גארת בייל שמתאים כמו כפפה ליד לצורת המשחק של מוריניו העונה. בשבת האחרונה, נהנה גם ג'ובאני לו סלסו מבישול פנטסטי של קיין. החלוץ קיבל את הכדור במחצית המגרש של טוטנהאם, דהר קדימה ושלח מסירה מדודה בין שלושה שחקני מנצ'סטר סיטי כדי להבטיח ניצחון יקר על החבורה של פפ גווארדיולה. גם דה בריינה יכול להסתכל על הפעולה הזו בהערצה.

יונג מין סון שחקן טוטנהאם עם הארי קיין. רויטרס
שיתוף פעולה שעוד ישבור שיאים. קיין וסון/רויטרס

מוריניו לא רוצה את כל הקרדיט

"כאשר מוריניו הגיע לקבוצה, הוא אמר ששחקני האגף צריכים להיכנס למרחבים שאני מפנה כשאני נסוג אחורה. זה משהו שאני עושה כבר הרבה זמן גם כך, אבל עכשיו אנחנו רואים את התפוקה", אומר קיין. "זו תובנה שהתבשלה עוד בתקופה של פוצ'טינו, אז אני לא רוצה לקחת את מלוא הקרדיט עליה. אפשר להתחלק בו. קיין וסון משחקים ביחד כבר זמן רב, ועכשיו הם משתפים פעולה בצורה קצת אחרת, כי הארי לא תמיד משחק כחלוץ מרכזי", טוען מוריניו.

על הנייר, זה עדיין 1-3-2-4 המוכר, אבל בפועל טוטנהאם נוטה לפעול במשהו שמזכיר 0-4-2-4. אם מוותרים על החלוצים טבעיים, קל יותר ליצור כאוס, וההגנות מתקשות לסגור את השחקנים שמסתננים בין השורות. גם קיין עצמו יכול להצטרף להתקפה מאחור, ולהגיע לרחבה בעיתוי האידיאלי כשלא שומרים עליו. למפארד הפך בזמנו את ההתגנבויות האלה לסימן המסחרי שלו, ועשה מהן קריירה. לא היה שחקן שעשה זאת טוב ממנו. כעת, כמאמן צ'לסי, הוא צריך להתמודד ביום ראשון מול המערך המאתגר של התרנגולים בדרבי הצמרת הלוהט.

מוריניו מגיע לקרב מול האקסית המיתולוגית עם יתרון פסיכולוגי מסוים. טוטנהאם מדורגת בפסגה אחרי ארבעה נצחונות ליגה רצופים, כולל מול היריב הגדול מכולם, פפ גווארדיולה. הוא גם ניצח, בהרכב חסר מאוד, את צ'לסי בגביע הליגה לפני חודשיים, בפנדלים. קיין שולב אז רק בדקה ה-70, והיה על המגרש כאשר כבש אריק לאמלה את שער השיוויון. הפעם הוא יהיה שם מהדקה הראשונה, והמשימה החשובה ביותר של למפארד תהיה למצוא דרך לעצור את הפליימייקר-חלוץ שנמצא בכושר שיא, ולא אפשר לו ולסון להתקרב לשיא שלו ושל דרוגבה. בשנים הקודמות, מלאכת השמירה על קיין היתה מוטלת על הבלמים, אולם הפעם המצב שונה. את המעמסה הזו יצטרך לקחת על עצמו אנגולו קאנטה. וזה יהיה מרתק.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully