וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להסיר את המצור: מכבי תל אביב חוזרת לטורקיה, והזיכרונות הקשים צפים

29.10.2020 / 12:00

תשע שנים אחרי הביקור האחרון בשיאו של משבר המשט, במכבי תל אביב יכולים להתעסק רק בכדורגל לקראת המשחק החשוב מול סיבאספור (19:55, ספורט 2). הזיכרונות מהמפלה מול בשיקטאש, הטיפים של בלילי והשאלה המתבקשת: למה הישראלים לא חוזרים כדי להמשיך את דרכו של רביבו?

התגובות לתיקו 0:0 של מכבי תל אביב מול הפועל באר שבע/צילום וידאו: דני מרון, עריכת וידאו: ניר חן

גם יום הרפובליקה הטורקי שנחגג דווקא היום (חמישי), לא יכול להזכיר לאנשים במכבי תל אביב אפילו קמצוץ ממה שחוו לפני תשע שנים כשהגיעה הקבוצה בפעם האחרונה למשחק במדינה. אז בספטמבר 2011, שנה וחצי בלבד אחרי אירועי הדמים על אוניית המאווי מרמרה בסמוך לחופי עזה, היחסים בין טורקיה לישראל היו בשפל וקבלת הפנים לה זכתה מכבי תל אביב באיסטנבול הייתה עוינת במיוחד.

עימות הדמים על האנייה במאי 2010 שהסתיים בפצועים של לוחמי הקומנדו הימי לצד הרג של פעילים טורקיים שרצו לפרוץ את המצור על עזה, דירדר את היחסים בין המדינות לתחתית ואפילו הסולידיים שבין אזרחי איסטנבול, נגררו לעליהום על מכבי תל אביב שהגיעה לשחק בעיר. הפגנות נגד ישראל היו בכל פינה בכיכר טקסים. המשטרה אבטחה את הקבוצה בכמות חסרת תקדים של שוטרים.

מוטי איוניר היה אז מאמן הקבוצה ומכבי תל אביב עברה את פנאתינייקוס בשלב הפלייאוף והעפילה לליגה האירופית. המשחק הראשון נקבע מול בשיקטאש באיסטנבול, והכדורגל היה בו שולי - במיוחד מהצד של מכבי תל אביב ששחקניה נראו כאילו נשארו במלון המאובטח כל כך בשל אלפי המפגינים בחוץ. 1:5 הפסידה מכבי תל אביב באותו ערב בו ריקרדו קווארסמה הפורטוגלי התעלל בה. "הוא נתן כאלה חצים עם הפאלש, עשה מה שהוא רוצה במגרש", סיפר שרן ייני לחבריו אתמול. "זו הייתה נסיעה מורכבת מאוד".

רפי דהן, מכבי תל אביב, במשחק נגד בשיקטאש בספטמבר 2011. AP
במכבי תל אביב לא שוכחים את הביקור הקודם בטורקיה. רפי דהן וניבאלדו אחרי התבוסה לבשיקטאש/AP
שוטרים מאבטחים את מכבי תל אביב במשחק נגד בשיקטאש בספטמבר 2011. AP
נקודת שפל ביחסים החמימים בין הכדורגל הישראלי לטורקי. שוטרים מאבטחים את מכבי תל אביב באיסטנבול/AP

רחוק כל כך מאותה המולה בסטפמבר 2011, שגם לוותה באזהרת מסע מהמטה לביטחון לאומי, נחתה אתמול מכבי תל אביב בטורקיה לקראת המשחק מול סיבאספור הערב (19:55, ספורט 2). מטוס חכור הנחית את מכבי תל אביב בעיר סיבאס בת 360 אלף התושבים והליווי המקומי מהשדה למלון אפילו לא דמה לאבטחה הכבדה שהייתה סביב מכבי תל אביב לפני תשע שנים. "אז באיסטנבול היו עשרות ניידות משטרה, שוטרים פרושים בכל פינה ומסוקים באוויר. עולם אחר לחלוטין", מעידים במכבי תל אביב.

"היחסים בין ישראל לטורקיה השתפרו בשנים האחרונות", מתאר פיני בלילי ששיחק בשלל קבוצות בטורקיה, כולל סיבאספור. "נכון שמדי פעם יוצאת איזו התבטאות כזו או אחרת מכיוון הממשל הטורקי ששוב עושה נזק ליחסים, אבל אני מגיע הרבה לטורקיה ואני רואה שהאזרחים ברחוב רוצים בחזרה את הישראלים. אלמלא הקורונה הייתי מגיע למשחק הזה של מכבי תל אביב כי הנשיא של סיבאספור והסגן שלו היו בתקופה בה אני שיחקתי במועדון ועד היום אנחנו בקשר מצוין. הם הזמינו אותי למשחק ועד הרגע האחרון טלפנו לוודא שאני מגיע, אבל חובת הבידוד אחרי החזרה לארץ, גרמה לי לוותר על הנסיעה".

עוד בוואלה!

החשש במכבי תל אביב: המיני-משבר בליגה ישפיע על היכולת באירופה

לכתבה המלאה

ארבע שנים שיחק בלילי בסיבאספור. יש לו דעה מוצקה על הסיבה בגללה אין המשך בעשור האחרון למה שחיים רביבו והוא עשו שם בעשור הקודם. "זה לא בגלל הפוליטיקה", הוא מתעקש. "אני קיבלתי לאורך השנים האחרונות הרבה טלפונים מטורקיה עם שאלות על שחקנים ישראלים שהיו מועמדים לשם. עובדה שהקבוצות הטורקיות לא פסלו שחקנים ישראלים. אני מעריך שזה עניין של סוכנים. הסוכנים אצלנו מתמחים במדינות אחרות ולאו דווקא בטורקיה. זה הכול עניין של קשרים והיכן שיש לסוכנים אפשרות להכניס רגל, אתה רואה שחקנים ישראלים. בסך הכול חבל לי שזה נגמר, כי מה יותר כיף מלשחק במדינה חמה שחולה על כדורגל וגם יודעת לשלם יותר טוב מאשר בישראל? וכל זה במרחק של שעה וחצי טיסה מכאן".

אגב, את הזיכרון הכי חזק שלו, בלילי לא סוחב בגלל שער שכבש במדי סיבאספור. "כבשתי נגד כל הקבוצות הגדולות אבל מה שהכי זכור לי זה חורף אחד בו שיחקתי במינוס 30 מעלות. סיבאספור זו עיר צפונית מאוד גבוהה, למעלה מאלף מטר, ובחורף צונחות שם המעלות בצורה קיצונית. אני זוכר את המשחק בו הסתכלתי על לוח התוצאות באיצטדיון הישן של סיבאספור והיה כתוב מינוס 30 מעלות. אפילו המשחק ההוא עם הפועל תל אביב ברוסיה מול לוקומוטיב מוסקבה לא השתווה לקור שהיה באותו לילה בסיבאס. למזלה של מכבי תל אביב היא לא צריכה לחוות את מזג האוויר הקיצוני הזה עכשיו, כי אנחנו עוד לפני החורף".

פיני בלילי כדורגלן עבר במהלך המשחק בין מ.ס. אשדוד לבין הפועל חיפה. לירון מולדובן
פיני בלילי בטוח: גן העדן הטורקי פתוח לכדורגלנים הישראלים/לירון מולדובן

מכבי תל אביב תשחק הערב באיצטדיון שבלילי לא מכיר. "אני חושב שמשחקים בו רק שנתיים. אחלה איצטדיון בנו להם שם. אני מניח שבגלל שמדובר היום ביום העצמאות שלהם, מכבי תל אביב נמנעה ממשחק באווירה חמה כי עכשיו אין קהל בגלל הקורונה. זה לא הטירוף שמלווה את האיצטדיונים של איסטנבול, אבל עדיין 20 אלף טורקיים יודעים לייצר הרבה רעש". באשר ליחסי הכוחות מעריך בלילי שזה לא ייגמר כמו לפני תשע שנים באיסטנבול. "שתי הקבוצות לא פתחו טוב בליגות שלהן. סיבאספור גם הפסידה במחזור הראשון בליגה האירופית בזמן שמכבי תל אביב ניצחה. אני מעריך שזה יוכרע על שער לכאן או לשם. התוצאה מאוד פתוחה ולהערכתי יהיה צמוד עד הסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully