וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגה אקספוננציאלית: ההשפעות המוזרות של הקורונה על היורוליג

22.10.2020 / 12:30

הקבוצות איבדו לחלוטין את יתרון הביתיות. תצוגות של 80 נקודות הפכו למצרך נדיר. האירופאים העלימו את האמריקנים ממרוץ ה-MVP. ומה קרה למועדוני הפאר שדאגו לשמור על המשכיות? הטבלה לא משקרת, אבל סובלת מתסמיני הנגיף

ריאיון עם ג'ייקובן בראון קפטן הפועל ירושלים/עריכת וידאו: ניר חן, אפטר: אביחי ברוך

הנתון העצוב, ואולי גם המשמעותי ביותר, שנרשם עד כה ביורוליג הוא זה: רק 17,541 צופים זכו להגיע למשחקים בבמה המרכזית של הכדורסל האירופי. בעיתות שגרה, הם אפילו לא היו מצליחים למלא את האואקה באתונה - אבל במציאות שכפתה הקורונה, התפזרו אותם אוהדים בין תשעה משחקים בשישה אולמות שונים, לאורך ארבעה מחזורים. 23 משחקים התקיימו מאחורי דלתיים סגורות.

תופעות מוזרות רבות הביאה איתה המגיפה לחיינו, והשפעתה ניכרת בכל התחומים. היורוליג, כמו כל ליגה אחרת בעולם, חווה גם היא אינספור אירועים בלתי שגרתיים; הנקודה המטרידה ביותר נוגעת לביטולי המשחקים שהולכים וגוברים בצורה אקספוננציאלית: אם בשני מחזורי הפתיחה התקיימו כל המשחקים כסדרם, הרי שבכל אחד משני מחזורי השבוע הכפול בוטלו שני משחקים, ומסוף השבוע הקרוב יידחו שלושה - שליש מהמשחקים בלוח המקורי.

לפניכם כמה מהתרחישים הדמיוניים שהפכו מציאותיים בשלושת השבועות האחרונים. לא כולם נוגעים באופן ישיר לקורונה, אבל חלקם בוודאי מושפעים ממנה, לפחות בעקיפין.

אינפו ממוצעי הצופים ביורוליג. אהרל'ה ויסברג, מערכת וואלה!
יורוליג מאחורי דלתיים סגורות. זה מה שנשאר/מערכת וואלה!, אהרל'ה ויסברג

1. אבדה הביתיות

בהיעדרם של אוהדים ביציע, מאבדות רבות מהקבוצות את היתרון המהותי ביותר שלהן במשחקי הבית. זה לא רק עניין של דציבלים; לרבים מהשחקנים קשה, לפחות בשלב זה של ההסתגלות למצב, להפיק מעצמם את האנרגיות והאדרנלין שהיו מנת חלקם בימים רגילים - והתוצאות ניכרות על הלוח.

למעשה, ב-32 המשחקים שהתקיימו עד כה, בוטל לחלוטין היתרון לקבוצות המארחות - והשלל מתחלק באופן שווה בין האורחים למקומיים: 16 ניצחונות בית לעומת 16 ניצחונות חוץ. לשם השוואה, בארבעת המחזורים הראשונים של העונה שעברה, החזיקו הביתיות ביתרון מובהק וניצחו ב-69 אחוזים מהמשחקים (11:25).

עוד בוואלה!

יאניס ספרופולוס: "אמרתי להנהלה שהעונה הקרובה לא תהיה קלה"

לכתבה המלאה

2. כוכבים נופלים

אלה לא רק האנרגיות מהיציעים שחסרות לשחקנים על הפרקט, וטורפות את הקלפים. רבות דובר ונכתב על ההכנה הלקויה שמכבי תל אביב נאלצה לעבור, כשפתחה את אימוניה בשלב מאוחר ולא הייתה יכולה לקיים משחקים נגד יריבות מחו"ל, אבל ישנו נתון חשוב שנוגע לקבוצות האחרות.

רוב שחקני היורוליג חזרו לאחרונה לפעילות אחרי השבתה של יותר מחצי שנה, מאז עצר הגל הראשון של הקורונה את הפעילות בכל העולם הספורטיבי. נוסף על הפגיעה באיכות הסגלים, בעקבות מקרי הידבקויות שגרמו להרכבים חסרים, ניתן להמחיש את החלודה הזאת על תצוגות הקליעה: ב-32 המשחקים שהתקיימו עד עתה, רק 17 קבוצות הצליחו לקלוע 80 נקודות ומעלה ללא הארכה (26 אחוזים בלבד מהמקרים). בארבעת המחזורים הראשונים של העונה שעברה, 30 קבוצות הגיעו ל-80 או יותר (41 אחוזים מהמשחקים).

שיין לארקין שחקן אנאדולו אפס. GettyImages
קשה בלעדיך: אין נקודות, אין אמריקנים, אין אפס. שיין לארקין/GettyImages

3. חילופי משמרות (זמניים?)

אחת הקלישאות העתיקות ביותר בעולם הספורט גורסת כי "הטבלה אינה משקרת", אבל בעונת 2020/21 היא מספקת תשובות מוזרות למדי וניכר כי היא סובלת מתסמיני קורונה.

אנאדולו אפס וריאל מדריד, ששלטו ביד רמה במפעל בעונה שעברה, ביצעו שינויים מינימליים בסגלים שלהן (אם בכלל). אפס אמנם מופיעה בינתיים ללא כוכבה הגדול שיין לארקין, אבל גם שחקניה האחרים רחוקים מכושרם המוכר מאשתקד - בעוד ריאל מצליחה לנצל את הדחייה ב-NBA כדי לשמור, לפחות באופן זמני, על פקונדו קמפאסו.

ובכל זאת, שתיהן סובלות מפתיחה מזעזעת וניצבות על מאזן 3:1 (בדומה למכבי תל אביב ולאלבה ברלין) במקומות 16-13. אם בעונה שעברה לא קרה כלל מצב שבו הטורקים והספרדים הפסידו באותו מחזור, הרי שהעונה זה כבר התרחש שלוש פעמים.

טבלת היורוליג מספקת תמונת מראה לא רק בגזרתן של ריאל ואפס: שלוש מחמש הראשונות הן קבוצות שהחליפו מאמן בקיץ, ומעל כולן בולטת המוליכה ז'לגיריס קובנה, שאיבדה את שרונאס יאסיקביצ'יוס והיא היחידה שמחזיקה במאזן 0:4. לעומת זאת, חמש משש האחרונות שמרו על מאמנן מהעונה שעברה.

שחקן באיירן מינכן ולדמיר לוצ'יץ'. דני מרון
הסרבי ממינכן משאיר אבק לכל הזרים. ולדימיר לוצ'יץ'/דני מרון

4. הליגה האירופית

1. ולדימיר לוצ'יץ', סרבי, 22.8
-. ננדו דה קולו, צרפתי, 22.8
-. קרונו סימון, קרואטי, 22.8
4. סלאבה זאיצב, רוסי, 20.5
5. רוקאס גדראיטיס, ליטאי, 20.3

צמרת טבלת מדד היעילות מציגה תמונה לא רגילה: חמשת המדורגים הראשונים הם שחקנים אירופאים; האמריקני היחיד בשמינייה המובילה הוא וויל קלייברן מצסק"א מוסקבה (מקום שישי).

בטבלת מלך הסלים, אגב, התמונה הפוכה. ארבעה מחמשת הקלעים הבולטים הם זרים מארה"ב: ג'ורדן לויד ראשון, מייק ג'יימס שני, קלייברן שלישי וסקוטי ווילבקין חמישי, כשביניהם רק גדראיטיס במקום הרביעי.

צפו בפרק החדש של "פאסטברייק" באפליקציית מכבי תל אביב

סימנים לאופטימיות ולשינוי כבר צצים מתחת לפני השטח. מלבד חזרתו של אלכסי שבד בסוף השבוע הקרוב, והצפי לשובו של לארקין בשבוע הבא, נראה שגם השחקנים מתחילים להסיר חלודה אט אט.

הנה דוגמה מוחשית לכך: במחזור הראשון היו רק ארבעה שהצליחו לנפק תצוגות של מדד 25 לפחות; במחזור השני היו חמישה כאלה; בשבוע שעבר זינק מספרם ל-20 (שמונה במחזור 3 ולא פחות מ-12 במחזור 4).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully