וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוב המפואר או הפרוטקציוניסטים של WADA: פרק מהספר "סמים וספורט"

סימון ביילס, הריטאלין והאישור שנוגד את עקרונות הספורט ההוגן. הספר החדש "סמים וספורט" של העיתונאי הוותיק מוטי בסוק עוסק בפרשיות מפורסמות מהעולם (וגם מישראל). הפרק "הדוב המפואר או הפרוטקציוניסטים של WADA" מדגים מדוע ההאקרים הרוסים הם לא בהכרח הרעים בסיפור

AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

סיפורי השימוש בסמים אינם רק הסיפורים האישיים של ספורטאי העל המבקשים להצליח בכל מחיר ולזכות בתהילת נצח. סיפורים אלו משלבים גם מרוץ מדעי, כסף ואינטרסים לאומיים. כל אלו משתלבים לסיפור מרתק על הדרך בה השפיע השימוש בסמים על הספורט התחרותי בעולם ובישראל.

הדוב המפואר או הפרוטקציוניסטים של WADA

"הדובים המפוארים" (Fancy Bears"") הוא שמה של קבוצת האקרים, ככל הנראה רוסים, המתמחה בנושאים פוליטיים וספורטיביים. היו לה שני פרסומים חשובים ביותר בתחום הסמים בספורט, ב-13.9.2016 וב-22.8.2017, לאחר שהצליחה לחדור לארכיבים של WADA (הסוכנות הבינ"ל למלחמה בסמים, נוסדה ב-10.11.1999 ע"י הוועד האולימפי הבינ"ל). הפרסום הראשון דרך על יבלות WADA במספר ענפי ספורט. הפרסום השני דרך על יבלות WADA בכדורגל. "הדובים" פעילים מ-2008. הם פגעו קשה, בשורה של פרסומים, בסיכוי של הילרי קלינטון ב-2016 להיבחר לנשיאת ארצות הברית. "הדובים" מגדירים את עצמם כ"קבוצת האקרים בינלאומית הלוחמת למשחק הוגן וספורט נקי". לדברי העיתון הבריטי, "האינדיפנדט", מה-26.3.2018 גורמי ביון מערביים סבורים שהקבוצה משרתת אינטרסים של ממשלת רוסיה, וייתכן אף שהיא מקבלת מימון מהקרמלין. האקרים שלה מדברים רוסית ופועלים לפי שעון רוסיה. מזכ"ל WADA, אוליביר ניגלי, אמר כי הוא בטוח שהפעולות שלהם הן תגובה לפסילת הספורטאים הרוסים מאולימפיאדת הקיץ ב-2016 ואולימפיאדת החורף ב-2018.

"הדובים המפוארים" ציינו בפרסומים שלהם כי מטרתם להראות כי הזכייה האמריקאית בשפע מדליות באולימפיאדת ריו היא תוצאה של רמאות. הקבוצה נדהמה, כך לשון ההודעה שלה, לראות כי עשרות ספורטאים אמריקאים עם בדיקות סמים חיוביות, "קיבלו רישיון לצריכה של חומרים אסורים. האמריקאים קיבלו רישיון לקחת סמים. זו ראיה נוספת ש-WADA והמחלקה הרפואית והמדעית של הוועד האולימפי הבינלאומי מושחתים ורמאים".

WADA בתגובתה התלוננה על הפריצה לארכיונים החסויים שלה. היא לא הגיבה לגופן של טענות "הדובים". וזאת למרות שפרסומי האקרים חושפים מציאות עגומה. WADA איננה ארגון שקוף, בניגוד למה שהיה מצופה מארגון כלל עולמי שמנסה להתמודד עם תופעת הסמים בספורט. מתברר כי מקורבים זוכים, כתוצאה מהסכמים חשאיים שהושגו בחדרי חדרים, ליחס מועדף. הרבה מאוד מידע חשוב, שהיה צריך להגיע לידיעת הציבור, נשמר במרתפי הארגון. הציבור לא היה נחשף אליו אלמלא "הדובים המפוארים".

המתעמלת האמריקאית סימון ביילס עם חמש מדליות זהב. GettyImages
אף אחד לא היה יודע על הריטאלין בלי חשיפת הדובים המפוארים. סימון ביילס/GettyImages

מהפרסום ב-13.9.2016 עולה כי כוכבת אולימפיאדת ריו בהתעמלות, סימון ביילס, ארבע מדליות זהב וארד אחד, הייתה תחת השפעה של ריטלין, סם אסור, באולימפיאדה. בדיקת סמים שלה באוגוסט 2016 הייתה חיובית. האולימפיאדה בריו נערכה בין ה-5 ל-21 באוגוסט 2016. בבדיקה של ביילס התגלו שרידים של החומר האסור מתילפנידאט, הנמכר תחת שמות שונים, הידוע שבהם הוא ריטלין. למה היא לא נפסלה? כיוון שקיבלה היתר מיוחד מ-WADA. ההיתר מכונה UE - פטור מסיבות רפואיות. הפטור מתיר לה להשתמש בריטלין.

פטור דומה ניתן לספורטאים אחרים כפוף לאישורים רפואיים ומתוך ידיעה כי לרפואה שהספורטאי מקבל אין תחליף ראוי שאינו מופיע ברשימת החומרים האסורים של WADA. ובכל זאת, עולות מספר שאלות: מי ידע על ההיתר שניתן לביילס בזמן האולימפיאדה? מי היה יודע היום על ההיתר המיוחד שניתן לסיימון ביילס אלמלא הפרסום של ההאקרים? קרוב לוודאי שאף לא אחד, לבד מראשי WADA והמעגל המקיף את ביילס. איך ניתן להצדיק את ההיתר שניתן לביילס ובאותה נשימה להצדיק את הפסילה של מתעמלת מצוינת אחרת, אנדריאה רדוצ'אן, באולימפיאדת סידני?! סוד כוחו של גוף כמו WADA אמור להיות הציבור. כשהציבור ידע כי WADA פועלת בלי שקיפות, בפרוטקציוניזם, היא תאבד מרכיב חשוב מכוחה.

ביילס היא מגדולות המתעמלות בכל הזמנים. היא נולדה ב-14.3.1997 בקולומבוס, אוהיו, ארצות הברית. היא נמוכת קומה, 1.45 מטר, ושוקלת רק 49 ק"ג, שרירית וחזקה מאוד. בנוסף למדליות בריו, לזכותה 25 מדליות (!) באליפויות עולם בשנים 2013-2019, 19 מהן מזהב. שיא מדליות למתעמל/ת. בתגובה לפרסום של האקרים אמרה ביילס, "יש לי הפרעת קשב וריכוז ואני משתמשת בתרופה מאז שאני ילדה. אני מאמינה בספורט נקי. תמיד עבדתי לפי החוקים. אמשיך לעשות זאת כי זה חשוב לספורט וחשוב לי". איגוד ההתעמלות האמריקאי ציין, "ביילס הגישה ל-WADA את המסמכים שמאפשרים לה להשתמש בתרופות למחלה או המצב שבו היא נמצאת. ביילס לא הפרה שום תקנה, כולל במשחקים האולימפיים בריו".

מוטי בסוק. באדיבות המצולמים
מוטי בסוק/באדיבות המצולמים

ריטלין, בשמו המדעי מתילפנידאט, הוא חומר פסיכואקטיבי הממריץ את מערכת העצבים המרכזית. משמש כתרופה מקובלת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ( (ADHDוהיפראקטיביות. יש תלמידים שמשתמשים בו לפני בחינות. ספורטאים יודעים שהוא סם אסור, אך הם משתמשים בו כדי לשפר את הריכוז, הערנות, התפקוד והיכולות המנטליות והפיזיות שלהם בתנאי לחץ. ריכוז הוא אלמנט חשוב בהצלחה של מתעמלים בתחרויות. לעיתים הוא הקובע אם טועים בתרגיל מורכב על הקורה, או המקבילים. לכן קיים חשש קבוע כי מתעמלים עלולים להשתמש בו. סבטלנה קורקינה, מתעמלת רוסייה מצטיינת, שתי מדליות זהב, ארבע מכסף ואחת מארד באולימפיאדות אטלנטה (1996), סידני (2000) ואתונה (2004); תשע מדליות זהב, שמונה מכסף ושלוש מארד באליפויות העולם, תקפה את האישור שניתן לביילס להשתמש בריטלין. לדבריה, "ריטלין עוזר לריכוז בספורט, והתעמלות דורשת מהעוסקים בה בקביעות סופר ריכוז".

לפי הפרסום של "הדובים המפוארים", סרינה וויליאמס, מגדולות שחקניות הטניס בעולם בכל הזמנים, צרכה משככי כאבים ותרופות נגד דלקות האסורים בשימוש לספורטאים לפי WADA, גם כן מבלי שהציבור, וגם יריבותיה, ידעו על כך, אבל עם אישור של WADA. ספק אם ה-WTA, סבב הנשים בטניס, ידע על כך.

מהפרסום של ה-22.8.2017 עולה כי לא פחות מ-160 כדורגלנים בעולם נכשלו ב-2015 בבדיקות סמים. שמותיהם לא ידועים. 16 כדורגלנים נטלו סמים ב-2010, שלושה נתפסו על קוקאין, אחד על אקסטזי. שמותיהם לא פורסמו, לא ידוע אם קיבלו עונשים, ואם קיבלו, אילו עונשים. שחקני נבחרת ארגנטינה במונדיאל 2010 שנערך בדרום אפריקה, קרלוס טבס, גבריאל היינצה, חואן סבסטיאן ורון, וכן שחקן נבחרת הולנד באותו מונדיאל, דירק קאוט, ושחקן נבחרת גרמניה, מריו גומס, ועוד 20 שחקנים שהשתתפו במונדיאל זה קיבלו TUE, כלומר, אישור מיוחד מ-WADA לצרוך תרופות האסורות לשימוש לספורטאים מהשורה. ידוע כי לארגנטינאים היה היתר להשתמש בבטאמתאזון, סטרואיד בעל מגוון שימושים. קאוט השתמש בדקסמטזון, ככל הנראה כמשכך כאבים בשל כאב שיניים. גומס השתמש בסאלבוטאמול, תרופה שכיחה לטיפול באסתמה.

לא ידוע אם היו פטורים כאלו במונדיאלים לפני 2010 ואחרי 2010, ואם היו פטורים כאלה באולימפיאדות ובאליפויות עולם, וכמובן, למי הם ניתנו ומאילו סיבות. WADA לא מדברת.

"סמים וספורט", 185 עמודים/הוצאת ניב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully