קשר סטנדרד ליאז' עדן שמיר. GettyImages
קשר סטנדרד ליאז' עדן שמיר/GettyImages

"עזבתי את הפועל באר שבע בזמן הנכון"

19.6.2020 / 14:00

הגול העצמי שפתח את הקדנציה בליאז' ("סלחתי לעצמי"), הזלזול הישראלי בבלגיה ("רק כשהגעתי הבנתי כמה הרמה גבוהה"), אלונה ("הופתעתי כשעזבה"), בכר ("ייתן למכבי חיפה ערך מוסף") והנבחרת ("אני ראוי"). אחרי תקופה מאתגרת במיוחד בצל הקורונה, עדן שמיר נפתח. ריאיון

חמישה חודשים בלבד חלפו מאז שעדן שמיר חתם בסטנדרד ליאז' ועזב את הפועל באר שבע. מאז הספיק לעבור הקשר בן ה-24 לא מעט: הוא כבש שער עצמי בהופעת הבכורה, התחיל לתקן את הרושם עם כמה הופעות טובות, עבר את משבר הקורונה ללא ארוסתו שנשארה בישראל, והתבשר שבעונה הבאה ישחק במוקדמות הליגה האירופית אחרי ההכרזה על סיום העונה בבלגיה. ובכל זאת, למרות שהזמן שעבר מאז נראה כמו נצח, הוא עדיין מתקשה לשכוח את השתלשלות העניינים המהירה שגרמה לו לעזוב את הפועל באר שבע.

"הסוכן גלעד קצב התקשר אליי ואמר לי שליאז' פנו לבאר שבע ורוצים אותי. אמרתי לעצמי, 'וואלה, מגניב'", נזכר שמיר השבוע בשיחה מביתו בבלגיה. "הטיימינג היה מפתיע. הדברים קרו כל כך מהר, לא היה זמן באמת להתכונן או לחשוב על הדברים. פשוט עשינו הכל כדי שזה יקרה".

השבוע שמיר וליאז' חזרו לאימונים אחרי תקופה ארוכה, והמטרה המיידית שלו היא לתקוע יתד בקבוצה ולהוכיח שהוא מסוגל להצליח בחו"ל. בריאיון לוואלה! ספורט הוא מדבר על הכל: המעבר המפתיע לבלגיה, אלונה ברקת, ברק בכר, נבחרת ישראל וגם סיום העונה המוקדם.

קשר סטנדרד ליאז' עדן שמיר. GettyImages
רצה אירופה בכל מחיר. עדן שמיר במדי ליאז'/GettyImages
"אני לא מבין את החשש של השחקנים בישראל מפציעות. לחזור מכזו פגרה לשני משחקים בשבוע, אחרי שהיית כל הזמן בבית ולא עשית כלום, זה לא מובן מאליו"

איך התחושה לחזור לאימונים מפגרה כל כך ארוכה?

"זו לא פגרה רגילה. בדרך כלל כשיוצאים לפגרה אחרי עונה, אז אתה מרשה לעצמך לנוח וליהנות. במקרה הזה הקורונה אילצה אותנו לצאת מוקדם מאוד לפגרה, אבל הכל היה במצב לא נורמלי והייתה הרבה דאגה שריחפה באוויר ולכן כיף לחזור לשגרה. אין כמו לקום בבוקר וללכת לאימון".

השחקנים בישראל חוששים מאוד מפציעות אחרי שהליגה חזרה.

"אצלנו החליטו לסגור את הליגה מזמן. אומרים שנחזור באמצע אוגוסט, אז יש לנו זמן להתכונן כמו שצריך ולהימנע מפציעות. אני מבין את החשש של השחקנים בארץ כי לחזור מכזו פגרה לשני משחקים בשבוע, אחרי שהיית כל הזמן בבית ולא עשית כלום, זה לא מובן מאליו בכלל".

אז יכול להיות שהבלגים צדקו כשהכריזו על סיום העונה.

"אני לא יודע מה היו השיקולים שלהם. בבלגיה הקורונה היכתה חזק ואני חושב שזו הייתה הסיבה העיקרית. גם העניין של משחקים בלי קהל השפיע. האלופה (קלאב ברוז', ש.ו) נקבעה בקלות, אבל העניין המיקומים והכרטיסים לאירופה היה בעייתי".

אבל הם צדקו לדעתך?

"אני חושב שקצת מיהרו, כי אתה רואה שבאיטליה, ספרד, ישראל, גרמניה ועוד מדינות חזרו לשחק".

יש על זה ביקורת בבלגיה?

"אולי המקומיים שומעים ביקורת בתקשורת, אבל אני לא שומע משהו משחקנים או מאוהדים".

עדן שמיר הפועל באר שבע. אדריאן הרבשטיין
הסיום בבאר שבע עדיין צובט לו בלב. עדן שמיר/אדריאן הרבשטיין
"גם אני לא הבנתי עד כמה הרמה כאן גבוהה עד שהגעתי. כשחוויתי את המשחקים וראיתי אותם מהצד, הבנתי כמה כישרון יש פה"

איך השתלבת בקבוצה מבחינה מקצועית?

"הגעתי למקום שונה מישראל, גם מבחינה מנטלית, גם מבחינה טקטית וגם מבחינת רמת האימונים. המטרה של ליאז' הייתה להביא אותי בינואר כדי שאתאקלם ומתחילת עונת 2020/21 יהיה לי כבר יותר קל. באמת לקח לי חודשיים להיכנס לעניינים ולהבין מה דורשים ממני, אבל זה טבעי. לפני הבלאגן של הקורונה פתחתי במשחק האחרון וכבר התחלתי להיכנס לעניינים".

בונים עליך לעונה הבאה?

"לא יודע אם נכון להגיד שבונים כי יש לי מתחרים מאוד רציניים על העמדה ותהיה מלחמה לא פשוטה על דקות, אבל אני מאמין שאקבל הזדמנות וזה יהיה בידיים שלי".

בהופעת הבכורה בקבוצה כבשת שער עצמי, וזה נדיר אצלך.

"זה היה השער העצמי הראשון שלי בקריירה וזו הייתה תחושה מוזרה. הייתי חסר אונים כי הכדור החליק לעברי, אז סלחתי לעצמי כי זו לא הייתה איזו בעיטה ביזארית".

יש את הוויכוח התמידי בישראל האם מעבר לליגה הבלגית הוא באמת שדרוג. מה אתה חושב?

"גם אני לא הבנתי עד כמה הרמה כאן גבוהה עד שהגעתי. כשחוויתי את המשחקים וראיתי אותם מהצד, הבנתי כמה הרמה פה גבוהה. זו ליגה של הרבה שחקנים כישרוניים, הרבה שחקנים יוצאים מכאן לליגות הגדולות".

מה המטרה שלך בבלגיה?

"אני במועדון שנחשב לגדול, אז אני רוצה להשתלב ולעשות משהו יפה. מקווה להגיע לשלב הבתים בליגה האירופית".

אלונה ברקת בעלי הפועל באר שבע. דני מרון
הפועל באר שבע היתה "מפעל החיים" שלה. אלונה ברקת/דני מרון
אני עדיין מקווה שאלונה תחזור, כי הפועל באר שבע היא אלונה ברקת ואלונה ברקת היא הפועל באר שבע"

התקופה בבאר שבע הייתה מוזרה מבחינתך. ברמה האישית הצגת יכולת טובה, אבל הקבוצה קרסה.

"מהמשחק הראשון ברק בכר האמין בי ונתן לי צ'אנס. עשינו קמפיין מכובד באירופה והתחלנו את הליגה לא רע, אבל אז הגיע המשחק נגד מכבי תל אביב ומשם התחילה דעיכה. ביאס אותי שהקדנציה הקצרה בבאר שבע לא הלכה יותר טוב, זה משהו שצובט לי בלב".

עשית שם קפיצת מדרגה מבחינה אישית.

"אם הייתי מגיע לליאז' מקרית שמונה זה היה יותר מדי. חצי העונה בבאר שבע חישלה אותי, למדתי איזה דרישות יש במועדון גדול, מה זה שאיפות, מה זה קהל גדול".

הופתעת מהעזיבה של אלונה ברקת או שזה היה באוויר?

"אותי זה מאוד הפתיע. לא יודע מה היה לפני שהגעתי, אבל הופתעתי כי הרגשתי שהקבוצה מאוד חשובה לה ושהיא מאוד מעורבת. גם אלי בעלה היה מאוד מעורב, והתחושה היתה שעבורם הפועל באר שבע זה סוג של מפעל חיים. אני עדיין מקווה שהם יחזרו, כי הפועל באר שבע היא אלונה ברקת ואלונה ברקת היא הפועל באר שבע".

אתה מבין את הצד של השחקנים בכל סוגיית הקיצוץ?

קשה לי לקבוע מהצד, כי לא הייתי מעורה בכל הפרטים. אני חושב שהשחקנים רצו משא ומתן ולא רצו לאשר את המתווה בצורה אוטומטית. ממה ששמעתי, מה שהפריע להם זו העובדה שכבר כבר מעכשיו את גובה הקיצוץ לעונה הבאה. הם רצו להשאיר פתח לשינויים עד העונה הבאה, ואז להחליט".

איך סוגיית הקיצוץ התנהלה בסטנדרד ליאז'?

"הקפטנים ניהלו משא ומתן עם ההנהלה, ובסופו של דבר קיצצו לנו קרוב ל-50 אחוז מהשכר וגם הפסדנו פרמיות ומענקים כי הליגה נסגרה. הפסדנו הרבה כסף . לגבי העונה הבאה עדיין אין סיכום, אבל זה עבר יחסית חלק".

מרקו בלבול מאמן מכבי חיפה עם ברק בכר מאמן הפועל באר שבע, פלייר תגובות. יוסי ציפקיס
ייתן למכבי חיפה משהו אחר? ברק בכר עם מרקו בלבול/יוסי ציפקיס

מדברים על האפשרות שברק בכר יגיע למכבי חיפה. בתור חיפאי ואחד שקרוב לברק, מה דעתך על השידוך הזה?

"אין לי ספק שזה יכול לעבוד. מרקו בלבול עושה עבודה יפה ואני לא יודע מה יהיה איתו, אבל כל מקום שברק ילך אליו הוא יביא איתו ערך מוסף".

מה הערך המוסף שלו?

"לא יודע להגדיר את זה, אבל הוא מאמן טוב. הוא שולט בקבוצה, הוא מבין אותה. הוא טוב בפסיכולוגיה ויודע להשתמש בסביבה ובצוות שלו. העוזרים שלו מכינים עבורו את כל מה שקשור למצבים הנייחים, והוא סומך עליהם ב-100 אחוז. גם מבחינה טקטית הוא יודע להיעזר כשצריך. יש לו פתרונות יצירתיים לכל דבר, ולא סתם שמו הולך לפניו".

אולי אתה צריך אותו דווקא בנבחרת ישראל.

"אני רוצה שיהיה לו טוב ושגם לי יהיה טוב. אם יהיה לו טוב בחיפה אז שיהיה בחיפה, ואם בנבחרת אז בנבחרת".

באוקטובר הנבחרת תתמודד בפלייאוף העלייה ליורו נגד סקוטלנד. אתה מועמד לגיטימי להיות שם?

"אין לי ספק שכן. אם אשחק ואצבור הרבה דקות עד אז, יגיע לי. אין לי הופעות או אימונים בנבחרת אבל אני לא מתבייש להגיד שאני מועמד לגיטימי. ברגע שיקראו לי, זו תהיה נקודת ציון והגשמת חלום שאני מאוד רוצה לממש. אני מאמין שזה יגיע".

שחקן נבחרת ישראל עדן שמיר. ברני ארדוב
החלום. עדן שמיר במדים הלאומיים/ברני ארדוב
"באר שבע מקום מצוין, אבל יצא שעזבתי בעיתוי טוב. אם הייתי נשאר זה לא היה אסון"

עזבת את הפועל באר שבע בזמן הנכון?

"כולם אומרים לי את זה, אבל זה יצא ככה במקרה. זה לא שהייתי במקום לא טוב. באר שבע מקום מצויין, אבל יצא שעזבתי בעיתוי טוב. אם הייתי נשאר זה לא היה אסון".

ז'וזואה יכול להשאיר את באר שבע בצמרת?

"הוא שחקן אדיר. יש לו רגל שמאל ברמות הכי הגבוהות של אירופה. הוא מנהיג, אחד שלוקח על עצמו גם על המגרש וגם מחוצה לו. הוא מאוד חכם וטכני, והוא יכול להחזיק את הקבוצה על הכתפיים".

איפה נראה אותך בקיץ הבא?

"אני מאחל לעצמי לעשות עונה מצויינת. קודם כל המטרה היא לקבע את עצמי כשחקן ברוטציה, ושיילך טוב לקבוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully