וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא סתם עוד שבת של כדורגל: 30 שנה לסערת העלייה של הפועל תל אביב

חמישה שינויים בזהות העולה סיפקו דרמה ספורטיבית משובחת במאבק העלייה מהליגה הארצית ב-12 במאי 1990, אבל הטירוף האמיתי התחיל לאחר מכן. הכפשות, סיפורי מכירות, דקירות, חקירות וחילוץ במשאית להובלת אסירים. 30 שנה אחרי, סימן השאלה על קו יבנה-בלומפילד עדיין פתוח

ברני ארדוב

בווידאו: משה סיני, גילי לנדאו ויעקב אקהויז עם סיפור הירידה של הפועל תל אביב ב-1989, מתוך הסדרה "מינוס 9"

שוקו נומדר, מהסקוררים המשובחים שידעה הליגה השנייה, שיחק בעונת 1989/90 במכבי יבנה והבטיח לפני מחזור הסיום המכריע: "נכבוש כמה שצריך".

הקבוצה שלו מצאה את הרשת של בית"ר נתניה ארבע פעמים, אבל זה לא הספיק לה. כי במקביל הפועל תל אביב הביסה 0:6 את רמת עמידר במשחק מעורר שאלות, בלשון המעטה, והיא זו שחזרה לליגה הלאומית מיד אחרי הירידה ההיסטורית.

היום (שלישי) מציינים האדומים 30 שנה לשבת הדרמטית ההיא, ב-12 במאי 1990. שבת שבה היו חמישה שינויים בזהות העולה ללאומית, עד לחגיגה האדומה והבלגן שבעקבותיה.

ערב המחזור ה-30 והאחרון בליגה הארצית, צפרירים חולון הייתה בטוחה במקום הראשון וכעולה הראשונה לליגה הלאומית (הבכירה דאז) ואילו במקום השני ניצבו יחד מכבי יבנה והפועל תל אביב עם 52 נקודות והפרש שערים זהה (19+). יבנה נהנתה מיתרון בשובר השוויון מפני שכבשה יותר, כך שניצחון 0:2 בבית על בית"ר נתניה במקביל ל-0:2 של האדומים על רמת עמידר, למשל, היה שולח את היבנאים לליגה הראשונה.

"ננצח בשביל יבנה", הצהירו שחקני רמת עמידר בימים שקדמו למשחק, אבל הצהרות לחוד ומציאות לחוד. האיתות הראשון במאבק העלייה הגיע מבלומפילד, בשעה 17:20. מוריס ז'אנו נגח לרשת בדקה ה-15, ובמצב הזה הפועל תל אביב בליגה הלאומית. 20 דקות חלפו, והטרנזיסטורים באצטדיון ביפו בישרו על שער של בני טבק, אקס מכבי תל אביב ומלך שערי הארצית, במגרש ביבנה. חצי דקה לאחר מכן, השופט המנוח יהושע לויה, לימים תושב יבנה, שרק לפנדל לזכות הפועל תל אביב וז'אנו השלים צמד והציב את קבוצתו בפעם השנייה במקום השני, אלא שעוד לפני המחצית היה זה מירו בן שמעון שהעלה את יבנה ל-0:2. בהפסקה: הסטטוס-קוו נשמר, יבנה עולה בזכות יתרון בשערי הזכות.

המהפך החמישי והאחרון של הדרמה הזו, היה בתחילת המחצית השנייה. מספרת של אלי כהן הפכה לבישול לז'אנו, שחגג שלושער מקרוב. ישראל מאיה בישל בחלוף שבע דקות לרפי שמואל שנגח פנימה, והפועל תל אביב התבססה במקום השני. יבנה הייתה צריכה לכבוש פעמיים במשחק המקביל, אבל חגיגות השער השלישי של מנשה עלאווה קיבלו תגובה כמעט מידית עם החמישי בבלומפילד, הפעם תוצרת מאיה. טבק החמיץ פנדל ביבנה ויהודה בוארון הצטיין בשער האורחת, כשאשר חלפון העלה ל-0:4 שלא הספיק. בטח כשיוסי אבוקסיס הצעיר קבע בזמן הפציעות 0:6 לזכות הפועל תל אביב עם נגיחה לרשת של גבי אלבז ונתן את האות לנהירת 7,000 האוהדים אל הדשא, להנפת השחקנים וגם עקירת קורות השער.

אחרי שנה בה נוהלו על ידי ועדת ההצלה וביקרו במגרש בשעריים, בטבריה, בטמרה ובטירת הכרמל, האדומים חזרו ללאומית בזכות יתרון של שני שערים. רמי ארמה, שהיה שותף לאליפות שנתיים קודם לכן והלך לעולמו ב-2010 לאחר מאבק במחלה קשה, התרגש אז: "חגיגה כזאת אני לא זוכר. זה יותר מאליפות. אליפות אתה יכול לקחת כל שנה, אבל עלייה אני מקווה שיש רק פעם אחת", והמגן אילן שוקרון עקץ: "אנחנו הולכים לחגוג על הבמות שבנו ביבנה, עם ציון יעקב". במות הבידור שהוכנו אז ביבנה אכן פורקו בעקבות פספוס עלייה שנה שנייה ברציפות, אבל נבנו מחדש בעונה שלאחר מכן, ואז גם זכו לשימוש.

הפועל תל אביב עולה ליגה, "מעריב", מאי 1990. מתוך JPRESS, עיתונות יהודית היסטורית, צילום מסך
סיקור משחק העלייה של הפועל תל אביב בעיתון "מעריב"/צילום מסך, מתוך JPRESS, עיתונות יהודית היסטורית

את הרוחות ביבנה גם המשטרה לא הצליחה להרגיע. המאמן הוותיק ליאון קונסטנטינובסקי, שהיה חתום על העלייה ההיסטורית ב-1982, נותר מתוסכל הפעם בעקבות מחזורי הסיום שבהם אולץ לשתף פעולה עם כוכבו לשעבר ציון (פוגל) יעקב שהוצב לצדו כמאמן חירום, ולא קיבל את הסיוע לו ציפה מקבוצתו לשעבר רמת עמידר. השוער המקומי פרדי לסנר בכה על כר הדשא, והתחושות היו קשות. מעל 3,000 אוהדים נאלצו לחזור הביתה מאוכזבים, וכמה מהם התפרעו בעקבות השחקנים ותקפו את יהודה בוארון ומשה גלאם הנתנייתים.

השוער בוארון טען כי נדקר בידו, והקפטן משה גלאם האשים ב"מעריב" יומיים לאחר המשחק: "בסיום התנפל עליי אדם, ירק עליי וניסה לתת לי אגרוף. הפניתי את ראשי ולפתע הוא שלף מכשיר חד וביצע חתכים עמוקים בזרועי. רעדתי בכל הגוף. מאוחר יותר נומדר, אלקבץ, עלאווה, בן שמעון והאחים פרץ התנהגו כברברים והשליכו חפצים שונים עלינו, ובכך נתנו לגיטימציה לאוהדיהם לתקוף אותנו. לא האמנתי בחיי שאצטרך לצאת ממגרש כדורגל במשאית להובלת אסירים".

ביבנה התעסקו יותר במשחק המקביל ופחות בהתפרעות אצלם. היו"ר המנוח חיים היגרי פנה למשרד החקירות "מודיעין אזרחי" כדי לחקור את כשרות המשחק בבלומפילד. "יש לי מידע על שחקן מסוים בעמידר שמכר את המשחק, אבל את המידע נעביר למודיעין אזרחי", אמר אז היגרי ל"מעריב" והדגיש: "עמידר לא הייתה מפסידה 6:0 במשחק רגיל. המשחק שלנו נגד בית"ר נתניה היה כשר במיליון אחוז. הייתם צריכים לראות איך הם נלחמו נגדנו, ובמיוחד השוער שלהם. כל המדינה יודעת שהמשחק של הפועל היה מכור". דוביד שוויצר, מאמנה האגדי של הפועל תל אביב, ענה לו: "ביבנה מדברים על השישייה שלנו? ממתי הם מבקיעים רביעיות? הם פשוט מגעילים".

משה גלאם. יוסי ציפקיס
"לא האמנתי בחיי שאצטרך לצאת ממגרש כדורגל במשאית להובלת אסירים". משה גלאם/יוסי ציפקיס

ביום למחרת, אכן התייצבו ארבעה משחקני רמת עמידר במשרדי "מודיעין אזרחי" למתן עדות, והתברר כי הבלם יוסי שושנה, שבסיום המשחק היה המום ("לא מאמין שנגמר 6:0, רק עכשיו אמרו לי את התוצאה, אני ממש בהלם") התריע כמה ימים לפני כן כי הוטרד בשיחות טלפון על ידי "מקורבים להפועל תל אביב". המאמן משה מאירי התקשה להתאושש ("יש לי ממש מועקה בלב, הרגשה של השפלה. הכול נרמס ואיננו") וביטל את האימון האחרון של עמידר, אבל דאג להכחיש את השמועות על כך שאוהדי הפועל תל אביב או אנשי יבנה הם אלה שמימנו את שהיית הקבוצה במלון "מגדל דניאל" בהרצליה.

הפרשה המשיכה להסתעף כאשר שמעון פרץ היבנאי האשים: "אין חשק לשחק כדורגל. עונה שלמה אנחנו משקיעים ובסוף לא עולים בגלל שחיתות. כל הכבוד להנהלה של הפועל תל אביב. הם הצליחו לסדר מה שאנחנו לא רצינו לגעת. אלי כהן מהפועל אמר שהליגה לא חוקית. אני חושב שהוא יודע למה אמר את זה". הקשר פרץ טען גם כי מנהל רמת עמידר הציע כמה שבועות לפני כן לתת ליבנה את המשחק תמורת 7,000 שקל, והוא נמצא דובר אמת בבדיקת פוליגרף. על כך הואשם המנהל משה ז'ילדטי במעשה בלתי ספורטיבי, אבל לגבי הקשר עם הפועל תל אביב לא הובאו כל הוכחות ולא נקבע דבר.

יוסי אבוקסיס שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
כבש את השער השישי במשחק העלייה. יוסי אבוקסיס/ברני ארדוב

וכך, בזמן שהפרשה גוועה לה במשרדי החקירות, חגגה הפועל תל אביב במועדון "זמן אמיתי" עם כ-1,000 אוהדים והופעות של יצחק קלפטר, ניסים גרמה ואבי קושניר. רפי שמואל סיכם אז: "די, נפטרנו מכל המגרשים הקטנים האלה. יותר לא חוזרים לפה".

27 שנים אחרי, הפועל תל אביב דווקא חזרה לסיבוב נוסף בליגה השנייה. גם הוא הסתיים תוך עונה אחת בלבד, וללא דרמה דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully