רן קדוש שוער הפועל חיפה. ברני ארדוב
רן קדוש שוער הפועל חיפה/ברני ארדוב

"קיבלתי המון תמיכה, אסור להיות מנותקים מהמדינה"

רן קדוש עורר סערה כשקרא לחבריו הכדורגלנים לצאת לחל"ת לאות סולידריות, ונזרק מקבוצת הווטסאפ של הפועל חיפה. עכשיו הוא מסביר בראיון מאיזו סדרה שאב את ההשראה לצעד שלו, ועונה לכולם: "היו גם שחקנים שתמכו בי, כל מוביל דעת קהל צריך לעשות את זה, לא רק בספורט"

"אמרתי לעצמי - 'על מה אנחנו נלחמים עכשיו?' יש הרבה אנשים שיושבים בבית ולא יודעים מה יהיה איתם, משפחות במצוקה, אנשים פוטרו, חלק הוצאו לחל"ת, אנשים לא יודעים איך יעבירו את החג ולא יודעים אם אחרי הקורונה יהיה להם בכלל לאן לחזור, כמו שזה נראה כרגע להרבה לא יהיה. חשבתי לקחת יוזמה ולעשות מעשה שאולי יביא עוד כמה שחקנים בליגה ללכת בעקבותיו ולקוות שדברים יסתדרו בהמשך, פשוט לא לכרות את הענף שאנחנו יושבים עליו".

רן קדוש לא ציפה להפוך לשיחת היום בקרב שחקני ליגת העל. שוערה בן ה-34 של הפועל חיפה אומנם פרסם פוסט נדיר במחוזותינו בו קרא לחבריו לענף לצאת לחל"ת לאות סולידריות עם שאר הציבור, אך עוצמת הסערה שעורר, שכללה את הוצאתו מקבוצת הווטסאפ הקבוצתית, הצליחה להפתיע גם אותו.

שוער הפועל חיפה רן קדוש. ברני ארדוב
הפך לשיחת היום בכדורגל הישראלי. רן קדוש/ברני ארדוב

"זה מאוד פשוט", הוא מסביר בראיון לוואלה! ספורט. "אנחנו מנהלים כבר מעל שבועיים סוג של משא ומתן עם יואב כץ והקבוצה לגבי קיצוץ, חל"ת וכל מה שביניהם. הבנו שאנחנו הולכים לקראת מצב לא רגיל, אחרי שהייתה לנו לפני כמה ימים שיחה עם הנאמן, שיחה בה נתבקשתי להיות סוג של נציג השחקנים יחד עם גילי ורמוט, ומושיקו מישאלוב מארגון השחקנים ביקש ממני להצטרף. דיברנו איתו, שמענו לאיזה כיוונים הוא מתכוון לקחת את הסיפור הזה, הוא הדגיש שזה לא באישור של יואב ולא בסמכותו כרגע והכל יצריך את אישורו של יואב".

"בשיחה הזאת היו פערים", מסביר קדוש. "כמה שחקנים היו אופטימיים, אבל אני הרגשתי שזה לא בדרך לפתרון ואנחנו סתם מסתובבים סביב עצמנו. תוסיף לזה שבמשך כמה ימים אני יושב בבית עם נטפליקס ורואה סדרה שאני ממליץ לכולם לראות, סדרה שנקראת סנדרלנד עד המוות. אחד מהדברים הכי עוצמתיים בסדרה הזאת זה הקשר בין הקהילה לבין הקבוצה, על כמה שהקבוצה משפיעה ביום יום על הקהילה ולהיפך. זה החזיר אותי למקום של למה אנחנו בכלל משחקים, מעבר לכסף וכמה השפעה יש לנו על אנשים מסביב, לא רק על המגרש".

השחקנים קראו את הדברים האלה בפוסט או שעידכנת אותם לפני?

"כמה דקות לפני פרסום הפוסט כתבתי לשחקנים בקבוצה שהחלטתי לקחת צעד אחורה בכל המשא ומתן ובכל הסיפור הזה, אני חושב שזה דווקא הזמן שלנו להראות דוגמא ובאקט של סולידריות לצאת לחל"ת כמו הרבה מאוד אנשים. מיד הבנתי שלא אוהבים את זה, התגובות היו בעיקר מאשימות, בקטע שאני דופק אותם, שאני שובר את האחידות של כל מה שעשינו עד עכשיו. אמרתי להם שזה מה שאני מרגיש וזה מה שצריך לעשות ומרגיש לי נכון אבל הם לא חייבים להסכים עם זה. השחקנים יכולים להמשיך במו"מ ולהסתדר עם יואב, אני מקווה שהם יבינו את זה. הופתעתי מהעוצמה של הדברים והרעש בעקבותיהם, אך אני שמח עם ההחלטה שעשיתי".

"קיבלתי אלפי תגובות חיוביות ותמיכה", הוא ממשיך. "זה הפתיע אותי, אני שמח שהמודעות לעניין עלתה כי המטרה שלי בסופו של דבר היא להעלות את המודעות של אנשים שהם מובילי דעה בכל תחומי העניין בארץ, לא רק בכדורגל. גם מפורסמים, חברי כנסת וכל בן אדם שהוא מוביל דעה ויכול לעשות את האקט של הסולידריות ולהשפיע צריך לעשות את זה, זו התרומה הקטנה של כל אחד לחברה".

הטריילר של "סנדרלנד עד המוות"

קראתי תגובות של אנשים שאומרים שאתה לא מרוויח הרבה אז אין לך יותר מדי מה להפסיד

"אני לא נכנס לכיס של אנשים אחרים אבל אני כן יכול להגיד שאני לא מרוויח סכומים קטנים ואני מפסיד ממהלך של חל"ת הרבה מאוד כסף. כמו שאמרתי, זה לא היה קשור לכסף, הצעד הזה מכוון לחודשיים וחצי או שלושה לעומת קריירה ארוכה שבה נהניתי מהענף ואני מקווה שעוד איהנה. אם אני צריך לתרום את החודשיים שלושה האלה כדי לעזור להבריא את הענף ולעזור לו לייצר איזשהו אופק אז אני מוכן לעשות את הצעד הזה, בשביל הענף וכל האנשים שמסביב".

אמרו גם שלך לא תהיה בעיה כי תקבל את הכסף מביטוח לאומי, אבל לא בטוח ששאר השחקנים יקבלו את הכסף מהקבוצה

"אני מאמין שהם ימצאו את הדרך להגיע איתו להסדר כזה או אחר. יש כאן בעלי משפחות ואני רוצה שיימצא פתרון גם בשבילם, ויותר מאשמח אם יצטרפו לצעד שלי. היו שחקנים שכן תמכו בהודעות פרטיות, שמבינים שיש משהו מאוד נכון בצעד והעריכו. הם מבינים את המשמעות וקשה להם עם זה אבל הם גם מבינים מאיפה זה בא, גם לי יש משפחה עם שני ילדים בבית, עם משכנתא, וגם לאשתי קיצצו במשרה. אני לא אשתדרג כלכלית מהצעד הזה בלשון המעטה"

"אני לא חושב שאנחנו צריכים להיות מנותקים ממה שקורה במדינה", הוא מוסיף. "ולא רואה מניעה שנצא לחל"ת בצורה מסודרת ומכובדת. כמו שאמרתי, להראות סולידריות עם מעל מיליון איש שחותמים אבטלה. אנחנו לא שונים מאלה שיושבים בבית ולא נותנים תפוקה בזמן הזה. יואב אמר לי שהוא מאוד העריך את הצעד הזה ושזה לא ברור מאליו, הוא מאוד מקווה שהשחקנים האחרים יילכו בעקבותיי, אבל לא מעבר".

עוד בוואלה!

רועי גורדנה בראיון: "הלוואי שעכשיו כל צרות העין והרוע ייעלמו"

לכתבה המלאה
יואב כץ בעלי הפועל חיפה. דני מרון
"הוא מאוד העריך את הצעד הזה". יואב כץ/דני מרון

יש לך חוזה לעונה הבאה?

לא

אתה בכלל יכול להישאר בחדר ההלבשה של הפועל חיפה אחרי מה שקרה?

"ימים יגידו. אני יודע שהרבה דברים יכולים להשתנות ודברים תמיד יכולים להסתדר. אי אפשר לדעת מה יהיה בשבועות הקרובים, מתי נחזור לאימונים, הכל באוויר. אני לא פוסל שום דבר, אבל לא מתעסק בזה כרגע".

אתה לא קפטן, איך קרה מצב שאתה הנציג של השחקנים?

"יש נטייה בקבוצה לשאול ולהתייעץ איתי בהרבה דברים, אז ביקשו שאהיה מעורב"

איך זה לראות את העונה מהצד?

"נקלעתי לסיטואציה בה התחלתי את העונה עם פציעה, זה לא פשוט בכלל. מי שנמצא בתוך המערכת יידע להגיד כמה קשה אני עובד ובאיזה כושר הייתי עד שהופסקו האימונים. לרוע מזלי הייתי אמור לשחק במשחק הספציפי שאמור היה לפתוח את הפלייאוף וזה לא יצא לפועל, אבל אני תמיד מוכן".

מתסכל להיות שוער שני? אין יותר מדי הזדמנויות

"נכון, ופי כמה וכמה כשהשוער הראשון הוא שוער זר, אבל אני מאמין בעצמי וביכולת שלי. אני מנסה להוכיח למאמן ולכולם מסביב שהמקום שלי בשער".

יכול לחזור לחדר ההלבשה? רן קדוש וחבריו בהפועל חיפה

המהלך הזה יעלה את הערך שלך?

"זה לא היה שיקול וזה לא מעסיק אותי, מבחינתי זה פשוט צעד של סולידריות ושל עזרה לכדורגל להישאר מעל המים בתקופה הזאת".

מוזר לך לחתם אבטלה?

"אני אפתיע אותך, הרבה שחקנים חותמים אבטלה בחודשים יוני יולי שאין משכורות, זה לא חדש. מקבלים כאן חלק 10 משכורות, חלק 11, אבל הרבה חותמים אבטלה בקיץ".

מאמן הכושר של מכבי חיפה עושה תכניות, אופניים, כל הזמן שולח הוראות לשחקנים, בהפועל חיפה זה לא ככה. אפשר בכלל לשמור על כושר?

"אצלנו כל אחד קיבל תכנית ממאמן הכושר, הוא משתדל לשמור איתנו על קשר בווטסאפ. שחקנים מתייעצים איתו, אני מדבר גם עם מאמן השוערים, מנסים ליצור איזשהו לו"ז של אימונים. אילתרתי כל מיני דברים בבניין עם מה שצריך, אבל ברור שזה לא אותו דבר. זה קצת יותר יצירתי, אתה משתמש בקירות, בכיסאות, בכל דבר אפשרי, אתה זורק כדורים שיחזרו אליך. זה בניין על עמודים אז עדיף במקלט ולסגור את הדלת כדי לא לעשות רעש לשכנים..."

מה עדיף לדעתך - להחזיר את הליגה בלי קהל או לסיים אותה במצב הנוכחי?

"יש כאן גם הרבה שיקולים כלכליים מבחינת הקבוצות. יהיו פה הפסדים אדירים מבחינת זכויות שידור, ספונסרים, זה בעייתי. מעבר לזה, אם אפשר לשחק את המשחקים בעוד חודש וחצי או חודשיים, אז גם בלי קהל צריך לעשות את זה. אחרי שנחזור נצטרך כמה שבועות להיכנס לכושר. תחשוב שבקיץ יש חופשה אולי של שבועיים ושחקנים חוזרים לעניינים, ועכשיו זה הרבה יותר ארוך מפגרת קיץ. אני חושב שתהיה פה קצת התגמשות מכל הגורמים, נצטרך לפחות שלושה שבועות לקראת משחק רשמי ראשון, זה לא אידיאלי, אבל אם לא רוצים רמה ירודה וקצב נמוך יצטרכו פתרונות לכך ששחקנים ייכנסו לכושר".

שוער הפועל חיפה, רן קדוש. שלומי גבאי
"אם לא רוצים רמה ירודה וקצב נמוך יצטרכו פתרונות לכך ששחקנים ייכנסו לכושר". רן קדוש/שלומי גבאי

המהלך של אלונה ברקת השפיע עליך?

"זה לא רק אלונה, אתה רואה מה שקרה בבית"ר ירושלים שמדרגות הקיצוץ רק עלו ואתה מבין שזה לא רגיל. אתה רואה את מיטש גולדהאר שמקצץ גם העונה וגם בעונה הבאה, ראית בקבוצות אחרות שמצאו דרך לגמור את זה יותר מהר. באמת חשבתי שהחודשיים האלו זה לא מה שיעשה את ההבדל לכאן או לכאן".

מה קורה אם אתם חוזרים בעוד חודש?

"אנחנו חזורים לאימונים וחוזרים למסגרת. החלת מוקצב בזמן עד ה-31 למאי, אם נחזור לפני אז הוא ייעצר לפני. כרגע אני לא יודע עד כמה זה ריאלי. אני לא יודע יותר מדי, מתעדכן מהתקשורת כמו כולם".

ברמה האישית, איך שורדים את הימים האלה?

"אני משתדל להפוך את הלימון ללימונדה. כמה שיותר עם הילדים ואשתי בבית, לומדים להכיר יותר טוב אחד את השני בתקופה האינטנסיבית הזאת... זה לא דבר רע לעשות פאוז מהכל ולהתרכז בקרובים אליך, קצת לעצור מהמרדף שכולנו חיים בו של כסף, הישגים ואושר. פשוט לעצור, ליהנות ולהעריך את מה שיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully