וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שובר את הלב": המשחקים האולימפיים בטוקיו צפויים להידחות, השאלה למתי

ארגון הבריאות העולמי לוחץ לדחייה ("זה מסוכן"), הספורטאים מתקוממים, מדינות כבר הודיעו שלא יגיעו, ולמרות שמיליארדי דולרים אולי יירדו לטמיון, חבר הוועד האולימפי הבינלאומי הודה: התקבלה החלטה, ו"ההשלכות עצומות"

טובי הכדורגלנים מעבירים את הזמן בפגרה בעזרת אתגר נייר הטואלט

גוברות ההערכות שהמשחקים האולימפיים לא יתקיימו בקיץ הקרוב בטוקיו, לנוכח משבר הקורונה. עוד ועוד מדינות מצטרפות לקריאה לבטל את המשחקים, ואחרי שמדינות גדולות כמו אוסטרליה וקנדה הודיעו שלא ישלחו ספורטאים ליפן - היום (שני) גם נורבגיה ואוסטריה הצטרפו לקריאה שלא לקיים את האולימפיאדה, שאמורה להתקיים בין ה-24 ביולי ל-9 באוגוסט.

גם הוועד האולימפי הבינלאומי וגם היפנים התעקשו עד לפני כמה ימים שהמשחקים בינתיים לא יבוטלו, אבל לאור הלחץ, הוועד האולימפי הודיע שיקבל החלטה בארבעת השבועות הקרובים, כשההתלבטות ברורה: יפן השקיעה 12 מיליארד דולר במשחקים, ועל הפרק גם עומדים שורה ארוכה של ספונסרים שעלולים לאבד השקעה של מיליארדי דולרים נוספים.

המתעמלת האמריקאית סימון ביילס. רויטרס
ניאלץ לחכות לפחות עוד שנה. ביילס/רויטרס

במקביל עומד הפן הספורטיבי, כששורה ארוכה של ספורטאים מודאגים טוענים שהם לא יכולים להתאמן כראוי, מאחר שנסגרו להם אולמות האימונים, האצטדיונים ובריכות השחייה בכל העולם. כמובן שהביטול של אירועי ספורט גדולים נוספים (כמו יורו 2020) מוסיפים ללחץ ולתהייה איך האולימפיאדה טרם בוטלה.

האולימפיאדה מעולם לא נדחתה - על אף שבוטלה מספר פעמים לאורך ההיסטוריה: ב-1916, 1940 ו-1944 בגלל מלחמות העולם. בגלל המלחמה הקרה היו חרמות גדולים על המשחקים ב-1980 ו-1984. עם זאת, נראה הפעם שאין מנוס מדחייה היסטורית. "ברגע שהוועד האולימפי מאשר שהוא בוחן פתרונות אחרים", אמר היום נשיא הוועד האולימפי הצרפתי דניס מסאליה, "זה כבר ברור שעומדים לדחות את המשחקים".

כאמור, קנדה ואוסטרליה הודיעו שלא ישתתפו במשחקים אם הם לא יידחו ל-2021, וגם בריטניה עשויה להצטרף אליהן. "אנחנו במשבר בריאותי גלובאלי, שהוא משמעותי יותר מספורט", אמר יו"ר הוועד האולימפי של קנדה. יו"ר הוועד האולימפי של אוסטרליה טוען: "הספורטאים שלנו הי מדהימים בניסיונם לשמור על גישה חיובית, אבל הלחץ הגדול וחוסר הוודאות פוגעים בהם", ואף הנחה את הספורטאים האוסטרלים להתכונן למשחקים ב-2021. מנגד, יש לציין כי משרד הספורט של רוסיה הודיע ש"צריך להימנע מפאניקה" ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע שהוא "סומך על ממשלת יפן שתקבל את ההחלטה הנכונה".

אתמול ראש ממשלת יפן שינזו אבה כבר שינה גישה, והודה שייתכן שהבלתי נמנע יקרה, למרות ההפסדים הגדולים והבעיות הגדולות בארגון מחדש: "ייתכן שלא נותרה לנו ברירה אלא לדחות", אמר אבה לפרלמנט היפני. היום ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו תמך בהודעה של הוועד האולימפי של מדינתו: "אני יודע שזה שובר את הלב של רבים - ספורטאים, מאמנים, אנשי צוות ואוהדים. אבל זאת הייתה החלטה נכונה. כולם צריכים לעקוב אחריה".

עוד בוואלה!

משה פונטי: "אני בטוח שבאיגודים האחרים מסכימים איתי, אבל לא מדברים"

לכתבה המלאה
הלוגו של טוקיו 2020. רויטרס
גם ראש ממשלת יפן מודה: לא נותרת ברירה/רויטרס

נשיא הוועד האולימפי תומאס באך אמר אתמול (ראשון) שאין סיכוי שהמשחקים יבוטלו, ושהוועד שוקל דחייה בשנה. הבעיה היא שלוחות הזמנים בקיץ 2021 די צפופים, וגם ב-2022 יהיו מספר אירועים (מונדיאל ואולימפיאדת חורף).

היום מייק ראיין, מראשי ארגון הבריאות העולמי, האיש שמנהל תוכנית החירום בארגון, הבהיר ש"מגיפת הקורונה מחריפה", עם יותר מ-300 אלף מקרים ברחבי העולם, כמעט בכל מדינה, ולכן לטענתו ההחלטה לדחות את המשחקים תתקבל "בקרוב מאוד": "אנחנו בטוחים שממשלת יפן והוועד האולימפי לא יקיימו משחקים אם הם יסכנו את הצופים ואת הספורטאים".

היום חבר הוועד האולימפי הבינלאומי דיק פאונד אישר ש"ההחלטה התקבלה, המשחקים לא ייפתחו ב-24 ביולי, את זה אני יודע". לדבריו, הוועד האולימפי יודיע על צעדיו בשבועות הקרובים: "זה יהיה בשלבים. נדחה את זה, ואת נתחיל להתמודד עם כל ההשלכות של המעבר, שהן עצומות". בוועד האולימפי הכחישו שהתקבלה החלטה סופית.

מעבר ל-2021?

דחייה לקיץ הבא, כמו במקרה של היורו, תוביל לאירוע תקדימי של שבירת הרצף. לראשונה, האולימפיאדה לא תיערך אחת לארבע שנים. הזזה ל-2021 תגרום לשינוי דרמטי בכמה ענפים בקיץ הבא, שכן מתוכננות להתקיים במהלכו בין היתר אליפויות העולם באתלטיקה ובשחייה - שניים ממוקדי הכוח של האולימפיאדה. זה בכל מקרה לא יפגע באולימפיאדת פריס שתהיה ב-2024.

דחייה עד ל-2022?

במקרה הזה, המשחקים האולימפיים נשארים בשנה זוגית וגם לא מתנגשים עם המונדיאל שאמור להיפתח רק בנובמבר בקטאר. לוח הזמנים לכאורה מאפשר זאת, אבל דחייה כזו תגרום לכעס רב בקרב הספורטאים על שש שנות המתנה בין ריו לטוקיו, וגם בקרב ההתאחדויות השונות. הפסקה כזו לא הייתה מאז מלחמות העולם (שמונה שנים בראשונה, 12 בשנייה). יש גם ספורטאים שעבורם טוקיו אמורה הייתה להיות תחנת הפרישה, ודחייה של שנתיים משמעותה איבוד החלום האולימפי האחרון.

  • עוד באותו נושא:
  • טוקיו 2020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully