וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל הנוצץ זהב: קשיי ההתאקלמות של ז'ואאו פליקס באתלטיקו מדריד

ענבל מנור

9.1.2020 / 14:00

עם תואר ה"גולדן בוי" ותג מחיר של 126 מיליון יורו, "רונאלדו החדש" הגיע עם ציפיות עצומות, אך בינתיים מתרכז בעבודה טקטית ורחוק מלהזכיר את ימי הקסם מבנפיקה. בפורטוגל כבר טענו שסימאונה מייבש את היצירתיות שלו, אבל היהלום בן ה-20 לא מתלונן ומחכה שכל ההקרבה תשתלם

AP

בווידאו: ריאל מדריד עולה לגמר הסופרקופה עם 1:3 על ולנסיה

עלייה מטאורית קווים לדמותה. ב-6 בינואר 2019 פתח ז'ואאו פליקס בפעם השלישית בחייו בהרכב בנפיקה במשחק ליגה. עד אז, המאזן שלו יה צנוע ועמד על שני שערי ליגה בשבע הופעות. באותו משחק ביתי מול ריו אבה, ילד הפלא כבש צמד בניצחון 2:4. ואת 2019, הוא סיים עם 15 שערים, אליפות, תואר ה"גולדן בוי", ההעברה השלישית היקרה בהיסטוריה וכשחקן אתלטיקו מדריד. הכל קרה לו מהר. אולי אפילו מהר מדי.

פליקס מסמל את המצב בכדורגל העולמי המודרני. התחרות בין האימפריות השולטות בענף עברה לגזרת ילדי הפלא. ימי הגלאקטיקוס תמו. עכשיו הקבוצות מחפשות את הכוכב הלא בשל הבא. רוצות להביא אותו מוקדם כדי שיגדל עם המועדון ויהיה חלק מהזהות שלו. יעלה כמה שיעלה. פליקס עלה 126 מיליון יורו ויחד עם תג המחיר המפלצתי הזה הוא קיבל גם את החולצה מספר 7 שמביאה איתה התמודדות עם שתי השוואות: אנטואן גריזמן, האיש אותו החליף, וכריסטיאנו רונאלדו, בן ארצו והמודל לחיקוי שלו.

תג מחיר כזה מביא איתו אלמנט נוסף: אתה נבחן מדי שבוע. מצפים ממך לתוצאות מיידיות. השורה התחתונה של פליקס בחצי עונה היא מקום לא מכובד בנבחרת המאכזבים של העונה מטעם "מארקה". למזלו של הפורטוגלי הצעיר, שרק בנובמבר חגג 20, יש אדם אחד שלא מסתכל על תוויות ותגיות: דייגו סימאונה.

ז'ואאו פליקס, אתלטיקו מדריד. GettyImages
הכל קרה לו מהר. אולי אפילו מהר מדי. ז'ואאו פליקס/GettyImages

לפליקס יש סיפור קלאסי. הוא גדל בפורטו, שמע תלונות על ממדי גופו ונפלט מהמועדון בגיל 14. שנה לאחר מכן הגיע לבנפיקה. "כשראיתי אותו בפעם הראשונה הוא לא היה מפותח פיזית, אבל כבר אז היה כישרון מדהים", אמר ז'ואאו טרליאו אחד ממאמניו במחלקת הנוער של בנפיקה. "הוא מאוד מאוד חכם, אוהד ללמוד ומנסה להבין מה הוא צריך לעשות במשחק כדי לענות על ציפיות המאמן. זה מה שאתה רוצה לראות אצל שחקן צעיר - קבלת החלטות. הוא מבין את המשחק כמו הגדולים ביותר הוא רואה דברים שאחרים לא יכולים לראות".

החל מינואר, הוא הפך לשם הכי מדובר ביבשת. בכל משחק ביתי משחררת בנפיקה לעיתונאים את רשימת הסקאוטים הנוכחים באצטדיון והקבוצות אותם הם מייצגים. שלושה שבועות אחרי הצמד מול ריו אבה, ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי ובאיירן מינכן שלחו נציג לצפות ב"ילד 120 מיליון היורו". פליקס כבש ובישל פעמיים ב-1:5 מול בנפיקה. הכותרות למחרת היללו: "גאון", "הוריקן". גם כריסטיאנו עצמו הגדיר אותו כ"פנומן". ככל שהעונה התקרבה לסיומה, נותרה שאלה בודדת: מי תשלם את סעיף השחרור?

העלייה המטאורית לא הפתיעה את השחקן עצמו. הוא סימן לעצמו מטרות כמו זכייה בתואר השחקן הצעיר של העונה באירופה ומעבר גדול בקיץ. על הדרך, היה לו חשבון פתוח עם פורטו שנסגר במשחק העונה בדרגאו במרץ. פליקס כבש את השוויון בדרך ל-1:2 של בנפיקה. "חגגתי את השער בשחצנות. הסתכלתי על הפנים שלהם. זה היה הרגע שלי. הרגשה נפלאה", סיפר. יש שיגידו שמדובר בילד שחצן, יש שיגידו שכוכב צריך להתנהג כמו כוכב אחרת אין לו סיכוי לשרוד את הטירוף.

"בפורטו חשבנו שהוא סנוב, אבל הוא בחור נחמד. ילד שקט, שרוצה לעשות את הדברים הנכונים", סיפר עליו הקטור הררה שעבר הקיץ גם הוא לאתטליקו מדריד. טרליאו הוסיף: "הוא שחקן מדהים ומאוד שלם. קל לראות את הכישרון שלו, אבל אני אוהב במיוחד את האיכויות המנטליות שלו. אם בועטים בו או מרביצים לו, הוא לא בוכה אלא נלחם".

תתחילו לארוז: ליברפול פותחת שבועיים מטורפים במדריד
בואו לקחת חלק במסע של ליברפול להגנה על התואר האירופי
ספונטניים? הדרבי של מדריד כבר מעבר לפינה

עוד בוואלה!

הערב: ברצלונה - אתלטיקו מדריד בחצי גמר הסופרקופה בסעודיה

לכתבה המלאה
שחקן בנפיקה, ז'ואאו פליקס. GettyImages
אפילו רונאלדו התלהב. ז'ואאו פליקס בבנפיקה/GettyImages

126 מיליון יורו שילמה אתלטיקו לבנפיקה בקיץ - סכום גבוה ממה שקיבלה מברצלונה על גריזמן. זו ההעברה השלישית היקרה בהיסטוריה אחרי ניימאר וקיליאן אמבפה המבוגר מהפורטוגלי ב-11 חודשים. מלבד השניים הללו, ברשימת 50 ההעברות הגדולות בעולם יש רק עוד שחקן אחד שהיה בן 20 או פחות בזמן העסקה - מתייס דה ליכט. סביר שהרשימה הזו תתארך בקרוב עם שחקנים כמו ג'יידון סאנצ'ו ואחרים. אף אחד בעולם לא חושש להדביק תג מחיר לסופר טאלנט. סבלנות? זה כבר עניין אחר.

"תג המחיר לא מכביד עליי, אבל כשחתמתי באתלטיקו אמרתי: 'וואו! עליתי 126 מיליון'", הדגיש השחקן. לפחות כלפי חוץ, הוא מקפיד לשדר פאסון בכל ראיון שהוא מקיים. לא להראות סימני לחץ. גם סימאונה ושחקנים באתלטיקו העידו על ילד חסר פחד. "אבא שלי תמיד דרש ממני לקחת אחריות", סיפר אחרי שניגש לבעוט פנדל קריטי במשחק מול לוקומוטיב מוסקבה בליגת האלופות. האקט הזה עזר קצת להסיר את הספקות. תג מחיר מפלצתי על ילד מוכשר ככל שיהיה יכול גם לקרב שחקן לתואר 'פלופ'. לפיכך, ההתמודדות של פליקס ואתלטיקו עם הסיטואציה מרשימה וצריכה להוות שיעור לעתיד.

ההתחלה הייתה טובה. רבע שעה אחרי הבכורה במשחק ידידות מול נומנסיה, האוהדים שרו: "אני כבר מאוהב בז'ואאו פליקס". הוא כבש בדרבי ומול יובנטוס של כריסטיאנו במשחקי ההכנה והוסיף עוד שני שערי ליגה בספטמבר. אחר כך באה פציעה בקרסול, שגרמה לו להחמיץ שישה משחקים והעסק התקרר. אתלטיקו לא מרשימה במיוחד מבחינה התקפית. היא כבשה רק 22 שערי ליגה ב-19 משחקים, אבל רחוקה בסך הכל חמש נקודות מבארסה ומריאל. למרות זאת, סימאונה נשאל שוב ושוב לגבי הציפיות שלו מילד המיליונים.

"יש בו הרבה התלהבות, הרבה אופטימיות והוא צעיר. כשאתה צעיר, אתה לא מפחד משום דבר. זה השלב שבו הוא נמצא. הוא ממשיך לגדול ויש בו הרבה דברים, אבל אנחנו צריכים ששחקני ההתקפה שלנו יתחברו טוב יותר", אמר המאמן ובהזדמנות אחרת טען: "אנחנו במסלול לו ציפינו. אני לא יודע אם מישהו דמיין תסריט אחר".

מאמן אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה. רויטרס
"כשאתה צעיר, אתה לא מפחד משום דבר". דייגו סימאונה/רויטרס

סימאונה לקח את פליקס כפרויקט. הוא יודע שלא צריך להעמיס עליו ציפיות ולא לקבור אותו מהר על כל הופעה לא מוצלחת. בשורה התחתונה, פליקס עבר בחצי העונה הראשונה מעין קורס מזורז לפילוסופיית הכדורגל של צ'ולו. "כריסטיאנו החדש" הוא שחקן התקפה מגוון שיכול לשחק בכל העמדות בחלק הקדמי. הוא אכן פתח את העונה באגף, אבל אחרי הפציעה של דייגו קוסטה זז מדי פעם גם לעמדה שמתחת לחלוץ. המספרים לא קיימים כי פליקס עושה מה שסימאונה מבקש - עבודה טקטית.

"סימאונה רוצה שתישאר לי יותר אנרגיה בסוף המשחק. אעבוד קשה יותר כדי שתהיה לי יותר אנרגיה. הוא אמר את הדברים הללו והם לא שליליים כלפיי, אלא מקומות בהם אני צריך להשתפר... כשהכדורים יתחילו להיכנס, הגולים יגיעו אחד אחרי השני וכל ההקרבה תשתלם", הסביר השחקן בראיון בפורטוגל בערב חג המולד. במילים אחרות, פליקס לומד כדורגל מחדש ועדיין, כולם מחכים שיתפוצץ. כולם רוצים לראות את הכישרון שהלהיב את כולם בבנפיקה.

ז'ואאו פליקס, אתלטיקו מדריד מאוכזב. GettyImages
2020 תהיה השנה שלו? ז'ואאו פליקס/GettyImages

"בפורטוגל שאלו אם המעבר נכון ורמזו שהסגנון של אתלטיקו ייבש לו את היצירתיות, אבל הוא בלע כל פיסת מידע שסימאונה העביר לו", נכתב השבוע ב"אס". "נראה אם בחלק השני של העונה הוא יוכל להיות הגרסה הכי טובה של עצמו אחרי חודשים של התאקלמות. אף אחד לא זוכר את החודשיים הראשונים של גריזמן באתלטיקו כי הוא כמעט לא שיחק. גם הוא היה צריך זמן להתאקלם לדרישות הפיזיות של סימאונה".

את ההזדמנות ראשונה להראות שגם 2020 הולכת להיות השנה שלו יקבל הערב פליקס מול ברצלונה בסופרקופה. ברור שהוא צריך הופעה גדולה במשחק גדול כדי לסתום את הפה למבקרים. כי גם אם הוא מבין שמה שעושה עבורו סימאונה נועד כדי להבטיח שההשקעה לא הייתה לחינם, בסופו של דבר, הילד רוצה לחזור לכבוש וליהנות, להצדיק את ההייפ ואינספור המחמאות וההשוואות שהוא מקבל. הוא אפילו קצת מתגעגע לימים בהם כל העולם דיבר רק עליו. "לפעמים אני שוכב וחושב: 'פאק, היה לי טוב בנפיקה, היו לי חיים טובים, חברים, זה היה מושלם. אני רוצה לחזור יום אחד ולהותיר שוב חותם במועדון". מבינים מה זה כוכב? בגיל 20 יש לו כבר תוכניות לעונת פרישה. או לפחות למה שיקרה אם משהו ישתבש בדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully