דיאן קולוסבסקי, פארמה. GettyImages
דיאן קולוסבסקי, פארמה/GettyImages

כתום זה השחור-לבן החדש

3.1.2020 / 11:30

באיטליה משווים אותו למוחמד סלאח, אבל הוא בכלל שואב השראה ממילוש תאודוסיץ'. מיהו דיאן קולוסבסקי, שחקן הרכש השבדי של יובנטוס, ולמה קבוצות הפאר בארץ המגף קפצו עליו כל כך מהר? היכרות עם חובב הכדורסל הג'ינג'י שעשוי להפוך לכוכב של השחורים-לבנים

הנה שיעור קטן בשבדית. משמעות המילה "פויקה" היא בחור. ברבים היא משתנה ל"פויקרנה". ברומה היא שכונה במערב סטוקהולם. כך מתקבל שם המועדון הארוך שנשמע קצת מוזר לאוזן זרה - ברומאפויקרנה, אך הוא מתורגם בפשטות - הבחורים מברומה.

השנה ירדה ברומאפויקרנה בפעם השנייה ברציפות ונשרה לליגה השלישית, כך שלאוהד ממוצע מחוץ לשבדיה אין כל סיבה לעקוב אחריה. לעומת זאת, לסקאוטים עדיין מומלץ מאוד לבקר במשחקיה, במיוחד עכשיו, כי האקדמיה שלה ידועה לאורך שנים כאחת המובילות במדינה. היא משביחה כוכבים כבר מזמן, ואפילו אנדרס לימפאר, קשר ארסנל ואברטון בשנות ה-90', גדל בשורותיה. מגלי הכישרונות האיכותיים יודעים זאת היטב, ואנשי אטאלנטה הם האיכותיים ביותר. לכן שמחו מאוד במועדון בברגמו כאשר הזדמן לקבוצה הצעירה שלהם ליטול חלק בטורניר בינלאומי בהשתתפות ברומאפויקרנה ב-2015. שם הם הבחינו בנער ג'ינג'י בן 15 בעל שם ארוך משלו, דיאן קולוסבסקי.

מנהל האקדמיה מאוריציו קוסטנצי לא בזבז זמן ויצר מיד קשר עם גלן סטרומברג, הכוכב השבדי שהיה ונשאר אגדה מבחינת אטאלנטה אחרי שפיאר את מדיה בין 1984 ל-1992. סטרומברג הרים טלפונים לחברים הנכונים על מנת לבדוק אם הבחור מברומה באמת ראוי להתעניינות, וקיבל תשובות חיוביות. זה היה אור ירוק, וקוסטנצי ניגש ישירות לקולוסבסקי. "האם אתה רוצה לשחק כדורגל אמיתי?" הוא שאל. איך אפשר לסרב לזה? אמנם לא קל לעזוב את הבית בגיל כה צעיר, אבל הלב אמר שחייבים ללכת בעקבות החלום הגדול.

דיאן קולוסבסקי, אטאלנטה. GettyImages
הלב הלך בעקבות החלום. קולוסבסקי בקבוצת הנוער של אטאלנטה/GettyImages

44 מוקדש דווקא לעדנאן ינוזאי

הנהלת ברומאפויקרנה לא אהבה את הרעיון בלשון המעטה. "מדובר בשוד, חטיפה לכל דבר", זעק המנכ"ל אולה דנהארד. "המועדון רק רוצה לעשות כסף, ורואה את השחקנים כסוג של רכוש", השיב סטפן קולוסבסקי, אביו של העילוי. המאבק התלהט, ואף היתה סכנה כי יגלוש לפסים משפטיים, אך לבסוף הושגה הפשרה. אטאלנטה שילמה לשבדים 100 אלף יורו, ובהסכם הוכנס גם סעיף שהבטיח לברומאפויקרנה 10 אחוזים מכל עסקת מכירה עתידית. "אני שמח שהכל הסתדר עכשיו, כי מגיע לברומאפויקרנה לקבל פיצוי. הם גידלו אותי, ואני אוהב את הקבוצה הזו בכל ליבי. זה מועדון פנטסטי. דבר אחד בטוח - הם יקבלו יותר בעתיד", אמר אז דיאן.

הנבואה הזו התגשמה כעת. יובנטוס החתימה את קולוסבקי מאטאלנטה תמורת 35 מיליון יורו, ולפיכך יעברו 3.5 מיליון לחשבונה של ברומאפויקרנה. עבור מועדון בליגה השבדית השלישית מדובר באוצר, וה"שוד" שביצעו האיטלקים הפך לפתע לברכה. באשר לאטאלנטה, היא מקבלת רווח פנומנלי עבור שחקן ששיחק במדיה רק שלוש פעמים כמחליף בעונה שעברה, והסכום עוד צפוי להאמיר - הבונוסים השונים עשויים להעמידו על 44 מיליון יורו. המספר הזה סמלי מאוד, כי 44 מזוהה עם קולוסבקי ורשום על גבו.

צפו בביצועים של קולוסבסקי באקדמיה של אטאלנטה

אוהד לייקרס, שרוף על תאודוסיץ'

המיתוג המיוחד הזה החל עוד כאשר צפה במשחק הבכורה של עדנאן ינוזאי במנצ'סטר יונייטד באוגוסט 2013. הבלגי הצטיין עם חולצה מספר 44, ודיאן בן ה-12 התרשם עמוקות. "גם אני רוצה להיות 44 כשאגדל. גם אני רוצה להיות השחקן הכי צעיר על המגרש, מבלי שאחרים ירגישו זאת", הוא אמר לאביו. ואולי הקריירה של ינוזאי לא התפתחה כמתוכנן וילד הפלא דעך, אבל השאיפה של קולוסבסקי לא השתנתה. המספר הזה פנוי בדרך כלל, אז אין בעיה לקבל אותו. אטאלנטה שמחה להעניק לבוגר המחונן שלה את המספר 44, ואיתו הוא ערך שלוש הופעות כמחליף בעונה שעברה. גם פארמה, אליה הושאל בקיץ, נתנה לו בשמחה את 44.

בקיץ הגיע לאיטליה גם אליל ענק של קולוסבסקי, הכדורסלן הסרבי מילוש תאודוסיץ' שחתם בבולוניה. וראו זה פלא - גם הוא בחר, בצירוף מקרים משעשע ואירוני, את החולצה מספר 44. לפני חודש בא קולוסבסקי למשחקה של בולוניה, השניים הציגו לראווה את חולצותיהם, והכדורגלן כתב באינסטגרם: "תענוג לפגוש את האיש שגרם לי להתאהב בכדורסל". זו לא הגזמה. למעשה, הכדור הכתום תופס חלק מרכזי מאוד בחייו של קולוסבסקי. הוא אוהד שרוף של לוס אנג'לס לייקרס, עוקב בדריכות אחרי התוצאות ב-NBA, וקרא לאחרונה אוטוביוגרפיות של לברון ג'יימס וקובי בריאנט. מספרים גם שיש לו כישרון לא רע בזריקות לסל, ועם גובה של 186 סנטימטרים הוא יכול היה לצמוח לגארד מבטיח.

חייב את הקריירה לאחותו

הכמיהה לכדורגל ניצחה בעיקר בזכות האחות סנדרה, הגדולה מדיאן בארבע שנים. היא תמיד העדיפה את המשחק הפופולרי ביותר, חלמה לשחק בנבחרת שבדיה בעצמה, והעריצה את רונאלדיניו. כל בית משפחת קולוסבסקי היה מלא בפוסטרים של הכוכב הברזילאי שהיה אז בשיאו בברצלונה, והאח הצעיר נדבק בחיידק. סנדרה אף חישלה אותו במשחקים המשותפים בחצר - היא מספרת בדיעבד בגאווה כיצד נהנתה לתקל בחריפות את אחיה כאשר הצליח לעבור אותה בכדרור. בזכותה הבחינו בו אנשי ברומאפויקרנה, וכך הכל החל.

הצעדים הראשונים נעשו בקבוצת קטרגל, שם תופקד קולוסבסקי בעיקר כבלם בשל מבנה גופו החסון שבלט עוד כאשר היה ילד, אבל אז הבינו המאמנים שממש לא כדאי לבזבז את העליונות הטכנית שלו. כושר פריצה וחוצפה חיובית תמיד היו לג'ינג'י, והוא התקדם במהירות. שמו הלך לפניו בקרב הסקאוטים במערב סטוקהולם. לכן קיבל סטרומברג המלצות כה חמות בזמנו, ולכן לא הצטערה אטאלנטה לרגע על המחטף המבריק.

שחקן ברצלונה רונאלדיניו. AP
המודל. רונאלדיניו/AP

סגן מלך הבישולים באיטליה

באקדמיה היו שהעריכו כי השבדי בשל להשתייך באופן קבוע לסגל הראשון, בעוד הקבוצה הצעירה דהרה בניצוחו לזכייה באליפות. המאמן ג'אן פיירו גאספריני לא רצה למהר, ולכן הוחלט על עונת התחשלות בפארמה, בה הובטח לכישרון יליד שנת 2000 מקום קבוע בהרכב. הציפיות היו גבוהות מלכתחילה, אבל התוצאות עלו על כל דמיון. תוך שבועות ספורים היה ברור כי קולוסבסקי הוא אחד השחקנים הטובים באיטליה בתפקידו. הוא פרח בעמדה חופשית יחסית באגף הימני, משחק כמו כוכב מנוסה הרבה יותר מנער בן 19, וגם מספק קבלות מבחינת התוצר הסופי. שבעה בישולים מעמידים אותו במקום השני בליגה - רק לואיס אלברטו, הפליימייקר הנפלא של לאציו, מקדים אותו. בנוסף, גם הרשית דיאן ארבע פעמים, וכך הוא מעורב ישירות ב-11 מתוך 24 השערים של פארמה. במילים אחרות, הוא חתום על מחציתם, ובלעדיו היא לא היתה נושמת אוויר פסגות במקום השביעי.

"כאשר מנתחים את הנתונים, רואים שהוא עושה את הקילומטרז' הגבוה ביותר בכל משחק. יש לו מנטליות נכונה כי הוא גדל באקדמיה הנהדרת של אטאלנטה, וכישרון נדיר. הוא יכול להפוך לשחקן מפלצתי", אומר מאמן פארמה רוברטו דיאברזה. "העוצמה הפיזית שלו יוצאת דופן. הוא מסוגל לנער שחקנים תוך כדי ריצה, בערך כמו מוחמד סלאח", טוען המאמן פיירפאולו ביזולי. קולוסבסקי עצמו מצא מודל אחר לחיקוי - בשנים האחרונות הוא עוקב בעיקר אחרי אדן הזאר. הסגנון שלהם אמנם קצת שונה, אבל שניהם אוהבים לכדרר, ולשניהם ראיית משחק משובחת. קולוסבקי אוהב לעשות צחוק מהגנות בעצמו ולנצל את רגלו השמאלית החזקה, אבל הוא נהנה אפילו יותר לבשל. "אם ילמד להיות תכליתי יותר, אי אפשר יהיה לעצור אותו", קובע דיאברזה.

מאמן פארמה רוברטו דיאברסיה עם דיאן קולוסבסקי. GettyImages
"אם ילמד להיות תכליתי יותר, אי אפשר יהיה לעצור אותו. הוא יהיה שחקן מפלצתי". דיאברזה עם קולוסבסקי/GettyImages

"לא מפחד מכלום"

הפתיחה החלומית לקריירה בבוגרים משכה תשומת לב רבה, וקולוסבסקי הרי רגיל שנלחמים עליו. הוא ייצג פעם את מולדת הוריו בנבחרת מקדוניה עד גיל 15, וההתאחדות הבלקנית עשתה הכל כדי לשכנע אותו לחזור לשורותיה - המאמן איגור אנגלובסקי אפילו ביקר אותו אישית, וגם הקפטן גוראן פאנדב נשלח לנהל שיחות אישיות. זה לא עזר, ושבדיה זכתה, גם כי זו נבחרת חזקה יותר, וגם כי הקשר יליד סטוקהולם בכל זאת מרגיש שייך אליה הרבה יותר. כעת, כאשר קבוצות רבות עמדו בתור כדי לדבר עם סוכנו, הוא עמד בפני בחירה חשובה נוספת. בישורת האחרונה, נותרו במירוץ יובנטוס ואינטר, וקולוסבסקי העדיף את הגברת הזקנה.

הוא עשה זאת, בין היתר, כי השיטה של מאוריציו סארי, עם קיצונים בהתקפה, מתאימה יותר על הנייר לכישוריו מאשר הגישה של אנטוניו קונטה שמשחק עם שחקני אגף עם תפקידים הגנתיים לא מבוטלים. עד כמה זה ישתלם בפועל, והאם סארי בכלל יאמן את יובה בעונה הבאה? אין לדעת, אבל אוהדי האלופה כבר נרגשים. את העונה הנוכחית יסיים השבדי בפארמה, אשר סירבה לשחררו לפני תום חוזה ההשאלה, אך בקיץ הוא יצטרך להוכיח שהבמה בליגת האלופות לא גדולה מדי מבחינתו. הוא לא יקבל רגליים קרות. "כדורגל הוא רק משחק, ואני לא מפחד מכלום" - זה המוטו עליו הוא חוזר בראיונות רבים. עכשיו רק נשאר לגרום לאחרים לפחד ממנו. מספר 44 בשחור-לבן מחכה לו, ותאודוסיץ' מחזיק אצבעות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

עריכת וידאו: ניר חן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully