שחקני נאפולי מאוכזבים, לורנצו אינסינייה במרכז. GettyImages
שחקני נאפולי מאוכזבים, לורנצו אינסינייה במרכז/GettyImages

המורדים, גרסת המפיק

29.11.2019 / 16:00

מרד שחקנים "שכמוהו לא נראה", אנצ'לוטי עצבני "כפי שלא היה מעולם", תקיפת בנו של הנשיא בחדר ההלבשה וקנסות בסך 2.5 מיליון יורו. מפיק הסרטים דה לאורנטיס איבד שליטה והשבר הנוכחי יחייב את נאפולי להתחיל מחדש ב-2020

דריס מרטנס כבש ב-0:2 של נאפולי על ליברפול באמצע ספטמבר ומצא את הרשת של אלופת אירופה גם ביום רביעי האחרון באנפילד, ב-1:1 שקירב את קבוצתו לשמינית גמר ליגת האלופות. באופן טבעי, הוא היה המרואיין המבוקש בקרב העיתונאים האיטלקים שחיכו במיקס זון, אבל בצאתו לכיוון האוטובוס הפטיר לעברם בצירוף תנועת יד: "אני לא יכול לדבר, זה יעלה לי בכסף".

מרטנס כבר יכול היה להתראיין. כמה מחבריו לקבוצה דיברו לאחר המשחק ואפילו הנשיא אאורליו דה לאורנטיס שבר שתיקה באמצעות הטוויטר, אבל החלוץ הבלגי בחר לנצל דווקא את הרגע שאולי יוציא את נאפולי מהמשבר כדי להזכיר את העוצר התקשורתי שהופעל במועדון במהלך השבועיים שקדמו לביקור באנפילד, וכמובן את הקנסות הכבדים שהוטלו על השחקנים בעקבות האירוע הדרמטי של המחזור הקודם בליגת האלופות. המרד שמסעיר את איטליה וככל הנראה מוריד את המסך על עידן שלם בנאפולי.

דריס מרטנס שחקן נאפולי. רויטרס
מסר לבוס אחרי השער באנפילד. דריס מרטנס/רויטרס

הכול התחיל בסיום המשחק הביתי מול רד בול זלצבורג. נאפולי קיוותה לחגוג עלייה לשמינית גמר ליגת האלופות כבר במחזור הרביעי של שלב הבתים, אבל הסתפקה ב-1:1 ביתי מול אלופת אוסטריה וגם ירדה למקום השני בעקבות ניצחונה של ליברפול על גנק. הבעלים דה לאורנטיס החליט עוד קודם לכן כי השחקנים יחזרו היישר למתחם האימונים של המועדון וישהו שם במשך ארבעה ימים, עד למשחק הליגה מול גנואה. באיטליה קוראים לזה "ריטירו". מדובר במהלך מקובל בכדורגל האיטלקי, ובדרך כלל נוקטות בו קבוצות הנמצאות במשבר מקצועי. מילאן, רומא ולאציו בחרו בצעד הזה במהלך השנתיים האחרונות.

אלא שכאן, לפחות לטענת שחקני נאפולי, את ההודעה על אותו הסגר הם קיבלו מהתקשורת - אחרי ההפסד לרומא ועוד לפני המשחק מול זלצבורג - ולא מהמאמן או אנשי הצוות. הם ביקשו להיפגש עם הנשיא כדי לדון בעניין, אך סורבו ואז בחרו למעשה לשבור את הכלים, בתמיכתו של קרלו אנצ'לוטי. המאמן לא התייצב כמקובל לראיון בסיום המשחק וגם פרננדו יורנטה סירב לדבר, כשבחדר ההלבשה היצרים התלהטו. אלאן הברזילאי התעמת פיזית עם אדו, בנו של הנשיא המשמש גם כנציגו, והקפטן לורנצו אינסינייה הבהיר לו: "כל אחד כאן חוזר עכשיו לבית שלו, אתה יכול להגיד את זה גם לאבא שלך".

השחקנים אכן לא עלו לאוטובוס הקבוצה שחזר לקאסטל וולטורנו, אלא הצטרפו למשפחות שנכחו במשחק ונסעו הביתה ברכבים הפרטיים. התקשורת האיטלקית סיקרה בדרמטיות את המרד וסימנה את מנהיגיו, ויום לאחר מכן הודיע המועדון על איסור ראיונות ועל נקיטת פעולות תקיפות נגד השחקנים, שכבר מיהרו להצטייד בסיוע משפטי. הכביסה המלוכלכת כבר הייתה כולה בחוץ.

אאורליו דה לאורנטיס בעלים נאפולי. AP
מבחינתו, השחקנים גרמו נזק כבד לשם המועדון. אאורליו דה לאורנטיס/AP

במהלך פגרת הנבחרות, אף אחד מהשחקנים לא דיבר. השקט נשמר על פי דרישת המועדון, אלא שאז שאליף אלמאס ענה לשאלות של עיתונאים מארצו לפני משחקה של צפון מקדוניה מול אוסטריה, ובין היתר טען שנאפולי עדיין יכולה להתמודד על האליפות. המועדון הגיב מיד לשבירת תענית השתיקה הזו והודיע כי הקשר ייענש, אבל זה היה כאין וכאפס לעומת הקנסות שחילק הבוס בעקבות המרד. אירוע שלטענתו גרם נזק בל יתואר לשמו הטוב של המועדון בעולם כולו.

הסכום הכולל של הקנסות, כך על פי הדיווחים באיטליה, עלה על 2.5 מיליון יורו. אינסינייה (350 אלף יורו) ואלאן (200 אלף יורו) היו כאמור הבוטים ביותר בחדר ההלבשה ועל כן נקנסו במחצית משכרם החודשי. "ממה שהבנתי, אלאן קיבל את ההודעה על הקנס בפגישה עם המנהל הספורטיבי כריסטיאנו ג'ונטולי והוא רתח מזעם. הוא הגיב בעצבים, כמעט כפי שהגיב כלפי הבן של הנשיא אחרי זלצבורג". 22 השחקנים האחרים נדרשו לשלם רבע מהשכר, כשבראש ניצבים קאלידו קוליבאלי (230), הירווינג לוסאנו (175), קוסטאס מנולאס ודריס מרטנס (145 כל אחד) וחוסה קאייחון (115).

העונשים פורסמו, אבל יש לציין שהם עדיין תלויים באישור משפטי, כשהצדדים ייפגשו לדיון בחודש פברואר וישטחו את טענותיהם. הסגל דבק בגרסה לפיה ההודעה על ה"ריטירו" הגיעה מהתקשורת וזוכה לגיבוי מצד ארגון השחקנים האיטלקי. היו"ר דמיאנו תומאסי, קפטן רומא בעבר, הודה: "זה מצב מוזר ולא שגרתי. נושא מחנה האימונים הסגור הוא מוכר בכדורגל שלנו, אבל תמיד מוחלט על ידי המאמן או הצוות המקצועי, וכאן אנצ'לוטי הצהיר פומבית שלא הסכים עם דרישת הנשיא. נצטרך גם לקבל הבהרות באשר לאופן מסירת ההודעה על כך לשחקנים ולמאמן".

אלאן שחקן נאפולי. רויטרס
תקף פיזית את בנו של הנשיא. אלאן/רויטרס

פרט לאלמאס שהתראיין ללא רשות, מי ששבר את הדממה בשבוע שעבר היה אדו דה לאורנטיס, שתקף את השחקנים באירוע של המועדון, בו נכחו אגדות עבר של נאפולי. "השחקנים כיום הם מקצועים שמרוויחים מיליונים, אבל הם עדיין שכירים של המועדונים ושל אוהדים שמשלמים מכספם. לכן הם חייבים להראות כבוד. הגישה הזו שלהם הותירה אותי מיואש. נמצאים כאן שחקני עבר כמו עמנואלה קלאיו ופרנצ'סקו מונטרבינו, להם היה ביצים. הם הראו אומץ ונאמנות לקבוצה גם במגרשים האיומים של סרייה C. מונטרבינו היה אז קפטן לדוגמה. אני זוכר איך התקשר לאבא שלי אחרי חודש של מחנה סגור ואמר: 'הנשיא, אנחנו יכולים לחזור הביתה לנשים שלנו? כבר ארבעה שבועות לא ראינו אותן'. עם שכל ישר אפשר להשיג הכול. אתה צריך קודם כל לכבד את מקום העבודה שלך. אני מעדיף את השחקנים האלה עשרות מונים על פני הדור הנוכחי".

לעומתו, המנהל הספורטיבי ג'ונטולי שימש כמתווך בין הצדדים בזמן הסערה והצליח לארגן פגישה בין דה לאורנטיס האב לבין השחקנים שמקווים להשיג את ביטול הקנסות. גם אנצ'לוטי, שאפילו אנשים המכירים אותו עשרות שנים כמו אלסנדרו קוסטקורטה העידו כי מעולם לא ראו אותו "עצבני כל כך", דאג לשמור על השחקנים ובמקביל נהג בדיפלומטיות מול הנשיא, חרף הדיווחים על כך שרצה לפטרו מיד אחרי התיקו מול זלצבורג. המאמן הוותיק אף הגדיל לעשות כשהכריז לפני ליברפול על "הרמוניה מושלמת במועדון" והסביר כי רק בזכותה "לא שקלתי אפילו להתפטר". זה אולי עזר לו להשיג תיקו באנפילד, אבל לא לאחות את הקרע.

קרלו אנצ'לוטי מאמן נאפולי במהומה בין שחקניו לשחקני אטאלנטה. רויטרס
אפילו הורחק מול אטאלנטה. קרלו אנצ'לוטי העצבני/רויטרס

השחקנים פגועים מהבוס שלהם כבר תקופה ארוכה. לטענת רבים, הדומיננטיות של דה לאורנטיס, מפיק סרטים שתמיד נטה לדרמות, גדלה משמעותית לאחר הפרידה משלישיית האמשיק-לאבצי-קבאני שביססה את נאפולי כקבוצת צ'מפיונס ליג. יחד עם הדומיננטיות, גדלה גם הסלידה שלו מהשחקנים. באחת ההזדמנויות אמר, למשל: "אם השחקנים האלה יעצבנו אותי, הם יכולים לעוף לאנגליה. רק כדאי להם לזכור שהאנגלים חיים רע, אוכלים רע והנשים שם לא שוטפות את מבושיהן".

גם האוהדים כבר יצאו נגד בעל הבית במשחקים האחרונים וקראו לו למכור את הקבוצה אותה הקים לתחייה ב-2004, אבל לא חסכו שבטם גם מהשחקנים שכמה מהם אף שכרו שומרי חשש מחשש לתקיפות. לא מעט חצים הופנו לקפטן אינסינייה, שהתעלם מהאוהדים במשך התקופה האחרונה ברשתות החברתיות ודווקא לפני המשחק מול ליברפול, ממנו נעדר בגלל פציעה במרפק, העלה תמונה מחויכת עם האישה. "ברגע כל כך רגיש, הוא היה צריך להיות עם הקבוצה גם אם הוא לא כשיר", ביקרו ב"גאזטה" את אינסינייה. "הפרידה שלו מנאפולי נראית מציאותית יותר מיום ליום".

אוהדי נאפולי עם שלט "כבוד". GettyImages
דורשים דבר אחד: "כבוד". אוהדי נאפולי במסר לשחקנים/GettyImages

מכירה של בן העיר, הקפטן והשחקן הכי מזוהה עם המועדון בעשור האחרון, תבשר סופית על סיומו של עידן בנאפולי. אבל הוא לא יהיה היחיד. דה לאורנטיס כבר החליט, כך על פי הדיווחים, לעשות רווח גם על קוליבאלי ואלאן ולא להאריך את ההתקשרות עם קאייחון ומרטנס שמסיימים חוזים בקיץ אחרי שבע שנים במועדון. שבע שנים ובהם שלוש סגנויות, גביע אחד וזכייה בסופרקופה. בכך יחסוך עוד 14 מיליון יורו, שיכולים להיות משמעותיים במיוחד אם הקבוצה לא תעפיל שוב לליגת האלופות (כרגע מדורגת רק שביעית באיטליה ולא ניצחה בשבעת משחקיה האחרונים בכל המסגרות).

"מרטנס וקאייחון כבר לא יכניסו כסף כי הם מסיימים חוזים, אלאן ואינסינייה יימכרו ואולי גם קוליבאלי", טען העיתונאי טנקרדי פאלמרי. "חבל שכך זה נגמר, אבל אולי לפחות כולם יסיימו בכבוד ונאפולי תצא לדרך חדשה עם רווח כלשהו. היא תצטרך להתחיל מחדש ב-2020, תם עידן בקבוצה. זה לא קרה כי אין שחקנים טובים, כי אין את המאמן הנכון או כי ההנהלה טעתה. זה נגמר כי המועדון הגיע לנקודת התרסקות, למרד שמעולם לא נראה ברמות האלה של הכדורגל. זה צעד כל כך רציני שלימד שאת השבר הזה כבר לא ניתן לרפא". האם זה גם סוף עידן דה לאורנטיס?

לורנצו אינסינייה שחקן נאפולי. רויטרס
נשיקת פרידה לסמל? לורנצו אינסינייה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully