וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר של פעם ב-16 שנים: מה קרה לפנרבחצ'ה ולז'ליקו אוברדוביץ'?

30.10.2019 / 13:00

המאמן הסרבי סובל מפתיחת העונה החלשה ביותר שלו מאז 2004, ורק הערב מול מכבי תל אביב ייהנה לראשונה מהרכב מלא. תואר אחד כבר אבד, וסלי ולוברן מגששים את דרכם חזרה ושאלת השאלות נוגעת למידת ההתאמה בין דה קולו לסלוקאס. מסע ההתאוששות יתחיל ביד אליהו?

מכבי תל אביב - פנאתינייקוס ב-2004

בווידאו: תקציר התבוסה הגדולה ביותר של אוברדוביץ' ביד אליהו

1. עד שיגיע דיאמנטידיס

ב-20 בנובמבר 2003 ספג ז'ליקו אוברדוביץ' את התבוסה הגדולה ביותר בשלל ביקוריו בישראל. פנאתינייקוס שלו נכנעה ללא תנאי 97:75 לאלופת אירופה שבדרך, מכבי תל אביב, כשמייסיאו באסטון מטביע את הירוקים עם 21 נקודות, 10 ריבאונדים ו-6 אסיסטים.

פעם ב-16 שנים זה קורה. הלחישות הקבועות על משברים יזומים בקבוצותיו של המאמן המעוטר בהיסטוריה נעלמות אט אט, ובשלב כזה או אחר מפנימים כולם שגם ספינות מפוארות עלולות לשקוע במשברים עמוקים. כעת זה שוב קורה, והפעם במבטא טורקי: פנרבחצ'ה תתארח הערב (רביעי, 21:05) ביד אליהו, כשהיא עומדת במאזן 3:1 ביורוליג, באמתחתה הפסד לאנאדולו אפס בגביע הנשיא, ולפני שלושה ימים היא ספגה גם תבוסת בכורה כואבת בליגה, 83:64 בדרבי לגלאטסראיי.

בימים ההם ביוון, ההפסד בתל אביב היה כנראה זה שהכי פחות הטריד את אוברדוביץ'. הוא פתח את העונה עם הדחה סנסציונית בידי אפולון פטראס בשמינית גמר הגביע, נכנע במחזור הראשון בליגה להיראקליס של דימיטריס דיאמנטידיס הצעיר, וכעבור שבועיים נוצח גם בידי מארוסי של ואסיליס ספאנוליס הצעיר עוד יותר (21 נקודות בגיל 21).

מספר ימים לאחר התבוסה למכבי, ספגה פנאתינייקוס הפסד נוסף ביוון, 78:77 לפאוק סלוניקי, כשהפעם תור האקס דאמיר מולאומרוביץ' להמטיר עליה 31 נקודות. היא המשיכה והידרדרה עד מאזן 4:1 ביורוליג, אליו עלולה גם פנרבחצ'ה להגיע אם תפסיד הערב.

איך זה נגמר בסוף? התשובה מתחלקת לשניים: שחקניו של אוברדוביץ' באתונה אמנם התאוששו כשעלו לטופ 16 ביורוליג, אבל הודחו שם. בליגה הם שמרו על המקום הראשון, ניצלו את חולשתה של אולימפיאקוס (נשמע מוכר למישהו?) שסיימה שמינית כדי לטאטא אותה בסדרת רבע הגמר וזכו באליפות. בקיץ כבר דאג הסרבי להחתים בפאו את דיאמנטידיס, והשאר היסטוריה.

ז'ליקו אוברדוביץ'. אתר רשמי
התבוסה המרה ביותר שלו בישראל. אוברדוביץ' בהיכל בנובמבר 2003/אתר רשמי

2. הנסיבות המקלות שמאחורי המשבר

למשבר הנוכחי של פנרבחצ'ה, עד כמה שייראה חמור ונדיר, יש נסיבות מקילות. על הנייר, הקבוצה בוודאי לא נחלשה העונה. בעוד ברצלונה התחמשה במיטב השחקנים שהיה לשוק השחקנים הבינלאומי להציע, סגנית אלופת טורקיה שמרה על המשכיות וביצעה שינויים יעילים: רוב הסגל מאשתקד נשאר, כשעל עזיבתם של מרקו גודוריץ' וניקולו מלי ל-NBA אמורים לחפות כוכבי העל ננדו דה קולו ודריק וויליאמס.

"עד שהגיע חודש פברואר, העונה שעברה הייתה זו שבה הכי נהניתי מאימון כדורסל בחיי", סיפר לאחרונה אוברדוביץ', אלא שאז החלה לפקוד את הקבוצה מכת פציעות שפגעה בעצבים החשופים שלה. זה התחיל בז'ופרי לוברן, שהושבת לשמונה חודשים וחזר לפעילות רק בשבוע שעבר; נמשך ביאן וסלי, שעוד שב לפעילות באופן זמני - אבל היה מוגבל והושבת גם הוא עד לפני שבועיים; בין לבין אריק גרין גמר את העונה, בעוד ג'יג'י דאטומה נגרע מהסגל עד שפתח את העונה הנוכחית יחד עם כולם, אולם הוא רחוק שנות אור מיכולתו הרגילה (3.3 נקודות למשחק).

אם לתמצת הכל במשפט אחד - פנרבחצ'ה עדיין לא זכתה לשחק העונה אפילו פעם אחת בהרכב מלא. במחזור הפתיחה חסרה את וסלי ולוברן, ועד שהשניים הללו חזרו, היא איבדה בשבוע שעבר את ניקולה קאליניץ'. רק הערב, לראשונה, יעמדו כל השחקנים לרשותו של אוברדוביץ'. במצב העניינים שנוצר, אין זה פלא ששמיכת הפסים הצהובה-כחולה נראית קצרה, מורכבת מטלאים על גבי טלאים, ואפילו הקוסם עומד על הקווים כשהוא אובד עצות (או רודף בעצבים אחרי עלי מוחמד, כפי שקרה בהפסד לגלאטסראיי).

עוד בוואלה!

עוד הערב ביורוליג: צסק"א וברצלונה ינסו להישאר מושלמות, ריאל מדריד תתאושש?

לכתבה המלאה
ז'ליקו אוברדוביץ' עם קוסטאס סלוקאס פנרבחצ'ה. אתר רשמי
דה קולו דורך לו על המשבצת? סלוקאס עם אוברדוביץ'/אתר רשמי

3. מבחן הבגרות הראשון של מכבי

ספק אם דווקא את יאניס ספרופולוס היה רוצה אוברדוביץ' לפגוש במצב הזה. לפני שנה וחצי הוא הובס 95:70 על ידי היווני, שעוד אימן אז את אולימפיאקוס. מבחינת הצהובים מדובר במבחן כוח משמעותי: המומנטום החיובי, שבא לידי ביטוי בחמישה ניצחונות רצופים בכל המסגרות, מציב אותם כפייבוריטים - וגם כמי שלראשונה יש להם מה להפסיד מול יריבה חזקה. במשחקים נגד ולנסיה והכוכב האדום בלגרד בלטו פערי האיכות על הנייר, ולכמעט ניצחון במדריד הגיעה מכבי כשהיא יכולה רק להפתיע לטובה.

פנרבחצ'ה תשתמש בוודאי בהרכב תאומי המגדל שלה, כשווסלי ולוברן יוצבו זה לצד זה בשתי עמדות הפנים. היא ניסתה לעשות זאת בשבוע שעבר במילאנו, וכשלה: ב-13 הדקות המשותפות של השניים, היא הפסידה 23:16 - וזו רק ההתחלה. שחקני הפנים של אטורה מסינה (ארתוראס גודאיטיס, קיילב טרזוסקי ולואיס סקולה) קלעו בפרק הזמן הזה 13 נקודות, בעוד וסלי ולוברן חיברו רק חמש - כולן של הצרפתי, וכולן מריבאונדים בהתקפה.

כאן נכנס וויליאמס לתמונה. רבים הזרים שנראו חיוורים ואבודים בתחילת דרכם אצל אוברדוביץ', ונדרשו להם כמה חודשים כדי להשתלב בשיטה של המאמן. לפחות בינתיים, הוא אחד מהם. האמריקאי, שכיכב אשתקד בבאיירן מינכן, לא ירד כלל מהפרקט בהפסד לריאל מדריד (אמון לו לא זכה חניך של הסרבי מאז יאקה לאקוביץ' בפאו ב-2005), אבל במשחקים האחרים התקשה לבוא לידי ביטוי. לא מן הנמנע שכעת, עם שובם של הסנטרים הבכירים לרוטציה, ובעיקר כשיחזרו בקרוב לכושר מלא, גם הוא ימצא את מקומו הטבעי בעמדת הפאוור פורוורד וייעזר באש שמושכים אליהם שותפיו.

אריאל מקדונלד מול שרונאס יאסיקביצ'יוס שאראס. אתר רשמי
ווילבקין ילך בעקבותיו? שאראס מול מקדונלד, לפני 16 שנים/אתר רשמי

4. דה קולו חוזר "הביתה"

הצלע היחידה בכל הסגל שמתפקדת במלוא עוזה נקראת דה קולו. אין כנראה ברחבי היבשת כולה שחקן שאוהב את יד אליהו יותר ממנו: בשני ביקוריו האחרונים בהיכל קלע 46 נקודות, תוך שהוא מדייק ב-12 מ-17 לשלוש. הוא גם הקנה לפנר את ניצחונה היחיד עד כה, כשהעמיד נגד באסקוניה שיאי קריירה מפלצתיים של 39 נקודות ומדד 44, כמעט כמו שאר השחקנים יחד. אלא שספק אם אוברדוביץ' שבע רצון כשהוא רואה את הגארד, טוב ככל שיהיה, מוביל לבדו את הקבוצה עם 23 נקודות בערב.

השאלה הנשאלת ואולי הבוערת מכולן נוגעת למידת ההתאמה בין דה קולו לקוסטאס סלוקאס. הסופרסטאר הצרפתי כבר הוכיח שמעבר לאיכויותיו הפרסונליות, הוא יכול לתפקד היטב לצד רכז דומיננטי ברמה הגבוהה ביותר, כשהעמיד במשך ארבע שנים רצופות את הצמד דה קולוסיץ' בצוותא עם מילוש תאודוסיץ' בצסק"א מוסקבה. נכון לעכשיו, סלוקאס לא ממש מתפקד, ויכולתו רחוקה מלהזכיר את השליטה המוחלטת שהייתה לו בפנר בעונה שעברה. האם מדובר בירידה זמנית בכושר, או בחוסר התאמה לשותף החדש? התשובה טומנת בחובה כנראה את הסוד לפתרון חידת החידות באולקר ספורטס ארנה - עד כמה רחוק תוכל הקבוצה להגיע העונה.

מתוך Fast Break - התוכנית השבועית באפליקציית מכבי תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully