וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דודו גורש בריאיון: "אחרי הניצחון בבלומפילד ידענו שאנחנו הולכים לאליפות"

28.10.2019 / 14:00

שוער העבר שהיה חלק בלתי נפרד מהשושלת בבירת הנגב ("בבאר שבע הרגשתי כמו שליח, לא כמו כדורגלן"), נזכר במשחק ששינה את הכיוון: "משחק חוץ נגד מכבי תל אביב היה כמו טראומה בשביל המועדון ושברנו אותה. ברק בכר מסוגל להמציא את הקבוצה הזו מחדש"

דני מרון

הוא היה שם בעונות האליפות של הפועל באר שבע. הגן על השער באליפות הראשונה והמשיך למסע ההרואי באירופה בעונה השנייה. ראה מקרוב את המהפך הגדול אחרי שלוש האליפויות של מכבי תל אביב והיה חלק מהשינוי ההיסטורי בכדורגל הישראלי עם העברת ההגמוניה לבירת הנגב. דודו גורש משוכנע שהמשחק הערב (שני, 20:15, ספורט 5) של הפועל באר שבע בבלומפילד הוא בדיוק כמו המשחקים ביפו בעונת 2015/16, עונת האליפות הראשונה.

"אני מוצא קווים מקבילים בין שני המשחקים שלנו בבלומפילד בעונת האליפות הראשונה, לבין המשחק הערב", אומר כדורגלן העבר שמשמש היום כחבר הנהלה בהפועל עכו וכמאמן השוערים של קבוצת הנוער. "המשחק הערב הוא לא על נקודות. המאמנים מדגישים שאלו רק שלוש נקודות, אבל עבור באר שבע הוא הרבה יותר מזה. הניצחון שלנו בבלומפילד בעונת האליפות הראשונה גרם לנו להבין שאנחנו שווים יותר, שאנחנו ראויים לאליפות".

עדן בן בסט שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול דודו גורש שוער הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"ניצחון שגרם לנו להרגיש שאנחנו שווים יותר". גורש מול בן בסט בבלומפילד/ברני ארדוב
"כשחקן של ברק בכר אתה יודע שכאשר הוא מדבר אליך, הוא אומר את האמת שבה הוא מאמין. לכל דבר שהוא אמר היה כיסוי"

עד אז היה קשה להפועל באר שבע בבלומפילד

"אפשר היה להרגיש שיש להפועל באר שבע טראומה מבלומפילד. היה ממש פחד מהמשחקים שם מול מכבי תל אביב והיה צריך להתגבר על הטראומה הזו. אל תשכח שזה היה גם אחרי ההפסד בגמר הגביע 6:2 ואחרי שבמשחק הליגה הראשון של אותה עונה נאלצנו לשחק בטדי והפסדנו למכבי תל אביב. הניצחון 1:2 בבלומפילד שינה את כל הכיוון, הפך את הקערה. חגגנו וכבר באותו לילה ידענו שאנחנו הולכים לאליפות. זה היה שלב מוקדם, אבל אחרי הניצחון בבלומפילד ידענו שזו תהיה העונה שלנו. אמרנו לעצמנו: 'אנחנו לא נהיה הפועל באר שבע שרצה בצמרת, אלא הפועל באר שבע שתיקח אליפות'".

מה הייתה מכבי תל אביב עבורכם עד אותו משחק?

"זו הייתה מכונה משומנת, שלקחה עונה קודם טרבל והגיעה אחרי שלוש אליפויות. ידענו שצריך לשבור את תקרת הזכוכית הזו. דווקא במשחקים האלה אתה צריך להביא את הכל כי יש להם משמעות הרבה יותר גדולה משלוש נקודות".

איך ברק בכר עשה את השינוי בהפועל באר שבע, ועוד כמאמן צעיר שבא מקרית שמונה?

"אני זוכר את האסיפות ואת הלך הרוח במועדון. דיברנו על הטראומה שיש לקבוצה ממכבי תל אביב ועל איך אנחנו יוצאים מזה. ברק העמיד לנו את המשחקים בבלומפילד כאתגר כדי לראות ממה אנחנו עשויים באמת. כל האסיפות היו פסיכולוגיות. שם הוא נגע בנו הכי הרבה. כשחקן של ברק בכר אתה יודע שכאשר הוא מדבר אליך, הוא אומר את האמת שבה הוא מאמין. לכל דבר שהוא אמר היה כיסוי. באנו למשחקים, הוא אמר לנו מה לעשות כדי לנצח וזה מה שקרה. השקט שלו מאוד הוסיף לנו לעשות את המהפך".

חוץ מבכר היו גם כמה שחקנים שהם פיגורות, שעזרו לעשות את המהפך

"בקיץ לפני האליפות הגיעו גם אני, מהראן ראדי שבא ממכבי תל אביב, שיר צדק וטוני וואקמה. באנו רביעייה שהצטרפה להרכב שהיה גם כך טוב. הבאנו מהניסיון שלנו כשחקנים ותיקים".

עוד בוואלה!

מכבי תל אביב - הפועל באר שבע: איביץ' עשוי לשחק עם שלושה בלמים, בלקמן יאבד את מקומו?

לכתבה המלאה
דודו גורש שוער הפועל באר שבע (שמאל) עם ברק בכר. ברני ארדוב
"ברק העמיד את המשחקים נגד מכבי תל אביב כמבחן". גורש עם בכר/ברני ארדוב
"חייתי בבאר שבע בתקופה ההיא והרגשתי את התרוממות הרוח של התושבים. הקבוצה הרימה את מצב הרוח של האנשים. הרגשתי כמו שליח ולא רק כמו כדורגלן"

לאורך רוב הקריירה שיחקת בקבוצות קטנות והנה פתאום עמדת בשער של קבוצה שרצה לאליפות

"בהתחלה לא היה לי פשוט. עברתי לקבוצה שהיה בה לחץ לנצח בכל משחק. אבל במשחקים מסוימים, בעיקר בבלומפילד, נחשבנו לאנדרדוג ואז הבאתי את כל מה שלמדתי כשוער של קבוצת תחתית ולא התביישתי גם לבזבז זמן. בניצחון הראשון שם הסתגרנו הרבה זמן. מכבי ישבה עלינו במחצית השנייה ושם נעזרתי במה שלמדתי כשהייתי שוער קבוצה קטנה: לבזבז זמן, למשוך. אני זוכר משחקים שהייתי צריך קצת לבזבז זמן ואוהדים שלנו היו צועקים לי מהיציע: 'דודו, תעשה להם עכו. תעשה להם עכו'".

אפרופו עכו, גם באר שבע נחשבת לפריפריה. איך זה היה לקחת את ההגמוניה מתל אביב מבחינה חברתית?

"אתה נוגע בנקודה מרכזית. באר שבע היא עדיין פריפריה ביחס לתל אביב ועם כל השינוי המוניציפלי הבאר שבעים הסתכלו על תל אביב הרחוקה, אבל הייתה להם גאווה בעצמם. אני חושב שבבאר שבע לא אוהבים את התדמית הזו ולא רוצים שיתייחסו אליהם כאל מקום קטן. ההצלחה של הקבוצה הייתה בשביל כל העיר. חייתי בבאר שבע בתקופה ההיא והרגשתי את התרוממות הרוח של התושבים. הקבוצה הרימה את מצב הרוח של האנשים. הרגשתי כמו שליח ולא רק כמו כדורגלן. כולם בעיר אוהבים את הפועל באר שבע, אחרי ניצחונות, העיר הייתה באקסטזה".

מתי הבנת שאתה שותף למשהו היסטורי להחזיק מעמד יותר מעונה אחת?

"כשחתמתי בבאר שבע, לא הערכתי שנלך לשלוש שנים כאלה. אבל אחרי העונה הראשונה והאליפות של 2016, ידעתי שאנחנו הולכים לתקופה של שליטה בכדורגל הישראלי. ידענו שאנחנו מסתערים על האליפויות הבאות בלי ספקות בכלל. ברק כבר לא היה צריך להתעסק בפסיכולוגיה. ומה שהיה בעונה השנייה עם האליפות והמסע באירופה - זה היה הכי גדול שיכול להיות".

איך אדם קר רוח כמוך התמודד עם ההצלחה הזו?

"מבחינה נפשית היה לי יותר קל להתמודד כי הגעתי בגיל יחסית מתקדם. כל משחק מבחינתי היה זהב טהור. נשמתי ונהניתי מכל רגע. שחקנים צעירים יכולים לאבד את הראש, אבל אני לקחתי את הכל בפרופורציות. אם אתה לא יודע להתמודד עם זה, אתה עלול להיפגע".

דודו גורש שוער הפועל באר שבע (ימין) מול האריס מדוניאנין שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"שחקנים צעירים יכולים לאבד את הראש, אבל אני לקחתי את הכל בפרופורציות". גורש מול מכבי תל אביב/ברני ארדוב
"תמיד יעשו את ההשוואה לקבוצה שעשתה את שלוש האליפויות. כולם רוצים את הקבוצה הזו שלנו, עם טוני וג'ון. הזיכרון כל כך טרי ומתוק"

איך אתה רואה את הפועל באר שבע של העונה?

"למרות שפרשתי מכדורגל ואני נמצא היום בעכו, אני עוקב מאוד אחרי מה שקורה. ברור שהקבוצה היום טובה מזו של העונה שעברה. הפיקו לקחים במועדון, הביאו שחקנים טובים כמו ז'וזואה. אני רואה את הפועל באר שבע נאבקת על האליפות העונה. מה שהיה בעונה שעברה, כשמכבי תל אביב דהרה לאליפות, לא יקרה העונה. הפעם גם מכבי חיפה ובית"ר ירושלים בתמונה".

הם כבר התגברו על ההשוואה לקבוצות שלכם?

"זו נקודה מאוד חשובה. תמיד יעשו את ההשוואה לקבוצה שעשתה את שלוש האליפויות. כולם רוצים את הקבוצה הזו שלנו, עם טוני וג'ון. הזיכרון כל כך טרי ומתוק ותהיה השוואה. לא אגיד לך שזה קל שכל הזמן משווים, אבל אין מה לעשות, האוהדים והתקשורת תמיד יעשו את ההשוואה. זו שנת מבחן למועדון בהחלט".

ברק בכר מודה שהוא עשה טעויות בעונה שעברה ושהוא לומד לתקן אותן

"לברק יש את היכולת להמציא את הפועל באר שבע מחדש. הוא לא מתבייש להודות בטעויות שלו וזו גדולה של בן אדם ושל מאמן. בעונה שעברה הפועל באר שבע חוותה שנה לא פשוטה ואתה רואה שהפיקו לקחים".

מדביקים לו סטיגמה של מישהו עם אגו

"ברק אמר לנו הרבה פעמים בחדר ההלבשה: 'אני מודה שטעיתי'. זו לא אמירה של מישהו עם אגו גדול, להיפך. הוא בחיים לא הסתיר את הטעויות שלו. לכל אדם יש אגו, אבל אצל ברק ראיתי אדם שלא מתבייש לומר שהוא טעה. הוא לא מדבר הרבה וכלפי חוץ זה מאוד מטעה ואנשים יכולים לפרש את זה כהתנשאות או אגו, אבל זה לא זה. ברק לא אחד שמקשקש או צועק הרבה. זה האופי שלו".

ואיך אתה רואה את מכבי תל אביב?

"קבוצה חזקה מאוד, קבוצה עוצמתית, אבל יש שם בקיעים ובאר שבע יכולה לנצל את זה. אני חושב שבאר שבע יותר רעבה ממכבי תל אביב בעונה הזו. אני מניח שזה מה שקרה לה בעונה שעברה, רק מהצד השני. תמיד אחרי רצף אליפויות או אליפות מיוחדת כמו שעשתה מכבי תל אביב בעונה שעברה, יש ירידת מתח ושובע".

דודו גורש שוער בית"ר ירושלים עם אלונה ברקת בעלי הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
עדיין עוקב אחרי הפועל באר שבע. גורש וברקת/יוסי ציפקיס

איך החיים החדשים של דודו גורש?

"אני מאמן שוערים במחלקת הנוער של הפועל עכו. ובבוגרים אני חבר הנהלה. עושה גם קצת אימונים אישיים לשוערים".

אתה מגדל דודו גורש חדש?

"יש לי שלושה בנים קטנים, הגדול רק בן 10. נראה מה הם יבחרו, הם עדיין לא ממש בכדורגל".

ומה אתה מגדל במחלקה הצעירה?

"יש כמה שחקנים מאוד מעניינים בעכו. נעבוד ונשפר אותם. התקווה היא שדודו גורש לא יהיה השוער האחרון בכדורגל הישראלי שיגיע מעכו וייקח אליפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully