וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרבי ד'איטליה חיכתה לו: על חשיבות המפגש בין אינטר ליובנטוס

ענבל מנור

6.10.2019 / 14:00

אם התוכנית של יובנטוס ורונאלדו היא אכן להשתלט על העולם ולשקם את הסרייה A, הם חייבים את אינטר בשיאה, וזה בדיוק מה שהם קיבלו. משחק העונה הערב הוא כל מה שהליגה האיטלקית קיוותה לו

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: שניר דבוש

גם הרנן קרספו היה מתקשה להאמין לנתון הבא: בקיץ 2000 הפך החלוץ הארגנטינאי, לרגע, לשחקן היקר בעולם, כשלאציו רכשה אותו מפארמה בעסקה של 58.5 מיליון יורו. פחות מ-20 שנה חלפו, ונכון ל-2019 עסקת קרספו במקום ה-49 בדירוג העסקאות היקרות בעולם ההעברות, אבל באיטליה החלוץ שמר על תואר ההעברה היקרה ביותר של קבוצה מהסרייה A במשך 16 שנה - עד שיובנטוס השכיבה 90 מיליון יורו על גונסלו היגואין. אם נוציא את העברת היגואין מהמשוואה, עד לקיץ שעבר הליגה האיטלקית נכנסה לתרדמת, כזאת שהביאה את מי שנחשבה לליגה המעניינת ביותר בשנות ה-90 להיות כמעט לא רלוונטית בליגה של הגדולות באמת. ואז הגיע רונאלדו.

רק בשלוש השנים האחרונות בוצעו עוד שלוש העברות גבוהות מזו של קרספו: יובנטוס החתימה את כריסטיאנו (117 מיליון יורו כולל עמלת סוכן) ואת מתיאס דה ליכט (85 מיליון) ואינטר צירפה את רומלו לוקאקו (65 מיליון). באיחור של כמעט שני עשורים, הכדורגל האיטלקי מנסה להרים ראש ולקום לתחייה. האיש שנושא את דגל המהפכה, מי שאמור להיות הפנים החדשות של הסרייה A, הוא רונאלדו. בגיל 34, הלבישו על הפנומן הפורטוגלי תוכנית גרנדיוזית לשיקום ליגה. הערב (ראשון 21:45), הדרבי ד'איטליה מול אינטר הוא עוד צעד בתכנית השיקום.

פותחים את 2020 עם ביקור ענק של כריסטיאנו ברומא.
מסי, גריזמן וסוארס מגיעים לסאן סירו.
כשרונאלדו פוגש את אתלטיקו: טייק 2.
רונאלדו ויובה יחגגו אליפות מול מילאן בסאן סירו?

כריסטיאנו רונאלדו שחקן יובנטוס. רויטרס
אנרגיות מחודשות לליגה, שאיבדה מזוהרה. רונאלדו/רויטרס

מנסים להשתלט על העולם

קצת רקע. בקיץ 2010, אחרי עונה רעה מבחינה מקצועית ותסיסה ביציעים, קיבל אנדראה אניילי, אז בן 34 בלבד, את המנדט לנהל את יובנטוס והפך ליו"ר הדירקטוריון. בכך הפך אניילי לבן המשפחה הרביעי שמנהל את הביאנקונרי אחרי סבו, אביו ודודו. אניילי, איש עסקים מתקדם עם חשיבה מהפכנית, הוביל באיטיות תוכנית שנועדה למחוק את חרפת הקלצ'ופולי ולהוביל את יובנטוס לעידן המודרני גם במחיר של פגיעה במסורת.

במקביל למעבר לאצטדיון החדש ולהשתלטות המקצועית הדי קלילה על הסרייה A תחת אנטוניו קונטה ובהמשך מסימיליאנו אלגרי, אניילי הוביל מהלך של שינוי המותג, או אם תרצו, יצירת זהות חדשה למועדון. יובה זנחה את תלבושת הפסים, השיקה סמל חדש מינימליסטי וליין מוצרים על טהרת המוטו: "שחור ולבן ויותר". המטרה הייתה ברורה: להגדיל את מאגר האוהדים מחוץ לאיטליה, לפנות לקהל צעיר יותר ולהגדיל משמעותית את ההכנסות ממכירת חולצות ומוצרים נלווים.

עסקת רונאלדו הייתה הצעד הבא. אניילי הסביר ששאב השראה ממהלך דומה שביצע פלורנטינו פרס עם מינויו לנשיא ריאל מדריד בשנת 2000. פרויקט הגלאקטיקוס (החתמת פיגו, זידאן, רונאלדו ובקהאם שנה אחרי שנה) ושורה של מהלכים שיווקיים הוציאו את ריאל מדריד ממשבר כלכלי והפכו אותה למועדון העשיר בעולם. אניילי בונה ביובנטוס גלאקטיקוס. מה שהתחיל עם כריסטיאנו והמשיך עם דה ליכט (וניסיון כושל לצרף את פוגבה וניימאר) לא ייעצר בקיץ הנוכחי.

"זו הייתה הפעם הראשונה שהמחלקה המסחרית ומחלקת הספורט ישבו יחד לנתח עלויות ויתרונות", סיפר אניילי. "ניתחנו את ההחתמה והחלטנו שהיא טובה על המגרש ומחוצה לו". רונאלדו, בן 34 להזכירכם, עלה ליובה 340 מיליון יורו בחישוב של דמי העברה ושכר (כ-50 מיליון יורו ברוטו לעונה). זה לא מעט גם לאחד משני הסופרסטארים הגדולים בעולם, שברור מה הערך המוסף שהוא מביא - מקצועית, שיווקית ותדמיתית. אלא שיובנטוס לא הביאה את CR7 כדי להמשיך לשלוט ללא עוררין באיטליה. היא צירפה אותו כדי להשתלט על העולם.

עוד בוואלה!

מרטינס לפני יובה: "מודעים לאיכות של רונאלדו, יהיה קשה כמו מול מסי"

לכתבה המלאה
שחקן פארמה, הרנן קרספו. Claudio Villa, GettyImages
ממחיש את הקיפאון במה שהייתה אחת הליגות המוערכות ביבשת. קרספו/GettyImages, Claudio Villa

אפקט רונאלדו

אניילי לא מסתיר את המטרה - להפוך את יובנטוס למועדון שרושם את ההכנסות הגבוהות ביותר בכדורגל האירופי. נכון לדו"ח האחרון של דלויט, יובה במקום ה-11 באירופה, רחוקה מאוד מריאל מדריד, ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד ובאיירן מינכן ואפילו מקבוצות השייחים סיטי ופ.ס.ז'. מה קרה מאז כריסטיאנו? ההכנסות עלו. גם ההפסדים. יובה דיווחה לאחרונה על גידול בהכנסות מ-504 מיליון יורו בעונת 2017/18 ל-621 מיליון בעונה שעברה ועל הפסד כללי של 40 מיליון יורו (שהיה קטן משמעותית במקרה של העפלה לגמר ליגת האלופות) לעומת 19 מיליון עונה קודם לכן. כעת מתכננים ביובנטוס לגייס הון של 300 מיליון יורו.

למרות הכישלון הנקודתי בליגת האלופות בעונה שעברה, עסקת רונאלדו ביצעה את האפקט לו יובה ציפתה. הנתון המרשים הוא שהפנומן הפורטוגלי החזיר את כל עלות עסקתו רק ממכירת חולצות. למעשה הוא הכניס את המועדון לטירוף עם החתמתו שהביא למכירת 520 אלף חולצות רק ב-24 השעות הראשונות. "היום הכל עניין של חשיפה למותג", הסביר אניילי. רונאלדו בהחלט שם את יובנטוס על המפה. החולצות שלו עדיין נמכרות בטירוף, כמות העוקבים ברשתות החברתיות גדלה בכ-70 אחוז בשנה, וזה כולל מעל ל-10 מיליון עוקבים חדשים באינסטגרם. בנוסף, הסכום שמכניסה יובנטוס מעסקאות החסות עם ג'יפ ואדידס שולש, וכמות התיירים בטורינו שברה שיאים.
יובנטוס דיווחה על עלייה של 15 מיליון יורו בהכנסות ממכירת כרטיסים. כמות הצופים הממוצעת במשחקיה גדלה ב-4.5 אחוז ובכל הליגה ב-2.3 אחוז. "רונאלדו מביא איתו 'אבק כוכבים' ברמה שאי אפשר למצוא אצל ספורטאי אחר", נכתב ב"פייננשיאל טיימס". "רונאלדו שם את יובנטוס בקבוצה מצומצמת של מועדונים שהיא לא הייתה חלק ממנה לפני כן. היא יכולה להרוויח מההשקעה".

הצעד הבא, כך לפחות מקווה אניילי, הוא שרונאלדו יעזור להגדיל את הכסף שמקבל הכדורגל האיטלקי על זכויות שידור ולקרב את הסרייה A ל-3.3 מיליארד יורו שמכניסה הפרמיירליג. כדי להבין כמה הבור של הליגה האיטלקית היה גדול, מספיק לבחון את ההסכם שנחתם כמה חודשים לפני הגעתו של הפורטוגלי. אז בקושי הצליחה לגרד כ-1.4 מיליארד יורו עבור זכויות השידור. מאז החתמתו של כריסטיאנו הביקוש למוצר עלה בכל העולם ואילו espn האמריקאית חתמה על חוזה חדש שמכניס מעל כ-162 מיליון יורו לסרייה A.

למעשה, על פי פרופסור סטפן סימנסקי מאוניברסיטת מישיגן, זו כנראה המטרה העיקרית של יובנטוס: "זכויות שידור מביאות את הספונסרים. אני יכול להבין שליובנטוס, שמנסה לפתח אסטרטגיה, אין הרבה ברירות בתור קבוצה שמשחקת בסרייה A. האם זה יצליח ללא רנסנס בכדורגל האיטלקי? אני חושב שזה טריקי."

אנדראה אניילי יו"ר יובנטוס. רויטרס
בשביל שיקום שכזה נדרשה מהפכה. אניילי/רויטרס

להעיר את הליגה

חלק בלתי נפרד ממהלך המיתוג מחדש של יובנטוס היה מינויו של מאוריציו סארי למאמן. הבחירה הזאת היא חלק מהמוטיב שדורש שינוי וחדשנות: בריחה מהמסורת ההגנתית ומהכדורגל הממושמע והטקטי, על ידי בחירת מאמן שדוגל במשחק יותר אטרקטיבי. הערב הוא יפגוש יריב מוכר שמסתמן כאיום החדש והמרכזי במירוץ לעבר הסקודטו - אנטוניו קונטה.

אינטר מגיעה לדרבי ד'איטליה מהמקום הראשון וכשהיא במאזן מושלם. היא משחקת את הכדורגל של קונטה. 3-5-2 קומפקטי, הגנה חזקה ויציאה למתפרצות. קונטה קיבל שחקנים מהסוג שהוא אוהב כמו ניקולו בארלה וסטפנו סנסי וניקה עשבים שוטים.

אינטר רוצה ללכת בדרכה של יובנטוס. לאחרונה הודיעה על תכנית לבנות אצטדיון חדש. בפרונט שלה עומד סטיבן ז'אנג בן ה-27. "הוא אובססיבי לגבי ההשפעה של טכנולוגיה ותקשורת על המשחק. בדיוק כמו אניילי ביובנטוס, החזרה של אינטר נשענת על האמביציה של ז'אנג", נכתב במגזין "פור-פור-טו". ההבדל הוא שבניגוד לפרויקט הגלאקטיקוס של יובה, אינטר מתבססת בעיקר על קונטה והטירוף שלו כאיש שיוביל אותה. כך או כך, הדרבי ד'איטליה חזר להיות גדול ומשמעותי לראשונה אחרי לא מעט שנים.

זה בדיוק מה שרצה אניילי להשיג בהחתמת רונאלדו. להעיר את הקבוצות האיטלקיות, למשוך אותן קדימה, להפוך אותן לחלק ממשחק סכומי ההעברה הגבוהים ולעזור להן להיות תחרותיות במפעלים האירופיים. זה אולי יישמע קצת מוזר, אבל יובנטוס צריכה את אינטר חזקה, כי בדיוק כמו בספרד או באנגליה (ובניגוד לצרפת), יהיה קשה להשיג דומיננטיות ביבשת בלי מאבק אליפות מקומי אמיתי. אם תרצו, הנה עוד תואר שרונאלדו יכול להוסיף לארון המפוצץ שלו - הוא האיש שהקים לתחייה את הליגה האיטלקית מתרדמת של כמעט 20 שנה.

שחקן אינטר, רומלו לוקאקו, עם מאמן הקבוצה,אנטוניו קונטה. רויטרס
קריאת תיגר. קונטה ואינטר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully