וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארז כלפון: "אנגליה היא המודל מבחינתי. מה שטוב להם, טוב גם לנו"

21.8.2019 / 13:00

"העונה נצטרף אל המועדונים בתביעות אזרחיות נגד אוהדים", "לדעתי משלמים לשחקנים ישראלים שכר גבוה מדי", "במשך שנים דור שלם של ילדים הלך לאיבוד בגלל שעות המשחקים המאוחרות". יו"ר המנהלת בראיון נרחב

צילום: ניב אהרונוסון עריכה: אביב ארגז

בווידאו: מבט מבפנים על אצטדיון בלומפילד המחודש

אני שואל את ארז כלפון מה מוציא אותו מדעתו. מה מכעיס. יו"ר מנהלת הליגה לא חושב פעמיים: "אני לא יכול לקבל בעלי קבוצות, מנהלים, מאמנים ושחקנים שפוגעים במוצר הזה שהם מתפרנסים ממנו. התבטאויות כאלה ואחרות, פעולות שליליות. לא מבין את זה. הרי הם חיים ומתפרנסים מהכדורגל. אני גם מאוד מקווה שהיו"ר הבא של ההתאחדות לכדורגל יכניס לתוקף תקנה שאם היתה בסמכותי, הייתי מיישם מיד. במגרשי הילדים והנוער לא יכולות להיות קללות ולא יכולה להיות אלימות. אני רוצה שמשחק שבו נשמעות קללות מצד הורים לעבר שחקנים או מאמן בגילים הצעירים, יופסק לאלתר על ידי השופט. זה לא בתחום אחריותי, אבל אם יש משהו שמשך אותי לכדורגל ולתפקיד הזה זה בני נוער וילדים ואנחנו צריכים לדאוג לחינוך טוב יותר".

כילד רמת גני, ארז כלפון הסתובב לא מעט במגרשים של הפועל רמת גן והכח. אבל את מירב חייו הבגירים עשה רחוק מאוד מהכדורגל. "אני חושב שכמעט 20 לא הייתי במגרש כדורגל, עד שרתמו אותי לפרוייקט הזה. היום אני הרבה שעות ביום עם אנשי המנהלת על הקו כי תמיד יש בעיות, אבל אני חש סיפוק מדברים קטנים שאנחנו עושים ואני מקבל פידבקים חיוביים. כשבאתי לתפקיד אמרו לי שזה ייקח ממני יום בשבוע. ברור שזה הרבה יותר".

איך נכנסת לזה?

"לא הכרתי את הדברים בהתחלה. אפילו לא הבנתי מה ההבדל בין המנהלת להתאחדות. הסיבה העיקרית שבאתי זה ילדים ונוער. נכון שזה בתחום האחריות של ההתאחדות לכדורגל, אבל אנחנו במנהלת מקבלים אותם בסוף למעלה ולכן אנחנו גם צריכים להיות מעורבים במה שאפשר בגילים הצעירים. שני האנשים שדיברו איתי בהתחלה היו יורם באומן ואורן חסון. אחרי זה פגשתי את יענקלה שחר, אלונה ברקת, ג'ק אנגלידיס. שנה שלמה לקחו כל השיחות ולקח לי זמן להחליט".

ארז כלפון, יו"ר מנהלת הליגות. דני מרון
"רוצה למלא את האצטדיונים בקהל". כלפון/דני מרון
לדעתי משלמים שכר גבוה מדי בכדורגל הישראלי, אבל אני גם בעד שוק חופשי כי הקבוצות הישראליות צריכות להצליח באירופה ושם התקציבים הרבה יותר גבוהים משל מכבי תל אביב, הפועל באר שבע או מכבי חיפה

יורם באומן מי שהיה יו"ר המנהלת הראשון מזוהה עם מכבי תל אביב. אורן חסון שהיה אחריו לא הסתיר את אהדתו להפועל תל אביב. המנכ"ל הנוכחי ניקולס לב הוא אוהד הפועל רעננה. מה הלב של ארז כלפון רוצה?

"הרבה שנים התנתקתי מהכדורגל. אין לי קבוצה שאני אוהד בצורה שרופה. אני לומד דרך התפקיד הנוכחי להתאהב מחדש בכדורגל הישראלי ואני מבטיח לך שגם אחרי שאסיים את תפקידי, יראו אותי במגרשים".

מה מטריד אותך ערב פתיחת העונה?

"הדבר העיקרי שמטריד אותי ואליו אנחנו נערכים במנהלת עם הקבוצות הוא למלא את האצטדיונים בקהל. כדורגל ללא קהל הוא לא כדורגל. היו הרבה סיבות למה הקהל לא הגיע לכדורגל. הסיבה הראשונה היא כמות האצטדיונים, הסיבה שנייה היא איכות האצטדיונים, הסיבה השלישית היא אלימות באצטדיונים והרביעית היא שעות המשחקים. עם כל הכבוד לזכויות השידור, משחק שמתחיל בשעה 21.05 הוא בלתי אפשרי לאוהדים. זה לא הגיוני בעליל ואי אפשר לעצום עיניים. לכן נתנו תרופות לדברים האלה. אנחנו נקדים בעונה הקרובה את שעות המשחקים. בשבתות בחורף יחלו משחקים בשעה 15.00. מה שטוב לאנגליה טוב גם לכאן. המשחק המרכזי יתחיל בשעה 20.15 וכך יוכלו האוהדים לקחת את הילדים למגרשים ולקום למחרת לעבודה כמו בני אדם בלי שהכדורגל גורם להם למטרד. אחרי הפרסום שלכם בשבוע שעבר על מהפיכת השעות, קיבלנו עשרות פניות מאוהדים שאמרו שעכשיו הם יילכו לרכוש מנויים. במשך שנים דור שלם של ילדים הלך לנו לאיבוד בגלל השעות המאוחרות. הילד שלי לא היה הולך לכדורגל בגלל השעות המאוחרות. על זה נאבקתי בכל הכוח. נעשה שינוי דרסטי לשנתיים הקרובות ולקראת מכרז השידורים החדש בעוד שנתיים, נעשה את השינוי בשעות עוד יותר דרסטי".

גם לאנשי התקשורת יהיה יותר נוח.

"בוודאי. בעיקר לעיתונות הכתובה שהמערכת שלה נסגרת סביב חצות. אני משוכנע שהסיקור התקשורתי יהיה מקיף יותר כאשר המשחקים יחלו מוקדם יותר. פנו אליי במשך שנה שלמה אנשים רבים וביקשו להקדים את השעות. המשחק המרכזי ביום ראשון יחל בטדי בשעה 20.15 וזה יהיה הרבה יותר נוח לאוהדי הפועל באר שבע וגם לאוהדי בית"ר ירושלים שבאים לירושלים מהמרכז".

אוהדי מכבי תל אביב. דני מרון
המשחק המרכזי יוקדם לנוחיות האוהדים/דני מרון

אתם כרגע נהנים ביחד עם הקבוצות מסכומי שיא שמשולמים על ידי הזכיינים. אתה לא חושש שהם יתרעמו על הקדמת השעות ולא ישלמו את הסכומים האלה בעוד שנתיים?

"אני לא חושב שאנחנו מקבלים עבור הכדורגל סכום מוגזם. כדורגל הוא הענף הפופולרי בכל העולם. אני יכול לומר לך שאין משפחה במדינת ישראל שאין לה קשר או אהדה לכדורגל. תוריד מחברות יס ומהוט את הכדורגל הישראלי, הרייטינג יירד לאפס. הטלוויזיה לא יכולה להסתדר בלי הכדורגל והסכום שמשולם לנו הוא לא מוגזם. גם לטלוויזיה זה יעזור. גם הם צריכים שהמשחקים יחלו מוקדם יותר. ככל שהמשחק מתחיל מוקדם, ילדים רבים יותר צופים בו והרייטינג עולה".

אתה כמעט שנה וחצי בתפקיד ונעשו כמה דברים משמעותיים בתקופתך. על מה אתה הכי גאה?

"על רפורמת השיטור. זה היה נטל כלכלי על הקבוצות ומאבקים יומיומיים. קבוצות התמוטטו בגלל שהמשטרה קבעה את כמויות השוטרים. כל שבועיים היתה תוספת יוקר לשכר השוטרים והקבוצות ספגו הכול. גם המריבות בימי חמישי בין הקבוצות למשטרה היו בלתי נסבלות עם ויכוחים אינסופיים. הצלחנו לשכנע את אנשי משרד האוצר והמשרד לביטחון פנים שלא יכול להיות שבעלי הקבוצות ישאו בכל הנטל הכספי הזה. היום יש שקט ודממה בגזרה הזו. המשטרה יכולה לקבוע מה שהיא רוצה כי הכול עליה. המשטרה מקבלת סכום קבוע ממשרד האוצר והיא אמורה לכלכל את מעשיה. לקבוצות נחסכו כמה מליוני שקלים. אנחנו מטפלים עכשיו גם ברפורמת הסדרנים. גם את זה נשנה בעונה הקרובה. צריך להוריד מהקבוצות את כל ההתעסקות בלוגיסטיקה הזו. עניין נוסף הוא הכנסת מערכת ה-VAR. התעקשתי שהיא תיכנס כמה שיותר מהר ואני גאה על כך שהמנהלת הקדימה הרבה ליגות בעולם. הכול מוכן וכל הציוד כאן וזה יסייע להחלטות השופטים".

מה הפספוס הכי גדול שלך עד עכשיו כיו"ר המנהלת?

"אני חושב שלא נגעתי עדיין מספיק במבנה הליגות ושיטת המשחקים. עוד לא הגעתי לטפל בזה לעומק. גם אני התאכזבתי מחלק ממשחקי הפלייאוף בעונה שעברה שהיו פחות מעניינים בגלל מבנה הליגות ושיטות המשחקים. יש כאלה שטוענים שהמצב הזה טוב, יש כאלה שטוענים שצריך להגדיל את כמות הקבוצות כמו בספרד וכמובן שיש את אלה שטוענים שצריך להקטין. אני עדיין לא החלטתי מה העמדה שלי. אני אחליט אחרי שאשמע את כולם".

יושב ראש מנהלת הליגה יורם באומן. מגד גוזני
"הלוואי שיחזור לכדורגל". באומן/מגד גוזני

הקבוצות הגדולות רוצות להקטין את כמות הקבוצות והקטנות רוצות להגדיל או שהמצב יישאר.

"נכון ולכן אני צריך לשמוע את כולם".

אני חושב שלפני שאתם מחליטים אם לשנות את כמות הקבוצות, אתם צריכים לדאוג לכך שנס ציונה שעשתה אחרי הרבה שנים קאמבק לליגת העל, תוכל לשחק בעיר שלה ולא לתזז את אוהדיה לפתח תקווה.

"אם תדע כמה אני התעסקתי במגרש בנס ציונה. כמה שיחות. אני בעד שכל קבוצה תשחק במגרשה הביתי כמו פעם. אבל בסופו של דבר אתה בליגה מקצוענית ואם אין לך תנאים מינימליים לשחק בליגת העל, אתה בבעיה. ספורט בכל רשות מקומית יכול רק להוסיף ולצערי הרב עיריית נס ציונה הבטיחה עוד במחצית העונה שעברה שהיא תוסיף יציעים וזה לא קרה. אני לא יכול לאשר מגרש עם 2,500 כסאות תקניים. אמרנו להם תקימו יציעים זמניים ותקבלו אישור בטיחות עם יציאות חירום מתאימות והם לא עשו את זה. אז אני יכול לאשר להם לארח את מכבי תל אביב במחזור הראשון אצלם בנס ציונה?".

מה עם משחק בין נס ציונה לכפר סבא. למה שהוא לא ישוחק בנס ציונה?

"כי זה לעשות מיש מש מהליגה. אתה לא יכול לעשות כל הזמן מעברים בין המגרשים. יש כאן ליגה לנהל. אני הכי רוצה שישחקו במגרשים הביתיים אבל לא יכול להיות שראשי הרשויות יישבו בחיבוק ידיים ולא יעשו כלום. לא ציפיתי שנס ציונה תהפוך לסמי עופר".

ומה עם האצטדיון בכפר סבא?

"שם יש בעיות אחרות ואנחנו יושבים עם ראש העיר שם שעות אבל מה לעשות שהאצטדיון בכפר סבא לא מתאים לליגת העל. כבר מזמן היו צריכים לבנות אותו מחדש ואז גם רעננה היתה יכולה לשחק שם ולא בנתניה".

יורם באומן שהיה יו"ר המנהלת הראשון ופרש בדרך להיות יו"ר ההתאחדות. מה דעתך?

"יורם באומן הוא איש מצוין והלוואי שיחזור לכדורגל. גם שינו זוארץ איש מצוין וצר לי מאוד שהוא עזב. נעבוד בשיתוף פעולה עם יורם או כל אחד אחר. יש מקום גם למנהלת המקצועית וגם להתאחדות שצריכה לטפל בילדים ובנוער ובנבחרות. ההתאחדות צריכה להתעסק בתחומים שלה שהם חשובים מאוד והמנהלת מתעסקת בליגות המקצועניות. אני מאחל לכל מי שייבחר הצלחה רבה".

אוהדי מנצ'סטר סיטי. רויטרס
המודל: הכדורגל האנגלי/רויטרס

מה היית רוצה לחקות ממנהלות אחרות באירופה?

"את התרבות. אנגליה היא המודל מבחינתי ואנחנו בקשר איתם ועם הלה הליגה בספרד. אני רוצה יותר להשריש את תרבות הכדורגל. איך מביאים את רמת הכדורגל למה שקורה באירופה? לא יזיק לנו ללמוד ואני בעד ללמוד. כולנו רוצים להתקדם למה שקורה באנגליה. אגב גם לנו יש מה לתת להם. יש כאן חברות סטארט אפ שנותנות מהידע שלהן לאירופה. אני כל הזמן אומר לבעלי הקבוצות תחשבו שאתם מנהלים חברה עסקית ולא מועדון כדורגל".

מה ייחשב בעיניך כהישג של המנהלת בעונה הבאה?

"מספרים. אנחנו כל הזמן מודדים את עצמנו. בעונה שעברה הגענו ל-1.4 מיליון צופים ובעונה הבאה אנחנו רוצים לגדול למעל 1.5 מיליון צופים ומעבר לכך. גם השעות וגם ירידת האלימות יעזרו למלא את האצטדיונים. המגרשים היום נקיים מעישון. בעונה הקרובה נצטרף אל המועדונים בתביעות אזרחיות. עורכי הדין שלנו יגישו תביעות אזרחיות. ברגע שניתן קנסות משמעותיים לאוהדים מתפרעים, נמגר את זה. לשלם כסף מהכיס כואב יותר מכל הרחקה מהמגרשים. היועצים המשפטיים הונחו להצטרף לקבוצות בתביעות נגד האוהדים שהורסים את חווית הצפייה. נגייס גם את משרד המשפטים מיד לאחר הבחירות כדי שפקחים עירוניים יוכלו לתת דו"חות לאוהדים מתפרעים ואלימים. כמו שפקח עירוני יכול לתת לך דו"ח בעיר שלך על חנייה או כל עבירה אחרת, הוא יוכל לתת דו"ח באצטדיון לאוהדים וזה כמובן בליווי שוטרים".

ארז כלפון, יו"ר מנהלת הליגות. דני מרון
"נמצא פתרון לכל עניין המנודים". כלפון/דני מרון

הרבה כסף נכנס לקבוצות מהמנהלת. מה הסכום המדויק?

"סדר גודל של קבוצה מליגת העל הוא 7 מליון שקל. בליגה הלאומית 2.3 מיליון שקל. זה כולל כמובן טלוויזיה וטוטו. השנה הכנסנו את הקוד האתי למנהלת. כל שחקן ומאמן או בעל קבוצה שיפגע בתדמית הליגה, ייקנס והסכום יירד מההקצבות. הכסף ייתרם לעמותות ולא יילך שקל למנהלת. אנחנו רוצים לשנות את תדמית הכדורגל ולא נקבל אנשי כדורגל שפוגעים במוניטין של הליגה".

אתה לא מרגיש בנוח עם תופעת המנודים.

"אמת. אנחנו כמנהלת נעמוד על כך שכל חוזה של שחקן יכובד עד תומו. אם שחקן חתם מול קבוצה הוא צריך לקבל את כספו גם אם הקבוצה החליטה שהוא לא בתכניות המקצועיות שלה. אפשר גם להבין אם יש קבוצה שלא רוצה שחקן. צריך למצוא דרך ששני הצדדים ירוויחו. לא מקובל עליי למשל שיגידו לשחקן לבוא להתאמן לבד ב 12 בצהריים בקיץ ויפגעו בבריאותו. אנחנו נמצא בקרוב פתרון לכל עניין המנודים".

אתה לא חושב שיש מקום להגביל כאן שכר של שחקנים? שחקנים בכדורגל הישראלי מרוויחים 500 אלף יורו לעונה.

"זה מורכב. לדעתי משלמים שכר גבוה מדי בכדורגל הישראלי, אבל אני גם בעד שוק חופשי כי הקבוצות הישראליות צריכות להצליח באירופה ושם התקציבים הרבה יותר גבוהים משל מכבי תל אביב, הפועל באר שבע או מכבי חיפה. הגבלות יפגעו במועדונים שלנו באירופה. אין ספק שהגבלת תקציב תצמצם את הפערים בליגה אבל אתה תפגע בקבוצות במפעלים באירופה".

אתה חושב שאתם עוד יכולים להגדיל את ההכנסות?

"גוף כמו הבורסה לניירות ערך שנכנס לתת חסות זו תעודת אמון בכדורגל ובמנהלת. אני מאוד אשמח אם נגיע לתוצאות של הבורסה כמו שהם עשו בהנפקה האחרונה. לליגת העל לא היה ספונסר במשך שנים ואחרי ג'פניקה עברנו הקיץ לבורסה לניירות ערך. אני מעריך שאפשר עוד לשפר את ההכנסות אם הכדורגל והליגה יהיו יותר טובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully