וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת קיצון: הקיצוני יאניק וילדסחוט מגיע למכבי חיפה בנקודת שפל בקריירה

4.7.2019 / 13:30

הוא גדל באייאקס לצד כריסטיאן אריקסן והרשים את מרקו ואן באסטן, אבל התרסק באנגליה ולא מימש אפילו מעט מהפוטנציאל העצום שלו. מיכאל יוכין על ההבטחה והכישלון של שיאן הכידרורים שהפך ל-"סירת מנוע יוקרתית ללא נהג". אבל האם לליגת העל זה יספיק?

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: ההעברות הבולטות בכדורגל העולמי הקיץ

"אם יאניק וילדסחוט מנצל נכון את את הכישורים הפיזיים שלו, הוא היה הופך מזמן לשחקן לגיטימי בפרמיירליג", אומר כתב ה-BBC סטיב קרוסמן. ואולם, המציאות שונה בתכלית. נוריץ' סיטי, לה השתייך וילדסחוט עד לא מכבר, אכן עלתה לליגה האנגלית הבכירה, ולמועדון היתה אופציה להחתימו לעונה נוספת - אך הוא ויתר עליה. הקיצוני ההולנדי לא היה רלוונטי לתוכניות, והקנריות אף החליטו שאין כדאיות כלכלית ולנסות למכור אותו או להשאילו. ההחלטה היתה לשחררו על תקן שחקן חופשי, וככזה מהווה וילדסחוט תוספת מרתקת עבור מכבי חיפה. הסיכון הרי אינו גבוה, והתמורה עשויה להיות מצוינת. הבעיה היא שהחלוץ החליף במהלך הקריירה קבוצות כמו גרביים, מעולם לא התאפיין ביציבות, ולא מיצה אפילו חלק קטן מהפוטנציאל שלו.

עוד בנושא

יאניק וילדסחוט נחת בישראל וצפוי לחתום לשלוש שנים במכבי חיפה
במכבי חיפה התלהבו: "וילדסחוט הוא השחקן שרצינו כל הקיץ"

יאניק וילדסחוט. GettyImages
אייאקס ויתרה עליו בגיל 18. יאניק וילדסחוט עם מאיה יושידה במדי ונלו/GettyImages

חבר טוב של אריקסן

על מנת להבין את האיכות הבסיסית, די להזכיר כי וילדסחוט גדל באקדמיה של אייאקס. הוא היה באותו שנתון עם כריסטיאן אריקסן, שיתף פעולה גם עם דייבי קלאסן, וקיבל אשראי לא מבוטל מפרנק דה בור, שאימן אז את הקבוצה עד גיל 19. הוא הפגין יכולת לא רעה במספר משחקים, אולם כאשר הגיע הזמן לקבלת ההחלטות על עתידו, בחר מועדון הפאר מאמסטרדם לא להציע לו חוזה מקצועני. בשורה התחתונה הוא פשוט לא עמד בסטנדטים הסופיים של אייאקס, ובגיל 18 הוא יצא לדרך חדשה.

בחלוף שנתיים נפוצו בהולנד הידיעות על נכונותה לכאורה של אייאקס להחזיר את הבן הגולה הביתה. וילדסחוט בלט לטובה בעונת הבכורה בליגה הראשונה במדי ונלו, ומספר קבוצות גדולות יותר רדפו אחריו. "אם באמסטרדם ירצו אותי שוב, לא אהסס לרגע", הוא אמר אז בתבונה. "אין לי משקעים, ואני לא כועס על איש. פשוט לא כל אחד מסוגל לפרוץ מיד לסגל הראשון כמו חברי הטוב אריקסן. רוב השחקנים זקוקים להתקדמות הדרגתית, ולקצת יותר זמן. לכן אני גם לא בטוח שזה הזמן הנכון לקפוץ עכשיו לאייאקס או לאיינדהובן. צריך לעשות צעדים מדודים". השמועות אכן התבררו כלא נכונות, אבל ונלו הציבה בכל מקרה תג מחיר גבוה מדי על הקיצוני, והוא נמכר לבסוף רק שנה מאוחר יותר, אחרי עונה מוצלחת הרבה פחות, תמורת פחות ממיליון יורו. במקרה של וילדסחוט, כפי שהתברר גם בעתיד, לעיתוי העסקאות יש חשיבות מכרעת כי התנופה לא נמשכת לאורך זמן.

מרקו ואן באסטן ב-2013. GettyImages
התאכזב במהרה. מרקו ואן באסטן/GettyImages

ואן באסטן ביקש להחתימו

האיש שבחר את וילדסחוט בקיץ 2013 היה מרקו ואן באסטן, על תקן מאמן הירנביין. חלוץ העבר האגדי, שהכיר את הבחור עוד מימיו באקדמיה של אייאקס, חשק בשירותיו כבר ב-2012, והיה מאושר לקבלו במחיר מופחת. "עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. הגעתי למקום הנכון עם האווירה הנכונה, ואני מרגיש שסומכים עלי כאן", העיד אז וילדסחוט, והמנטור החדש התלהב: "הרושם הראשוני חיובי מאוד. ברור לנו שהוא יצטרך לעבוד קשה באימונים, אבל יש כאן בסיס מצוין". בפועל, התאכזב ואן באסטן במהרה.

בחצי שנה בהירנביין, פתח וילדסחוט בהרכב בארבעה משחקי ליגה בלבד. הוא אמנם עשה כותרות כאשר הבקיע שער מרהיב באיינדהובן, וכמעט הביא לקבוצתו ניצחון סנסציוני, אך בשורה התחתונה היה זה כישלון מהדהד, וגם ההשאלה הקצרה בדן האג הסתיימה עם מספר מצומצם מאוד של דקות על הדשא. כך הסתיימה ב-2014 ההרפתקה במולדתו, ואת חמש השנים האחרונות בילה ההולנדי בחמש קבוצות בליגות הנמוכות באנגליה.

יאניק וילדסחוט. GettyImages
המוזה לא תמיד היתה שם. יאניק וילדסחוט במדי מידלסברו/GettyImages

"שחקן עוצמתי עם מהירות מסחררת"

את הסיכום הטוב ביותר לקדנציות אלה מעניק קרוסמן, אשר עקב באדיקות אחרי הופעותיו של וילדסחוט במידלסברו, התחנה הראשונה שלו באי הבריטי: "הוא כמו סירת מנוע יוקרתית ללא נהג". על הנייר, יש להולנדי כלים נהדרים להצליח בליגת המשנה האנגלית - הוא גבוה (187 סנטימטרים), אתלטי וחסון, ניחן במהירות מסחררת, ואוהב מאוד לכדרר תוך כדי ריצה. כאשר המוזה נחה עליו, הוא יכול להפוך לסיוט עבור כל מגן בינוני שעומד בדרכו. ואולם, המוזה לא תמיד שם, וכפי שמעידים רוב העיתונאים שמכירים את וילדסחוט, התוצרת הסופית דלה במיוחד לנוכח הפוטנציאל. הוא אולי מלהיב את הקהל בסלאלומים נאים, אך מסירות הרוחב שלו גרועות, וכך גם איכות הבעיטות. הוא ממעט מאוד להבקיע ולבשל, וכל ארסנל התחבולות שלו מתבזבז לשווא.

לכן לא קיבל וילדסחוט הזדמנויות רבות להוכיח את עצמו בבורו, נזרק עם הזמן לקבוצת המילואים, ולמועדון נמאס ממנו. באוקטובר 2015 הוא הושאל לוויגאן בליגה השלישית, וכעבור שלושה חודשים הושלם המעבר המלא. שם, באיצטדיון DW, חווה ההולנדי את הקדנציה המוצלחת היחידה שלו עד כה. אוהדי וויגאן זוכרים אותו לטובה עד היום, כי הוא היה שותף מלא לעלייה, והבריק גם בליגת המשנה בשלהי 2016. "יאניק הוא שחקן אגף עוצמתי עם מהירות מסחררת", מספר העיתונאי המקומי נייתן קרוסבי. "לא עברו שחקנים רבים כמוהו במועדון, והוא תורם המון אם הביטחון העצמי שלו גבוה מספיק. אם הוא חש שהמגן מולו מפחד, הוא יאמלל אותו במשך 90 דקות. המשכיות היא דבר קריטי מבחינתו. לו היה יציב יותר, הוא היה מככב בפרמיירליג. ביום טוב, הוא מסוגל להכריע משחקים לבדו, והיו לו ימים כאלה בוויגאן. ואולם, למרבה הצער, הנתונים הסטטיסטיים שלו לא מספרים זאת. הוא לא מבשל ולא כובש מספיק".

יאניק וילדסחוט. GettyImages
לא עמד בפיתוי לעזוב. יאניק וילדסחוט במדי וויגאן/GettyImages

שבר את שיאי הכדרורים

התנופה בוויגאן הביאה להצעה מפתה במיוחד מנוריץ' לקראת סוף חלון ההעברות בינואר 2016. השחקן לא עמד בפיתוי והגיש בקשה לעבור, וגם המועדון התקשה לסרב לצ'ק של 4 מיליון ליש"ט, עם תוספות שעשויות היו להגיע ל-7 מיליון. הקנריות קיוו כי הרכש החדש יסייע להם בניסיונם לעלות לפרמיירליג, אך רוב העסקאות שלהן בתקופה המדוברת היו מפוקפקות, והבאתו של וילדסחוט זכורה כפיאסקו הגדול מכולם. "זו היתה שגיאה מזעזעת. איך אפשר לשים כל כך הרבה כסף על שחקן שסיפק בסך הכל מספר חודשים חיוביים בליגת המשנה? אין ספק שיאניק מהיר מאוד, אבל התוצרת הסופית שלו אפסית. מבחינה טכנית, הוא לא התאים לחלוטין, במיוחד בעידן המאמן הגרמני החדש דניאל פארקה. כיום יש בנוריץ' שחקנים טובים ממנו פי עשרות", טוען העיתונאי המקומי דן אוהגן.

נתון סטטיסטי אחד בכל זאת נרשם בפרוטוקול של עונת 2016/17. במדי וויגאן ונוריץ' ביצע וילדסחוט יותר מחמישה כדרורים ל-90 דקות - יותר מכל שחקן אחר בליגה. במפגש מול איפסוויץ', נקבע שיא מיוחד - 14 ניסיונות כדרור במשחק אחד. הוא נהנה מאוד לרוץ עם הכדור, מתופקד בדרך כלל באגף השמאלי, ואוהב לחתוך למרכז כדי להשתמש ברגלו הימנית החזקה. בתקופתו באייאקס, הוא עבד רבות גם על רגלו השמאלית החלשה, ולכן השמירה עליו קשה יותר מבחינת שחקני ההגנה.

יאניק וילדסחוט. GettyImages
איבד לחלוטין את האמונה בכוחותיו. יאניק וילדסחוט במדי נוריץ'/GettyImages

מיעט לשחק מאז ינואר 2017

זה לא הספיק עבור נוריץ', וההולנדי הוא נזרק לספסל אחרי משחקים ספורים, ואיבד לחלוטין את האמונה בכוחותיו. השנה שבילה בקבוצה היתה מיותרת. לאחר מכן, כאשר הודיע לו פארקה כי אין סיכוי להשתלבותו בסגל, יצא ההולנדי להשאלות עד לתום חוזהו. בסיבוב השני של 2017/18 הוא בילה בקרדיף, אשר עלתה ליגה - אך הוא עצמו כמעט ולא שיחק, והאוהדים בקושי שמו לב לקיומו. את העונה האחרונה עבר וילדסחוט בבולטון, אחת הקבוצות החלשות בליגת המשנה, אשר ראתה בו תוספת כוח משמעותית בחוד.

זה אפילו החל באקורד משמח מאוד עם שערי ניצחון מפתיעים במשחקי החוץ מול ווסט ברומיץ' ורדינג באוגוסט, אך בדיעבד היו אלה שני הביצועים החיוביים הבודדים שלו. ההולנדי איבד במהרה את המקום למרות שבולטון סבלה ממאזן ההתקפה הגרוע בליגה, פתח בהרכב ארבע פעמים בלבד עד החורף, ובינואר נפצע ברצועות בקרסולו ועבר ניתוח - ולא שיחק עוד. בנוריץ' כעסו בעיקר על כך שבולטון, אשר נקלעה במקביל לירידה גם למשבר כלכלי חמור, לא הצליחה לשלם את שכרו.

לשורות הירוקים בכרמל מגיע, אם כך, וילדסחוט כאשר הקריירה שלו נמצאת בשפל בכל המובנים בגיל 27. הוא מיעט מאוד לשחק מאז המעבר לנוריץ' בינואר 2017, פתח בתקופה זו ב-20 משחקי ליגה שניה במצטבר, וכעת מוטלת בספק גם כשירותו הפיזית אחרי הניתוח. מצד שני, מכאן אפשר רק לעלות. מעבר לליגה איטית הרבה יותר מאנגליה עשוי להועיל להולנדי, כי חוסנו הפיזי ומהירותו האדירה יבלטו מאוד לטובה בישראל. בניגוד לשחקני הרכש הקודמים של מכבי חיפה, כגון מיכיל קראמר וסיידובה סומא, וילדסחוט הוא מקצוען מצוין עם אופי נוח וגיליון התנהגותי ללא דופי. הימים בהם חלק מגרש אימונים עם ואן באסטן, דה בור ואריקסן הרחק מאחוריו, אך בהחלט ייתכן שהכישורים הבסיסיים שלו מספיקים על מנת להפוך לכוכב משמעותי בליגת העל. מדובר בהימור, אך יש מאחוריו היגיון לא מבוטל.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully