וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הכדורגל שלא הכרתם: לקראת המשחק בין צ'ילה לפרו

כשצ'ילה ופרו נפגשות, למגרש מתנקזים סכסוך גבולות, קנאה היסטורית וזיכרון מר ממלחמה במאה ה-19. אלו הן הסיבות לכך שה"קלאסיקו דל פסיפיקו" הפך לאחד המשחקים החמים בדרום אמריקה

יוטיוב

יותר מ-130 שנה חלפו מאז שהסתיימה מלחמת האוקיינוס השקט (Guerra del Pacifico), אבל כשנבחרות צ'ילה ופרו עולות לכר הדשא, המתח עולה. הלילה (בין רביעי לחמישי, 3:30) זה יקרה שוב, הפעם בחצי גמר קופה אמריקה.

במלחמה שפרצה ב-1879 והסתיימה ב-1883, הייתה ידה של צ'ילה על העליונה, בעוד פרו ובוליביה נותרו מובסות. מדבר אטקמה העשיר במלחים, שעד אז התחלק בין שלוש המדינות, נכבש על ידי הצבא הצ'יליאני. חלקים ממנו הוחזרו, אבל צ'ילה נותרה עם שליטה במשאבים הכלכליים שיש למדבר הצחיח בעולם להציע ולמרות הסכם שלום שנחתם ב-1904, המתיחות בנוגע לגבולות קיימת עד היום (אם כי יותר בין צ'ילה לבוליביה). בעוד צ'ילה נהנתה משנים של פריחה כלכלית במונחים דרום אמריקאיים, פרו נותרה מאחור, ענייה ומפגרת, וקינאה בשכנה המוצלחת.

ואין כמו כדורגל כדי להציף רגשות לאומיים.

"קלאסיקו דל פסיפיקו", הקלאסיקו של האוקיינוס השקט - ככה נקראים המשחקים בין צ'ילה לפרו. "צ'ילה היא היריבה ההיסטורית שלנו", אמר חלוץ נבחרת פרו, פאולו גררו לקראת המשחק הלילה והמגן מיגל טראוקו הוסיף: "זה קלאסיקו שחורג מגבולות הכדורגל. יש יריבות גדולה בין המדינות".

קרלוס סמבראנו, נבחרת פרו, פוגע בצ'ארלס אראנגיס, נבחרת צ'ילה. AP
המלחמה עברה לא פעם לכר הדשא. סמבראנו בדרך לכרטיס אדום בקופה אמריקה 2015/AP

במחזור הלפני אחרון של מוקדמות מונדיאל 1998 פרו הגיעה לצ'ילה כשהיא מדורגת במקום שמוביל לטורניר ומקדימה את את היריבה הגדולה שלה בשלוש נקודות. קבלת הפנים כללה יידוי אבנים על האוטובוס הפרואני, נסיונות לפגוע בשחקנים, זיקוקים מחוץ לבית המלון ובוז אדיר בהמנון. צ'ילה ניצחה 0:4 כשאיבן סמוראנו כובש שלושער והמשיכה למונדיאל. הפרואנים ראו את הטורניר מהבית.

ארבע שנים לאחר מכן פרו החזירה באותו מטבע. צ'ילה הגיעה ללימה לקראת משחק במוקדמות מונדיאל 2002 וזכתה לקבלת פנים כמעט זהה. השחקנים הותקפו, שמשות האוטובוס נופצו וההתאחדות לכדורגל הצ'יליאנית הודיעה על ניתוק היחסים עם מקבילתה הפרואנית, ושלחה תלונה חריפה לפיפ"א.

וכך זה נמשך לאורך השנים. באוקטובר 2015 למשל, פרו אירחה את צ'ילה למשחק במוקדמות המונדיאל ובזמן השמעת ההמנון של האורחת, עשרות אלפי פרואנים השמיעו שריקות צורמות. הנקמה הצ'יליאנית הגיעה עם כר הדשא (ניצחון 3:4) ובחדר ההלבשה - שם השחקנים השאירו גרפיטי מאולתר וכתבו: "Respecto!! por aqui paso el campeon de america!!!" (בתרגום חופשי: "תנו כבוד לאלופת דרום אמריקה").

צ'ילה ניצחה גם במשחק בסנטיאגו, אבל בסופו של דבר לא הצליחה להעפיל למונדיאל ודווקא פרו עשתה זאת בפעם הראשונה מאז 1982. במחזור האחרון של שלב המוקדמות בדרום אמריקה הפרואנים נפרדו מקולומביה ב-1:1 שהיה נוח לשתיהן ובצ'ילה היה מי שהאשים את השכנה בקונספירציה. כשפרו השלימה את העלייה אחרי ניצחון על ניו זילנד בפלייאוף, השחקנים שלה חגגו עם שירים דווקא נגד צ'ילה.

עוד באותו נושא

ברזיל עלתה לגמר הקופה אמריקה אחרי 0:2 על ארגנטינה

לכתבה המלאה
גרפיטי נבחרת צ'ילה בפרו. צילום מסך
השחקנים של צ'ילה השאירו מסר ברור. חדר ההלבשה בלימה ב-2015/צילום מסך

הלילה שתי היריבות המרות ייפגשו בפורטו אלגרה בפעם ה-81. צ'ילה ניצחה 44 פעמים, כולל 12 פעמים ב-14 המפגשים האחרונים. פרו ניצחה 22 פעמים, כולל 0:3 במשחק ידידות באוקטובר האחרון. אבל היסטוריית המפגשים מספרת על המתיחות הרבה מעבר למבחן התוצאה.

פרו סיימה ב-10 שחקנים 4 מ-7 המשחקים האחרונים בין הנבחרות וזה לא נגמר שם. בקופה אמריקה 2011 ז'אן בוסג'ור וג'אנקרלו קרמונה הורחקו אחרי קטטה ובמשחק ידידות (קופה דל פסיפיקו) ב-2006 זה קרה לחואן ורגאס ורפאל אולארה, שראו כרטיסים אדומים כבר אחרי 41 דקות.

גם הלילה יהיו הרבה אמוציות. התיקולים יהיו אגרסיביים, הכרטיסים ישלפו והשופט הקולומביאני ווילמאר רולדון ינסה להראות לכולם שהוא שולט בעניינים מהרגע הראשון. ככה זה נראה כשצ'ילה ופרו נפגשות לקלאסיקו דל פסיפיקו, בטח כשהעפלה לגמר קופה אמריקה עומדת על הפרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully