וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר מכוכבת: ונוס וויליאמס חוזרת לטורניר האהוב עליה

שניר חדד

30.6.2019 / 14:00

מקצועית ונוס וויליאמס חסתה בצל אחותה הקטנה, אבל היא הסיבה העיקרית לכך שסרינה הפכה לגדולה מכולן. עם אישיות כובשת ו-ווינריות גם מחוץ למגרש, לא פלא שהאגדה ששינתה את טניס הנשים תשתתף גם בגיל 39 בווימבלדון. אחרי חמש זכיות, הרי אין מקום שהיא מרגישה בו יותר בבית

עריכת וידאו: מתן חדד

רוג'ר פדרר יהיה בקרוב בן 38 והוא עדיין במקום השלישי בעולם. סרינה וויליאמס, 37, היא פיינליסטית המכהנת של ווימבלדון ואליפות ארצות הברית הפתוחה. כולם מתפעלים, ובצדק רב, משני הטיטאנים הללו, מדי פעם אף מזכירים שחקנים כמו איבו קרלוביץ' שגם הוא פעיל בגיל מתקדם. מעטים זוכרים שישנה טניסאית שזכתה בשבעה סלאמים, אחת הגדולות בהיסטוריה של הטניס, אשר ממשיכה לשחק אף על פי שהיא כבר שנתיים רחוקה מהטופ 10, ש-11 שנים חלפו מאז זכייתה האחרונה בגראנד סלאם.

האנומליה הייחודית של ונוס וויליאמס, כמעט בת 39, נובעת מכך שמרבית הטניסאים והספורטאים אשר משחקים בגיל הזה עושים זאת מכיוון שלא הרוויחו מספיק כסף בקריירה, או לחילופין בניסיון לשבור שיאים כמו פדרר וסרינה ובעבר היותר רחוק מרטינה נברטילובה. ונוס וויליאמס כבר לא תשבור שיאים, היא עשתה לא מעט כסף ועדיין היא משחקת טניס.

הטניסאית האמריקאית ונוס וויליאמס. רויטרס
תמיד יודעת להיות איפה שצריך. ונוס וויליאמס (צילום: רויטרס)/רויטרס

מי שעוקב אחריה לא יכול להיות מופתע. מדובר במישהי שחיה טניס ואוהבת את הענף, כמו שמעטים אוהבים. היא כמו כל אדם שנהנה לשחק מטקות ליד הבית שלו - והבית שלה הוא ווימבלדון. ונוס זכתה בטורניר חמש פעמים והגיעה לגמר עוד ארבע פעמים, בנוסף, היא הפסידה שלוש פעמים לאלופה העתידית של אותו טורניר, כלומר במהלך הקריירה שלה ונוס קטפה את התואר או הגיעה פסע ממנו לא פחות מ-12 פעמים בקריירה של 20 שנה. היא לקחה חלק במשחקים אפיים כמו הגמרים מול אחותה לא פחות מארבע פעמים והגמרים הארוכים והקשוחים מול הנין ודאבנפורט, דרסה את דינארה סאפינה כשזו ניצבה במקום הראשון בעולם 1:6, 0:6 בחצי גמר הטורניר ב-2009, נטלה חלק בהתמודדות עם קביטובה שהסתיימה במערכה השלישית ב-6:8 וגם במשחקים שערורייתיים כמו ב-2004, בו השופט נתן נקודה נוספת בשובר שוויון ליריבתה קרולינה ספרם בלי שום סיבה, מה שהוביל להרחקתו מהטורניר. ונוס הייתה כמעט בכל צומת חשוב בעשרים השנים האחרונות על המגרש של וווימבלדון, אך הקשר בינה לבין הטורניר רחוק מלהסתיים בהצלחתה על המגרש.

טניסאים וטניסאיות רבים ורבות נותרו בצל של טניסאים מעוטרים, מוחצנים או יפים ופופולריים מהם. כמו בספורט, איש לא יזכור את שיאי העולם של אסאפה פאוול שהושגו בזמן שיוסאין בולט שבר כל שיא אפשרי. ההיסטוריה לא תזכור את לאסלו צ'ה שהפסיד לשחיין הגדול בכל הזמנים מייקל פלפס פעם אחר פעם, ושכחה גם את סוני ליסטון, שנכנע למוחמד עלי בקרבות המרכזיים בקריירה שלו. טניס הוא ענף אכזרי לא פחות. כך לינזדי דאפנבורט הרגישה מול סרינה, סלש חסתה בצילה של גראף, אנדי רודיק לא היה יכול לפדרר והיו עוד רבים וטובים. כל הספורטאים הענקיים אולי שנאו את היריבים הללו, חיפשו אסטרטגיות שונות להביס אותם ואולי חשבו איך אפשר לפגוע בשמם ההיסטורי, אבל איך אפשר לעשות את זה כשהיריבה שבולטת מעלייך היא אחותך הקטנה, איתה גדלת והתאמנת תחת אותם מאמנים ואתן אפילו משחקות זוגות יחד?

עוד באותו נושא

ווימבלדון: קורי גוף בת ה-15 תשחק מול ונוס בת ה-39

לכתבה המלאה
רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי ווימבלדון 2009, אנדי רודיק. GettyImages
נאלץ לראות את פדרר מנצח אותו פעם אחר פעם. אנדי רודיק (צילום: אימג'בנק - Gettyimages)/GettyImages

בשנת 2002 ונוס ניצבה במקום הראשון בעולם, כשהפסידה לאחותה הקטנה בחמישה גמרי גראנד סלאם מתוך שישה. היא ירדה למקום השני בעולם וכולם עברו להתמקד בסרינה. ונוס שינתה את האופן שבו משחקים טניס, אבל אף אחד לא ראה בה מעבר ל"אחות של סרינה". כאשר פדרר הפסיד לנדאל פעם נוספת באליפות אוסטרליה לאחר הפסדים רצופים רבים הוא פרץ בבכי, ונוס הייתה צריכה לחבק גמר אחרי גמר את אחותה בהפסדים שלה, בזמן שזו עוקפת אותה בסיבוב.

הפתרון לא היה דורסני. בראיון מוקדם שנערך עמה הרבה לפני שסרינה הפכה לטניסאית המעוטרת בהיסטוריה, ונוס אמרה שהיא לא בטוחה אם לה יש "killer instinct", אבל היא בטוחה שלאחותה יש. לדרוס בדרך להיות הגדולה מכולן לא היה אחת מהמטרות שלה, היא נהנית לראות את אחותה מצליחה ולא מאוימת מזה. ההצלחה שלה נמצאת בממדים אחרים. בווימבלדון ראו טורנירים אחרים מגדילים את הפרסים, מושכים מפורסמים, שמים גגות ומחליפים משטחים מדשא למשטחים חדישים יותר, ועדיין - הטורניר הזה לא צריך להיות הגדול והמצליח מכולם בשביל לבלוט, הוא נוכח שם בביטחון עצמי מעורר כבוד.

כך גם ונוס וויליאמס. היא מינפה את הצלחתה ואת השם שלה בתחום הטניס גם מחוץ למגרש, הפכה לסמל וראש החץ במאבק הטניסאיות לשוויון בפרסים, נציגת השחקניות בדיונים שונים והאישה שממשיכה לשחק טניס מקצועני גם לאחר שהתגלה כי סובלת ממחלה כרונית הגורמת לעייפות ותשישות. היא גרמה לווימבלדון להתאים את עצמו ליתר הטורנירים ולהשוות את הפרסים בין נשים וגברים לאחר שכל הדוברים האחרים כשלו, משום שלא תקפה את הטורניר אלא הראתה להם כמה הם התקדמו בשנים האחרונות וכמה ראוי שיעשו את הצעד הנוסף. היא זו שעמדה בדובאי מול שייחים מבולבלים בטקס שאמור להיות שיא הטורניר, ואמרה שהזכייה שלה לא שלמה כל עוד לא מאפשרים לשחר פאר לשחק, מה שהוביל לזכייתה בפרס מטעם הליגה נגד השמצה. היא המשיכה להחרים את אינדיאן וולס בטענה לגזענות גם לאחר שאחותה שבה לטורניר. ונוס שמה את העקרונות שלה בנוגע לטניס מעל תהילתה האישית, ובכך יצרה תהילה חלופית. כמו ווימבלדון, היא אולי לא בעלת הפרסים הגדולים, אבל השם שלה יהיה זה שחקוק בהיסטוריה של המגרש.

סרינה וויליאמס ונוס וויליאמס. רויטרס
לא קנאה - דחיפה להצלחה. ונוס עם סרינה (צילום: אימג'בנק - Gettyimages)/רויטרס

המיתולוגיה של ונוס וויליאמס קשורה בעבותות גם עבור סרינה. האחות הקטנה התייחסה פעמים רבות לכך שהמאבק הראשוני של ונוס בתוך הסבב לפני שקיבלו אותן הוא זה שהקל עליה בפריצה, והתייחסה רבות לכך שהחזרה שלה לטניס לאחר הפציעות היו בעקבות ההשראה מאחותה, שהמשיכה לשחק גם בגיל מתקדם ועם מחלה כרונית. היא הייתה צריכה את ונוס, האחות הגדולה שסובלת ממחלות וממשיכה לשחק, זו שפרצה לסבב עם העוצמות וסייעה לאחותה לפרוץ באופן נח יותר, בשביל להפוך להיות סרינה וויליאמס. לפעמים מאחורי אישה גדולה עומדת אחות חזקה אף יותר.

היא הייתה השראה לסרינה דווקא בגלל ההבדלים בין השניים. בשנת 2005 ונוס זכתה לראשונה מאז 2001 אחרי 5 גמרים בהם הפסידה לאחותה בטורניר גראנד סלאם, בשיחת טלפון לאחר הזכייה ונוס אמרה לה שהיא רוצה להצליח כמוה. סרינה אמרה מספר שנים מאוחר יותר שהיא מעוניינת לעקוף את ונוס בכמות הטורנירים של ווימבלדון כי היא רוצה להשיג כל מה שיש לה. בעוד סרינה רואה בונוס בתחרות, ונוס רואה בסרינה המשך ישיר של הצלחתה. זה לא מסתיים שם, כאשר סרינה הרגישה שנעשה לה עוול היא הייתה צועקת ומקללת, בעוד ונוס תמיד עמדה בטוחה בעצמה אך בנחרצות מובהקת. באחד הוויכוחים המרתקים ביותר בינה לבין שופט, היא אמרה לו: "אני בת 36, יש לי קריירה ארוכה ומעולם לא קראו לי רמאית או שקרנית, אז אפילו אל תעז ללכת לשם". אם טורניר ארצות הברית הגרנדיוזי והצעקני מייצג את סרינה וויליאמס, ונוס מיוצגת על ידי ווימבלדון. היא לא צריכה להוכיח עצמה או להתאים עצמה לסביבה, כמו שווימבלדון לא צריך להצטדק או לשנות את כלליו בהתאם לטרנדים חולפים. שניהם עומדים זקופים מול מציאות משתנה.

ההצלחה בווימבלדון גם אחרי עליית סרינה לגדולה הייתה מתבקשת. הטורניר הזה מתגמל ומעריך מסורת וג'נטלמניות לא פחות משהוא מעריך הצלחה בטניס. בהקשר זה, הצלחתה של ונוס מסמלת משהו גדול. היא זכתה חמש פעמים בטורניר, רק שלוש אחרות זכו יותר ממנה בעידן הפתוח של הטניס. אם צריך לבחור רגע אחד כדי להבין את הקשר המיוחד הזה, אפשר ללכת לגמר שנת 2005. ונוס הפסידה, כאמור, חמישה סלאמים והייתה בפיגור של נקודת משחק מול לינדזי דאבנפורט. היא הצילה את נקודת המשחק ולבסוף זכתה בו. לאחר הניצחון קפצה מהתרגשות עם זכייתה בגראנד סלאם החמישי מתוך שבעה, ביקרה את הנשיא ג'ורג' בוש, הריעה לאחותה בשיחת טלפון מאוחרת יותר וחגגה את זכייתה. בכך ווימבלדון אפשר לוונוס להיות גם טניסאית ענקית וגם אישה משפיעה.

סרינה וויליאמס תיזכר כטניסאית הגדולה בהיסטוריה, אבל ונוס תיזכר כאחת מהטניסאיות המשפיעות אי פעם. בחיים האמיתיים, מחוץ למגרשי הטניס, זה כנראה לא פחות חשוב.

שניר חדד הוא חבר בפורום הטניס בפייסבוק, המקום לדיוני טניס מקצועיים ברשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully