אצטדיון באקו לפני גמר הליגה האירופית. מתן בכור, מערכת וואלה!
אצטדיון באקו לפני גמר הליגה האירופית/מערכת וואלה!, מתן בכור

הסיבוך שאינו נגמר: גמר הליגה האירופית מסקרן מהסיבות הלא נכונות

סערת אי הגעתו של הנריך מחיטריאן, מחירים מופקעים, מקומיים מאוכזבים ופחד גדול באופ"א מאצטדיון ריק: גמר הליגה האירופית בין ארסנל לצ'לסי (22:00, ספ' 1) מלא בסיפורים נהדרים על כר הדשא, אבל קשה להתעלם מהמתרחש מחוצה לו. מתן בכור מדווח מבאקו

גמר הליגה האירופית שייערך הערב (רביעי, 22:00, שידור בספורט 1) בבאקו ויפגיש לדרבי אנגלי-לונדוני את ארסנל וצ'לסי, הספיק בתקופה קצרה להפוך לאחד הגמרים המדוברים של השנים האחרונות, ולא בטוח שמהסיבות הנכונות. זה התחיל עם סערת אי הגעתו של הנריך מחיטריאן לגמר על רקע הסכסוך בין ארמניה לאזרבייג'אן, המשיך עם מחירי טיסות בלתי הגיוניים עבור הקהל האנגלי וכרגע הנושא המדובר הוא האפשרות שאופ"א לא תצליח למלא את האצטדיון בגמר אירופי גדול, דבר שייחשב ככישלון חסר תקדים. מתן בכור, שליח וואלה! ספורט לבאקו, עם הנושאים החמים והתחושות לקראת גמר הליגה האירופית שיתקיים הערב.

עוד בנושא:
עימות באימון צ'לסי לפני הגמר מול ארסנל, מאוריציו סארי נטש בעצבים
בוס בהסוואה: פטר צ'ך מתכונן לנצח את צ'לסי ולהתמנות למנהל הספורטיבי
צ'לסי וארסנל החזירו אלפי כרטיסים, יציעי באקו צפויים להיות דלילים
באקו האש: התסבוכת הפוליטית סביב הנריך מחיטריאן

אצטדיון באקו לפני גמר הליגה האירופית. מתן בכור, מערכת וואלה!
איך האצטדיון הזה יתמלא?/מערכת וואלה!, מתן בכור

אופ"א בפאניקה

"התסריט הביזארי" - זהו השם בו בחר אחד מעובדי הארגון לאפשרות שהאצטדיון לא יהיה מלא בליל הגמר. שימו לב שמדובר בגמר אירופי, שתי ענקיות יבשת מוכרות ואולי הגמר הכי גדול של המפעל זה שנים, ובאופ"א? במקום להיות מאושרים מזה, עובדי הארגון נמצאים בפאניקה מוחלטת. באופ"א ידעו שבאקו אינה יעד אטרקטיבי כמו אמסטרדם או אפילו ורשה, אבל גם בסיוטים הגרועים ביותר שלהם הם לא ציפו לכמות כל כך קטנה של אוהדים שיגיעו לצפות במשחק. רצה הגורל, ושתי הקבוצות שהעפילו לגמר גם מגיעות מהמדינה ממנה אולי הכי קשה ומסובך להגיע לאזרבייג'אן.

כשצ'לסי וארסנל קיבלו 12,000 כרטיסים בלבד מאופ"א, אוהדי הקבוצות והתקשורת האנגלית מיהרו לתקוף את הארגון. בדיעבד, גם זה היה יותר מדי וביום שני הקבוצות החזירו לאופ"א את הכרטיסים שלא הצליחו למכור (6,000 הוקצו לכל אחת). ארסנל החזירה קצת יותר מ-2,000 כרטיסים, צ'לסי כמעט 4,000. ההערכה הכי אופטימית מדברת על קרוב ל-12,000 אנגלים שיגיעו למשחק, רובם יהיו במקומות בהם יושב הקהל הנייטרלי.

האצטדיון בבאקו מכיל כמעט 70 אלף מקומות, והשאלה שכולם שואלים היא איך, אם בכלל, האצטדיון יתמלא? ההערכה כרגע היא שאופ"א תיאלץ לחלק את הכרטיסים, ובכך למלא אותו בעזרת אוהדים מקומיים (גם זה לא יהיה קל: המשחק מתחיל בשעה מאוחרת מאוד מבחינת האזרים - 23:00). הארגון לא יכול להרשות לעצמו מצב בו גמר אירופי בסדר גודל הזה לא יהיה מלא. יהיה מדובר בכישלון חסר תקדים, וזה עוד בלי להתייחס לעובדה שאופ"א כבר בחרה באצטדיון בבאקו כאחד מהאצטדיונים שיארחו את יורו 2020.

אווירה אנגלית בבאקו לפני גמר הליגה האירופית. רויטרס
ניסיון נואש לייצר אווירה בבאקו/רויטרס

"לא אוהבים אותו, הוא ארמני. אבל לא נרצח אותו"

סערת הנריך מחיטריאן נרגעה מעט בימים האחרונים, אבל היא עדיין מרחפת מעל הגמר כולו. כזכור: קשר ארסנל הארמני בחר שלא להגיע לגמר מחשש לשלומו. מחיטריאן, שסייע בעבר כספית לבני עמו בחבל נגורנו קרבאך, אינו דמות אהובה באזרבייג'אן, לה יחסים מתוחים עם ארמניה. "אנחנו לא אוהבים אותו, ברור. הוא ארמני. אבל מה, נרצח אותו? נו באמת", מסביר אוהד כדורגל מקומי. לדעת המקומיים, מחיטריאן ניצל את הבמה ו'הקריב' את עצמו כדי לפגוע בשמה של מדינתם.

"מה אנשים יחשבו עלינו עכשיו? זה פוגע בנו שהוא לא מוכן לבוא לפה, והוא עשה את זה בכוונה. זה מוציא שם רע לאזרבייג'אן. עכשיו אנשים באנגליה יחשבו שאנחנו מדינה ששונאת את כולם. מחיטריאן יודע טוב מאוד שהרשויות היו שומרות עליו ולא היה קורה לו שום דבר", אמר הבחור המקומי. הרשויות באזרבייג'אן אכן הבטיחו לאופ"א ולארסנל שהן ידאגו לשלומו של הקשר, אבל החלטתו הייתה אישית ולא הייתה תלויה בהבטחה או הצהרה כזו או אחרת. מקומי אחר ניסה להסביר לשאר חבריו את ההחלטה כשאמר: "הוא קפטן נבחרת ארמניה, הוא סמל שלהם. גם אם הוא רצה להגיע לא באמת הייתה לו ברירה, זה גדול ממנו".

הנריך מחיטריאן שחקן ארסנל. רויטרס
"זה פוגע בנו שהוא לא מוכן לבוא לפה, והוא עשה את זה בכוונה". הנריך מחיטריאן/רויטרס

בנייה, התרגשות, אכזבה: באקו ציפתה לעשרות אלפי מבקרים

המלון בו אני נמצא נבנה לפני חמישה חודשים בלבד. הוא ממוקם במרכז העסקים המתפתח של באקו, איזור שנמצא בבנייה בלתי נגמרת. לראיה, כל המעטפת של המלון נראית כמו אתר בנייה גדול - מלאת חול ועפר. ליילה, סגנית מנהל המלון, הסבירה: "העיר רוצה להמשיך לגדול. בונים יותר מלונות כדי שיוכלו להגיע יותר תיירים". עם זאת, היא הביעה אכזבה מכמות התיירים שהגיעו לגמר הליגה האירופית: "ציפינו לעשרות אלפי מבקרים. תשתיות תוקנו, מלונות נבנו במהירות, הרבה אנשים עבדו קשה בהכנה למשחק הזה".

זה קצת משעשע להסתובב בבאקו ולצפות בעשרות כרזות, דגלים, סמלי הקבוצות ופרצופי השחקנים. הבמה מוכנה ונראית כמושלמת לגמר גדול, אבל היא חסרת קהל שייהנה ממנה. גביע ענק ומרשים הוצב ליד מרכז התרבות על שם היידר אלייב, אחד ממוקדי התיירות המרכזיים בעיר. הגביע נאלץ להישאר מחוסר פלאשים של מצלמה במשך דקות ארוכות בזמן שהתיירים העדיפו להצטלם עם פסלים של עזים וחלזונות. עד שניגש תייר מסוים, היה זה אמריקאי שחשב שמדובר באות מלחמתי כלשהו והסתקרן.

אחת מהביקורות על הבחירה בבאקו הייתה שהיא לא ערוכה לאירוע בסדר גודל כזה. אבל היא כן, ועוד איך. היא ריקה לחלוטין, המקומיים כמעט ולא מורגשים באיזור המרכזי והעסקי. עשרות אלפי האוהדים, אם היו מגיעים, לא היו נתקלים בבעיות אם היו מחפשים מלון, מסעדה, בר או אפילו מוניות. העיר ממשיכה במגמה אותה התחילה עם אירוח משחקי אירופה ב-2015 - טורניר אשר נחשב לשיא מסוים בתרבות הספורט האזרית. מאותו רגע, שאיפתם הייתה וממשיכה להיות צמיחה.

אזרבייג'אן מארחת כמעט כל אליפות אירופה או עולם בענפי הספורט האולימפיים, ואחרי אירוח של מספר משחקי יורו בקיץ הבא, האזרים כנראה ימשיכו לבנות במהירות כדי אולי לארח בעשורים הקרובים אירוע כלל עולמי ענק כמו מונדיאל או אולימפיאדה. נכון, זה אמנם נשמע רחוק, אבל היכולת הכספית של האזרים הוכיחה שהם יכולים לעשות לא מעט בזמנים קצרים מאוד.

הגביע הגדול שהוצב במרכז התרבותי של באקו לפני גמר הליגה האירופית. מתן בכור, מערכת וואלה!
אמריקאי חשב בכלל שמדובר באות מלחמתי. הגביע הגדול במרכז התרבותי בבאקו/מערכת וואלה!, מתן בכור

מלונדון לבאקו ביום וחצי

לקח לא מעט זמן למצוא את רוס ומת'יו (26), אוהדי ארסנל שעשו את הדרך הרחוקה מלונדון. כמה היא רחוקה? קבלו: הטיסה הראשונה שלהם הייתה לטביליסי, ממנה הם המשיכו לאיסטנבול, המתינו בה מספר שעות וקינחו עם הטיסה לבאקו. כמה זמן זה לקח? יום וחצי. כמה זה עלה? הם אפילו לא נקבו בסכום וסימנו עם היד 'אפ, אפ'.

"כל חברות התעופה העלו את המחירים ברגע שידעו שזה גמר אנגלי", מסביר רוס, שגם תיאר את התחושות ברחוב המקומי: "אני חייב להגיד לך, קצת כואב לי על המקומיים. הם מאוד חברותיים, רואים שהם התכוננו לחגיגה גדולה אבל זה לא ממש ככה". מקצועית, השניים בטוחים בניצחון קבוצתם ("אנחנו צריכים את זה יותר, צ'לסי כבר הבטיחה את ליגת האלופות") ואפילו מעדיפים הפסד הערב, כל עוד תבטיחו להם שטוטנהאם לא תזכה בליגת האלופות ("זה יהיה סיוט, הם ישירו על זה בכל במשחק. זה ירדוף אותנו לנצח").

אוהדי ארסנל בבאקו, גמר הליגה האירופית. רויטרס
מוכנים להפסיד, רק שטוטנהאם לא תיקח את ליגת האלופות. אוהדי ארסנל בבאקו/רויטרס

מעניין גם על כר הדשא

ואחרי כל זה, מסתבר שיש גם משחק כדורגל עם המון פיקנטריה. משחק בו פטר צ'ך עשוי (טרם ברור אם יפתח) לסיים את הקריירה האדירה שלו דווקא מול הקבוצה בה הוא נחשב לסמל אהוב, ואליה הוא יצטרף בעונה הבאה כאיש מקצוע. משחק בו אדן הזאר ככל הנראה ייפרד רשמית מהכחול של צ'לסי אחרי שבע עונות נפלאות, וישמח לעזוב עם גביע.

משחק בו אונאי אמרי יקווה להפוך למלך הבלתי מעורער של הליגה האירופית עם זכייה רביעית, בעוד המאמן שמולו, מאוריציו סארי, שנטש אמש את האימון המסכם בזעם, יחלום על תואר ראשון בקריירה. רגע, יש לנו עוד: משחק בו אוהדי ארסנל יתפללו שלא להפסיד באכזריות משער של אוליבייה ז'ירו - שחקן של צ'לסי שהם אוהבים יותר מחלק משחקני קבוצתם. אה, וזה גם דרבי. אנגלי. ולונדוני. בגמר אירופי. אז למה בכלל אנחנו מתעסקים במה שמסביב?

אדן הזאר שחקן צ'לסי עם חבריו באימון. רויטרס
תמונה למזכרת, וגם גביע? אדן הזאר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully