שחקן נבחרת צרפת אוליבייה זי'רו מניף את גביע העולם. רויטרס
שחקן נבחרת צרפת אוליבייה זי'רו מניף את גביע העולם/רויטרס

גראונד ז'ירו: אוליבייה ז'ירו מצא מפלט בליגה האירופית

29.5.2019 / 14:00

הוא תסכל את אוהדי ארסנל, ספג ביקורות רבות גם בצ'לסי ולא נספר על ידי מאוריציו סארי בליגה, אבל את הליגה האירופית הפך ל"מפעל שלו". אחרי שהשיג בעזרתו חוזה חדש, אלוף העולם אוליבייה ז'ירו רוצה לסיים כמלך השערים ולזכות בתואר מול הקבוצה שוויתרה עליו

"אנחנו חייבים לו המון", ניסה ארסן ונגר להסביר בינואר 2018. רק פעם אחת ב-22 שנותיו בארסנל מכר שחקן ליריבה המרה צ'לסי, בהעברה הסוערת והבלתי נמנעת של אשלי קול ב-2006, והנה הוא עושה את זה עם אוליבייה ז'ירו ביום האחרון של החלון. "שמו נקשר בעסקת אובמיאנג, אבל בדיוק נולד לו ילד שלישי והיה קשה מבחינת המשפחה לעזוב את לונדון. לא יכולנו לסרב רק כי צ'לסי זו יריבה שלנו. אוליבייה רוצה לשחק יותר, הוא רוצה להגיע בכושר לגביע העולמי. לכן פתחתי לו את הדלת".

ברכת הדרך של ונגר השאירה את ז'ירו על הגלגל. הוא שיחק מספיק עם צ'לסי וגם זכה בגביע האנגלי כדי להגיע בכושר טוב למונדיאל, והיווה בורג חשוב במערך של דידייה דשאן בדרך לדמעות ההתרגשות בהנפת הגביע העולמי, גם אם לא הצליח למצוא את הרשת אפילו פעם אחת ברוסיה. שחקן ספסל בפרמיירליג, אבל אלוף עולם.

הערב (רביעי, 22:00, ספורט 1) בגמר של המפעל היחיד בו פרח העונה, הדלת הזו עלולה להיטרק בפנים של ארסנל. האם דווקא האקס הגמלוני והמושמץ ימנע ממנה זכייה בליגה האירופית?

עוד בנושא:
עימות באימון צ'לסי לפני הגמר מול ארסנל, מאוריציו סארי נטש בעצבים
בוס בהסוואה: פטר צ'ך מתכונן לנצח את צ'לסי ולהתמנות למנהל הספורטיבי
צ'לסי וארסנל החזירו אלפי כרטיסים, יציעי באקו צפויים להיות דלילים
באקו האש: התסבוכת הפוליטית סביב הנריך מחיטריאן

אוליבייה ז'ירו שחקן צ'לסי. רויטרס
שחקן ספסל מתוסכל בליגה ומלך שערים בליגה האירופית. אוליבייה ז'ירו/רויטרס

כשהיה בן 10, ילד חובב סקי בעיירה פרוז' שבהרי האלפים, הכריז אוליבייה הקטן בפני חבריו כי יום אחד הוא עוד יהיה אלוף עולם. "כולם אומרים דברים כאלה כילדים, לא?", תהה בראיון ל"דיילי מייל" בשבוע שעבר. "יום לפני הגמר מול קרואטיה, אחד מחברי הילדות שלי התקשר כדי להזכיר לי. זה היה קסום".

כי כולם חולמים, אבל ז'ירו גם הצליח להגשים. גם בלי שערים במונדיאל, למרות שהרס לקיליאן אמבפה את בישול המאה בגמר ועם השוואות לסטפן גיבארש הנשכח מ-1998, ז'ירו תרם את חלקו לזכייה של הטריקולור. הוא בישל שערים, סחט עבירות, ייצר מצבים ופינה שטחים עבור אמבפה ואנטואן גריזמן שנהנו לשחק איתו. והשערים שלא הגיעו ברוסיה, באו בהמשך כי דידייה דשאן פשוט לא היה מוכן לוותר עליו. ז'ירו הבקיע בשלושת משחקי הנבחרת האחרונים, עלה למקום השלישי בכובשי כל הזמנים וגם בזימון האחרון שמר על מקומו, למרות קריאות בציבור ובתקשורת לזמן במקומו את אלכסנדר לקאזט, יריבו בגמר בבאקו ואחד ממחליפיו בארסנל.

האירוניה היא שלקאזט נהנה כעת ממה שז'ירו לא קיבל לפני שעזב את ארסנל. הוא פנה לוונגר והציע לשחק עם שני חלוצים, אבל המאמן הוותיק התעקש על אחד בלבד וז'ירו נדחק עם הגעתו של פייר אמריק אובמיאנג. עכשיו - בלי ונגר, אבל גם בלי ז'ירו - התותחנים מקבלים שיתוף פעולה זוגי נפלא בהתקפה שהיה חתום על כל שבעת השערים מול ולנסיה בחצי הגמר. "פתאום הם משחקים עם שניים למעלה", הזכיר ז'ירו לקראת הגמר. "כשאני הייתי שם זה לא קרה. נהניתי בשנותיי בארסנל, זה המועדון הראשון שלי באנגליה ותמיד יהיה מיוחד עבורי, אבל עכשיו הדם שלי כחול. כמו בנבחרת, הצבע הכחול הולם אותי. ואני תמיד אוהב לשחק מול האקסיות שלי".

מאמן ארסנל, ארסן ונגר, עם אוליבייה ז'ירו. GettyImages
לא רצה לשחק עם שני חלוצים והחליט לוותר על ז'ירו אחרי חמש שנים וחצי. ארסן ונגר/GettyImages

הכחול הלם את ז'ירו חלקית בצ'לסי העונה. זה קרה בעיקר בליגה האירופית. החלוץ בן ה-32 פתח רק שבע פעמים במשחקי הפרמיירליג ותרם שני שערים בלבד (העונה הכי חלשה שלו) כשמאוריציו סארי העדיף כמעט כל אופציה על פניו: אלברו מוראטה (לפני שעזב), גונסאלו היגואין (מרגע שהגיע) וגם אדן הזאר (כחלוץ 9 מדומה). הצרפתי ספג ביקורות רבות על תגובות איטיות, החמצות שתסכלו את אוהדים וחוסר התאמה משווע ל"סאריבול". לכן נאלץ להסתפק בפירורי הליגה האירופית, אבל ידע לעשות מהם מטעמים. ד"ר אוליבייה ומיסטר ז'ירו.

הוא הבקיע בחמישה משחקים ברצף, הוסיף שלושער ובישול בגומלין שמינית הגמר מול דינמו קייב וכבש ובישל גם בגומלין נגד סלביה פראג ברבע הגמר. סך הכול: 10 שערים ושלושה בישולים ב-13 משחקים. מלך שערי המפעל יחד עם לוקה יוביץ' מאיינטרכט פרנקפורט, אבל לו נשאר עוד משחק אחד כדי לשפר את המאזן. "זה המפעל שלו", פרגן החבר אנגולו קאנטה, וגם סארי יודע שהשחקן הראשון בתולדות המועדון שהגיע ל-10 שערים בקמפיין אירופי אחד, עשה מספיק כדי להרוויח את מקומו בגמר ולפתוח לראשונה נגד ארסנל (אחרי שני משחקים נגדה כמחליף).

שחקן נבחרת צרפת אוליבייה ז'ירו חוגג. רויטרס
חזר לכבוש גם בנבחרת. אוליבייה ז'ירו/רויטרס

אחרי כל הטרוניות והלגלוגים, המספרים של ז'ירו באנגליה טובים מאוד. בזמן משחק השווה ל-210 הופעות בשתי הלונדוניות, יש לו 122 שערים ולצדם לא פחות מ-52 בישולים. "אני לא חלוץ אנוכי, אני אוהב להכין שערים לחברים שלי", התגאה בראיון האחרון ולא התבייש לציין (ולא בפעם הראשונה) שמגיע לו לשחק יותר. מאמן העבר איאן הולוויי הסכים: "הוא היה נותן הרבה יותר אם היה מקבל עוד זמן משחק. הוא לא דרוגבה ולא קוסטה, אבל יש לי אמון רב בו. הוא מחבר בין שחקנים, משתתף במהלכים ויש לו אינטליגנציית משחק גבוהה. צ'לסי קבוצה טובה יותר איתו. אסור לה לוותר על שחקן עם האיכויות והניסיון שלו".

אז צ'לסי לא ויתרה. זה קרה בעיקר בגלל העונש שמונע ממנה לבצע רכישות בשני החלונות הקרובים, אבל הקבוצה בחרה להאריך את ההתקשרות עם ז'ירו בעונה נוספת, רגע לפני הגמר ובצל הדיווחים על רצונן של קבוצות בצרפת (ניס, בורדו ומארסיי) להיבנות מחדש סביבו. ז'ירו נשאר ובסיטואציה די הגיונית גם עשוי להיות החלוץ הבכיר. המרוויח העיקרי מהאמברגו?

שמונה ימים אחרי החתימה על החוזה החדש, ז'ירו יוכל להעניק לסארי תואר ראשון בקריירה ולמנוע מהאקסית תואר ראשון בלעדיו ומהחבר הטוב לורן קוסיילני מתנת פרידה. שלושה גביעים היו לו עם ארסנל, כשב-2014 בישל את שער הניצחון ב-2:3 על האל סיטי בהארכה בגמר, ב-2015 כבש כמחליף בתוספת הזמן מול אסטון וילה באותו מעמד וב-2017 שוב בישל את שער הניצחון לארון ראמזי מול קבוצתו הנוכחית. התרומה שלו הורגשה בכל גמר - מההרכב או מהספסל. גם בבאקו כשהוא בצד השני?

אוליבייה ז'ירו שחקן צ'לסי עם לורן קוסיילני שחקן ארסנל. GettyImages
ינצח את החבר הטוב? אוליבייה ז'ירו עם לורן קוסיילני/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully