מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. קובי אליהו
מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים/קובי אליהו

אסי רחמים: "אם אלונה הייתה נכנסת לכנסת, היה לה עוד יותר כוח להמשיך פה"

22.4.2019 / 12:00

"היא נשארה אותה אלונה, עדיין מלכת הדרום", אומר אסי רחמים על ברקת, אבל מודה: "באר שבע הפסידה מישהי שעשתה המון. גם אם היא מאוכזבת היא לא תישבר". ומה לגבי העתיד? "רוצים לחזור למודל מצומצם ורעב יותר. אם נגיע לשלב הבתים נוכל לצרף עוד שחקנים". ראיון גלוי ונוקב

"נפגשנו בתל אביב שבועיים לפני מסיבת העיתונאים המפורסמת בטרנר", פותח אסי רחמים את השיחה עם וואלה! ספורט שנערכה יממה לפני ליל הסדר. "אלונה הודיעה לי שהיא הולכת לפוליטיקה ל'ימין החדש' עם נפתלי בנט ואיילת שקד. מודה שלקח לי זמן להתעשת. כמה שניות הייתי בהלם מסוים. לקח לי זמן לעכל מה שהיא אמרה. חיבקתי אותה ואיחלתי לה בהצלחה. היא אמרה לי: 'אסי, החלטתי ללכת לדרך ציבורית ולתת למדינה מה שנתתי להפועל באר שבע דרך הכדורגל'. אני הייתי הראשון במועדון שהיא שיתפה אותו. היא אמרה לי שהיא מעבירה לי את זכויות הניהול ושהיא תהיה פחות מעורבת. היה לי חשוב לסיים את הפגישה בלהעניק לה תחושה שהכול יהיה בסדר ושאדאג לקבוצה בזמן שהיא תתחיל את המסע הפוליטי".

עוד בנושא:
הפועל באר שבע מארחת את מכבי חיפה (21:00, ספורט 5)
חנן ממן מבהיר: "מתכוון להמשיך עד סוף החוזה, ומעבר לכך"
הפועל באר שבע תגבש רשימת משוחררים. המשחקים הקרובים יכריעו
הפועל באר שבע מאמינה שתצליח לסגור עם החלוץ הספרדי חוסה אנחל קריו

מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. קובי אליהו
"לא יכולתי לצפות שתוצאות הבחירות יהיו כפי שהיו". אסי רחמים/קובי אליהו
"הכעס שלי הוא לא כעס נקי וטהור על מי שלא הצביע לה. הכעס הוא על זה שהעיר הזו הפסידה מישהי שהייתה פועלת ועושה הרבה בשביל העיר הזו. אני מכיר מקרוב יותר טוב מכולם את היכולות שלה"

בראיון שהענקת לפני שנה לערוץ הספורט אמרת שאין סיכוי שהיא תלך לפוליטיקה.

"שכחתי מזה ואם אמרתי את זה, כנראה שהרגשתי באותו רגע שהיא לא תלך לפוליטיקה. כשאלונה רכשה את המועדון היא האמינה בהגשמת כל החלומות ובהגעה לפסגות והיא עמדה בזה וגם בחיים הציבוריים היא תגשים את כל החלומות שלה. אני משוכנע בכך".

בהרמת הכוסית לחג הפסח היא אמרה שכל מכשול הוא רק מכשול. אבל היא עדיין לא התייחסה בפה מלא לקבוצה והערפל עדיין קיים.

"אלונה הייתה הבעלים והיא ממשיכה להיות הבעלים. אם יהיה קיצוץ הוא לא קשור לעניינים הפוליטיים. היא תמשיך לתמוך בקבוצה בצורה קרובה יותר או רחוקה יותר ושום דבר לא השתנה. עדיין לא דיברנו ממש אחרי הבחירות אבל ההערכה שלי היא שהמטרה סומנה ושהיא תעמוד בה כי היא באה משליחות ציבורית. כמו שהיא ראתה את הפועל באר שבע מגיעה לאן שהגיעה, כך היא רואה את עתידה כשליחת ציבור עם הרבה נתינה וזה יגיע לשם. אלונה תגיע לשם. השאלה רק מתי".

אתה מאוכזב מהבאר שבעים שלא תמכו בה? אתה הרי מהעיר הזו.

"אני מכבד את החירות של כל אחד לבחור על פי ראות עיניו. דעות פוליטיות הן שורשיות ועמוקות. הכעס שלי הוא לא כעס נקי וטהור על מי שלא הצביע לה. הכעס הוא על זה שהעיר הזו הפסידה מישהי שהייתה פועלת ועושה הרבה בשביל העיר הזו. אני מכיר מקרוב יותר טוב מכולם את היכולות שלה. בשלב הזה, ההיעדרות של אלונה מהכנסת ובעיקר מהממשלה היא הפסד עצום לעיר ולמדינה, אבל אני משוכנע שבעתיד היא תהיה שם".

יכולת להעריך בשיחות הסגורות שעשית עם אנשים שהמפלגה והיא בבעיה?

"שמע, אתה אף פעם לא יודע מה בן אדם יצביע מאחורי הפרגוד. אבל אני לא יכולתי לצפות שהתוצאות יהיו כפי שהיו. אגב שאף אחד לא יטעה, זה שלא תמכו בה כאן יותר זה לא אומר שאין הערכה לאלונה בבאר שבע. אלונה נשארה אותה אלונה. היא מלכת הדרום. גם אם זה לא בא לידי ביטוי בתוצאות, ההערכה כלפיה עצומה בעיר הזו ללא קשר לזהות פוליטית. אנשים כאן בבאר שבע חצויים וכואבים מאז הבחירות בגלל מה שקרה עם אלונה. את מה שהיא עשתה ואת מה שהיא עוד תעשה במועדון הזה, אף אחד לא ייקח לעולם".

בעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת. קובי אליהו
"היא לא תישבר, היא לא הטיפוס שיסתכל לאחור במרמור". אלונה ברקת/קובי אליהו

לא פייר להשוות את אלונה לגאידמק

"ככל שאנשים היו מאמינים ונותנים את אמונם באלונה, כך זה היה עושה טוב לכולנו. אני בטוח שאם היא הייתה נכנסת לכנסת ומקבלת תמיכה גדולה בדרום, הייתה לה עוד יותר אנרגיה להמשיך כאן בכל הכוח"

אוהדים סיפרו לי שהם לא הצביעו לה מחשש שאם תהיה בכנסת, היא תעזוב את המועדון בעוד שכרגע לדעתם הסיכוי שהיא תישאר יותר גבוה.

"אני לא מסכים עם הדעה הזו באופן אישי. קודם כל יש מושג שנקרא הכרת הטוב ואם מישהו עושה בשבילך טוב ואתה מאמין בו, תוקיר על הטוב הזה ותיתן בו אמון, בטח אם אין פער פוליטי של ימין או שמאל. מעבר לזה, ככל שאנשים היו מאמינים ונותנים את אמונם באלונה, כך זה היה עושה טוב לכולנו. אני בטוח שאם היא הייתה נכנסת לכנסת ומקבלת תמיכה גדולה בדרום, הייתה לה עוד יותר אנרגיה להמשיך כאן בכל הכוח".

אתה משוכנע שהאכזבה שהיא חשה לא תפגע בכם?

"צריך לדעת מי האדם שעומד מולך ואלונה, גם אם היא מאוכזבת בצדק כמו כל מי שחי כאן בהפועל באר שבע, לא תישבר. היא לא נשברה מהשנים הראשונות שלה כבעלים כאן שהיו שנים מאוד קשות. גם הפעם היא לא הטיפוס שיסתכל לאחור במרמור. היא כבר מסתכלת על המטרה הבאה של הפועל באר שבע".

מה לגבי זה ששמים אותה ואת ארקדי גאידמק באותו משפט?

"זו השוואה כל כך לא הוגנת כלפיה. אין ספור נתינה. מעל 100 מיליון שקל הזרמת כספים למועדון מאז 2007 והעונה הזו הכי הרבה. תרומה לחברה וערכים ולבוא להגיד היום שהיא תהיה כמו ארקדי שעזב, זה כל כך לא הוגן".

ועכשיו אתה מחזיק בזכויות הניהול. לא חושש מהאחריות הזו?

"האחריות תמיד הייתה שלי. ניהלתי את ענייני המועדון עם צוות ניהולי איכותי מאוד ואני לא חושש מזה. מבחינתי הכל נשאר אותו דבר. כמובן שבעצם הכותרת של מחזיק זכויות הניהול יש הכרה באמון שאלונה נותנת בי. היא נותנת לי את המפתחות וברור שיש יותר חובה וזה אגב מה שניסיתי לעשות בחודשיים האחרונים לתת לה את השקט לעשות את הדרך הפוליטית כדי להגשים את השאיפות שלה".

היא לא תהיה מעורבת בהחלטות מעכשיו?

"ברור שכן. היא הבעלים ואין שום מכשול פורמלי שאני צריך להיזהר ממנו. החלטות מהותיות יעברו דרכה. בעניינים השוטפים של המועדון כולנו כאן לעשות את העבודה. יש צוות רחב וטוב ולא צריך להוסיף אף אחד".

מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. קובי אליהו
מתקן שצריך להקפיץ את המועדון קדימה. אסי רחמים/קובי אליהו

"עוד לפני הודעת אלונה ידענו שנעבור לתקציב שפוי"

"ג'ון אוגו הוא דוגמה טובה. שישה חודשים בלי כדורגל בפורטוגל ובסוף יוצא הדבר הכי טוב. ואז אתה מביא את קוואנקה עם רזומה מברצלונה והדברים לא מתחברים. הרצון שלנו הוא לחזור למודל מצומצם יותר, רעב יותר"

כאמור, הראיון עם רחמים נערך סמוך לחג - וזמן קצר לאחר שבחירות 2019 והאליפות הוכרעו בצורה רשמית. המנכ"ל ומעתה מחזיק זכויות הניהול של הפועל באר שבע עושה לנו סיור במתקן שנבנה עבור המועדון ושצריך להקפיץ אותו קדימה, דבר שלא קרה העונה. בחדר ההלבשה של הקבוצה הבוגרת מופיעים שמות השחקנים על הארונות האישיים. אי אפשר שלא להבחין בסגל העמוק והאיכותי שלא ידע לתת מלחמה למכבי תל אביב.

האוהדים שלכם קצת לחוצים. לא מתלהבים למשל מקריו, חלוץ ספרדי מתחתית הליגה השנייה. הם רוצים לשמוע על רכש יותר נוצץ.

"אני לא יודע אם יהיה השחקן שאתה שואל עליו. אבל גם לוסיו הגיע ושאלו 'למה?'. קח את הזרים שהביאה העונה חדרה. הם באו לעשות את הקפיצה ותראה לאן הגיע קווין טאפוקו וגם פרדי פלומן. בצוות שלנו, ג'ון אוגו הוא דוגמה טובה. שישה חודשים בלי כדורגל בפורטוגל ובסוף יוצא הדבר הכי טוב. ואז אתה מביא את קוואנקה עם רזומה מברצלונה והדברים לא מתחברים. הרצון שלנו הוא לחזור למודל מצומצם יותר, רעב יותר".

ואם היה עכשיו כסף ללא הגבלה, גם היית עושה את זה?

"לפני הודעת אלונה על הפוליטיקה אמרנו שנחזור לתקציב יותר שפוי. ועדיין התקציב יהיה יותר גבוה מהתקציב בעונת האליפות הראשונה. זה יהיה תקציב סביב 50 מיליון שקל".

מה היה התקציב הסופי העונה?

"זה הגיע בסופו של דבר ליותר מ-70 מיליון בגלל פיצויים ששילמנו ובגלל שינויים שעשינו באמצע העונה כמו צירוף דיא סבע ונייג'ל האסלביינק. הרצון הוא להביא למודל יציב יותר. לא לרוץ אחרי שלא עלית לשלב הבתים ולשאול 'מה אני עושה עכשיו עם 30 שחקנים בסגל?' להתחיל עם יוספי ודומים לו. עם שלד שיחסית רץ פה בשנים האחרונות ותוספת קידום של שחקנים צעירים. אנחנו רוצים משהו בריא יותר מתחילת הקיץ ואם נגיע לשלב הבתים של הליגה האירופית בסוף אוגוסט אז תמיד אפשר להוסיף שחקנים".

דיא סבע, נייג'ל האסלביינק שחקני הפועל באר שבע חוגגים. קובי אליהו
העלו את התקציב מעל 70 מיליון שקלים. נייג'ל האסלביינק עם דיא סבע/קובי אליהו

"זו לא עונה מוצלחת, אבל אולי היא חישלה אותנו"

"אם נסיים עם הכרטיס לאירופה ובמקום השני, אז לא אגיד שזו עונה מוצלחת אבל זו תהיה עונה שאגיד שחישלה אותנו וגם את הכישלון נוכל לקחת בפרופורציה"

למה השתוללתם בקיץ שעבר?

"אחרי שלוש אליפויות רצינו להשיג את הקצפת של הקצפת שזה שלב הבתים של ליגת האלופות. טעמנו הרי פעמיים שלב הבתים של הליגה האירופית ופעם אחת 32 הגדולות במפעל הזה ושאפנו לגדול ולהגיע למטרה הבאה. החוכמה היא לעצור לשאול איפה טעינו ולתקן כדי שהמצב יהיה טוב יותר. אני מקווה שנסיים את העונה במגמה שבה אנחנו נמצאים בשבועות האחרונים. ואם נסיים עם הכרטיס לאירופה ובמקום השני, אז לא אגיד שזו עונה מוצלחת אבל זו תהיה עונה שאגיד שחישלה אותנו וגם את הכישלון נוכל לקחת בפרופורציה".

מה היה הרגע שבו ידעת שאתם בבעיה השנה?

"בהדחה המוקדמת בליגת האלופות. הצורה בה הודחנו. לאחר מכן ההדחה מהליגה האירופית מול ניקוסיה. ולזה תוסיף את הפסד אלוף האלופים כאן להפועל חיפה בפנדלים. הסגל היה עמוס ונוצר מרמור בחדר ההלבשה. כל זה יצר כדור שלג מתמשך".

אז לא הפתיעה אותך העונה בליגה?

"הפער ממכבי תל אביב נובע משני טעמים. אחד הוא ההתחלה הלא טובה. איבדנו המון נקודות בליגה כבר בהתחלה. בכל שלוש האליפויות שלנו, מכבי תל אביב נשפה בעורפנו ולעתים היא חלפה על פנינו. על מכבי לא היה לחץ מהפועל באר שבע העונה ולכן היה לה יותר קל. עניין שני, מכבי עשתה עונה מדהימה מבחינת אחוזי הצלחה ויכולת ואנחנו מפרגנים לה. הביטחון של השחקנים נפגע משבוע לשבוע. כשיש סגל כל כך עמוק בליווי שרשרת כישלונות, הכול הרבה יותר קשה לתחזוק".

פתאום כל מה שהלך חלק בשלוש שנים, לא עבד?

"תראה, בכדורגל לפעמים צריך את הגרוש ללירה. אם חן עזרא כובש את השני מול ניקוסיה אולי הכל היה שונה ואם היינו כובשים עוד גול בפנדל באלוף האלופים הכל היה שונה. הרי מישהו יכול היה להאמין שנעשה מה שעשינו מול אינטר? זה יכול היה גם להיות אחרת השנה. קח את המשחק של סיטי נגד טוטנהאם במשחק הגומלין של רבע גמר ליגת האלופות. תראה איך בשניות דברים התהפכו שם. זה הקסם של המקצוע הזה. בתחילת העונה זה היה לרעתנו. ברור שיש גם טבעיות בזה שאלופה בשלוש שנים תוריד קצת גובה מכל מני סיבות. היה חסר קצת מזל וכאמור גם טעינו בבניית הסגל".

מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. קובי אליהו
"הסגל היה עמוס ונוצר מרמור בחדר ההלבשה". אסי רחמים/קובי אליהו

"יכולת הכלה היא לא חולשה של מועדון"

"לא עפו חרבות וכיסאות בחדר ההלבשה, אבל אני לא בורח מזה שהיה מתח לא בריא שפגע בתפקוד של הקבוצה. שחקנים ששיחקו ולא ניצחו - לא שמחים. שחקנים שישבו בצד ולא שיחקו - לא היו שמחים"

דיברת על מרמור בחדר ההלבשה כתוצאה מסגל עמוק. עד כמה הוא השפיע על העונה הזו?

"כשאני אומר מרמור, הכוונה היא לשחקן שלא מרוצה ממעמדו. לגיטימי שחנן ממן חש כעס שהוא לא משחק אחרי חצי עונה שהוא עשה בעונה שעברה. היו העונה המון שחקנים איכותיים בחוץ. עדן בן בסט, חן עזרא, חנן ממן. לא היו כאן סקנדלים העונה בגלל שחקנים ממורמרים, אבל היו שחקנים שהיו בחוץ והיה קשה להם כי לא היה כאן רצף של ניצחונות ולא היה עוד מפעל במקביל לליגה כדי לתת לכולם לשחק. גם מכבי תל אביב הודחה מאירופה, אבל בליגה היא ניצחה וניצחה ושחקנים שהיו בחוץ ידעו שאין מה לעשות והם צריכים להיות חלק מההצלחה גם מבחוץ. לא עפו חרבות וכיסאות בחדר ההלבשה, אבל אני לא בורח מזה שהיה מתח לא בריא שפגע בתפקוד של הקבוצה. שחקנים ששיחקו ולא ניצחו - לא שמחים. שחקנים שישבו בצד ולא שיחקו - לא היו שמחים. כל זה התחבר למשהו כבד ולא נעים. זה לא הומצא בבאר שבע. זה קורה בכל קבוצה ובכל ענפי ספורט כשלא מצליחים".

יכול להיות שהייתם רחמנים יותר מדי העונה מול ענייני משמעת? קח את ג'ון אוגו ונייג'ל האסלביינק שלא מתעוררים לארוחת בוקר במלון ולא נזרקים הביתה. אוגו עם ענייני הנהיגה בשכרות. אפילו אריאל הרוש עם ההתבטאויות אחרי משחקי הנבחרת. אולי ניסיתם גישה פייסנית שלא הצדיקה את עצמה?

"כל מקרה לגופו. מה שקרה במלון לפני המשחק מול רעננה, היה בידי הצוות המקצועי. הצוות הפעיל שיקול דעת. אוגו עבר עבירת משמעת קשה עם עניין הנהיגה ונקנס. הוא הושעה מאותו משחק. לגבי הרוש, הוא נכנס אלי ואמר 'טעיתי'. לטעמי הוא לא אמר דברים כל כך חמורים על המועדון. הוא פשוט אמר שהוא לא קיבל את הגיבוי שהוא ציפה לקבל. הוא הודה שזה לא היה חכם להגיד כי הוא חוזר לכאן וכאן הוא מתפרנס. ציפיתי שינהג אחרת אבל ברגע שהוא התנצל בפניי ובפני ברק, החלטתי שאפשר לעבור הלאה. אני לא הייתי בוחר בדרך שהוא בחר. הייתי נהנה במקומו ממה שעשיתי בנבחרת ולא מדבר על המועדון. אני חושב שאיפה שצריך להיות טובים, אנחנו טובים והיכן שצריך להיות קשוחים יותר, אנחנו קשוחים. מקרה שיר צדק לדוגמה. יכולנו לנהוג איתו יותר קשוח באמצע העונה אבל עברנו איתו משהו יחד גם באליפויות וגם במה שקרה בעונה שעברה עם המקרה שהגיע לאופ"א. יכולת הכלה היא לא חולשה של מועדון".

אריאל הרוש שוער הפועל באר שבע. קובי אליהו
"ציפיתי שינהג אחרת אבל ברגע שהוא התנצל בפניי ובפני ברק, החלטתי שאפשר לעבור הלאה". אריאל הרוש/קובי אליהו

"מאמין שנתחיל את העונה הבאה בדרך אחרת"

"הסיפור של השוער היווני יאניס אנסטיס. אתה חושב שזה היה כזה נעים ונוח לשלוח אדם הביתה אחרי משחק אחד? ההשפעה הסביבתית פה הייתה כל כך גדולה. תראה שהוא מצליח בליגה השוודית והוא הרי לא שוער רע, נקודה"

ברק בכר אמר יותר מפעם אחת שהעונה הקשה הזו תהפוך אותו למאמן יותר טוב. גם אתה תהפוך למנהל יותר טוב אחרי העונה הזו?

"אין ספק שהעונה שעברנו צריכה להחזיר אותנו לעונה הבאה חדים יותר ורעבים יותר וגם עבורי כמו בעונות ההישרדות לפני האליפויות, העונה הזו הייתה זמן להתבוננות וללמידה. למשל הסיפור של השוער היווני יאניס אנסטיס. אתה חושב שזה היה כזה נעים ונוח לשלוח אדם הביתה אחרי משחק אחד? ההשפעה הסביבתית פה הייתה כל כך גדולה. תראה שהוא מצליח בליגה השוודית והוא הרי לא שוער רע, נקודה. הוא הגיע אלינו מאלופת יוון עם קמפיין מוצלח בליגה האירופית. יכול להיות שמהר מדי זרקנו אותו. אם אני חש את האחריות הזו, זה גם בפן הכלכלי אבל בעיקר בפן האנושי. צריך לעשות את הדברים בצורה יותר מדויקת. לא נוח לי שאנשים נשארים עם טעם רע. אנחנו רוצים שכל מי שיגיע לכאן יעזוב עם טעם טוב. זה הרבה יותר מתאים לנו".

מה המטרה לעונה הבאה?

"עוד לפני העונה הבאה המטרה היא להשיג העונה את הכרטיס לאירופה. בשנים הבאות אנחנו נרצה להמשיך להתמודד על כל התארים ולשחזר את ההישגים שלנו באירופה. מועדון כדורגל גדול זה קודם כל מסורת. אני רוצה שנמשיך לטפח את המועדון מבפנים עם מחלקת נוער ותשתיות".

בינואר סירבתם להשתתף בשכר שחקנים שיעזבו.

"גם בעונה הבאה לא נשתתף. המועדון הזה יכבד כל חוזה ויכבד כל שחקן שירצה להישאר אחרי שנודיע לו שהוא לא בתוכניות לעונה הבאה. אף אחד לא ייצא מכאן מקופח. הכל יהיה גלוי וברור. נשב עם כל שחקן ונגיד מה התוכניות לגביו. כל שחקן יידע, ולא מהתקשורת, אם הוא איתנו".

הפער ממכבי תל אביב לא יגדל לרעתכם בעונה הבאה?

"אני לגמרי לא מסכים עם זה שהאליפות של מכבי תל אביב מונחת בכיסה בעונה הבאה. יש לנו סגל איכותי שעוד נחזק אותו. נקצר אותו. נבנה אותו רעב יותר ובריא יותר. אני מאוד מאמין שנתחיל את העונה הבאה בדרך אחרת עם קיץ רגוע ומסודר ונהיה פקטור רציני במאבק על כל התארים".

תמכרו שוב 12 אלף מנויים?

"אין לי ספק בכך ואם יהיו כאלה שיוותרו ולא ירכשו, יש רשימת המתנה של אוהדים שרוצים לקנות מינוי וזה לא דבר רע לרענן קצת באוהדים חדשים".

מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. קובי אליהו
"אנחנו רוצים שכל מי שיגיע לכאן יעזוב עם טעם טוב". אסי רחמים מחזיק בתמונה שלו מימיו כשוער הפועל באר שבע לצד אפרים דוידי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully