וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין נסים, אין נפלאות ואין סמלים: המיתוסים שצריך לנפץ בכדורסל הישראלי

18.4.2019 / 14:00

המכבים תמיד פוגשים את היוונים בחנוכה? הקבוצות שמנצחות את מכבי תמיד מפסידות במשחק הבא? ואיך נולדו שני סמלים בהפועל תל אביב אחרי שנתיים בלבד באדום? פרויקט פסח של וואלה! ספורט על המיתוסים שצריך לנפץ

ONE

בווידאו: תקציר הניצחון של מכבי תל אביב על הפועל באר שבע

סינדרום מכבי

זה הפך לדבר שבשגרה: קבוצה ישראלית מפתיעה את מכבי תל אביב בליגת העל, וכולם מצפים למפלתה במחזור הבא. "סינדרום מכבי" קוראים לתופעה שעל פיה נכשלים המאמנים והשחקנים לנחות מהאולימפוס, לשכוח מהכותרות ולהימנע משאננות. ובכן, מדובר בעניין שנשמע על פניו הגיוני ואף מתבקש, ויש איתו רק בעיה אחת - הוא מופרך לחלוטין.

היסטוריון הכדורסל אורן דניאלי בדק את הפסדי הליגה של הצהובים לאורך השנים, והעלה בידו נתון מפתיע - הקבוצות שגברו עליה ניצחו ברוב המקרים גם במשחק הבא. היו להן 95 ניצחונות לעומת 73 הפסדים. בסך הכל 56 אחוזי הצלחה מאוזנים, שפויים ובעיקר מעידים על היעדר מגמה כלשהי.

היחידים שיכולים לטעון כי הסינדרום היכה בהם הם אוהדי הפועל חולון. ב-11 השנים האחרונות הכניעה קבוצתם את מכבי תל אביב שש פעמים בליגה, ותמיד הפסידה במשחק הבא.

פרויקט פסח של וואלה! ספורט: המיתוסים שצריך לנפץ ב-NBA
פרויקט פסח של וואלה! ספורט: המיתוסים שצריך לנפץ בכדורגל הישראלי

עוזר מאמן מכבי תל אביב טל בורשטיין עם דיאנדרה קיין, ברקע אוהדי הפועל חולון. קובי אליהו
היחידים שבאמת סובלים מסינדרום מכבי. אוהדי הפועל חולון/קובי אליהו

סמל לשנתיים בלבד

מועדוני הספורט הוותיקים צברו קילומטראז' מספיק ארוך כדי להתהדר ברשימת סמלים לא קצרה. בדרך כלל יהיה מדובר בשחקנים שהופיעו במדי אותה קבוצה במשך שנים רבות, לרוב הם יהיו מקומיים, ותמיד הקהל יעריץ את האדמה שעליה דרכו. חלק מהם, אגב, התפתה לאחר הפרישה לג'וב כמאמן בקבוצה - ונכווה.

ההיסטוריה לא דילגה על הפועל תל אביב, שהעמידה כמה מהשמות האגדיים בכדורסל הישראלי. שניים מהשחקנים שנצרבו בתודעה כמי שמזוהים איתה הם חיים זלוטיקמן ומאיר טפירו; שניהם היו נבונים, איכותיים, טובים וראויים - אבל הם שיחקו בקבוצה שנתיים בלבד.

זלוטיקמן, לשם הפרופורציה, הופיע במשך 11 עונות במדי הפועל חיפה בליגה הבכירה ושיחק גם שלוש שנים במכבי ראשון לציון; טפירו אמנם החל את דרכו בליגה בשורות האדומים, אבל היו עוד שבעה מועדונים שעבורם שיחק במשך שנתיים או יותר.

מה בכל זאת משותף לשניים האלה, שהפך אותם לגיבורים בעיני אוהדי הפועל? שניהם קלעו סלי ניצחון דרמטיים ובלתי נשכחים בדרבי נגד מכבי תל אביב באוסישקין. וזה, כנראה, שווה יותר מכמה וכמה עונות של כדורסל.

המכבים נגד היוונים בחנוכה! או שלא

"על הניסים ועל הנפלאות, אשר חוללו המכבים מתל אביב", נוהגים אוהדי מכבי תל אביב לשיר בכל פעם שחג החנוכה מתקרב. אז אמנם אנחנו בכלל בפסח, אבל אין הזדמנות טובה מזו כדי להפריך את אחד המיתוסים העתיקים שנקשרו בספורט הישראלי, ולפיו המכבים יפגשו תמיד יריבה יוונית בזמן החנוכה. התופעה, אגב, יוחסה במשך שנים ליכולותיו המאגיות של שמעון מזרחי בסידור לוח המשחקים.

אז הנה תוצאות האמת: במשך 60 עונות הופיעו הצהובים בגביעי אירופה השונים, ובמהלכן הם שיחקו נגד נציגות יוון רק חמש פעמים במהלך החנוכה. על פרישטרי (1993), פאניוניוס (1996) ואריס סלוניקי (2007) הם גברו; לפנאתינייקוס הם הפסידו פעמיים - ב-1995 וב-2017. בקיצור, לא חג ולא מכבים. לא חנוכה ולא יוונים. לא ניסים ולא נפלאות.

ואם אתם מחפשים בכל זאת קשר בין המכבים, היוונים והחנוכה - הוא מגיע דווקא ממקור בלתי צפוי. ב-15 השנים האחרונות ניצחה הקבוצה הישראלית רק בארבעה משחקי חוץ במהלך החג; בשלושה נהנתה משירותיו של הסנטר סופוקליס שחורצאניטיס, וברביעי נדבקה ברוחו של מאמנה החדש יאניס ספרופולוס. לכן יש לשיר: "על הניסים ועל הנפלאות, אשר חוללו היוונים".

הרב גלויברמן מדליק נרות חנוכה. ברני ארדוב
מי באמת חולל את הניסים בחנוכה?/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully