וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמו הולך אחריו: האם לוקה זידאן יהיה שוער לגיטימי בריאל מדריד?

1.4.2019 / 9:30

אחיו הגדול נכשל, שני האחים הקטנים עדיין באקדמיה, וכולם קשרים כמו אבא. רק לוקה בחר בתפקיד בין הקורות, אבל גם ניחן בשליטה נהדרת בכדור ומנסה לחקות את מנואל נוייר. בקדנציה השניה כמאמן, כשכל הקלפים בידיו, זיזו יכול לקדם אותו. ולעזאזל הטענות לנפוטיזם

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: האבא זינדין זידאן מוצג (שוב) כמאמן ריאל מדריד

"היינו זקוקים לשוער", הסביר זינדין זידאן. הוא לא אמר זאת אתמול (ראשון), אחרי שבנו לוקה הוזעק אל בין הקורות של ריאל מדריד במשחק הליגה מול ווסקה, אלא כאשר תיאר כיצד נבחרה העמדה המפתיעה מלכתחילה. וזה היה פשוט - אנסו, הבן הבכור של זיזו, גדול מלוקה בשלוש שנים. הוא נושא את שמו של הקשר האורוגוואי האגדי אנסו פרנצ'סקולי, אליל נעוריו של הכוכב, וכבר מצעדיו הראשונים יועד לו תפקיד היורש של האב. אז כאשר התאמן אנסו על בעיטות בחצר בית המשפחה, מישהו היה צריך להדוף אותן. ללוקה לא נותרה ברירה - הוא פשוט נדחף לשער. למזלו, הוא אהב את זה, ובמהרה הודיע לאב הגאה: "אני באמת רוצה להיות שוער". כבר בגיל שש הוא היה באקדמיה של ריאל. הוא לא עזב מאז.

ההבדלים בין אנסו ללוקה מרתקים. האח הבכור משחק בדיוק בתפקיד זיזו כפליימייקר, והציפיות ממנו היו עצומות ומוגזמות מאז עשה את צעדיו הראשונים. הוא ניסה אמנם להצניע את הקשר המשפחתי, ולקח בכוונה את פרננדס, שם משפחתה של אימו ורוניק, כשם הרשמי על החולצה, אך במצב כזה אי אפשר לברוח מהשוואות. הן רודפות אחריך, גם אם הדמיון החיצוני לא ממש מובהק - בפניו נראה אנסו יותר כמו ורוניק.

בעיתונים כתבו רבות על סוגיית אזרחותו של הצאצא המפורסם. בגיל 14 הוא בחר לייצג את ספרד, בגיל 19 שינה את התוכניות והעדיף את צרפת. בסופו של דבר, התברר כי כל זה לא ממש רלוונטי. על אף הצלחה יחסית בקבוצת המילואים של ריאל, והופעת בכורה מתוקשרת בקבוצה הראשונה כאשר אביו כבר אימן אותה, הוא נופה במהרה. בקיץ 2017 הוא הועבר לאלאבס, נזרק ממנה בחלוף חצי שנה, חתם בלוזאן השווייצרית, והעונה מבלה בהשאלה במדי ראיו מחדהונדה מתחתית הליגה הספרדית השניה. הוא כבר בן 24, וברור שלא יהיה שחקן צמרת. ואם לא יודעים על הייחוס המשפחתי, צופה תמים לעולם לא יוכל לנחש שמדובר בבנו של זידאן.

עוד בנושא

עם שער של בנזמה בדקה ה-89: ריאל מדריד ניצחה את 2:3 את ווסקה
זידאן מסביר מדוע פתח דווקא עם בנו בשער, הישג נדיר לקארים בנזמה
שחקן אספניול ביקש להחליף חולצה עם ליאו מסי וזכה לתגובות זועמות

אנסו זידאן במדי ריאל מדריד. GettyImages
אין קשר משפחתי. או בכל אופן, אי אפשר לזהות כזה. אנסו זידאן/GettyImages

בועט פנדלים כמו זיזו, וגם עוצר פנדלים

אצל לוקה, המצב הפוך כי הוא נראה בדיוק כמו אבא. קחו את התמונה של זיזו עם שיער, מימיו בקאן או בבורדו, והדמיון ללוקה כמעט מושלם. "העדפתי להיות שוער, בין היתר כדי שלא ישוו אותי לאבא", הוא אמר לא פעם, אולם הוא דווקא עושה באופן עקבי הכל כדי להדגיש את הקשר. ראשית, אחרי שלקח בהשראת אנסו את השם פרננדס בשלבים הראשונים של הקריירה, הלך לוקה על זידאן בהמשך. הוא משתוקק להיות זידאן במלוא מובן המילה. שנית, השליטה שלו בכדור מזכירה את אביו. לוקה בונה את עצמו כשוער-בלם מסוגו של מנואל נוייר, בו בחר כמודל לחיקוי. הוא אוהב לצאת מחוץ לרחבה, ולעתים אף לכדרר. מסירותיו מדויקות לרוב, והנגיעה בכדור רכה ואלגנטית. שלישית, הוא העז לבצע פנדל בסגנון פאננקה בעיתוי קריטי בטורניר בינלאומי.

זיזו עשה זאת בגמר מונדיאל 2006, במשחקו האחרון בקריירה. כשעתיים לפני הנגיחה ההיא בחזהו של מרקו מטראצי שהיוותה אקורד סיום מיוחד מאוד, הוא הכניע את ג'יג'י בופון בפנדל שחצני במיוחד, למשקוף ופנימה. היה זה עניין של מילימטרים, והכדור בקושי עבר את הקו. אז בחלוף תשע שנים, ללוקה זידאן לא היה מזל. בדו קרב הפנדלים מול בלגיה, בחצי גמר אליפות אירופה לנבחרות עד גיל 17, הוא החליט לחקות את אבא ולהקפיץ בקשת כדי לעשות צחוק מהשוער. גם הכדור שלו פגע במשקוף, אבל מהצד הלא נכון, וזה כמעט עלה לצרפת ביוקר. רק כמעט - כי לוקה בכל זאת היה הגיבור החיובי של הערב. מיד אחרי ההחמצה הביזארית, הוא הדף בפעם השלישית בעיטה של הבלגים. חוסן מנטלי כזה שמור לאלופים, ואכן - הצרפתים לקחו את מדליות הזהב. גם בגמר הצטיין זידאן בניצחון 1:4 על גרמניה. בטורניר כולו, הוא ספג פעמיים בלבד בחמישה משחקים.

לוקה זידאן, זינדין זידאן. מערכת וואלה! NEWS
רואים את הדמיון? זינדין בצעירותו, לוקה כיום/מערכת וואלה! NEWS

אינסטינקטים מעולים וחוסר ריכוז

המאמן ז'אן-קלוד ז'אנטיני היה מאושר. "מבחינת הגישה, האהבה למשחק וההתמדה, אין שני ללוקה. הוא השתלב מצוין בסגל, ויש לו ביטחון עצמי גבוה מאוד. הנתונים הבסיסיים קיימים, הפוטנציאל נהדר. מוקדם לעסוק בתחזיות, כי הוא רק בן 17, אבל הוא מסוגל להצליח בענק", הוא טען. ובאמת, לא קל לחזות את העתיד. שחקנים רבים מסגל האלופה קיבלו שבחים אז, אבל היום, כשהם בני 20 ו-21, הם טרם הפכו לכוכבים. הבלם דאיו אופמקאנו שמצטיין בלייפציג, החלוץ אודסון אדואר שקורע רשתות בסלטיק ושחקן ההתקפה הרב-גוני ז'ונתן איקונה שפרץ העונה לתודעה במדי ליל, הם השמות הבולטים. באשר לזידאן, השתייכותו לריאל תרמה לו לא מעט, אך גם עיכבה באופן טבעי את התפתחותו.

הרי כל מי שגדל באקדמיה של הלבנים יודע שסיכוייו להשתלב בקבוצה לא יהיו גבוהים - קל וחומר אם אתה עומד בין הקורות. המועדון היה גאה בהישגיו, ומאמני הנוער הדגישו בכל הזדמנות כי מדובר בשוער העתיד של הכדורגל העולמי, אבל לכותרות הגיעו בעיקר הטעויות, כמו השער העצמי האבסורדי שהבקיע לוקה בשלהי 2016 במשחק מול לגיה ורשה במשחק ליגת האלופות לנוער. האינסטינקטים שלו מעולים והנתונים האתלטיים יוצאים מהכלל, אבל הכמיהה לצאת רחוק מקו השער גורמת לעתים לטעויות, והוא גם נוטה לאבד את הריכוז לא פעם. גם בכך יש משהו שמזכיר את נוייר שספג לא מעט שערים הזויים במהלך השנים, אבל עבור שוער צעיר מהווה תווית של חוסר יציבות בעיה משמעותית.

לוקה זידאן, ריאל מדריד. רויטרס
קיבל הזדמנות נדירה. לוקה זידאן אמש/רויטרס

זיזו חשש מביקורת. לא עוד

לו היה משחק בקבוצה צנועה יותר, סביר להניח כי זידאן היה מקבל כבר מזמן הזדמנות הוגנת להוכיח את עצמו על בסיס שבועי. בריאל, בה אפילו קיילור נבאס הפנטסטי לא הצליח לבסס את מעמדו בעיניו של הנשיא פלורנטינו פרס, נדחק לוקה לקבוצת המילואים. אביו נזהר מאוד להימנע מטענות על נפוטיזם, ועיקר תרומתו היתה בכך שהבן נשאר במערכת ולא נפלט ממנה כמו אחיו הגדול. כאשר ערך זידאן את הופעת הבכורה המיוחלת בהרכב בליגה הראשונה, במחזור הנעילה של העונה שעברה - במה שהתברר במהרה כמשחק הליגה האחרון של זיזו בקדנציה הקודמת - התלונות לא איחרו להגיע. הוא לא היה נקי מאשמה בשני השערים שספג בתיקו 2:2 מול ויאריאל, והאוהדים תהו מדוע נתנו לו לשחק.

ההתנפלות על לוקה בטוויטר הדגישה את מעמדו המורכב של זידאן האב. זיזו הרגיש שאינו חזק מספיק במועדון אל מול פרס, וכי אפילו ביציעים לא מעריכים מספיק את שיקול דעתו. בכל הקשור לסוגיית השוער, סמך המאמן בעיניים עצומות על נבאס, אבל הנשיא עשה הכל כדי להחתים שם נוצץ יותר. זידאן הטיל וטו על הבאת קפה באמצע העונה שעברה, אבל את רכישתו של טיבו קורטואה לא היה מצליח למנוע גם אם היה נשאר. לא היתה לו מילה אמיתית. זו היתה אחת הסיבות להחלטתו להקדים את התרופה ולמכה ולהתפטר. כעת, אחרי שתרגיל ג'ורג' קוסטנזה עבד והוא הפך לאדם החזק ביותר במועדון בתחילת הקדנציה השניה, זיזו כבר לא חושש מדבר. גם התלונות האפשריות על נפוטיזם לא מעניינות אותו. פשוט לא אכפת לו.

זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד. רויטרס
ולעזאזל הנפוטיזם. זינדין זידאן/רויטרס

מלך באינסטגרם

וכך השתדרג מיידית מעמדו של לוקה זידאן. בתחילת העונה, כאשר אביו יצא מהתמונה, דווח בתקשורת במדריד כי השוער הצעיר הפך לנטל ונמצא בדרכו החוצה. הוא היה השוער הרביעי בקבוצה, אחרי קורטואה, נבאס וקיקו קאסייה, ולא תמיד הרשים גם בקבוצת המילואים בליגה השלישית. "חוזהו מסתיים בקיץ 2019, ובמועדון לא מעוניינים לחדש אותו", נכתב בעיתון אס. אפילו ההתמכרות לאינסטגרם, בה נהנה לוקה לפרסם תמונות ליותר ממיליון עוקבים, נתפסה כנקודת חולשה. בכל משפחת זידאן, הוא הכי פחות ביישן, ויש הרואים בו יותר דוגמן מספורטאי.

אבל הנה לכם - הכל התהפך כעת. קאסייה הושאל ללידס בתחילת השנה, ועם שובו בישר זיזו כי בנו יהיה חלק לגיטימי מהסגל הראשון. "כל שלושת השוערים יקבלו הזדמנויות עד לסיום העונה", הוא הצהיר, והעדיף את נבאס על פני קורטואה בבכורה מול סלטה ויגו לפני שבועיים. לאחר מכן, הלך בהפגנתיות למשחק קבוצת המילואים מול פונפראדינה, בה ביצע זידאן הצעיר שתי הצלות מרהיבות ושמר על תיקו מאופס, וההחלטה הבאה כבר היתה צפויה. הבלגי פצוע, הקוסטה-ריקני חזר עייף מפגרת הנבחרות, ובמפגש מול נועלת הטבלה נזרק לוקה למים העמוקים.

זה יכול היה להסתיים רע, כי - כמו במשחקו הראשון בליגה הבכירה במאי - הוא ספג פעמיים. הפעם השערים לא היו באשמתו, אבל לו היתה ריאל מאבדת נקודות מול יריבה כה נחותה, סוגיית ההעדפה המשפחתית היתה עולה בוודאות בדיונים בתקשורת. השער המרהיב של קארים בנזמה שהעניק לריאל ניצחון 2:3 בדקה ה-89 הרגיע את הרוחות, וכעת יש סיכוי סביר למשחקים נוספים של זידאן בהרכב עד לסיום העונה. הסאגה המשפחתית הזו עשויה להיות מרתקת, וזיזו מסוגל ללכת עד הסוף. הוא היה הראשון שדחף את לוקה לשער כדי לאפשר לאנסו להתאמן בחצר. כעת נותר לוקה התקווה הגדולה של זינדין, אפילו אם לוקחים בחשבון שני אחים קטנים נוספים, תיאו ואליאס, שמשחקים כקשרים באקדמיה. וכשכל הקלפים בידיו, הוא עשוי להשתמש בהם.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

לוקה זידאן. מתוך אינסטגרם, צילום מסך
יותר דגמן או יותר שוער? בקרוב תגיע התשובה. לוקה זידאן/צילום מסך, מתוך אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully