וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדור האבוד: קיצור תולדות הדיכאון וההתרסקויות של ליברפול

יציאות הפלייסטיישן ונפילת הספייס בויז, המופע של בניטס (בניון: "ג'רארד אמר שנפסיד את האליפות") וההחלקה של סטיבי ג'י. בתשע עונות שונות ליברפול הריחה פסגה אבל יצאה מרוסקת. יוסיפוביץ עם קיצור תולדות הדיכאון והסיבות ההיסטוריות לכך שהיא עדיין מוגדרת כאנדרדוג

עריכת וידאו: מתן חדד, אפטר: אביחי ברוך

בוידאו: דוד רוזנטל על מוחמד סלאח

לפייסבוק של אורן יוסיפוביץ

"זה לא יחליק!"

תסריטאי הכאב בחרו את המילים בקפידה. בכל זאת - סטיבן ג'רארד. הוא היה ליברפול, וליברפול לא סתם נופלת, היא מרסקת לאוהדים שלה את הלב, לחתיכות. המילים הללו נזרקו לחבריו רגע לאחר הניצחון מול מנצ'סטר סיטי, היריבה העיקרית על תואר האליפות שחומק מהידיים של המרסיסיידרס מאז 1990. ואנחנו כבר ב-2014, וליברפול היתה נהדרת, וזו כנראה היתה אחת הפעמים הבודדות בהיסטוריה שמועמדת התאבדה באמצעות נאום המוטיבציה של עצמה. כי מול צ'לסי, שבועיים אחר כך, ג'רארד פשוט החליק. ואיתו האליפות.

"ישבתי במושב האחורי של האוטו והדמעות פשוט זלגו", כתב בספרו. "לא בכיתי שנים אבל בדרך הביתה לא יכולתי לעצור… אני לא זוכר כמה זמן המסע נמשך. אני אפילו לא יכול לספר אם הרחובות היו עמוסים בתנועה או שהיו ריקים כפי שהייתי בתוכי. זה הרג אותי". החלום הכי גדול של ג'רארד הפך לסיוט שלו, הפנטזיה מאז היה ילד פגשה כל כך מהר וכל כך חזק את הדשא.

עוד בנושא:

יורגן קלופ תקף את המבקרים אחרי החמישייה של ליברפול על ווטפורד
קבאז'רו הועדף בהרכב וצ'לסי ניצחה: "קפה לומד וילמד, הוא תמך בי לחלוטין"
פרמיירליג: ליברפול וסיטי ניצחו, צ'לסי גברה על טוטנהאם בדרבי

עוד באותו נושא

יורגן קלופ תקף את המבקרים אחרי החמישייה של ליברפול על ווטפורד

לכתבה המלאה
שחקן ליברפול סטיבן ג'רארד. GettyImages
פשוט החליק. ואיתו, האליפות. סטיבן ג'רארד במשחק בסטמפורד ברידג'/GettyImages

גם בלי קונטקסט זהו יום נורא בחייו של אחד השחקנים הגדולים בתולדות המועדון; יום מחריד בהווייתם של אוהדיו. אבל זוהי ליברפול של הדור האחרון. השאלה היא אף פעם לא מה אלא מתי ובעיקר איך: איך לעזאזל אתם הולכים לאבד גם את זה?

הם כבר הובילו בשבע נקודות הפרש העונה, וכשזה ירד לארבע, בסוכנויות ההימורים נתנו למנצ'סטר סיטי את תואר הפייבוריטית. 4 נקודות הפרש, עם קלופ, הקופ, סלאח, מאנה, פירמינו - ואנדרדוג. מה לעשות, לכו תשכנעו את ההיסטוריה לשים את הז'יטונים על ליברפול. היום, אחרי 0:5 קליל על ווטפורד אמש, ואחרי שסיטי התקשתה מול ווסטהאם עם 0:1 בפנדל של אגוארו, האדומים מוליכים בנקודה. וסיטי עדיין פייבוריטית של 1.6 מול 2.5 של יריבתה.

ב-2016 גם היה זה ניצחון בהפרש של חמישה שערים על ווטפורד (1:6) שהעלה את ליברפול לפסגה. זו הייתה הפעם הראשונה שזה קרה מאז ההחלקה והפעם האחרונה עד העונה, ויורגן קלופ הנמיך ציפיות - בכל זאת, אתה לא צריך לטעום מקום ראשון עם ליברפול כדי להרגיש את משקל העבר על הכתפיים. קלופ צדק, ואחרי מחזור אחד בטופ העניינים חזרו לשורה בקופ. באותו יום חיפשו ב-ESPN את כל הפעמים בהן האדומים הוליכו את טבלת הפרמיירליג. איך זה נגמר, בסוף, כולם יודעים.

טבלה ליברפול. עיבוד תמונה
טבלה ליברפול/עיבוד תמונה

נשאיל מטולסטוי ונכתוב שחגיגות האליפות דומות זו לזו, אבל כל אליפות שחומקת טרגית בדרכה שלו. ואם בעידן הפרמיירליג ליברפול נשמה אוויר פסגות בתשע עונות שונות, רוב הזמן אלו היו גיחות קצרות ולא מחויבות. והיו שלוש יוצאות מן הכלל.

seperator

2013/14 - ההחלקה

"אין יום שעובר ואני לא חושב על מה היה קורה אם", כתב ג'רארד. "זה כואב. זה יכאב להרבה זמן. כנראה לנצח". ליוסי בניון, אקס ליברפול, עד אופי שגויס לכתבה זו, היו כמה שיחות עם סטיבי ג'י מאז. מפגש במשחק הפרישה של קאוט, הודעות פה ושם. הם מעולם לא דיברו על ההחלקה. "אני מתאר מה בן אדם מרגיש, ויש דברים שעדיף לא להעלות", אומר קשר בית"ר ירושלים כיום.

זו באמת היתה עונה אדירה של המייטי רדס, עם 101 גולים, מלך שערים בשם לואיס סוארס וכל כך הרבה הצגות. אבל הבום בדרך למטה היה רק חזק יותר. ליברפול עוד הגדילה לעשות כשבמשחק העוקב, מול קריסטל פאלאס, כשהיה צריך לנפח את הפרש השערים ולקוות לטוב - יתרון 0:3 הפך ל-3:3 והכול בכלל הלך לעזאזל.

אבל הסמל של העונה, נקודת השפל של הדור, תמיד תהיה ההחלקה של ג'רארד והגול של דמבה בה. "הם היו יכולים לשחק על תיקו, אבל כשראיתי את המשחק הבנתי שהם לרגע לא חשבו לעשות את זה", בניון מפרשן את חבריו. "חבל". 10 שבועות בפסגה בילו שחקני ליברפול, אבל לא את השבועות החשובים. בדיוק כמו ב-1997.

שלט של אוהד מנצ'סטר סיטי אחרי ההחלקה של שחקן ליברפול סטיבן ג'רארד. GettyImages
"זה יכאב לנצח". אוהד של מנצ'סטר סיטי עם שלט אחרי ההחלקה של סטיבן ג'רארד/GettyImages

1996/97 - הפלייסטיישן

ליברפול של רוי אוואנס רצה עם מנ'צסטר יונייטד של פרגוסון, ראש בראש. אז הם ספרו רק שבע שנים עקרות, ועדיין, ספירה שהיתה צריכה להסתיים. הקבוצה של קראגר, מקמנמן, רדנאפ, פאולר וקולימור, עם ילד הפלא מייקל אואן, הוליכה את הטבלה לאחר 24 משחקים. הם נקראו אז הספייס בויז, שיחקו כמו שההן רקדו, אבל זה לא נגמר עד שהשמנה שרה ולשמנה אז קראו יונייטד.

ליברפול הצליחה להרוס לעצמה באופן מפואר, ואחד המשחקים הזכורים בשרשרת הפנצ'רים היה בבית מול קובנטרי. האחרונה הצליחה למרר לאדומים את החיים כמה פעמים בעשור זה, ובדקה ה-90 באנפילד, בעונה שלשמה נתכנסנו, דייויד ג'יימס התחיל להיות שם נרדף ל"פלייסטיישן". בגלל התירוצים שלו, של עייפות עקב התמכרות למשחקי הווידאו; על יציאות מופרעות שנראו כאילו נתקע לו המקש של המשולש.

הפעם דיון דבלין אמר תודה, וליברפול, מומחית התרסקויות, הולידה את הביטוי "לסיים רביעית במרוץ של שתיים". במחזור האחרון, על הפרש שערים, גם ארסנל וניוקאסל עקפו את החבורה של אוואנס. אז שם התירוץ היה ג'יימס והפלייסטיישן - אבל ב-2009 אלו היו התירוצים שהביאו את ההפסדים ולא להיפך.

seperator

2008/09: מסיבת העיתונאים

זה היה מחזור המשחקים הראשון של שנת 2009. ליברפול הובילה עם 45 נקודות, יונייטד אחריה עם 44. זו היתה קבוצה נהדרת. בבלוג שמזוהה עם המועדון הגדירו את החבורה הזו כטובה ביותר שלא לקחה אליפות - כן, אפילו יותר מזו של 2014. קראגר ושקרטל בהגנה, צ'אבי אלונסו, מסצ'ראנו וג'רארד באמצע, באגפים התחלפו קאוט, בניון ובאבל. בחוד פרננדו טורס. "היתה קבוצה-קבוצה", משחזר בניון, "ורפא בניטס לכלך את פרגוסון מפה ועד הודעה חדשה".

זה באמת היה משהו שקשה לשכוח. בניטס נכנס למסיבת עיתונאים ושפך שק של אשפה על הליגה, על שופטיה ועל יריבו הסר הסקוטי. משפטים נבחרים: "כנראה שיונייטד בלחץ בגלל שאנחנו בראש הטבלה", "פרגוסון מתלונן על הכול, שכולם נגד יונייטד, אבל בחצי השני של העונה הוא מארח בבית את כל הגדולות… אולי מר פרגוסון מארגן את הלו"ז במשרד שלו", "אתם רואים איך כל שבוע הם מפעילים לחץ על השופטים, ראינו שחקנים מורחקים באולד טראפורד אבל לא ראינו יריבים שלנו מורחקים", "מר פרגוסון הורג שופטים, אבל הוא לא נענש". "אלו רק עובדות, אני לא מנסה להיכנס לראש של אף אחד", טען.

אבל הוא כנראה נכנס יותר מכל לראש של שחקניו.

מאמן ליברפול רפא בניטס. GettyImages
ג'רארד וקראגר יצאו עליו. רפא בניטס/GettyImages

בניון: "אני זוכר שברגע שבניטס יצא ממסיבת העיתונאים הזו, ג'רארד אמר לנו 'עכשיו אתם תראו שנפסיד את האליפות'. גם קראגר היה נגד. באסיפה שלאחר מכן שניהם יצאו עליו, שאלו 'למה זה היה טוב?!'".

במשחק שבא לאחר הנאום ליברפול אכן איבדה נקודות, ב-0:0 מול סטוק. יונייטד קרעה את צ'לסי ועלתה לפסגה. ליברפול מעדה גם מול אברטון. גם מול וויגאן. והקבוצה של פרגוסון וכריסטיאנו רונאלדו לא הביטה לאחור.

"ועדיין היינו צמודים, ואפילו עברנו אותם ליום", בניון נזכר באפריל ובשער הניצחון שלו מול פולהאם בתוספת הזמן. השבוע ציינו בליברפול עשור לגול הנגיחה הנהדר של יוסי בסנטיאגו ברנבאו. "במובן מסוים זה היה יכול להיות גול גדול יותר", הוא אומר. "אם היינו לוקחים אליפות באותה העונה, אולי זה הגול שהיינו נזכרים בו כל עונה".

אבל למחרת, ביום ראשון, יונייטד אירחה את אסטון וילה. האורחת הדהיתה והובילה 1:2 עד הדקה ה-80, כשרונאלדו כבש את השני שלו ואיזן. ובדקה ה-93 בניון כמעט שבר את הטלוויזיה. פדריקו מאקדה, שבאותו חודש נראה כמו החלוץ הגדול הבא והיום חולק מדים עם עומרי אלטמן בפנאתינייקוס, שוב ריסק את כל מי שליברפול יקרה לו. "לא משנה מה היה קורה, הם תמיד היו מנצחים", בניון מתייאש רטרואקטיבית. "במקרה הזה כבר באמת האמנתי: כשהיה 1:2 לווילה אמרתי 'בסדר, במקסימום יונייטד תשווה'. ואז מאקדה, וזה כאב כמו סכין. נהייתי לבן, איזה עצבים". יונייטד זכתה באליפות, יוסי נשאר עם הסיפורים.

שחקן מנצ'סטר יונייטד פדריקו מאקדה חוגג עם מאמנו אלכס פרגוסון. GettyImages
מאיפה הוא שלף אותו? אלכס פרגוסון חוגג עם פדריקו מאקדה/GettyImages

אז כמה לחץ מרגישים עכשיו שחקני ליברפול עליהם? בניון דווקא מעדן: "אנשים מסביב תמיד מדברים על הלחץ, אבל אנחנו אף פעם לא הרגשנו את העבר על הכתפיים שלנו. באמת שחשבנו שאנחנו יכולים ללכת עד הסוף, לא חשבנו על נפילה. ונפלנו".

הוא עדיין אוהד, זו הקבוצה שהכי נגעה בו. "אני באמת רוצה שליברפול תזכה באליפות", הוא אומר ומספר על ויכוחי חדר הלבשה עם עידן ורד - "הוא כל היום 'רק סיטי, רק סיטי'. וכן, גם כשליברפול הובילה בשבע נקודות אמרתי לו שסיטי תיקח אליפות".

ובנבואה זו נסיים. לכו תדעו, ליברפולאים יקרים, אולי כל שנשאר לכם הוא הפוך על הפוך.

orenjos@walla.co.il

אוהדי ליברפול. רויטרס
אולי כל מה שנשאר להם זה הפוך על הפוך. אוהדי ליברפול/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • ליברפול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully