וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב העתיד של הקלאסיקו: ז'ואאו פליקס על הכוונת של ריאל וברצלונה

27.2.2019 / 12:00

שתי הענקיות מספרד לוטשות עיניים לעברו של הגאון בן ה-19 של בנפיקה, והן לא לבד. הנער שעזב את פורטו כדי להצטרף לנשרים מוגדר בתקשורת כגאון, מצית את הדמיון עם סגנונו האלגנטי, וצפוי לגרום למהומה רבתי בשוק ההעברות

יוטיוב

בווידאו: ז'ואאו פליקס מנצח את פורטו בנוער

סקאוטים מסוימים של ברצלונה וריאל מדריד קיבלו לאחרונה בשורה קשה - הם ייאלצו לוותר על הצפייה בקלאסיקו בשבת. במקום זאת, הם ירחיקו לאיצטדיון דרגאו על מנת לצפות בקלאסיקו הפורטוגלי בין פורטו לבנפיקה, אשר יתקיים כמעט במקביל. לצדם עשויים לשבת ביציע גם נציגי מנצ'סטר יונייטד, ליברפול, באיירן מינכן, פריז סן ז'רמן, צ'לסי, דורטמונד, והרשימה עוד ארוכה. כולם יעקבו בדריכות אחרי בחור צנום אחד שהופך במהירות מסחררת לאחד השמות הלוהטים ביותר בכדורגל העולמי. הנסיקה המטאורית של ז'ואאו פליקס בן ה-19 מציתה את הדמיון, והוא מתכונן לאתגר המשמעותי ביותר בחייו עד כה.

הכוכב הצעיר כבר הוכיח שהוא בנוי למשחקים גדולים. הרי את הבכורה הביתית שלו בליגה במדי בנפיקה הוא עשה בדרבי נגד ספורטינג ליסבון בשלהי אוגוסט. פליקס נזרק למערכה כחילוף מאוחר כאשר הנשרים היו בפיגור 1:0, ובדקה ה-86 התגנב לרחבה, ניתר מעל כולם ונגח את שער השוויון. כך, ברגע אחד, הוא הפך משחקן אלמוני יחסית מקבוצת המילואים ליקיר ליבם של מיליונים באדום.

שחקן בנפיקה, ז'ואאו פליקס. GettyImages
ברגע אחד הפך משחקן אלמוני, ליקיר האוהדים. ז'ואאו פליקס/GettyImages

הותיר את רונאלדו מאוכזב ביציע

המאמן רוי ויטוריה אמנם הצליח בענק עם ההימור, אך היסס לתת לנער את הבמה המרכזית, על אף שפליקס מצא את הרשת גם בבכורה בהרכב, בניצחון על אבש. בנפיקה דשדשה בכל החזיתות, התבזתה בשלב הבתים בליגת האלופות, איבדה המון נקודות בזירה המקומית, והבוס סבר שזה לא הזמן לצעירים. באופן כללי, זו בעיה מוכרת של המועדון, אשר פספס כך בוגרים רבים מדי של האקדמיה. די להזכיר את ברנרדו סילבה ואת ז'ואאו קאנסלו - שניהם עזבו בזמנו מבלי לקבל הזדמנות מינימלית. הסיפור של פליקס שונה, והוא קיבל תפנית אדירה כאשר ויטוריה פוטר בתחילת 2019. ברונו לאגה, אשר קודם במקומו, עבד במשך שנים בבית הספר של הנשרים, ואין מתאים ממנו כדי לטפח אותם. מאז מינויו, יצאה הקבוצה לדהירה חסרת מעצורים, וז'ואאו פליקס הפך ללב הפרויקט.

כך הוא הגיע לדרבי השני שלו מול ספורטינג, באצטדיונם של האריות בירוק-לבן בתחילת פברואר, כבאנקר בהרכב בעמדת החלוץ השני - וסיפק שוב את הסחורה. שער מרהיב שלו בדקה ה-23 נפסל בהחלטה שנויה מאוד במחלוקת של VAR בגין עבירה שביצע לכאורה זמן רב קודם לכן בתחילת המהלך. התגובה? הוא פשוט הבקיע מיד עוד שער, ולהטט בדרך לניצחון 2:4 משכנע לעיני כריסטיאנו רונאלדו ביציע הכבוד. כוכב העל שגדל בספורטינג עזב מאוכזב, וסגן נשיא בנפיקה רוי דה סילבה הרשה לעצמו לשחרר עקיצה שנונה: "השחקן הפורטוגלי הטוב ביותר היה כאן הערב, ונחמד מצדו של כריסטיאנו לבוא ולצפות בביצועיו".

מאמן בנפיקה, ברונו לאגה. AP
הפך את פליקס ללב הפרויקט. לאגה/AP

"להרביץ עם מקל למי שנתן לו ללכת"

צחוק בצד - אנשי בנפיקה מדברים ברצינות גמורה על כך שז'ואאו פליקס מציג רמה גבוהה יותר מאשר רונאלדו בגילו. זה לא בהכרח נכון, כי העילוי כבר שיחק במנצ'סטר יונייטד וייצג את הנבחרת ביורו 2004 הביתי כאשר היה בן 19, אך זו עדות להערכה העצומה כלפיו במועדון. אחרי הכל, פליקס היה השחקן הצעיר ביותר בתולדות הליגה השנייה בפורטוגל כאשר שולב בספטמבר 2016 במילואים של בנפיקה בהיותו בן 16. הוא גם הפך למבקיע הצעיר ביותר בתולדות הליגה השניה לפני שנתיים כאשר הרשית במגרשה של ויזאו הצפונית. וזה היה סמלי ומיוחד מאוד עבורו, כי הוא יליד ויזאו, הקרובה יותר לפורטו מאשר לליסבון. זו גם הסיבה בגללה החל את דרכו בכדורגל דווקא באקדמיה של הדרקונים.

מאז היה בן שמונה, הסיעו אותו הוריו כמעט כל יום למתקן האימונים - 130 קילומטרים בכל כיוון. זה היה מתיש, אבל החלום היה חזק מכל דבר עבור הילד שהחל לבעוט בכדור עוד לפני שלמד ללכת. זה גם השתלם, כי פליקס היה קפטן קבוצת הנערים של פורטו, אבל אז משהו השתבש. כאשר היה בן 14, סברו מאמנים מסוימים של הדרקונים שהוא דקיק מדי וספסלו אותו. התגובה הייתה נחרצת - אחרי שאיבד אמון במערכת, פליקס פשוט קם והלך. "זו הייתה ההחלטה שלו בלבד. אף אחד לא גירש אותו", מספרת אימו. תוך זמן קצר, הוא כבר מצא את עצמו באקדמיה של בנפיקה ועבר להתגורר בפנימייה. כעת, התסכול בפורטו גדול מאוד. "אני מוכן להרביץ עם מקל גדול למי שלא שמר עליו", מצהיר רודולפו רייס, הקפטן האגדי של הקבוצה בשנות ה-70'.

שחקן בנפיקה, ז'ואאו פליקס. GettyImages
איבד אמון במערכת של פורטו. פליקס/GettyImages

סעיף השחרור - 120 מיליון

בבנפיקה לא האמינו למזלם - לא כל יום אפשר לקחת את היהלום הנוצץ ביותר של היריבה הגדולה ללא תמורה. הם טיפלו בו בכפפות של משי, עזרו לו לגדל קצת יותר שרירים בחדר הכושר, אבל בעיקר דאגו לטפח את כשרונו הטבעי. לא לחינם הוא הוקפץ לקבוצת המילואים בגיל 16, וייצג את הנבחרת עד גיל 21 בגיל 18. מדובר בכישרון חריג ויוצא דופן אפילו במונחים של הכדורגל הפורטוגלי שהתרגל לילדי פלא. לפליקס יש משהו מיוחד - הוא מנסה לחקות את האלגנטיות ואת ראיית המשחק של אלילו הגדול רוי קוסטה, אך ניחן גם במהירות מסחררת, כדרור סוחף, סיומת קטלנית וקור רוח מופתי. הוא קל רגליים, מרחף מעל המגרש, סוחף את כולם אחריו - מעט ביישן, אך בעל כושר מנהיגות.

השילובים הנדירים האלה גורמים לא רק לפרשנים לדבר עליו במונחים של סופר-סטאר פוטנציאלי. נציגי כל מועדוני הפאר נוהרים לליסבון כדי לראות את הפלא בפעולה. ובנפיקה הרי יודעת להתמודד עם עניין מסוג זה. עוד ב-2017 הוחתם פליקס על חוזה לארבע שנים עם סעיף שחרור של 60 מיליון יורו. בנובמבר האחרון הוחלט שזה ממש לא מספיק, החוזה הוארך עד 2023, וסעיף השחרור הוכפל ל-120 מיליון. התגובה של הנער הייתה בוגרת להפליא: "הסכום הזה הוא רק מספר. קודם צריך לעשות משהו על המגרש, ורק אז הוא יהיה מוצדק. אמא שלי תמיד אומרת - ככל שאתה מטפס גבוה יותר, כך הנפילה עלולה להיות כואבת יותר".

שחקן נבחרת פורטוגל בשנת 2000, רוי קוסטה. GettyImages
המודל לחיקוי. רוי קוסטה/GettyImages

"ברמה העולמית הגבוהה ביותר"

ומאז הוא רק טיפס וטיפס, עד כדי כך שהסכום המדובר נראה ריאלי מאוד בתנאי השוק הנוכחיים. במשחק הבכורה של לאגו על הקווים, כבש פליקס צמד והוביל את בנפיקה למהפך דרמטי, 2:4 על ריו אבה. זה היה אקורד הפתיחה לרצף קסום של שמונה ניצחונות ליגה, אשר כללו בין היתר 0:10 על נסיונל - העשיריה הראשונה של הנשרים מאז ימי אוזביו ב-1964. בסך הכל, הבקיעו חניכיו של המאמן החדש 33 שערים במשחקים אלה. האריס ספרוביץ' השווייצרי זינק לראש דירוג המבקיעים בפורטוגל, ז'ונאס הוותיק שוב שמח אחרי הפציעה, וגם פיצי ורפא סילבה עושים חיים משוגעים. ובכל זאת, ז'ואאו פליקס נמצא מעל כולם. אם 'א בולה', עיתון הספורט המוביל במדינה, מגדיר אותך כ"גאון", חייב להיות בזה משהו.

"הרעש אינו מוגזם. הכישורים הטכניים והחוכמה של ז'ואאו פליקס באמת מרגישים כמו גאונות. הוא קורא את המשחק טוב מכולם, המסירות שלו מדהימות, הבעיטות שלו מדויקות, היכולת שלו למצוא מרחבים כדי לקבל את הכדור היא ברמה העולמית הגבוהה ביותר כבר עכשיו", מספר הפרשן לואיס קטארינו.

שחקן גלאטסראיי, מריאנו, מול שחקן בנפיקה, ז'ואאו פליקס. רויטרס
הרבה שחקנים בבנפיקה נכנסו לכושר, אבל פליקס מעל כולם/רויטרס

ברצלונה או מדריד? ומתי?

הציפיות האמירו, אבל אך המאסטרו החדש זה לא מדאיג. פליקס הרב גוני משתדל לשמור את הרגליים על הקרקע, אך במקביל טוען שאינו מתרגש ושופע בטחון עצמי. "אין שום לחץ כי אני נהנה מהמקצוע שלי. קל לי להתרכז במשחק. כאשר אני עולה לדשא, אני שוכח את הכל ורואה רק את המגרש. זה תמיד היה כך. בכיתי מאושר כאשר לבשתי לראשונה את חולצת בנפיקה, אבל זה לא השפיע עלי כאשר נגעתי בכדור", הוא אומר. והוא מגיע לקלאסיקו במגרשה של האקסית המיתולוגית כאשר כל הזרקורים מופנים כלפיו. אחרי שכיסח פעמיים את ספורטינג, תארו לעצמכם את ההמולה שתתפרץ אם יביס גם את המובילה. בניגוד לספרד, המרוץ בפורטוגל פתוח לרווחה. בנפיקה מפגרת בנקודה בלבד אחרי האלופה, וניצחון חוץ יעלה אותה לפסגה. ז'ואאו פליקס אמור לספק את מגע הזהב.

וזה יהיה רק הפרומו למאבק על שירותיו לקראת הקיץ. התקשורת בפורטוגל, ולא רק, כבר מלאה בדיווחים על כך שריאל ובארסה מובילות במרדף ומקדימות את כל הענקיות של אנגליה וגרמניה. האם זה באמת כך? קשה לדעת, וכדאי לכוכב העולה לא למהר עם המעבר הגדול. הדוגמא של רנאטו סאנצ'ס שקפץ מוקדם מדי לבאיירן מינכן ב-2016 חייבת להיות תמיד לנגד עיניו. ובכל זאת, ברור שזה יקרה - אולי השנה, ואולי ב-2020. האם יגיע לסנטיאגו ברנבאו כיורשו של רונאלדו? האם יוכתר כמחליפו העתידי של ליאו מסי בקאמפ נואו? בשבת הוא יהיה בקלאסיקו הפורטוגלי, אך הקלאסיקו הספרדי כבר מחכה לו בזרועות פתוחות. תזכרו את השם.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • בנפיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully