וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה הפוך: קפה ומאוריציו סארי לא אשמים בפרשת החילוף שלא היה

25.2.2019 / 9:30

השוער והמנג'ר של צ'לסי דיברו על אי הבנה אחרי שהשוער סירב להתחלף, ונראה שהם לא משקרים. האיש שצריך לשלם על המחדל הוא דווקא הקפטן ססאר אספיליקואטה, שברח מאחריות. יוכין על הפיאסקו שעשוי דווקא לחזק את הכחולים

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: סארי ופפ מדברים אחרי המשחק

מעשה בפציעה שלא הייתה חמורה מספיק עבור המאמן. אבסורד, אבל עובדה. מבחינת קפה ומאוריציו סארי, התקרית בגמר גביע הליגה מחוסר מזל, גם אם בתקשורת הבריטית שמחו להציג זאת אחרת.

אז מה היה לנו בדיוק? שימו לב לשתי נקודות חשובות. ראשית, כאשר נפגע השוער הבאסקי של צ'לסי בדקה ה-118 וקיבל טיפול רפואי, היה וילי קבאז'רו דרוך ומוכן להיכנס במקומו. הוא קיבל מיד את האות מהמאמן האיטלקי והתייצב על הקווים. בדרך כלל, לוקח לשוערים מחליפים זמן רב הרבה יותר להתחמם על הקווים כי כניסתם אינה צפויה. שנית, הכעס העצום של סארי על סירובו של קפה לרדת מהמגרש רק התגבר אחרי שריקת הסיום. לקראת הפנדלים, נאלץ הבלם הגרמני אנטוניו רודיגר למנוע בגופו עימות פיזי כשהמאמן התקרב בצורה מאיימת לשוער. עם זאת, אחרי ההפסד בדו-קרב, היה סארי מפויס והסביר את השתלשלות העניינים כאי הבנה. והרי יש כאן סתירה - כי אם העסק הסתכם בקצר בתקשורת בנושא הפציעה, היה לסארי קל לברר את הכל לפני הפנדלים במקום לנסות לחניכו את הצורה.

עוד בנושא
על רקע הסקנדל: מנצ'סטר סיטי ניצחה 3:4 את צ'לסי בפנדלים וזכתה בגביע הליגה
צ'לסי והפרשה: מאוריציו סארי על המוקד, ג'ון טרי: "הוא במקום קשה כרגע"
קפה מגיב לעימות עם סארי: "זו אי הבנה". המאמן: "טעות שלי"

מאוריציו סארי מאמן צ'לסי. בווידאו: טור דעה של מתן בכור על צ'לסי. רויטרס
נראה שהוא מאבד את זה. סארי/רויטרס

סארי שמר את התוכנית בסוד

ולכן יש רק הסבר אחד שמאפשר לראות את כל ההיבטים באור הגיוני. התוכנית של סארי הייתה פשוטה, ללא כל קשר לפציעה של קפה. הוא התכוון להכניס את קבאז'רו לדו קרב הפנדלים במקרה של שוויון בתום 120 הדקות. זה לא רעיון חדשני במיוחד - לואי ואן חאל, למשל, התפרסם כאשר עשה זאת ברבע גמר מונדיאל 2014 בין הולנד לקוסטה ריקה. טים קרול נכנס אז במפתיע במקומו של יאספר סילסן והצליח לגבור אפילו על קיילור נבאס. וכאשר התראיין על ההברקה, העיד ואן חאל: "מובן שלא אמרנו כלום לסילסן, כי לא רצינו לפגוע בו ולהסיט את תשומת לבו. לכל שוער יש נקודות חוזק משלו, וצריך לנצל אותן".

אז סילסן לא ידע דבר על הגורל שייעד לו הבוס. גם לקפה לא היה מושג שסארי רוצה להחליפו בקבאז'רו בדקה ה-120, בעוד לאיטלקי הייתה סיבה מצוינת לעשות זאת. לשם התחלה, הארגנטיני הרבה יותר טוב מהבאסקי בעצירת פנדלים. הוא אף הוכיח זאת הלכה למעשה באחד המשחקים הגדולים בקריירה - בגמר גביע הליגה בין מנצ'סטר סיטי לליברפול לפני שלוש שנים. קבאז'רו, שהיה הקלף של מנואל פלגריני במפעל, עצר את הבעיטות של לוקאס לייבה, פיליפה קוטיניו ואדם ללאנה, והביא את הגביע לתכולים במו ידיו.

בקיץ 2017, בחרו ההנהלה ופפ גווארדיולה לא להאריך את חוזהו, והוא חתם בסטמפורד ברידג' בהעברה חופשית. חבריו לשעבר זוכרים, כמובן, על כישוריו המיוחדים. הקפטן וינסנט קומפאני הדגיש אתמול: "אני יודע עד כמה וילי מעולה בפנדלים, והוא זכה בגביע הליגה עבורנו. ממש לא רציתי שיעלה על הדשא". וזו הסיבה השנייה להחלטתו של סארי. כניסתו של קבאז'רו היתה מעניקה יתרון פסיכולוגי עצום לצ'לסי - הן בגלל הביטחון העצמי הגבוה והמוטיבציה העילאית של הארגנטיני מול האקסית, והן בגלל האפקט המיידי על שחקני היריבה.
קפה לא הבין את המתרחש

הפגיעה של קפה זירזה את הכל בשתי דקות. כאשר הצוות הרפואי טיפל בבאסקי, הורה סארי לקבאז'רו להיכנס. אלא שאז התוכנית השתבשה. קפה, שלא היה בסוד העניינים, האמין באמת ובתמים כי רוצים להוריד אותו מהמגרש רק מסיבות רפואיות. תנסו כעת להיכנס לנעליו. הבחור בן ה-23 חווה את אחד מרגעי השיא בקריירה הצעירה שלו. הוא שמר על רשת נקייה מול מובילת הליגה, וגם אם לא נדרש לעבוד קשה מדי כי ההגנה הגבילה את סיטי לשתי בעיטות בלבד למסגרת. ממש לפני הפציעה הוא עצר כדור מסוכן. הוא היה מוכן נפשית לפנדלים, ולפתע ראה את החלום נגנז בגלל שהרופא לא דיווח נכון על מצבו למאמנים. מה הוא היה אמור לעשות? הוא צרח בכל כוחו שהוא כשיר לחלוטין. הוא עשה הכל כדי להעביר את המידע הנכון לספסל. הוא לא רצה לפגוע - לא בסארי, לא בקבאז'רו ולא בקבוצה. מבחינתו, זו באמת הייתה אי הבנה.

וכך הוא הסביר בדיעבד. "לרגע לא התכוונתי להפר הוראות של הבוס. פשוט רציתי להסביר את עצמי, כי הרופאים טיפלו בי פעמיים, והוא סבר שאני לא יכול להמשיך. היו שתי דקות של מבוכה עד שהצוות הרפואי חזר לספסל", טען קפה. אין שום סיבה לפקפק בדבריו. ולכן גם סארי אמר, בדרכו המיוחדת, במסיבת העיתונאים: "קפה צדק, אבל בדרך הלא נכונה".

קפה, דויד לואיז, צ'לסי. רויטרס
הבין או לא הבין? קפה מסמן, אני בסדר/רויטרס
שוער צ'לסי קפה. רויטרס
לא ויתר בקלות על הרגע הגדול. קפה/רויטרס

הקפטן לא מילא את תפקידו

אז מה סארי היה צריך לעשות במצב כזה? פשוט מאוד - להבין שהרעיון לנצל את הפציעה כדי לבצע את החילוף נכשל וליישם את התוכנית המקורית מיד לאחר מכן. האיטלקי היה צריך לקרוא אליו את הקפטן ססאר אספיליקואטה, למסור דרכו לשוער כי הוא אמור לרדת מהדשא מסיבות טקטיות ולא רפואיות, ולהכניס את קבאז'רו בעצירת המשחק הבאה. זה לא קרה - גם בגלל סערת הרגשות של סארי, אבל אולי גם בגלל שידע שאינו יכול לסמוך על הקפטן שלו. כי בעוד אפשר להבין את המניעים של סארי וקפה, קשה מאוד להשלים עם הציטוט של אספי אחרי ההפסד. "הייתי בצד השני של המגרש, ואני לא יודע כלום", הוא אמר.

ברצינות? דרמה גדולה מתרחשת על הקווים במשך מספר דקות, המאמן כמעט נוטש את האיצטדיון, השוער צורח ומנסה להסביר את עצמו, קבאז'רו נותר המום בעמדת החילוף, והקפטן פשוט עומד "בצד השני של המגרש" וצופה במתרחש כאילו זה לא קשור אליו? זה לא מתקבל על הדעת. זה לא יכול להיות. מדובר בבגידה בתפקיד, לא פחות.

אין ספק כי אספיליקואטה הוא דמות נערצת בסטמפורד ברידג'. אין שני לו מבחינת מחויבות, והוא מהווה דוגמה אישית לחבריו בכל רגע על המגרש. ואולם, יש סוגים שונים של מנהיגות. הספרדי הוא מנהיג מבחינת התנהלות בשגרה, אבל אינו מנהיג כאשר נדרשת מעורבות בשעת משבר. במקרים כאלה, הוא בורח מאחריות. אולי זו הסיבה בגללה הוא משמש סגנו של גארי קייהיל - אלא שהבלם כלל לא רואה דשא בעידן סארי, ולכן אספיליקואטה עונד את סרט הקפטן. במסגרת הפקת הלקחים מהפיאסקו, הוא צריך לאבד את הג'וב, ובמועדון חייבים למצוא דמות ראויה יותר. מי זה צריך להיות? לרוע המזל, אף אחד לא נטל על עצמו יוזמה אתמול, וגם דויד לואיז נכשל במשימה.

מאורציו סארי, ססאר אספיליקואטה, צ'לסי. AP
מנהיג שקט, שקט מדי. אספיליקואטה/AP

התנהלות אצילית תשפר את האווירה?

מעבר לכך, אין צורך בעריפת ראשים. קל להאשים את קפה בלי להתעמק במניעיו. קל לצאת בכותרות גדולות על "בושה" ו"סקנדל חסר תקדים". קל לכריס סאטון לצרוח מעמדת הפרשן שיש להעיף את השוער מהקבוצה. אלה הם דברי הבל, כי הבאסקי לא הפר את ההוראה בכוונה. ואם כבר מדברים על שחקנים שסירבו להתחלף, אזי יש לא מעט תקדימים. די להזכיר את ליאו מסי שסירב לדרישתו של לואיס אנריקה לרדת מהמגרש במשחק מול אייבר באוקטובר 2014. אז ההוראה הופרה באמת - אבל הפרעוש עדיין בקאמפ נואו. גם פרנצ'סקו טוטי לא תמיד הסכים להוראה להתחלף, וזה לא פגע במעמדו ברומא. במקרה של קפה, זו אכן הייתה אי הבנה, והדבר הנכון הוא להבין ולסלוח - בדיוק כפי שעשה סארי.

והגישה של סארי ראויה להערכה עצומה. האיטלקי יצא בשבועות האחרונים בלא מעט הצהרות משונות, ואף טען כי קשה מאוד להחדיר מוטיבציה בשחקניו. הפעם הייתה לו הזדמנות לנצל את האירוע המתוקשר בוומבלי על מנת לחזק את הטענה, ואפשר רק לדמיין את הפיתוי. המאמן הוכיח את גדולתו כאשר סירב לעשות זאת, לא זרק את קפה מתחת לגלגלי האוטובוס, אלא הגן עליו. הוא נהג בהגינות כלפי שחקן שגרם לו בשגגה להיראות מגוחך. האצילות הזו עשויה להקנות לו נקודות זכות בחדר ההלבשה. ואולי זו יכולה להיות נקודת המפנה שתשנה את האווירה בחדר ההלבשה. זה לא יפתור את הבעיות הטקטיות ואת התפקוד ההזוי של אנגולו קאנטה, אך מבחינה פסיכולוגית לתקרית קפה דווקא עשויה להיות השפעה חיובית מאוד על הכחולים. הפוך על הפוך.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

שוער צ'לסי ווילי קבאז'רו עם המאמן מאוריציו סארי. רויטרס
האם הם ייצאו מזה? סארי לפני עוד צומת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully