וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לוקה דונצ'יץ' חסר: מה קרה העונה לכוכבים הגדולים ביורוליג?

27.12.2018 / 11:00

דה קולו הפך ממכונה משומנת ליצור אנושי ומתגעגע לתאודוסיץ'. קלאתיס סובל מפציעה טורדנית, אחוזים מחרידים וסגל מוגבל של נושאי כלים. שנגליה מתקשה להגיע לקפיצת המדרגה הנדרשת ממנהיג ומציג מגמה הפוכה מווסלי. רגע לפני מחצית העונה: הבאנקרים יורדים לבונקר

אתר רשמי

עונת היורוליג תגיע בסוף השבוע לקו מחצית הדרך, ועם ירידת המסך על הסיבוב הראשון מתברר שהשמש זורחת באירופה גם בעידן שאחרי לוקה דונצ'יץ'. כוכבם של לא מעט שחקנים דורך בחודשים האחרונים, ושניים מהם - מייק ג'יימס וארתוראס גודאיטיס - יופיעו הערב (חמישי, 21:05) במדי אולימפיה מילאנו בתל אביב.

כשמביטים על המגמות והתמורות שחלו מאז העונה שעברה, מתברר שלא רק דונצ'יץ' חסר. מרבית חבריו לתקצירי ההיילייטס השבועיים, שכבשו את צמרת הטבלאות הסטטיסטיות, מתקשים לשחזר את ההופעות המדהימות שלהם מאשתקד. לכל אחד סיבות וטיעונים משלו, ולא מן הנמנע שרובם ככולם יחזרו לעצמם במוקדם או במאוחר (קרוב לוודאי שזה יקרה כבר הערב ומחר - לאור הכתבה שמיד תקראו), אבל הסיטואציה המוזרה הזו מחייבת התייחסות והתעכבות. אפילו אלכסי שבד, שמנפק 25.3 נקודות למשחק - הממוצע הגבוה ביותר שנראה במפעל מאז מילוש וויאניץ' ב-2003, נפצע ולא נראה במגרשים כבר יותר מחודש, כשהצפי לחזרתו מדבר על עוד שלושה שבועות לפחות.

ננדו דה קולו, שחקן צסק"א מוסקבה. ברני ארדוב
קשה לו בלי תאודוסיץ'. ננדו דה קולו/ברני ארדוב

ננדו דה קולו (צסק"א מוסקבה)

המניות שירדו:

* נקודות - מ-16.7 ל-13.3
* אחוזים לשלוש - מ-49.2 ל-41.2
* סחיטת עבירות - מ-4.8 ל-3.4

המנהיג והכוכב של צסק"א מוסקבה קולע העונה 13.3 נקודות למשחק, בתוספת 2.6 ריבאונדים ו-3.6 אסיסטים ב-24.5 דקות. לא מספרים שצריך להתבייש בהם, אבל גם לא המספרים שהפכו אותו לננדו דה קולו. מדובר בממוצע הנמוך ביותר של הגארד הצרפתי בחמש עונותיו במועדון הפאר, ולפתע הוא נראה אנושי בלא מעט מקרים - ולא כמו אותה מכונה נטולת מעצרים שהתרגלנו להתפעל ממנה.

אלה לא רק הממוצעים, אלא גם העובדה שבארבעה משחקים ירד מדאבל פיגרס - כמו לאורך העונה הסדירה כולה אשתקד (הערה: נגד אולימפיאקוס הופיע פצוע ושיחק פחות מעשר דקות). בשבוע שעבר הגיעה נקודת השפל: דווקא במשחק החוץ המותח מול פנרבחצ'ה, שבו איבדה צסק"א 15 נקודות יתרון ולבסוף הפסידה, מספר 1 שיחק רק 14 דקות ובאופן נדיר ראה את רגעי ההכרעה מהספסל, כשלזכותו שלוש נקודות ושלושה איבודים.

ואולי זו לא הפתעה גדולה כל כך? כל עוד שיתף פעולה עם מילוש תאודוסיץ', ניצלו חברי הצמד "דה קולוסיץ'" את העובדה שאי אפשר להתמקד רק באחד מהם - והתוצאות היו בהתאם: בשנתיים האחרונות לצד הפנומן הסרבי קלע דה קולו 19.4 ו-19.1 בערב. החיים לצידו של סרחיו רודריגס אינם רעים, אבל הם שונים. מגמת הירידה החלה אשתקד, כשדה קולו הסתפק ב-16.7 נקודות למשחק.

המאמן דימיטריס איטודיס שינה מעט את סגנון המשחק של קבוצתו העונה. צסק"א נהנית מכלים מגוונים יותר בעמדות הפנים הודות לצירופם של אלק פיטרס וג'ואל בולומבוי, מבליטה את המיס מץ' שיש לוויל קלייברן מול כל סמול פורוורד שנקרה בדרכו ומשתמשת בקורי היגינס כמוציא לפועל העיקרי בקו האחורי.

דה קולו סבל בתקופה האחרונה ממיגרנות, ומספרים שהוא גם טרוד בעניינים אישיים, כך שלא מן הנמנע כי המשברון המדובר זמני בהחלט. נקודת השפל באיסטנבול עשויה להתברר כנקודת המפנה: יומיים אחרי ההפסד לפנרבחצ'ה, הצרפתי הפגיז 21 נקודות, חמישה ריבאונדים ושישה אסיסטים בניצחון על אנאדולו אפס.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ניק קלאתיס שחקן פנאתינייקוס. GettyImages
דווקא כשהקבוצה נבנתה סביבו. ניק קלאתיס/GettyImages

ניק קלאתיס (פנאתינייקוס)

המניות שירדו:

* נקודות - מ-14.5 ל-10.9
* אחוזים לשתיים - מ-55.7 ל-46
* אחוזים לשלוש - מ-29.3 ל-19.4
* אחוזי עונשין - מ-57.6 ל-42.9
* מדד - מ-18.5 ל-12

ניק קלאתיס מעולם לא היה הרכז המודרני הקלאסי שנהנה מקליעה אבסולוטית לשלוש או מהעונשין. רחוק מכך: גם בעונת השיא בקריירה שלו, אשתקד, האחוזים שלו לא היו משהו לכתוב עליו. אבל מה שקורה לו העונה החריף עד כדי כאב. כשבעל הבית הבלתי מעורער של פנאתינייקוס מדייק ב-19.4 אחוזים לשלוש ו-42.9 אחוזים מהעונשין, אין זה פלא שהקבוצה נמצאת בדרכה להיעדרות כמעט היסטורית מהפלייאוף, לראשונה מאז 2010.

העניין הוא שכל זה קורה לקלאתיס דווקא בעונה שבה הקבוצה נבנתה סביבו, בצלמו ובדמותו. דימיטריס ינאקופולוס החליט להשאיר אותו בכל מחיר, והעמיד לצידו סגל מוגבל, מבוגר ובינוני של נושאי כלים. מייק ג'יימס וכריס סינגלטון המוערכים אפילו לא קיבלו הצעה להארכת חוזה, מאחר שברגע שהקפטן נשאר - לא היה לפאו לוקסוס לעוד "מיליונרים" בסגל. קית' לנגפורד לוקח על עצמו יותר ויותר ככל שהעונה מתקדמת, החסרונות של דשון תומאס הפציעו מהר מהרגיל, בעוד סטפן לאזמה וג'יימס גיסט מרכיבים קו קדמי אגרסיבי, הגנתי ולגיטימי, לו רק היה מדובר ב-2013 ולא ב-2018/19.

14 משחקים מאחורינו, ורק בשניים מהם סיים הרכז היווני עם 100 אחוזים מהעונשין (2 מ-2 במקרה אחד, ו-1 מ-1 בשני), ואפילו בערב נתון אחד לא הצליח להגיע ל-40 אחוזים מהשלוש. את התסכול מההחטאות הוא כבר לא ניסה להסתיר באיזשהו שלב, ופציעה שסחב ברגלו הגבילה אותו עוד יותר, עד שבצמד משחקי החוץ הרצופים מול באסקוניה וחימקי מוסקבה הגיע למדד שלילי מצטבר של 8- ב-55 דקות, תוך שהוא פוגע ב-3 מ-17 מהשדה ואף עומד על יחס שלילי נדיר עבורו בין אסיסטים לאיבודים (שישה מול שבעה).

קלאתיס נמצא במגמת התאוששות בולטת, ובארבעת המשחקים האחרונים הקפיץ את המדד הממוצע שלו מ-9.2 ל-19, אבל זה לא קורה סתם כך - כי בשלושה מהמקרים פאו הפסידה. שרונאס יאסיקביצ'יוס זיהה את הטריק כבר במחזור השלישי, כשנתן למספר 33 לזרוק כאוות נפשו - ובלבד שלא יכניס את חבריו לעניינים. קלאתיס סיים את המשחק הביתי מול ז'לגיריס קובנה עם 19 זריקות מהשדה ו-22 נקודות, וקבוצתו הפסידה; בשבוע שעבר זרק 15 פעמים וקלע 17 נקודות במדריד, וריאל טיילה לניצחון; יומיים מאוחר יותר לקח 20 זריקות והגיע ל-24 נקודות, אבל אולימפיה מילאנו גברה על פנאתינייקוס.

מחר, נגד דה קולו וצסק"א, יערוך קלאתיס את הופעת הבכורה שלו תחת המאמן החדש ריק פיטינו, שנודע בתחבולותיו וביצירתיות שלו. המשימה הראשונה של האמריקני תהיה להחזיר את המנהיג שלו שנה לאחור. בלי רכז נוסף לצידו, שיוכל ליטול תשומת לב מההגנה, ובלי כתובת ראויה לכדורים בצבע - הוא יתקשה לעשות זאת.

טורניקה שנגליה שחקן באסקוניה מול אלכס טיוס שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
יש עוד מה ללמוד מפרינטזיס. טוקו שנגליה/קובי אליהו

טוקו שנגליה (באסקוניה)

המניות שירדו:

* אחוזים לשתיים - מ-61.4 ל-52.9
* אחוזים מהעונשין - מ-68.1 ל-60.3
* ריבאונדים - מ-6.1 ל-4.6

מבט שטחי על הסטטיסטיקה של טוקו שנגליה אינו מסגיר את הבעיה: קפטן באסקוניה בסך הכל ירד מ-13.7 ל-13 נקודות בערב. אלא שדווקא העונה הוא נדרש ליותר, ובינתיים לא נענה. הפיינל פור ייערך בוויטוריה, ומספר המנויים של המועדון חצה לראשונה אי פעם את הרבבה, אבל אפשר כבר להעריך בזהירות שהקבוצה הביתית לא תהיה חלק מהאירוע בגלל בנייה קלוקלת.

הזרים שאבון שילדס ודארן היליארד מאכזבים, יוהאנס פוגטמן המבטיח סובל מירידה תלולה ביכולתו, והבעיה הכי חמורה היא שקו הרכזים של הבאסקים הוא אחד החלשים ביורוליג, ויסלחו לנו לוקה וילדוזה, מרסליניו הוורטאס וג'ייסון גריינג'ר. לשנגליה, מצד אחד, יש נסיבות מקילות; מצד שני, ייתכן שהטוען לכתר הפאוור פורוורד הטוב באירופה צריך ללמוד ממתחרהו העיקרי על התואר, יורגוס פרינטזיס, על מנהיגות והתעלות.

בשעה שכל אירופה מדברת על המהפך שעבר יאן וסלי בכושר הדיוק שלו מהעונשין, שנגליה סובל ממגמה הפוכה, שגורמת ליריבות לסמן אותו כיעד מועדף לביצוע עבירות. רק שני שחקנים ברחבי היורוליג ביקרו על הקו יותר ממנו, אבל 35 השיגו אחוזים טובים יותר ממנו. לפני שנתיים דייק ב-77.8 אחוזים, בעונה שעברה ירד ל-68.1 והעונה הוא כבר מגרד את האזורים המעט מביכים עם 60.3 בלבד, כולל 0 מ-6 במילאנו ו-2 מ-8 במחצית הראשונה ביד אליהו.

לאן כל זה הולך? באסקוניה מנסה להגדיר את עצמה מחדש תחת המאמן המתקמבק ולימיר פראסוביץ', אבל נראה שכל עוד היא לא תחזק את הקו האחורי שלה, גם הקו הקדמי ימשיך לסבול. שנגליה בילה את מרבית ימי השבוע האחרון בארה"ב, לאור הולדת בנו השלישי, ועדיין הצרות לא נגמרו: למשחק הערב מול חימקי מוסקבה הוא יעלה עם מסכה על פניו, זכר להפסד הביתי בסוף השבוע האחרון לברצלונה שבו שבר את אפו.

Open Mike - מייקל רול מראיין את אלכס טיוס, מתוך Fastbreak, התוכנית השבועית באפליקציית מכבי ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully