וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש הנכון. במקום הנכון? על מינוי אלי גוטמן למאמן מכבי חיפה

8.11.2018 / 11:00

אלי גוטמן הוא המאמן היחיד בעשורים האחרונים שהגיע לקבוצה באמצע העונה ויצר בה תהליך חיובי שנגמר בתארים. האקלים של מכבי חיפה שונה מזה שהיה לפני עשור בהפועל תל אביב, אבל הוא יכול לעשות את זה גם הפעם. עם זאת, יש עם המינוי בעייתיות, והיא לא קשורה רק אליו

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: רן צימט

הגעה לקבוצת כדורגל באמצע העונה לא מבטיחה למאמן ראש שקט, למרות ההנחה הבסיסית לפיה אם הקבוצה לא מועמדת לירידה, אין לו מה להפסיד. השקט תלוי בעיקר במועדון ובציפיות סביבו. בסכנין למאמן מחליף יש סיכויי הצלחה גבוהים, עד שישימו גם אותו על הכיסא החם, כפי שקורה כמעט בכל שנה מחדש. רן בן שמעון הגיע לקרית שמונה אחרי כישלון במכבי תל אביב, לא הצליח למנוע ממנה לרדת ליגה, אבל עם גיבוי מלא של איזי שרצקי חזר איתה לליגת העל ולקח אליפות כנגד כל הסיכויים.

מכבי חיפה היא לא סכנין או קרית שמונה. מאז האליפות האחרונה הוחלפו בה במהלך העונה שישה מאמנים ונרשם סיפור הצלחה יחסי אחד: אריק בנדו, שהחליף את ראובן עטר ולקח את הקבוצה מהתחתית למאבק אליפות. אחריו הגיעו מרקו בלבול, רנה מולנסטיין, גיא לוזון ופרד רוטן - איך זה נגמר בסוף כולם יודעים.

אלי גוטמן שמונה למאמן מכבי חיפה לא מגיע לקבוצה בריאה. האווירה שבה עבדו קודמיו בתפקיד לא מיטיבה עמו, אבל לזכותו ייאמר שהוא כבר היה במעמד הזה בעבר. בעשרת המחזורים הראשונים בעונת 2007/8 היו להפועל תל אביב 6 נקודות. גיא לוזון פוטר לאחר הפסד בחיפה ויוסי אבוקסיס ניהל זמנית את משחקי הקבוצה. גוטמן הוזעק לדגל והצליח בקושי להשאיר את האדומים בליגה. עונה לאחר מכן הם התמודדו על האליפות וב-2009/10 זה הגיע לשיא בדאבל, בדרך לבמה הגדולה של אירופה.

עוד בנושא

רשמית: אלי גוטמן מונה למאמן מכבי חיפה
מה גרם לשחר לבחור בגוטמן? כל הסיבות

אלי גוטמן מאמן מכבי חיפה עם איתי מרדכי. ראובן כהן, מכבי חיפה, אתר רשמי
עכשיו הוא צריך להראות שהוא רעב. גוטמן/אתר רשמי, ראובן כהן, מכבי חיפה

הפועל תל אביב, כידוע, מעולם לא הייתה גן עדן ניהולי, בוודאי שלא בהשוואה לעסק יציב כמו מכבי חיפה, אבל אם אפילו תחת הבלגן של מוני הראל ואלי טביב גוטמן הצליח לתמרן ולהביא אותה עד לליגת האלופות, הוא יוכל לעשות את זה גם בכפר גלים. לזכותו ייאמר שהוא היה מהמאמנים הבודדים בשנים האחרונות שהצליחו ב"תהליך", מילה שהפכה לכמעט אסורה במכבי חיפה אחרי השימוש המוגזם שעשו בה מאמנים קודמים. לחובתו יצוין שמאז עברו למעלה מ-10 שנים, אימון הנבחרת ועוד קדנציה עגומה בהפועל תל אביב, שהסתיימה בקול ענות חלושה עם "ראיתי קבוצה של גיא לוזון" ונטישת הספינה השוקעת.

כך שהשאלה היא איזה גוטמן מגיע למכבי חיפה. האם הוא באמת רעב להצלחה, או שפשוט מאס בכס הפרשן והחליט לחזור לשוק? האם הוא מונע מאהבה או מרצון לפרנסה ולהכרה? צריך לזכור שגוטמן רק בן 60, צעיר מענקים כמו לואי ואן חאל ויופ היינקס שחזרו בעשור האחרון לגדולה לאחר כמה שנים בצל. סביר להניח שההפסקה הגדילה לו את התיאבון, כך שיש מקום לאופטימיות.

כמובן שזה לא תלוי רק בו, ובעצם המפתח להצלחת הניסוי הזה כלל לא נמצא בידיים שלו, אלא באלה של יעקב שחר ומכבי חיפה. לגוטמן יש רזומה מספיק טוב ויכולות להתמודד עם האתגר שמציבים לו הירוקים, אבל יש לו גם לא מעט אגו. גם לשחר יש הרבה אגו. את הדרייב שלו גוטמן יקבל בעיקר מהסביבה של הבוס. אם יתנו לו לעבוד, הוא יעבוד. אם יירדו לו לחיים, הוא יכול להתייאש מהר, ובמקרה כזה מי יודע איך ייראו ההכנות לעונה הבאה, אם הוא בכלל יגיע לעונה הבאה.

מכבי חיפה משוועת למאמן חזק שיחזיר אותה לימים הגדולים. סביב גוטמן מרחף סימן שאלה ענק, משום שלצד קורות החיים שלו עומדים גם מבחן הרעב והיכולת להמציא מחדש את הגלגל ולשחזר את מה שעשה בהפועל תל אביב לפני עשור. שחר ומכבי חיפה, מצדם, צריכים להעניק לו חופש ושקט תעשייתי, פעולה מנוגדת לכל מהלך שעשו בשנים האחרונות. הסיטואציה שנוצרה במועדון לא נוחה לאף אחד, אבל יש מאמן אחד שכבר הראה שהוא יכול להתמודד עם מצב כל כך מורכב. המאמן הזה נמצא היום במכבי חיפה.

עוד באותו נושא

"יענקל'ה אני זמין": הרשת מגיבה לפרשנות של אלי גוטמן במשחק של מכבי חיפה

לכתבה המלאה
יעקב שחר נשיא מכבי חיפה משוחח עם השחקנים. ראובן כהן, מכבי חיפה, אתר רשמי
עכשיו זו אחריות המועדון לתת שקט למאמן. שחר/אתר רשמי, ראובן כהן, מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully