וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עו"ד: בשנתו ה-50 במכבי תל אביב, קולו של שמעון מזרחי לא נשמע

11.10.2018 / 15:00

ממודר מפגישות מכריעות, נשלח לעמוד מול העיתונאים וסופג הכל רק בגלל ש"לעזוב את מכבי זה כמו לקטוע יד". דווקא בשנת היובל של היו"ר הנצחי בתפקיד, מעמדו הגיע לשפל. איך מגדירים אותו במועדון? "נשיא של כבוד". מזרחי: "לא מתייחס לגורמים עלומי שם"

one

לפני שנה וחצי החליטו ראשי מכבי תל אביב להוריד לחץ מהמאמן, ולעבור מהמושבים המסורתיים שמאחורי הספסל אל היציע. מי שהתנגד ל"הגירה מרצון" הזו היה שמעון מזרחי. בכל זאת, כבר שנים הוא נוהג לשבת מאחורי הספסל ולהעביר טענות לעוזר המאמן, או למאמן עצמו במהלך משחקים. ואולם, מזרחי נאלץ לבסוף ליישר קו עם ההנהלה, ועקר כלאחר כבוד אל היציע.

"ההנהלה החליטה לשים סוף ללחץ על המאמן ולהפסיק לגנוב את הפוקוס, שכולם יעברו לשבת ביציע. אבל לשמעון היה מאוד קשה להיפרד מהמקום שבו הוא יושב שנים. היה מאבק לא קטן סביב זה", מספר גורם המעורה בפרטים.

בדיעבד, התזוזה של מזרחי מזירת האקשן הייתה מהלך סמלי למדי. היחלשות כוחו של האיש, שהיה חזק כל כך במכבי במשך 50 שנה, היא כבר סוד גלוי ואינו דבר חדש. ההחלטה להחתים את דגן יבזורי לפני מספר שנים אולי היתה החותמת האחרונה של מזרחי בהבאת שחקנים. אך אין זו הצפרדע היחידה שהוא נאלץ לבלוע מהמועדון בשנים האחרונות.

כבר תקופה ארוכה למדי שהיו"ר המיתולוגי של הצהובים חדל להיות אדון בביתו. כאן יש לציין את שינוי מבנה הבעלות במכבי תל אביב ב-1999, אז נכנסו שותפים עסקיים חדשים למועדון ומטבע הדברים, כמו בכל דירקטוריון, כוחו פחת. אין זה נדיר שהוא מוכרח להכפיף את דעתו לדעתם של ראשי המועדון וליישר עימם קו.

לכן יש הרבה אירוניה בעובדה שדווקא מזרחי, שכבר רחוק מלהיות חתום על ההחלטות של מכבי - דווקא הוא נשלח בסוף אל זרועות התקשורת. בכל פעם שבמכבי מעוניינים להסביר את המדיניות שלהם, הם שולחים דווקא את מי שכבר פחות משתתף בעיצובה. האבסורד הזה הגיע לאחד מהשיאים שלו כאשר מזרחי נשלח בזמנו להסביר את תוכנית הפיצול של הקבוצה, שהוא עצמו התנגד לה. אז איך הגיע היו"ר האגדי של מכבי למצב שהוא מדברר את כל מה שהוא נגדו?

עוד בנושא

21:00, ספורט 5: מכבי תל אביב פותחת עונה אצל פנאתינייקוס
"יורוהופס": מכבי תל אביב הקבוצה השמינית בטיבה ביורוליג
עוד במחזור הפתיחה של היורוליג: צסק"א מוסקבה מול ברצלונה

שמעון מזרחי, נבן ספאחיה, ניקולה וויצ'יץ', מכבי תל אביב. קובי אליהו
כמו תמיד, הוא נשלח אל המערכה התקשורתית. מזרחי עם וויצ'יץ' וספאחיה במסע"ת פתיחת העונה/קובי אליהו
שאול איזנברג: "במשך עשרות שנים לא הייתה החלטה אחת במכבי שלא הייתה מקבלת בסופו של דבר את החותמת של שמעון. והיום, לפחות לכאורה, פני הדברים אינם כך"

שאול איזנברג זוכר ימים אחרים. "שמעון היה מקבל את כל ההחלטות במכבי תל אביב", הוא אומר. "במשך עשרות שנים לא הייתה החלטה אחת במכבי שלא הייתה מקבלת בסופו של דבר את החותמת של שמעון. והיום, לפחות לכאורה, פני הדברים אינם כך".

איזנברג נזכר איך "בעבר שמעון תמיד נראה בטוח בכוחו. שמעון של השנים האחרונות נראה אדם עצוב, אדם כפוף, ללא חדוות חיים. למה הוא מיישר קו? הוא צריך לשאול את עצמו. אולי מכבי היא החיים שלו".

בין תקופת הזוהר של מזרחי לבין תחילת דעיכתו הייתה תקופת ביניים, שבמהלכה שרר שלום קר בין הבעלים דני פדרמן, מוביל הקו החדש, לבין שמעון מזרחי. היה זה שלום טקטי, שכן מאחורי הקלעים הלין מזרחי לא מעט על החלטותיו של פדרמן.

האיזון המתוח הזה הופר לפני שלוש שנים, לאחר שהפועל ירושלים זכתה באליפות. מזרחי הביע לא מעט דאגה מכך, ושוחח עם ראשי המועדון על התחזקות ירושלים והיחלשות מכבי. הפתרון שהועלה בעונה שעברה היה פיצול הקבוצה ועזיבת הליגה.

בשיחות פנימיות התנגד מזרחי נחרצות לפיצול ולעזיבת הליגה, אולם כלפי חוץ נאלץ ליישר קו ולהגן על עמדת מכבי. "הליגה הישראלית מאוד חשובה לשמעון, והוא היה נגד הפיצול ונגד עזיבת הליגה", אומר גורם במועדון, ומוסיף: "אמרו שזה ספין, אבל היו כאלו במועדון שבאמת רצו לעזוב ולשחק ב-VTB".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שמעון מזרחי יו"ר מכבי תל אביב. קובי אליהו
"מכבי היא החיים שלו". מזרחי ביציע/קובי אליהו
חיים אוחיון: "הכדורסל הישראלי מאוד חשוב לשמעון, והצעירים בהנהלה לא בהכרח רואים את זה כך"

לדברי הגורם, מזרחי שיתף פעולה בלית ברירה. "שמעון תמיד אמר שהאליפות בארץ זה הלחם והחמאה של המועדון, ופתאום, אחרי שאיבדה כמה אליפויות, מכבי התחילה לעשות זיגזגים, ושמעון היה חייב ליישר קו עם בעלי המניות העיקריים במכבי".

מזרחי, שהסתייג עמוקות מהפיצול, נאלץ לשבת על הבמה במסיבת העיתונאים של פתיחת העונה ולתת הסברים, בעוד שהמעורים בנעשה מאחורי הקלעים לא ממש אהבו את השואו הזה.

גורם אחר המעורה בפרטים מספר: "דייויד פדרמן הבין שהפיצול זו מטלה כלכלית גבוהה, אבל הושפע גם מהרצון של דני פדרמן וניקולה וויציץ'. שמעון נלחם בוועדות ובמפגשים על רישום שישה זרים כדי שמכבי לא תפוצל", סבור הגורם.

בעלי הפועל גלבוע/גליל חיים אוחיון - שהדאגה לכדורסלן הישראלי תמיד היתה בראש מעיניו - מספר שלמעשה, דעותיו של מזרחי קרובות לשלו. "יש לנו לפעמים עמדות דומות. הכדורסל הישראלי מאוד חשוב לשמעון, הוא בהחלט רואה את השילוב בין הכדורסל הישראלי ובין המשימות ביורוליג. הצעירים לא בהכרח רואים את זה כך. אין לי יותר מדי יותר קשר איתו, אבל זו התחושה שאני מקבל", הוא אומר.

בעלי מכבי תל אביב שמעון מזרחי עם דייויד פדרמן. לילך וייס, מערכת וואלה! NEWS
כבר לא בסוד העניינים. מזרחי ופדרמן/מערכת וואלה! NEWS, לילך וייס
"אין לשמעון אמירה אמיתית. מאז יבזורי, ההשפעה שלו בבחירת שחקנים או מאמנים היא מינימלית. ההגדרה הכי מתאימה לו היא נשיא של כבוד"

לאימונים מקפיד שמעון מזרחי להגיע יותר מכל ראשי הקבוצה, אבל זה לא אומר שמידת ההשפעה שלו גבוהה. גורם במועדון אומר ש"אין לשמעון אמירה אמיתית. מאז דגן יבזורי, ההשפעה שלו בבחירת שחקנים או מאמנים היא מינימלית. ההגדרה הכי מתאימה לו היא נשיא של כבוד".

לדבריו, "למשרדים הוא לא מגיע הרבה, מי שמגיעים יותר הם דני פדרמן ודייויד פדרמן, ושם מתקבלות לא מעט החלטות. פעם הוא היה הרבה יותר במשרדים. ושם לפעמים הכול נסגר".

מזרחי, מספרים במכבי, מאוד מתוסכל מכך שאין לו יכולת להשפיע במכבי. לוואלה! ספורט נודע אף כי לפני כשנה דרש להכניס את חתנו יורם בן חיים להנהלה. המשימה הוכתרה בהצלחה - אך גם זה לא שינה את מאזן הכוחות.

למרות הפיחות במעמדו, לראשי מכבי נוח כאמור לשלוח דווקא את מזרחי לדברר את המועדון: "יש לשמעון המון מסורת וכבוד, וזה מתאים להם", מסבירה אותה אישיות במועדון. "שמעון אוהב להתעסק עם האיגוד והיורוליג וכל הבירוקרטיה, והפנים שלו מזוהות עם מכבי, כך שאם צריך לשלוח מישהו לדבר, זה מאוד מתאים להם שהוא יעשה את זה. זה כמו נשיא המדינה, שיש לו תואר של כבוד, אבל הוא לא יכול לקבל את ההחלטות שנוגעות לתפעול המדינה".

דגן יבזורי שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
החותמת האחרונה של שמעון מזרחי. דגן יבזורי/יוסי ציפקיס
יצחק פרי: "אני מבין את שמעון כי כשזכיתי בגביע ובאליפות אנשים אמרו לי 'עכשיו אתה יכול לפרוש..'. אבל גם עבורי וגם עבור שמעון הכדורסל הוא חלק חשוב מהחיים, אנחנו אנחנו עובדים במשהו אחר, אבל לעזוב את הכדורסל כמו לחתוך יד או רגל"

השאלה המתבקשת היא למה מזרחי לא מתקומם, וכיצד הוא ממשיך לחיות בשלום עם מעמדו הנוכחי.

"אין לו ברירה. הוא עצמו ממשיך להגיד שמכבי זה מפעל חייו", אומרים בקבוצה. "הוא פדנט במלוא המילה, אבל מודע להיחלשות כוחו. הוא פשוט לא מסוגל לעזוב וגם לא רוצה, וגם להנהלה נוח שיש מישהו כזה במועדון. כולם יודעים כמה מכבי חשובה לו".

יו"ר מכבי ראשון לציון יצחק פרי דווקא מבין לליבו. "אני בכדורסל 42 שנה, ועבדתי סמוך אל שמעון במרכז מכבי, במנהלת, ובאיגוד הכדורסל. מגיע לו כל הכבוד על העשייה שלו ב-50 שנות המעורבות. זה חלק מהחיים שלו. אני מבין אותו כי כשזכיתי בגביע ובאליפות אנשים אמרו לי 'עכשיו אתה יכול לפרוש..'. אבל גם עבורי וגם עבור שמעון הכדורסל הוא חלק חשוב מהחיים, גם אנחנו אנחנו עובדים במשהו אחר, אבל לעזוב את זה כמו לחתוך יד או רגל. אז אני מבין אותו. אני חושב שלשמעון יש חשיבות גדולה מאוד בכדורסל הישראלי. בשיחה שהיתה לנו לפני כשבועיים אמרתי לו באופן אישי שאני חושב שהוא צריך לעזור באיגוד הכדורסל ולהיות שמעון מזרחי שהוא היה פעם שם. מהסיבות שלו הוא לקח צעד אחורה, אבל הוא יכול לעזור בוואקום שנוצר באיגוד".

שי שני, שכיהן כיו"ר איגוד הכדורסל ולשעבר מנכ"ל הפועל, טוען ש"לתפיסתי הוא פשוט לא יכול לחיות בלי מכבי תל אביב. הוא הבין שהוא צריך להתאים את עצמו לדור הצעיר. מכבי זה החיים שלו, זה כמו הסם שלו, המהות שלו, הדרייב שלו. ומבחינתו הוא צריך להיות שם".

איזנברג אינו מסתפק בחוות דעת ומוסיף: "היו לי לא מעט מפגשים איתו באיגוד, ולצערי אני יכול להגיד שמזרחי איבד את אמינותו. הוא לא עמד בהבטחות שהוא הבטיח. הוא התנהג הפוך מהמציאות, וזו היתה עבורי אכזבה גדולה מאוד".

חיים אוחיון מגלה אמפתיה כלפי ההתכופפות של מזרחי: "אני לא שופט אף אחד. אין ספק שגם במכבי, כמו במקומות אחרים, יש מה שנקרא חילופי דורות, אבל על שמעון אני יכול להגיד שעוד כוחו במותניו. הוא רלוונטי גם היום, גם הניסיון הבין-אישי שלו וגם הניסיון המקצועי שלו הם לא משהו שאפשר לבטל. גם אני מרגיש שלפעמים עמדותיו של שמעון הן לא כעמדות הצעירים, אבל הוא בהחלט קול שפוי במערכת הזאת. לא כל דבר מוציאים החוצה, ולפעמים מיישרים קו עם השותפים כי יש לו שותפים לדרך ולפעילות. אני לא רוצה לשפוט את שמעון ולהסביר למה הוא כן או לא מיישר קו. לזכותו של שמעון אפשר להגיד שהוא מתמיד המון שנים, גם בתקופות הטובות וגם בתקופות הרעות".

לעומת אוחיון, שאול איזנברג אינו חוסך במילים קשות: "אני מייעץ למזרחי וייעצתי לו כבר לפני מעשר שנים שיזוז מהתפקיד. די".

בעלי מכבי תל אביב שי רקנאטי, דני פדרמן. ברני ארדוב
ההנהלה הצעירה לא נעזרת בו בקבלת ההחלטות. דני פדרמן ושי רקנאטי/ברני ארדוב

הערב (חמישי) מזרחי יפתח עונת יורוליג נוספת כיו"ר מכבי תל אביב. הוא לא ילחש עצות על אוזנו של נבן ספאחיה, כנראה שגם לא יסתודד עם פדרמן ורקנאטי בסיום. אבל הוא ימשיך לעודד ולתמוך כמו האוהד המושבע ביותר, וגם העונה יתייצב מול המצלמות - עד שמישהו יחליט עבורו שתם תפקידו ההיסטורי.

seperator

תגובת מכבי תל אביב: "בין הבעלים שוררת הרמוניה"

ממכבי תל אביב נמסר בתגובה: "שמעון מזרחי הוא יו"ר המועדון קרוב ל-50 שנה והינו יו"ר על כל המשתמע מכך. אין החלטה שמתקבלת, שהיא לא על דעתו. בין הבעלים שוררים הרמוניה, שותפות בריאה וחברות מלאה. מעבר לכך מכבי תל אביב לא נוהגת להגיב על דברים מפי גורמים עלומים. רק נזכיר שההחלטה שלא לשבת על ספסל הקבוצה הייתה של שמעון מזרחי, והוא הודיע על כך באיגרת לאוהדים. אין להחלטתו שום משמעות אחרת מעבר לכך".

משמעון מזרחי נמסר בתגובה: "אין זה מכבודי להתייחס לאמור בכתבה ולגורמים עלומים המצוטטים בה ומי שמצוטט בשם אומרו, אינו ראוי לתגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully