וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של מסי הבאסקי: ילד הפלא לשעבר איקר מוניאין פורח מחדש

16.9.2018 / 10:00

ציפו ממנו להפוך לאחד השחקנים הגדולים בדורו אחרי שערך את הופעת הבכורה בגיל 16 והצית את הדמיון. זה לא קרה, אבל איקר מוניאין לא מוותר אחרי שתי פציעות קשות בברכיו, נמצא בתקופה הפוריה בחייו, ואתמול עזר לגזול נקודות מהחבר הטוב ג'ולן לופטגי

איקר מוניאין שחקן אתלטיק בילבאו מול דני קרבאחל. GettyImages
עקץ את ריאל. איקר מוניאין אתמול/GettyImages

כאשר איקר מוניאין צלע אתמול (שבת) החוצה בתחילת המחצית השניה, האוהדים באיצטדיון סן מאמס הביטו בדאגה. כמה אפשר? האם הכוכב האהוב של אתלטיק בילבאו שוב נפצע, ועוד זמן קצר אחרי שהבקיע את השער הראשון מול ריאל מדריד בקריירה? הפעם, יש לקוות, מדובר בפגיעה קלה בלבד עבור הקשר שקרע את הרצועות בשתי ברכיו בשלוש השנים האחרונות, והוא עשוי להיות כשיר כדי להמשיך את הנסיקה. "לקראת כל עונה אני אומר לעצמי שזו יכולה להיות העונה שלי", הכריז מוניאין רק לפני מספר ימים. מי יודע, אולי הפעם זה נכון. בגיל 25, העתיד עדיין לפניו.

וזה החלק המדהים בעלילה - למי שעוקב אחרי דרכו של מוניאין קשה מאוד להאמין שהוא עדיין כה צעיר. כי הרי הוא נמצא באור הזרקורים ממש מזמן. הוא הצטרף לראשונה לאימונים של הסגל הבכיר של בילבאו לפני יותר מעשור, אי שם בתחילת 2008. ההתרגשות היתה אדירה, בין היתר כי הוא זכה לחלוק את המגרש עם אלילו הגדול ביותר, חוסבה אצ'בריה. הקיצוני שהקדיש כמעט את כל חייו לבילבאו הוא אגדה בחבל הבאסקים, והאגדה הזו רק התעצמה כאשר הוא הציע לשחק בעונת 2009/10 חינם, ללא תמורה כלשהי. אצ'בריה ידע כי מצבו הבריאותי יחייב אותו לתלות את הנעליים בגיל 32, אבל רצה להאריך את החוויה ולחלוק את נסיונו עם הצעירים. מוניאין, אשר ערך את הבכורה בעונה המדוברת, היה המרוויח הגדול ביותר. הוא הגשים חלומות.

עוד בנושא

מוניאין כבש, אתלטיק בילבאו סיימה ב-1:1 עם ריאל מדריד
לופטגי על לוקה מודריץ': "היה קיץ מורכב, מאמין בו למרות הנסיבות"
ברצלונה מהללת את טר סטגן אחרי ה-1:2 על סוסיאדד: "הטוב בעולם"
בואו לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט

איקר מוניאין שחקן אתלטיק בילבאו. GettyImages
סוף סוף פורח. איקר מוניאין/GettyImages

הושווה לרוני וחגג מולו באולד טראפורד

בחבל הבאסקים זוכרים היטב את השער הראשון שלו, באוגוסט. הוא נכנס כמחליף למשחק הגומלין מול יאנג בויז במוקדמות הליגה האירופית, ושתי דקות בלבד מאוחר יותר שלח כדור חד לרשת. הנער, כולה בן 16 ושבעה חודשים, יצא לחגיגות מרגשות ותפס את הראש כלא מאמין. הכיבוש הזה היה קריטי בדרך לשלב הבתים. בחלוף חודשיים, הפך מוניאין למבקיע הצעיר ביותר של בילבאו בתולדות הליגה הבכירה, והמאמן חואקין קפארוס לא היסס לתת לו יותר ויותר אחריות. אצ'בריה התלהב להעביר את השרביט: "איקר מבין כדורגל, והוא יהיה שחקן גדול". כאשר היהלום החדש תפס מקום קבוע בהרכב ב-2010, כל ספרד דיברה עליו. הוא היה אמור להפוך לכוכב המוביל בדורו בכדורגל העולמי, לא פחות.

היו שדיברו עליו במונחים של מסי הבאסקי, כי הוא תחבולן בגובה 170 סנטימטרים. אחרים הישוו אותו לוויין רוני, בגלל הבכורה בגיל 16, מרכז כובד המשקל הנמוך והגישה הלוחמנית וחסרת הפשרות, כיאה לשחקן בילבאו. כאשר פגש את רוני האמיתי במסגרת הליגה האירופית במרץ 2012, הוא גבר עליו פעמיים, והיו אלה המשחקים הטובים ביותר של הבאסקים בעידן המאמן הססגוני מרסלו ביילסה. הם ניצחו את מנצ'סטר יונייטד 2:3 באולד טראפורד בתצוגת כדורגל מרהיבה, עם שער נאה של מוניאין עצמו, והשלימו את העבודה עם 1:2 בגומלין הביתי. בסופו של דבר, הם דהרו עד הגמר שם הובסו על ידי אתלטיקו מדריד, ומוניאין הוגדר כאחד השחקנים הבולטים בטורניר. אינספור דיווחים קישרו את שמו לכל מועדוני הפאר, כולל השדים האדומים עצמם אשר שקלו לכאורה ברצינות את החתמתו אך נרתעו מסעיף השחרור בגובה 36 מיליון יורו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איקר מונאין ב-2012. AP
גבר עליו פעמיים. איקר מוניאין מול ויין רוני/AP

אלוף אירופה באיצטדיון טדי

כל רשימת השחקנים הצעירים הטובים בעולם כללה בימים ההם בהכרח את הבאסקי הפעלתן. לפי הקונצנזוס, הוא היה אמור להפוך במהרה לאחד המנהיגים של הנבחרת. לו מישהו היה מנבא אז כי הקריירה שלו בחולצה האדומה תוגבל ל-15 דקות במשחק ידידות בודד, היו ממליצים לו לגשת להסתכלות פסיכיאטרית. אלא שזה המצב - הבכורה הקצרה מול ונצואלה בתחילת 2012 רשומה כהופעתו היחידה עד היום. בנבחרות הצעירות גם איקר עצמו איבד, כמובן, את הספירה, ורק בנבחרת עד גיל 21 לבדה יש לו 31 משחקים שנפרסו על פני שלוש שנים ואיפשרו לו לזכות פעמיים באליפות אירופה, אבל גם שם אפשר היה להבחין במגמה בעייתית. ב-2011 בדנמרק הוא היה באנקר בהרכב. ב-2013 בישראל בילה הבאסקי בעיקר על הספסל, גם אם בישל לאיסקו במפגש מול הולנד באיצטדיון המושבה ושולב כמחליף בגמר מול איטליה בטדי.

ההידרדרות היתה הדרגתית. מוניאין לא בדיוק התרסק - הוא פשוט לא הצדיק את הציפיות האסטרונומיות. ההחלטה של מאמן בילבאו ארנסטו ואלוורדה, שהגיע ב-2013, להעביר אותו לעמדה נסוגה יותר, לא תרמה במיוחד להתקדמות המקצועית. שחקנים אחרים תפסו את המנהיגות בבילבאו, ואז - באפריל 2015 - באה הפציעה הקשה בברכו שהשביתה אותו עד דצמבר. תהליך ההתאוששות היה ארוך ובעייתי, וגם ההשפעה הפסיכולוגית ניכרה עליו. בשלהי 2016, היו פרשנים שהספידו אותו. "יש אנשים שחושבים שהקריירה שלי נגמרה", הוא אמר אז בעצב, אבל הבטיח לחזור בגדול: "הברך שלי מרגישה מצוין עכשיו, והשארתי את הקרע מאחוריי. אני עובד קשה מאוד באימונים, והכל יהיה בסדר".

מוניאין אף עמד במילתו. כושרו בתחילת 2017 השתפר מאוד, הוא הרוויח בחזרה את אמונו של ואלוורדה, חזר בהרכב, ריגש את היציעים, והיו אפילו מחשבות על זימון אפשרי מצד ג'ולן לופטגי, אשר מכיר אותו מצוין מימי הנבחרת הצעירה. הגורל רצה אחרת, ולפני שנה קרע מוניין שוב את הרצועות, הפעם בברכו הימנית. התפנית הזו כבר הפכה את סיפור חייו לסוג של טרגדיה, והפעם הספקות לגבי יכולות השיקום היו רציניים ביותר.

איקר מונאין ב-2013. AP
התנדנד בין הספסל להרכב. איקר מוניאין ביורו 2013 בישראל/AP

שער ראשון מול ריאל מדריד

לכן הזילו אוהדי בילבאו דמעות של אושר כאשר מוניאין הבקיע במשחק החזרה שלו באפריל. מספר 10 נכנס למגרש בדקה ה-76 במשחק החוץ הקשה מול ויאריאל והספיק לדחוק את הכדור לרשת כדי להבטיח את הניצחון החיוני. העונה שעברה היתה קטסטרופלית עבור הבאסקים בתחתית, והם סיימו במקום ה-15, אבל הקאמבק המוצלח של איקר השכיח את הצרות. הוא הבקיע פעמיים במאי, והמשיך את הכושר הפנטסטי גם בתחילת העונה הנוכחית, עם שער ניצחון בזמן פציעות מול לגאנס במחזור הפתיחה.

לא לחינם הופנה אליו אור הזרקורים לקראת המפגש המחודש עם לופטגי. "אני משוכנע שהוא יצליח בסנטיאגו ברנבאו", הכריז הכוכב הבאסקי, ואף התחבק בחום לפני שריקת הפתיחה עם האיש איתו שמר על מערכת יחסים מצוינת, אבל במשחק עצמו הוא הבטיח לתת פייט גדול. ואולי השער עצמו היה די מקרי מבחינתו, כי איניאקי וויליאמס בכלל התכוון להבקיע בעצמו, אבל הוא הגיע בסיום מהלך קבוצתי מרהיב לתפארת, ובאופן כללי בילבאו היתה ראויה ליתרון במחצית הראשונה. המאמן החדש אדוארדו בריסו העניק למוניאין חופש פעולה, והלוחם היצירתי הפגין יכולת גבוהה. סמלי שהוא הבקיע סוף כל סוף שער קריירה ראשון לרשת ריאל, ומסלי גם שהאורחת הצליחה להשוות ל-1:1 דווקא אחרי שמוניאין נפצע.

הפעם, יש תקווה כי הבעיה הרפואית זניחה, ולכן לא תפריע לשחקן המרתק הזה בתקופתו הפוריה ביותר בקריירה. הוא כבר לא יהיה מסי, וגם לא רוני, אבל ילד הפלא לשעבר ראוי להכרה גם בימים אלה. היו שמיהרו להגדירו כשחקן עבר, אבל מוניאין צעיר יותר מאיסקו, והספקנים עוד עלולים לאכול את הכובע. הוא מסוגל להיות שחקן העתיד של בילבאו, גם תשע שנים אחרי הבכורה ההיא. הרוח של חוסבה אצ'בריה עדיין בוערת בו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully