וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לבייש את הפארמה: חזרה למפגשים הבלתי נשכחים בין פארמה ליובנטוס

1.9.2018 / 7:00

היום בו נולדה "מלכת הגביעים", הערב בו החלה השושלת של ליפי והתבוסה הכי כואבת. כשדינו באג'ו מנע טרבל, כשקנבארו נתן את הנשיקה האחרונה וכשטבס התחפש למראדונה. פארמה שבה לארח את יובנטוס, אנחנו חוזרים למשחקי מפתח ביריבות הספורטיבית שהקסימה את איטליה

אתר רשמי

ב-9 בספטמבר 1990, אצטדיון אניו טארדיני לבש חג. פארמה, העולה החדשה ממחוז אמיליה-רומאניה, ערכה את הופעת הבכורה שלה בסרייה A כשאירחה את יובנטוס הגדולה. כיאה לאווירה החגיגית, המארחת עלתה עם חולצות לבנות ואילצה את יריבתה לזנוח את תלבושת הזברה המפורסמת לטובת מדים שחורים ובלתי שגרתיים, אך ניקולו נאפולי ופנדל של רוברטו באג'ו דאגו לקלקל את היום ההיסטורי של פארמה והספיקו מול פנדל מצמק של אלסנדרו מלי.

באותו יום מרגש בטארדיני, בהופעת הבכורה של קבוצה מעיר עם כ-170 אלף תושבים, איש לא האמין שמכאן תצמח יריבות כה תוססת שתכלול מאבקים עיקשים במהלך שנות ה-90' והאלפיים, ולא פחות משישה גמרים (מתוך 14 בסך הכול בהם השתתפה פארמה). כולם חשבו בכלל שהעולה תחזור לסרייה B תוך שנה אחת, אבל נביו סקאלה ושחקניו סיימו במקום השישי כבר בעונה הראשונה, הגיעו לאירופה ותוך זמן קצר הפכו את פארמה ל"מלכת הגביעים".

28 שנים אחרי העימות הראשון, היריבות הזו מתחדשת הערב (שבת, 21:30, ערוץ ONE2). פערי הרמות בין אלופת שבע השנים האחרונות לקבוצה שעשתה היסטוריה עם שלוש עליות רצופות ברורים לכל, אבל אוהדי פארמה מרשים לעצמם לחלום. הם מודעים לכך שהקבוצה שלהם מובילה 6:7 במפגשים בטארדיני ואפילו ניצחה 0:1 במפגש האחרון באפריל 2015, בהיותה מפורקת ורגע לפני הירידה.

אז לכבוד החזרה, ועוד במפגש בו ג'יג'י בופון לא יהיה באף אחד מהצדדים, הנה מסע נוסטלגי קצר אל חמישה מפגשים בלתי נשכחים.

עוד בנושא:
עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט
'פרשת המסרונים': לפארמה הופחתו חמש נקודות, עמנואלה קלאיו הושעה לשנתיים
בין פארמה ליובנטוס: 10 המשחקים הכי גדולים של ג'אנלואיג'י בופון

נביו סקאלה לשעבר מאמן פארמה בטקס באצטדיון אניו טרדיני. Valerio Pennicino, GettyImages
יצר יריבות ספורטיבית מופלאה בין פארמה שלו ליובנטוס הגדולה. נביו סקאלה/GettyImages, Valerio Pennicino

14 במאי 1992: הגביע הראשון של פארמה

פארמה לא הצליחה להכניע את יובנטוס בשלושת המפגשים הקודמים באותה עונה. אחרי הפסד 1:0 בינואר, הגיע ב-7 במאי הפסד זהה במשחק הראשון בגמר הגביע, ובחלוף שלושה ימים עוד תיקו מאופס וזהיר בליגה. במפגש השלישי ברציפות תוך שבוע, הקרח נשבר. הג'אלובלו חגגו תואר ראשון בתולדותיהם. אנג'לו פרוצי סיפק הצלות נדירות, עד שאלסנדרו מלי נגח פנימה בדקה ה-45 ומרקו אוזיו חתם בדקה ה-60 ונתן את האות לחגיגות אדירות בעיר. זה הגמר בו החל להיבנות המיתוס של מלכת הגביעים. עם התואר שהקנה לפארמה מקום בגביע המחזיקות, אותו הניפה שנה לאחר מכן בוומבלי.

עוד באותו נושא

בין באג'ו לבאג'ו: כיצד יובנטוס כמעט מכרה את אלסנדרו דל פיירו לפארמה ב-1994

לכתבה המלאה
שחקני פארמה, גמר גביע אופ"א 1995. AP
תמונה שגרתית בשנות ה-90'. פארמה חוגגת זכייה בגביע אופ"א 1995/AP

8 בינואר 1995: יובנטוס מנצחת במשחק העונה בטארדיני

שיא היריבות. לא פחות משישה מפגשים רשמיים היו בין שתי הקבוצות בעונת 1994/95. חמישה היו תוך קצת יותר מחודש בין מאי ליוני, אבל נתחיל עם הראשון שנערך בינואר. פארמה הגיעה למשחק העונה הביתי מפסגת הליגה, כאיום הכי גדול על יובנטוס בעונת הבכורה של מרצ'לו ליפי. המארחת גם הוליכה משער של דינו באג'ו, הקשר שהגיע לפארמה מיובנטוס והפך במהרה לאימת האקסית. דינו מצא את הרשת בדקה ה-57, אבל ג'ובאני גאלי שהחליף את לוקה בוצ'י שנפצע במחצית הראשונה, יצא רע מהשער וספג את השוויון בחלוף ארבע דקות מהגבהה סתמית של פאולו סוזה. הוא נכנע בהמשך לנגיחה אדירה של פבריציו רבאנלי וגם לפנדל של החלוץ לבן השיער. פרננדו קואוטו עוד הורחק לקראת הסיום ולסרייה A הייתה מוליכה חדשה. המומנטום השתנה ויובנטוס דהרה לאליפות ראשונה אחרי תשע שנים, אותה הבטיחה עם 0:4 ביתי על... פארמה כמובן. השושלת של ליפי החלה.

שחקני יובנטוס לאחר הזכייה בגביע האיטלקי, 1995. AP
נקמת הדאבל בעונת הבכורה של מרצ'לו ליפי. שחקני יובנטוס חוגגים עם הגביע ב-1995/AP

17 במאי 1995: פארמה זוכה בגביע אופ"א

ארבעה ימים לפני הרביעייה שהבטיחה את האליפות, יובנטוס אירחה את פארמה בסן סירו. מדוע במילאנו? כי לא הושג סיכום עם עיריית טורינו בנוגע לשכירות של דלה אלפי. ליובנטוס זה עלה ביוקר. אחרי הפסד 1:0 בחוץ שבועיים לפני כן, משער של דינו באג'ו, הביאנקונרי צהלו ראשונים עם טיל של ג'אנלוקה ויאלי, שקבע שוויון בסיכום המפגשים. אלא שפארמה לא אמרה נואש, בוצ'י שכיכב במשחק הראשון שוב השאיר אותה בעניינים ובדקה ה-55 המחליף רוברטו מוסי הגביה מימין ודינו באג'ו, מי אם לא הוא, נגח פנימה מקרוב. שער נוסף של ויאלי עוד נפסל בגלל נבדל, ופארמה של ג'אנפרנקו זולה טינו אספריה הניפה את גביע אופ"א, בגמר האירופי השלישי ברציפות שלה. תוך כמה שנים, מהסרייה C לפסגה האירופית. "לא הקבוצה הטובה יותר היא זו שזכתה בתואר, אבל ננסה להתנחם בסקודטו", אמר רוברטו באג'ו. יובנטוס אכן חגגה אליפות עם שלושה בישולים של רוברטו בהופעת הפרידה שלו ב-0:4 על פארמה, וגם נקמה עם ניצחון כפול בגמר הגביע בחודש יוני. רק דינו מנע טרבל.

דינו באג'ו במדי פארמה כובש מול יובנטוס, גמר גביע אופ"א 1995. AP
הראש שמנע מיובנטוס טרבל. דינו באג'ו כובש בגומלין גמר גביע אופ"א/AP

10 במאי 2002: הגביע האחרון של פארמה

עשור אחרי הגביע הראשון, הגיע הגביע השלישי שהוא גם התואר האחרון. הבעיות הכלכליות כבר החלו להשפיע על פארמה, ורוב גיבורי הזכייה בגביע אופ"א ב-1999 כבר המשיכו הלאה. ג'אנלואיג'י בופון וליליאן תוראם נמכרו יחד ליובנטוס, הג'אלובלו סבלו במשך כל העונה, ניצלו מירידה רק שלושה מחזורים לסיום הליגה וגם הודחו מגביע אופ"א בשמינית הגמר על ידי הפועל תל אביב. אבל הסוף היה מתוק. אחרי הפסד 2:1 בטורינו, עם שער חוץ (שהתברר כמשמעותי מאין כמוהו) של הידטושי נקאטה היפני בדקה ה-90, פארמה אירחה את החבורה הצוהלת של ליפי, שהתפטר ב-1999 בעקבות הפסד ביתי לפארמה וחזר לקדנציה שנייה בחלוף שנה. רק חמישה ימים קודם לכן, יובנטוס חגגה אליפות דרמטית במחזור הסיום, ממנו זכורות בעיקר הדמעות של רונאלדו, שכבר היה אלוף עם המוליכה אינטר שהובילה פעמיים ונראתה בדרך לסקודטו, אך הפסיד בסופו של דבר 4:2 ללאציו ונדחק עד למקום השלישי.

האלופה הייתה כמובן פייבוריטית ברורה, אבל בופון ותוראם שישבו על הספסל ראו את קבוצתם לשעבר מחוללת סנסציה עם דרדל'ה של ג'וניור כבר בדקה הרביעית לרשת של פביאן קאריני. קלאודיו טפארל, שחזר לקדנצייה שנייה ושימש כשוער משנה, הצליח איכשהו לא לספוג ואנטוניו בנאריבו הוותיק הניף אל על את הגביע בגשם השוטף. פאביו קנבארו המושעה הצטרף לחגיגה על המגרש, לפני שנפרד גם הוא וחתם למעשה את תור הזהב של פארמה. "הרגע הכי נורא שלי היה רצף ששת ההפסדים העונה, אבל אז עשינו נס עם פייטרו קרמיניאני והאוהדים", אמר הבלם. "עכשיו זו הנשיקה האחרונה".

פארמה 2002, פאביו קנבארו עם הגביע האיטלקי. AP
פאביו קנבארו עם הגביע בין שחקני פארמה ב-2002/AP

9 בנובמבר 2014: התבוסה הכי גדולה של פארמה בסרייה A

הקפטן אלסנדרו לוקארלי ניגש לאוהדים כדי להתנצל ובראיון לאחר המשחק הודה בראש מורכן: "מעולם לא הושפלתי כך". מאמנו רוברטו דונאדוני דיבר על "בושה ואין אונות, תבוסה כזו לא ספגתי גם כשחקן". וזה באמת היה לא נעים. פארמה הגיעה ליובנטוס סטדיום ופורקה לחתיכות על ידי ההתקפה הקטלנית של האלופה. קרלוס טבס חגג זימון מחודש לנבחרת ארגנטינה עם צמד, כולל מבצע אישי מהפנט א-לה דייגו מראדונה. גם פרננדו יורנטה ואלברו מוראטה הספרדים כבשו פעמיים כל אחד, ושטפן ליכטשטיינר השלים את החגיגה. יובנטוס סיפקה את הניצחון הכי גבוה שלה מאז ה-0:7 על אסקולי ב-1983, שם גם הייתה למעשה הפעם האחרונה ששלושה משחקניה כבשו יחד צמדים (מישל פלאטיני, פאולו רוסי ודומניקו פנצו). פארמה, שמעולם לא הפסידה בהפרש של יותר מחמישה שערים, צנחה למקום האחרון בעקבות התבוסה הקשה בתולדותיה ובסיום העונה כאמור הורדה לליגה הרביעית. עוד לא חלפו ארבע שנים, והנה היא שוב כאן. שוב בליגה אחת עם יובנטוס.

כריסטיאנו רונאלדו יסדר עוד משחק לפנתיאון?

קרלוס טבס שחקן יובנטוס חוגג שער. רויטרס
התחפש למראדונה. קרלוס טבס לאחר הסלאלום מול פארמה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully