וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחליף האידיאלי של אוזיל: פסקל גרוס ראוי לקבל זימון לנבחרת גרמניה

20.8.2018 / 9:00

אחרי הפרישה של כוכב ארסנל הבעייתי, כדאי ליואכים לב לשים לב לעושה המשחק הנהדר של ברייטון - אשף הבישולים והכדורים הנייחים שרץ ללא הפסקה ולא מצטער על כך שבילה את כל הקריירה בקבוצות קטנות עם אלמוג כהן, בירם כיאל ותומר חמד

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

כאשר בירם כיאל החליף אתמול (ראשון) את פסקל גרוס בזמן פציעות, כל אוהדי ברייטון קמו על רגליהם והודו לקשר הגרמני שהתעלה על הכוכבים של מנצ'סטר יונייטד במרכז המגרש, ללא קשר לפנדל ששלח לרשת של דויד דה חאה בניצחון 2:3. ז'וזה מוריניו לא צריך להיות מופתע - זה בדיוק מה שגרוס עשה גם במאי. במחזור הלפני האחרון של העונה שעברה, הוא היה השחקן המצטיין במגרש והבקיע את שער הניצחון ב-0:1 של ברייטון על השדים האדומים אשר הבטיח לשחפים רשמית את ההישארות בפרמיירליג. גם אז החליף אותו כיאל בדקות הסיום, וגם אז הוא קיבל סנטדינג אוביישן. ובעוד המיוחד לשעבר מתבכיין על היעדר ההשקעה לכאורה מצד מועדונו, זה הזמן להפנות את תשומת ליבו לכך שברייטון שילמה 3 מיליון ליש"ט בלבד בקיץ 2017 תמורת האיש שהפך מיידית לאחד השחקנים הטובים ביותר בליגה האנגלית.

זו לא הגזמה, כי יהיה קשה מאוד למצוא כוכב עם השפעה דומיננטית יותר מחוץ לטופ-6. ברייטון הצנועה הבקיעה 34 שערים בלבד בעונתה הראשונה בליגה הבכירה, וגרוס אחראי ישירות לכמחצית מהם, עם שבעה כיבושים ושמונה אסיסטים. מבחינת בישולים, הוא ראה רק את קווין דה בראונה, לירוי סאנה, דויד סילבה, ראחים סטרלינג, דלה עלי, כריסטיאן אריקסן, ריאד מחרז, פול פוגבה, מוחמד סלאח והנריך מחיטריאן לפניו. והוא ראוי בהחלט להיות חבר ברשימה הזו. המספר של מסוט אוזיל בארסנל היה זהה, והפליימייקר של נבחרת גרמניה כבש פחות מעמיתו - רק ארבעה שערי ליגה אשתקד.

עוד בנושא:

בואו לעקוב אחרי וואלה! ספורט באינסטגרם
מנצ'סטר יונייטד סופגת אש: "משחקת כדורגל של לפני 30 שנה, מוריניו בסכנה"
אנגליה: מנצ'סטר יונייטד נראתה רע והפסידה 3:2 לברייטון

שחקן ברייטון פסקל גרוס חוגג. GettyImages
נכנס להיסטוריה. פסקל גרוס חוגג עם חבריו לקבוצה/GettyImages

מחיר מצחיק עד כדי גיחוך

למעשה, היתה זו עונת השיא של גרוס מבחינה אישית בכל הקשור להבקעות, והוא אף נכנס להיסטוריה ככובש שני השערים הראשונים בתולדות ברייטון בפרמיירליג, ב-1:3 על ווסט ברום במחזור הרביעי. המנג'ר כריס יוטון יצא אז מגדרו כדי לשבח את חניכו. הוא הביע התלהבות עצומה עוד כאשר השחפים החתימו את גרוס מאינגולשטאדט במחיר מצחיק עד כדי גיחוך והצהיר: "פסקל יוסיף לנו יצירתיות שחסרה בחלק הקדמי". ואכן, אחרי המופע בניצחון הבכורה, היה ברור שהיה זה בינגו מהסרטים. "יש לנו מזל גדול שהצלחנו להביא את גרוס. הוא התאקלם במהירות, מכיר את הליגה האנגלית לעומק, רציני מאוד ותמיד שואף להשתפר. אפשר לנהל איתו שיחות מרתקות על כדורגל. בחרנו בו כי הוא שחקן רב גוני שיכול למלא מגוון תפקידים בקישור ולספק מסירות עם שליטה טובה בשתי הרגליים, אבל פסקל גם עובד קשה מאוד למען הקבוצה", התפייט יוטון.

הוא צודק. מצד אחד, גרוס הוא אמן, עם נגיעה רכה בכדור, ראיית משחק משובחת ומומחיות יוצאת מהכלל בביצוע הכדורים הנייחים. לא לחינם הוא מבקש את הכדור כל הזמן ומעורב כמעט בכל מהלך התקפי של הקבוצה. מצד שני, אין הרבה שחקנים בפרמיירליג שעשוים קילומטרז' גדול יותר ממנו, והוא יעיל להפליא גם ללא הכדור - תכונה קריטית עבור קבוצת תחתית כמו ברייטון. זה טבעי כי את רוב הקריירה בילה גרוס בקבוצות נחותות, ושם צבר את כל נסיונו.

עוד באותו נושא

מנצ'סטר יונייטד סופגת אש: "משחקת כדורגל של לפני 30 שנה, מוריניו בסכנה"

לכתבה המלאה
שחקני אינגולשטאדט אלמוג כהן, פסקל גרוס חוגגים. GettyImages
החמיץ כמעט את כל החוויה. אלמוג כהן עם פסקל גרוס/GettyImages

23 בישולים בעונת העליה של אינגולשטאדט

זה יכול היה להיות אחרת, כי הקשר גדל באקדמיה של הופנהיים, וערך את הופעת הבכורה בבונדסליגה עוד ב-2009, כאשר היה בן 17. ואולם, התחרות על המקום בסגל הבכיר היתה קשה, והמאמן ראלף ראנגניק - בעל עין נהדרת לכשרונות צעירים בדרך כלל - פיספס הפעם. אחרי תקופה בקבוצת המילואים, בחר גרוס לעזוב כדי לצבור נסיון בקרלסרואה מהליגה השניה, שם נחשב אביו סטפן לאליל בזכות הופעותיו בשנות ה-80'. ההילה הזו לא הפריעה, וגרוס הפך אף הוא לאהוב היציעים. הוא יצר שיתוף פעולה וחלק חדר עם הקאן צ'לאנוילו הצעיר, אשר יהפוך לימים לכוכב בלברקוזו ובמילאן, אבל הצמד הזה לא מנע מקרלסרוהה ירידה לליגה השלישית ב-2012. ואז, הלך גרוס לאינגולשטאדט.

על הנייר, היתה זו בחירה משונה מאוד עבור שחקן כה מוכשר, וצעדיו הראשונים בקבוצה שהתבססה על כדורגל הגנתי מדי היו קשים. ואולם, הגעתו של המאמן ראלף האזנהוטל שינתה את הכל. גרוס התאים כמו כפפה ליד לסגנון המתפרצות של האוסטרי, ואינגולשטאדט גם שמה דגש מיוחד על המצבים הנייחים בתקופה זו. התוצאה היתה לא פחות מפנומנלית - עליה היסטורית וסנסציונית לבונדסליגה בעונת 2014/15, במהלכה סיפק גרוס שיא נדיר של 23 בישולים, לצד שבעה שערים. אלמוג כהן החמיץ כמעט את כל החוויה הזו בגלל פציעה, אך זכה לשנתיים בליגה הבכירה בעיקר בזכות הביצועים המלוטשים של גרוס.

שחקן אינגולשטאדט פסקל גרוס. GettyImages
המנהיג הבלתי מעורער של אינגולשטאדט. פסקל גרוס/GettyImages

שיאן בונדסליגה ביצירת מצבי הבקעה

במבט לאחור, קשה להבין כיצד הוא לא נחטף על ידי קבוצת צמרת גרמנית כבר אז. במהלך שתי העונות בבונדסליגה, היה גרוס המנהיג הבלתי מעורער של אינגולשטאדט ויכולות ניהול המשחק שלו בלטו למרחקים. בעונת 2016/17, כאשר הקבוצה הצנועה ירדה בחזרה מהמקום ה-17, גרוס הוביל את הליגה כולה עם 95 מצבי הבקעה שיצר עבור חבריו - נתון סטטיסטי מטורף שאין לו תקדים בקבוצה כה חלשה. חבריו לא השכילו לנצל את המתנות, ולכן גרוס סיים את העונה עם ארבעה בישולים בלבד. אולי זה איפשר לו להיות מתחת לרדאר, אבל זה לא תירוץ עבור הסקאוטים, כי לא צריך להיות גאון גדול כדי לראות את הפוטנציאל. המחטף של ברייטון היה חלומי בכל קנה מידה, והיא מאושרת עד הגג.

וכה אמר החלוץ גלן מארי כבר בנובמבר: "פסקל מעדיף לבשל מאשר להבקיע, ולכן תמיד ימסור אם יראה מישהו במצב טוב יותר, אבל הוא לא מספר 10 קלאסי, כי הוא גם רודף אחרי שחקני היריב ועושה המון עבודה שחורה. הוא הפך לשחקן מפתח עבורנו, ומוסר העבודה שלו מתאים בול לפילוסופיה של ברייטון. היתה לי תחושה טובה לגבי מהרגע בו הגיע למחנה האימונים. כאשר אתה רואה את הדרך בה הוא מבצע כדורים נייחים, אפשר להבין מיד איזה שחקן ענק הוא". מאז, העסק רק הלך והשתפר, אבל גרוס שמר את הרגליים על הקרקע, והאריך הקיץ את החוזה בברייטון עד 2022. הוא אוהב יציבות, ולא ממהר לשום מקום.

מסוט אוזיל נבחרת גרמניה. GettyImages
גרוס השחקן המתאים ביותר למלא את המשבצת שלו. מסוט אוזיל/GettyImages

לא פחות מוכשר מאוזיל

כאשר הגיע לפרמיירליג, סיפר גרוס שהוא מעריץ שחקנים שמקדשים מסירה, כמו דה בראונה, אריקסן ואוזיל. כעת, בטוחים השחפים שהם זכו כמעט חינם בגרסה טובה יותר של אוזיל, ואחרי הפרישה של הגרמני ממוצא טורקי מהנבחרת זה הזמן להמליץ ליואכים לב - זה יכול להיות היורש. הרזומה של גרוס מבחינת הקבוצות רחוק שנות אור מזה של אוזיל, אבל מבחינת הכשרון בהחלט יש מקום להשוואה.

גרוס מחוייב יותר, משקיען יותר, יש לו שפת גוף נכונה יותר, ואין גם סכנה שייפגש עם ארדואן. ואמנם יש לגרמנים עושר בלתי נגמר של קשרים מעולים, אבל אף שחקן לא מתאים למלא את המשבצת של אוזיל כמו גרוס. ואם יונאס הקטור, שבילה את כל הקריירה בקלן, קיבל בצדק רב את הזימונים והפך למגן השמאלי הפותח, הרי שגם גרוס ראוי להזדמנות. בגיל 27, זה עוד לא מאוחר. הכוכב של ברייטון יכול להיות שחקן לגיטימי בהרכב אלופת העולם היוצאת.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully