וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת טיבו? האם ריאל מדריד צדקה כאשר החתימה את טיבו קורטואה?

15.8.2018 / 12:00

אוהדי צ'לסי כועסים עליו, אוהדי אתלטיקו משחיתים מזכרות שלו ואוהדי ריאל המומים מהבגידה בשוער לא פחות טוב ממנו. אפשר להבין למה אלופת אירופה רצה להחתים את שוער בלגיה במחיר מציאה, אבל השדים מהעבר וההווה יקשו על הצלחת ההימור

רויטרס

עבור טיבו קורטואה, הסיטואציה הנוכחית לא ממש חדשה. הוא כבר חווה אותה לפני ארבע שנים כאשר הגיע לצ'לסי והתמודד מול שוער ותיק ואהוד במיוחד, פטר צ'ך. למעשה, הוא הציב בקיץ 2014 אולטימטום להנהלה הכחולה - מקום מובטח בהרכב כתנאי להארכת החוזה. ההחלטה לא היתה טריוויאלית, אבל השיקולים העסקיים גרסו כי כדאי להעדיף את הבלגי. קורטואה היה אז אחרי שלוש עונות השאלה מזהירות באתלטיקו מדריד, ובגיל 22 נחשב לאחד השוערים הצעירים הטובים בתבל. חוזהו המקורי היה אמור להסתיים ב-2016, והמועדון ממש לא רצה לאבד אותו.צ'ך היה מבוגר בעשור, עם רקורד בריאותי לא מושלם. האליל הצ'כי אמנם הבטיח להילחם על האפודה הראשונה, אבל לא ממש היה לו סיכוי. בחלוף שנה, הוא עזב בלב כבד לארסנל, על אף שהמנג'ר ז'וזה מוריניו העדיף לשמור אותו כגיבוי. רומן אברמוביץ' נענה לבקשתו של השוער, כי ידע שנעשה לו עוול.

בזמן אמת, היו שסברו כי לא היתה לצ'לסי ברירה אחרת, עם כל הצער שבדבר. בדיעבד, הבחירה לא הוכיחה את עצמה, בוודאי לא כלכלית ותדמיתית. מבחינה ספורטיבית נטו, לא היו טענות רבות לקורטואה במשך ארבע השנים במערב לונדון. הוא אכן מימש חלק גדול מאוד מהפוטנציאל, זכה בשתי אליפויות ובגביע, גילה תמיד קור רוח תחת לחץ, והיווה חלק אינטגרלי בכל הצלחות המועדון. למרות זאת, האוהדים מעולם לא סימפטו אותו, כי הוא נחשב לדמות מתנשאת ולא נאמנה, והדיבורים על החזרה הצפויה לספרד החלו כבר לפני זמן רב.

עוד בנושא

הערב: ריאל מדריד - אתלטיקו מדריד בסופרקאפ האירופי (ספורט 5)
אחרי החרם בצ'לסי: טיבו קורטואה חתם לשש שנים בריאל מדריד
קורטואה נישק את הסמל ועורר סערה: "באתלטיקו הייתי רק כמושאל"
קיילור נבאס: "רצון לעזוב את ריאל מדריד? זהה לרצות שלי למות"

שוער צ'לסי טיבו קורטואה. רויטרס
האוהדים מעולם לא סימפטו אותו. טיבו קורטואה בצ'לסי/רויטרס

אתלטיקו מכינה עכברושים

אחרי שהדיח את צ'ך מההרכב, חתם קורטואה עד 2019, והכחולים קיוו כי קיבלו שוער לשנים ארוכות מאוד. הצ'כי הרי בילה בסטמפורד ברידג' במשך יותר מעשור, תוך שהוא דוחה לא מעט הצעות מפתות, והנחת היסוד היתה כי הבלגי עשוי להיות היורש. בפועל, זו היתה טעות. עוד ב-2016 הצהיר קורטואה בלי להסס: "כשאכנס לעונה האחרונה לחוזה, נחשוב אם להאריך אותו או לעזוב. אני מרגיש חצי ספרדי, והרגשתי רע כאשר עזבתי את מדריד. בכיתי".

הכתובת היתה על הקיר, ויש להדגיש כי קורטואה לא הסתיר דבר. כאשר הוא נפרד מבת הזוג אשר שבה לספרד עם שני ילדיהם, המעבר כבר היה בלתי נמנע, ועוד במחיר מבצע כי בקיץ הבא היה הופך קורטואה לשחקן חופשי. ריאל מדריד קיבלה אותו תמורת 35 מיליון יורו, צ'לסי שלא נערכה כראוי לתרחיש איכשהו בחרה לשלם את סעיף השחרור של קפה מאתלטיק בילבאו בגובה 80 מיליון. הבאסקי לא היה האופציה הראשונה, ובצ'לסי אפילו בחנו ברצינות את האפשרות להחזיר את צ'ך בן ה-36.

קורטואה לא הותיר לצ'לסי ברירה. אפילו אם רצתה להשאירו לעונה נוספת, על אף חוסר הכדאית, היא לא יכלה לעשות זאת. "אין טעם להחזיק שחקן בניגוד לרצונו", הבהיר המאמן החדש מאוריציו סארי. לא יהיה פשוט לחשוב על אדם פופולרי פחות בקרב אוהדי הכחולים בימים אלה, והם מאושרים לראות את גבו. במקביל, גם אוהדי אתלטיקו מתעבים כעת את קורטואה למרות שהיה שותף בכיר ביותר בזכיה הסנסציונית באליפות ב-2014. הלוחית שהוקדשה לו ליד האיצטדיון החדש של הקבוצה הושחתה, ואתלטיקו אפילו נאלצה להציב סדרנים על מנת לשמור עליה. ברשת רצה יוזמה משעשעת לקנות באיקאה אלפי עכברושי צעצוע ולזרוק אותם על השוער בדרבי הביתי ב-ואנדה מטרופוליטנו בפברואר.

עוד באותו נושא

טיבו קורטואה נישק את סמל ריאל מדריד: "באתלטיקו הייתי רק כמושאל"

לכתבה המלאה
טיבו קורטואה, שוער ריאל מדריד. רויטרס
מזלזל בבוטות בקבוצותיו הקודמות. טיבו קורטואה והסמל החדש/רויטרס

נבאס משווה עזיבה למוות

כי קורטואה יכול היה להתנהל באלגנטיות, אך בחר במקום זאת לזלזל בבוטות בקבוצותיו הקודמות. הוא נישק את הסמל של ריאל והצהיר: "מעולם לא עשיתי זאת קודם". את התקופה באתלטיקו, במהלכה דווקא תועד שר שירים גסים בגנות אוהדי ריאל, הוא ביטל באומרו: "בסך הכל הייתי מושאל שם". צ'לסי היתה מבחינתו רק תחנת מעבר בדרך להגשמת החלום. "תמיד רציתי לשחק בריאל", אמר קורטואה, וזה עשוי להיות נכון. העיתונאים הבלגים טרחו ומצאו ראיון ישן עם הנער מתקופתו בגנק, וניתן לראות את הצעיף של הבלאנקוס תלוי על הקיר בחדרו. ואולם, כלל לא בטוח שזה ישכנע את מאכלסי היציעים בסנטיאגו ברנבאו לפתוח את הלב לקראתו - כי הם מעריצים את קיילור נבאס.

הקוסטה-ריקני אולי לא זוכה לפופולריות של צ'ך בצ'לסי, פשוט כי הוא נמצא בקבוצה רק ארבע שנים, אך המרחק לא רב. בניגוד לפלורנטינו פרס, האוהדים יודעים להעריך התמדה ומחוייבות. הנשיא חלם להיפטר מנבאס לאורך כל התקופה, ואף שלח אותו ב-31 לאוגוסט 2015 למנצ'סטר יונייטד כחלק מהתשלום עבור דויד דה חאה, בניגוד מוחלט לרצונו. אחרי הפיאסקו המפורסם במשלוח הפאקס, התוצאה ידועה - נבאס כיכב בשלוש זכיות רצופות בליגת האלופות. נכון, הוא לא חף משגיאות, כפי שאפשר היה לראות למשל במשחק הגומלין מול יובנטוס ברבע הגמר בעונה החולפת. היו לו גם משברים קלים ב-2016/17, אבל זה לא ממש רלוונטי. בשורה התחתונה, מדובר באחד השוערים הטובים בתבל, פלוס מינוס ברמה של קורטואה. אפשר להתווכח על הדקויות, אך זה לא ישנה את המהות. הגיל, כמו במקרה של צ'ך, משחק לרעתו בהשוואה לבלגי - אבל נבאס רק בן 31, ועשוי לשחק ברמה העולמית הגבוהה במשך שנים נוספות.

איך שלא תסתכלו על זה, העלבון זועק לשמיים. הנה לכם שחקן ששידר תמיד על הגל הנכון. גם עכשיו, כאשר מעמדו בסכנה, הצהיר הקוסטה-ריקני באופן חד משמעי: "רצוני לעזוב את ריאל זהה לרצוני למות". הוא מוכן להיאבק על מקומו, כפי שעשה צ'ך לפני ארבע שנים בסטמפורד ברידג'. מבחינה ספורטיבית, סיכוייו לא רעים בכלל. מבחינות אחרות, העסק בעייתי, כי המסר מפרס למאמן ג'ולן לופטגי יהיה חד מאוד. הוא חלם להעיף את נבאס כבר מזמן, ועכשיו יש רכש נוצץ שמסוגל לעשות זאת. אנחנו גם לא יודעים את הסיכומים מאחורי הקלעים. האם ניתנו הבטחות כלשהן לקורטואה, כמו בצ'לסי, על מנת שיחתום לשש שנים? נצטרך להמתין בסבלנות ולראות.

שחקני ריאל מדריד סרחיו ראמוס, קיילור נבאס חוגגים. רויטרס
העלבון זועק לשמיים. קיילור נבאס/רויטרס

ריאל תיענש כמו צ'לסי?

האם פעלה ריאל נכון? על כך הדעות יכולות להיות חלוקות. מצד אחד, עמדת השוער לא דרשה חיזוק, וכדאי לזכור כי בראייה לעתיד הוחתם הקיץ ילד הפלא האוקראיני בן ה-19 אנדריי לונין תמורת 8.5 מיליון יורו. ביחד עם קיקו קסיאה, הגיבוי לנבאס בסגל הראשון היה מעולה. האוהדים לא מקבלים בעין יפה את ההשפלה הלא מוצדקת שעובר הקוסטה-ריקני. מאידך, לא פשוט לוותר על הזדמנות להחתים את אחד השוערים הטובים בעולם, זוכה כפפת הזהב במונדיאל האחרון, במחיר מבצע כאשר הוא משתוקק להגיע לבירת ספרד - וגם להרגיז מאוד את היריבה העירונית על הדרך. הפיתוי גדול, וכך גם ההזדמנות המקצועית. קורטואה מסוגל להשתדרג עוד יותר, והתחרות עם נבאס עשויה לגרום למוטיבציה עילאית אצל שניהם.

כמו צ'לסי ב-2014, מרגישה ריאל שהיא פועלת בתבונה לנוכח המצב בשוק. אבל האם היא תשלם בסופו של דבר את המחיר, כלכלי ותדמיתי, כמו צ'לסי? האם "הבגידה" בנבאס, שמזכירה את "הבגידה" של צ'לסי בצ'ך, לא תחזור כבומרנג? האם הבלגי הוא האישיות הנכונה להיות מזוהה עם המועדון? מבקריו אוהבים להזכיר כיצד בגדה חברתו לשעבר של קווין דה בראונה עם קורטואה כדוגמא לרמת המוסר הירודה שלו. ממש לא בטוח שאפשר לשפוט את אישיותו על סמך המקרה, אולם היחס שלו כלפי קבוצותיו לשעבר באמת מותיר טעם מריר בפה. כרגע משתלם לו להלל את ריאל ולהצהיר על אהבתו. אף אחד לא יודע כיצד ינהג אם הנסיבות ישתנו. צריך להיות תמים מאוד כדי לצפות ממנו לנאמנות סטייל נבאס.

המאמן המפוטר של נבחרת ספרד, ג'ולן לופטגי. GettyImages
ישב הרבה זמן על הספסל כשוער. ג'ולן לופטגי/GettyImages

לופטגי יודע את נפשו של שוער ספסל

ההשפעה של קורטואה עשויה להיות משמעותית גם בכל הקשור לבחירת צוות האימון. בצ'לסי, הוא דרש בזמנו להזיז הצידה את מאמן השוערים הצרפתי כריסטוף לולישון - האיש שהביא למועדון את צ'ך. בריאל, הוא מבקש להחתים מאמן שוערים "אישי" בדמותו של ארווין למנס איתו עבד בנבחרת בלגיה - והדבר עלול להחמיר עוד יותר את מצבו של נבאס. כאשר מאמן השוערים הוא מינוי פרטי של אחד השוערים, אי אפשר לדבר על בחירה הוגנת של ההרכב.

לפחות האיש שאמור, על הנייר, לקבל את ההחלטות המקצועיות מבין מצוין את חניכיו. המאמן החדש ג'ולן לופטגי הוא שוער עבר שישב על הספסל הן בריאל מדריד והן בברצלונה במהלך קריירה מיוחדת ויוצאת דופן. הוא יידרש למצוא את שביל הזהב, במציאות ספורטיבית ופוליטית לא פשוטה, וההחלטה הראשונה עשויה להיות כבר הערב בסופר-קאפ האירופי מול האקסית המיתולוגית של קורטואה. עבור הבלגי, זו הזדמנות להתחיל את הקדנציה ברגל ימין אם יפתח, אך היריבה תעשה הכל - ממש הכל - על מנת להרוס לו את הבכורה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully