וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלכס דאוסט: "אני בטוח שהג'ירו יביא השראה לישראלים"

7.5.2018 / 16:00

הרוכב הבריטי מקבוצת "קטושה אלפסין", שהתברג במקום הרביעי במירוץ, מספר על מחלת ההמופיליה ("אני לא יכול לשחק כדורגל, אבל הייתי חייב להיות ספורטאי"), על הסמים ("אני אף אחד, ובדקו אותי ארבע פעמים בעשרה ימים") ועל לאנס ארמסטרונג ("לא הופתעתי כשנתפס")

צילום וידאו: ניב אהרונסון עריכת וידאו: מתן חדד

"אני אף אחד, בסך הכל פיון במגרש הזה", הצטנע בפניי אלכס דאוסט לפני פתיחת הג'ירו ד'איטליה בישראל. היום (שני) יעזוב הרוכב הבריטי את הארץ ביחד עם הרכבת האווירית שתטוס להמשך המירוץ באיטליה, כשהוא מחזיק במקום הרביעי בדירוג הכללי.

הנתון הזה עדיין לא מלמד על סיכוייו של דאוסט לזכות בג'ירו, אלא נוצר בזכות פתיחה חזקה, שהקפיצה אותו לצמרת במירוץ נגד השעון בירושלים; בקטעים הממושכים יותר, מחיפה לתל אביב ומבאר שבע לאילת, הוא שמר על מקומו בדבוקת הרוכבים המובילה וכך נשאר בצמרת בסיומו של הפרק הישראלי.

אלא שדאוסט הוא הרבה יותר מסתם רוכב, ומאחוריו עומד סיפור חיים מעניין שהכין אותו לעמוד באתגר. הוא סובל ממחלת ההמופיליה, מחלה תורשתית המתבטאת בתפקוד לקוי של מנגנון קרישת הדם, ושבגללה כל פגיעה בכלי דם עלולה לגרום לדימום משמעותי - איבוד דם רב או אף פגיעה ברקמות פנימיות.

עוד בנושא

חגיגת היורו הסתיימה באילת, ויויאני השיג ניצחון דרמטי נוסף
לאנס ארמסטרונג דיווח מתל אביב: "נס שאף רוכב לא התרסק"
האורחים התלהבו: "האווירה בישראל היא כמו בתחרויות הגדולות"

אלכס דאוסט. AP
כל פגיעה בכלי דם עלולה לגרום לדימום משמעותי. אלכס דאוסט/AP

"את יצר התחרותיות קיבלתי מאבי, פיל, שהיה נהג מירוצים מוכר", מספר אלכס בן ה-29, "ומאוד רציתי להיות ספורטאי, רציתי להיות טוב במשהו ולתת מעצמי הכל. אבל בגלל המחלה לא יכולתי לשחק רוגבי, כדורגל, או שום משחק שיש בו מגע גופני. אני זוכר איך כילד חיפשתי כל הזמן ענף 'בטוח' יותר, שבו אוכל לשחק. ניסיתי המון דברים. שחייה, שיט, אתלטיקה, ובגיל 13 גיליתי את האופניים. יצאתי למירוץ, הייתי לא רע והתחלתי להתקדם".

את אולימפיאדת לונדון הביתית החמיץ דאוסט בגלל ניתוח שעבר במרפק, אבל ב-2015 החזיק בשיא העולם ברכיבה לשעה. הג'ירו הנוכחי הוא הראשון שבו הוא מופיע עם הקבוצה השוויצרית "קטושה-אלפסן", ששלושה מחבריה מדורגים בעשרת המקומות הראשונים עד כה במירוץ.

"הופתעתי כשהחליטו לפתוח את הג'ירו בישראל", הוא מודה. "המירוץ יצא כבר מאיטליה, אבל לא חשבנו שהוא ייצא מחוץ לגבולות אירופה. מבחינתי, זה מרגש להיות במקום חדש. מזג האוויר הטריד אותנו. האמת היא שכבר התמודדנו עם תנאי חום כאלה באליפות אירופה שנערכה בטורקיה, במירוצים באוסטרליה, לעתים גם בטור דה פראנס. זה לא קל, אתה צריך להקדיש יותר תשומת לב לנוזלים שאתה מכניס לגוף, אבל בסוף כולם צריכים להתמודד עם הסיטואציה".

- הישראלים יוצאים לג'וגינג ורוכבים על אופניים, אבל הרכיבה כענף ספורט מקצועני עוד לא ממש הצליחה לחדור כאן לתרבות.

"כשיצאנו לאימון הראשון שלנו בירושלים, פגשנו לא מעט צעירים שמאוד רצו להתקרב אלינו ולהצטלם איתנו. אני בטוח שהג'ירו יביא השראה לישראלים. זו חוויה של פעם בחיים, גם בשבילנו. בעצם אני מקווה שלא פעם בחיים, אלא רק פעם ראשונה שאחריה יהיו עוד. גם אם לא כל מי שראה אותנו יהפוך למקצוען שיתחרה בג'ירו ובמירוצים עולמיים, זה בטח ייתן לאנשים השראה לקיים מירוצים משלהם".

לא לשימוש. ברני ארדוב
"זה בטח ייתן לאנשים השראה לקיים מירוצים משלהם". אלכס דאוסט/ברני ארדוב

- אתם רוכבים לאורך 200 קילומטרים ביום אחד, ואחר כך עוד 200 קילומטרים למחרת. איך מגיעים לכושר כזה?

"בעיתות שגרה אנחנו מתאמנים בין 25 ל-30 שעות בשבוע, אבל להיות רוכב מקצוען זו עבודה של 24 שעות ביממה. אתה כל הזמן צריך לחשוב על הדברים הקטנים, מה לאכול עכשיו, מתי לישון ומתי לקום. זו דרך חיים, והיא לא קלה. למזלי, אני אוהב את זה, וכך אני מסתדר. גם הסביבה משלמת מחיר. עכשיו השארתי לשלושה שבועות את החברה שלי בבית עם החתולים, ואני מקווה גם להתחרות בהמשך בטור דה פראנס. היא פחות מקווה"...

ב-2010 השתתף דאוסט באליפות אירופה עד גיל 23 תחת קבוצת "ליבסטרונג" של לאנס ארמסטרונג. כשמזכירים את שמו של האלוף לשעבר, שתאריו נשללו ממנו לאחר שנתפס על שימוש בסמים, הבריטי מתקשה להסתיר את כעסו. "לצערי, הצל שהוא הותיר על הענף הוא כבד ומשמעותי. בגלל הסיפור שלו, עם ההחלמה מהסרטן, כולם רצו להאמין שהוא נקי. אבל זו לא הייתה הפתעה גדולה. אני, בכל אופן לא הופתעתי. ראיתי איך חלק גדול ממי שהיה סביבו נתפס על שימוש בסמים, והאנשים האלה רצו רק לשרוד ולסיים את הטור. הוא ניצח בו פעם אחר פעם".

לאנס ארמסטרונג ג'ירו ד'איטליה. ברני ארדוב
"כולם רצו להאמין שהוא נקי. אבל זו לא הייתה הפתעה גדולה". לאנס ארמסטרונג אתמול בנגב/ברני ארדוב

- הבעיה היא שכל רוכב מצליח נחשד כמעט באופן אוטומטי בשימוש בסמים. זו תוצאה ישירה של מקרה ארמסטרונג.

"האופניים והסמים תמיד הוזכרו אלה לצד אלה, וזה חבל, כי אנחנו ענף הספורט הכי נבדק בעולם. אם לא תבדוק אף אחד, לא תתפוס אף אחד. לעולם לא תשמע על שחקן סנוקר שנתפס על שימוש בסמים, כי לא בודקים שם כנראה. אני לא נחשב לכלום בצמרת של עולם האופניים, במירוצים הגדולים, ואותי בדקו ארבע פעמים בעשרת הימים שלפני הג'ירו.

"אני חושב שהטרגדיה האמיתית של סיפור ארמסטרונג היא הפגיעה במיזם 'ליבסטרונג'. המיזם הזה עשה הרבה טוב, גייס סכומי כסף בלתי נתפסים לטובת המלחמה בסרטן, וזה נשחק בעקבות מה שקרה. בזכות קבוצת 'ליבסטרונג' אני קיבלתי את הצ'אנס האמיתי הראשון שלי בעולם האופניים, כולנו רכבנו עם הצמיד הצהוב על ידינו. גם היום, אני חייב להאמין שכולם סביבי נקיים, אחרת הראש שלי לא יהיה במירוץ ואני לא אצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully