וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להדיח את לב ולכבוש את ליבו: נילס פטרסן, הגרמני הפורה ביותר בבונדסליגה

29.4.2018 / 14:00

הוא המחליף הפורה ביותר בתולדות הבונדסליגה, אך העונה מככב פטרסן בהרכב הפותח וכבש יותר ממחצית משערי פרייבורג. המטרה המוצהרת היא להחליף את יוגי לב כמלך שערי המועדון בכל הזמנים, אבל האם יש לו סיכוי להתברג בסגל למונדיאל?

one

יוגי לב ישב אתמול, כמעט כהרגלו, ביציע הכבוד באיצטדיונה של פרייבורג. מאמן נבחרת גרמניה אוהב להיות קרוב לבית. הוא הרי גר במרחק רבע שעה נסיעה משם, בעיירה ויטנאו מדרום לעיר. האוויר ביער השחור נפלא, אז למה להתאמץ? תיאורטית, אפשר היה לבחור במשחק נוצץ יותר מקרב התחתית בין פרייבורג לקלן, אבל ללב היה בכל זאת תירוץ טוב להימנע מפקקים בדרכים. בשורות קלן משחק יונאס הקטור, המגן השמאלי הבכיר של גרמניה, שחתם זה עתה על הארכת חוזה בקבוצה למרות הירידה וזכה לשבחים על נאמנותו. ובפרייבורג, תאמינו או לא, מככב החלוץ הגרמני הפורה ביותר. למעשה, אחרי שהבקיע אתמול צמד בניצחון 2:3, נילס פטרסן הוא סגן מלך שערי הבונדסליגה ללא קשר ללאום. רק רוברט לבנדובסקי לפניו. כמה מועיל מבחינתו שפייר-אמריק אובמיאנג כבר בארסנל!

עוד בנושא

פטרסן כבש ב-2:3 על קלן והוריד אותה לבונדסליגה השנייה
עם שער בתוספת הזמן: פורטונה דיסלדורף עלתה לבונדסליגה
הייקו וסטרמן הודיע על פרישה מכדורגל בגיל 34

נילס פטרסן שחקן פרייבורג. GettyImages
15 מתוך 29 השערים של פרייבורג העונה. נילס פטרסן/GettyImages

"כבר הזמנתי את חופשת הקיץ"

15 שערים יש העונה לפטרסן, וזה לא דבר של מה בכך, במיוחד אם לוקחים בחשבון כי כל פרייבורג הבקיעה 29 פעמים בלבד. הבחור אחראי, אם כך, ליותר ממחצית מהיבול. תוסיפו בישול אחד, והמאזן אפילו משתפר. פטרסן היה מעורב בשערים בשישה מתוך שבעה נצחונות הליגה של הקבוצה. בלעדיו, היא כבר מזמן היתה מבטיחה את הירידה במקום קלן. איתו, היא קרובה מאוד להבטיח הישארות בזכות שלוש הנקודות שהושגו אתמול וקטעו רצף חמישה הפסדים רצופים. היכולת הזו גרמה לפרשנים לא מעטים לתהות אם הוא צריך לקבל טלפון מיוגי לקראת המונדיאל.

הדיבורים על כך התעצמו אחרי השער המרהיב מחצי מגרש נגד דורטמונד בשלהי ינואר. פטרסן הבחין ברומן בורקי הרחק משערו ושלח כדור אמנותי בדיוק של וירטואוז אמיתי. לרוב יש לו תדמית של חלוץ רחבה חסון ושרירי, עם נוכחות גדולה וחוש מפותח לשערים, אך טכניקה שליטה מוגבלת יחסית בכדור. הביצוע המלוטש הזה גרם לשינוי מהותי. לא כל סקורר ניחן במהירות מחשבה ובתעוזה מסוג זה. למה שלא יהיה בגביע העולם במקום מריו גומז? בעיקר בגלל הנסיון, כי לב לא נוטה להחליף את החיילים הוותיקים שלו.

לפטרסן עצמו לא היו אשליות. "ברור שלא אסרב אם אקבל זימון, אבל אני לא מחכה לו. אין לי סיכוי. המאמן לא משנה את הסגלים, והתוצאות מוכיחות שהוא נוהג נכון. כבר הזמנתי את חופשת הקיץ שלי", הוא הצהיר, אך לא ויתר על מסר חד מאוד לכיוונו של יוגי: "יש לי מטרה אחרת. אני רוצה לעקוף אותו כמלך השערים של פרייבורג".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

שלוש קדנציות פוריות. יוגי לב במדי פרייבורג

בפיגור 26 שערים אחרי יוגי

העובדה הזו עשויה להפתיע אתכם, כי הקריירה של מאמן אלופת העולם כשחקן נותרה אלמונית, אבל לב - יליד היער השחור ואוהד פרייבורג מגיל אפס - אכן קרע רשתות רשתות במדיה. שלוש קדנציות היו לו במועדונו האהוב בין 1978 ל-1989, והוא הבקיע 81 שערי ליגה. כולם בליגה השניה, כמובן, כי פרייבורג עלתה לראשונה בתולדותיה לבונדסליגה רק ב-1992. אפשר לתהות, לפיכך, לגבי ערכו האמיתי של המאזן, את את תואר הפורה ביותר אי אפשר לקחת ממנו. בינתיים. לפטרסן יש כעת 55 שערים בפחות מארבע עונות, ועוד רגלו נטויה בגיל 29. הפער עומד על 26, ובקצב הנוכחי אפשר לסגור אותו בהקדם.

המשימה תהיה קלה יותר אם פרייבורג תרד ליגה, כפי שקרה לה לפני שלוש שנים. אז, ב-2015/16, נשאר פטרסן במועדון והבקיע 21 שערים בליגה השניה. הוא מכיר אותה היטב, כי ב-2010/11 הוא היה מלך שעריה במדי קוטבוס עם 25 כיבושים. מובן מאליו שהוא ממש לא חשב בכיוון. הקפטן עושה הכל על מנת שהקבוצה תמשיך לשחק בבונדסליגה, וההרמוניה שלו עם המאמן כריסטיאן שטרייך מושלמת. הוא המבוגר האחראי, הסגן של הבוס על המגרש. הוא מקשיב לכל מילה שלו בחדר ההלבשה, והדיונים באמת מרתקים.

שטרייך הוא מורה בהשכלתו, ופילוסוף במלוא מובן המילה. בפרייבורג נהוג לדבר על פוליטיקה ועל הסוגיות הבוערות על סדר היום בעולם, וצניעותו של פטרסן משתלבת נהדר עם השקפת עולמו של המאמן. "גם אם יתנו לי מכונית ספורט במתנה, לא אנהג בה", אמר פעם החלוץ. החברות ביניהם ייחודית, כי שטרייך - בדיוק כמו לב - גר כל חייו ביער השחור, האיזור עם נטיות סוציאל-דמורקטיות ברורות, בעוד פטרסן מגיע ממזרח גרמניה, בו זוכה בימים אלה מפלגת הימין הקיצוני להצלחה מסחררת.

נילס פטרסן שחקן פרייבורג עם מאמנו כריסטיאן שטרייך. GettyImages
הרמוניה מושלמת. כריסטיאן שטרייך עם נילס פטרסן/GettyImages

רק מזרח גרמני אחד במונדיאל?

הוא נולד ב-1988, שנה לפני נפילת חומת ברלין, ולא חווה את המשטר הקומיניסטי בעצמו, אבל התעניין בו מאוד בנעוריו. התכונות שטופחו במזרח, ובעיקר העדפת טובת הכלל על חופש הפרט, מוכרות לו היטב. פעם קיוו הגרמנים כי שילוב התרבויות יעניק להם יתרון נוסף, ופרנץ בקנבאואר טען אחרי איחוד גרמניה שהנבחרת תהיה בלתי ניתנת להכנעה, אולם במהלך השנים הלכה הצלחת יוצאי מזרח גרמניה ופחתה. כוכבים כמו מתיאס זאמר, תומאס דול ואולף קירסטן היו דומיננטיים בשנות ה-90'. בסגל שהגיע לגמר גביע העולם ב-2002 היו שבעה מזרח גרמנים, ובראשם מיכאל באלאק, וגם יינס ירמיס וקשר הפעלתן ברנד שניידר, אלילו האישי של פטרסן שהחל כמוהו את הקריירה בקבוצת יינה.

והיום? טוני קרוס הוא נציג המזרח היחיד שצפוי לנסוע עם לב לרוסיה. קפטן דורטמונד מרסל שמלצר לא ממש בתוכניות, האחרים רלוונטיים עוד פחות. הכשלון בפיתוח הכשרונות מהמזרח הוא אחת הסוגיות החשובות בכדורגל הגרמני, והמקרה של פטרסן עשוי לשמש דוגמא מעניינת. כאשר זומן לנבחרת עד גיל 19, הוא שיחק לצד מסוט אוזיל וג'רום בוטאנג, ושאב מהם השראה. המאמן המפורסם מהמזרח, פרנק אנגל, ניבא לו עתיד מזהיר: "יש לנילס משהו שאי אפשר ללמד. הוא יודע בדיוק איפה להיות ברחבה".

ואולם, הפוטנציאל לא מומש עד תום, ולנבחרת הבוגרת פטרסן טרם הגיע. אולי המעבר לבאיירן מינכן בקיץ 2011, אחרי העונה הגדולה בקוטבוס, היווה קפיצה גדולה מדי. לא קל להגיע מהליגה השניה הישר לספינת הדגל של הכדורגל הגרמני, ופטרסן בקושי ראה דשא באליאנץ ארנה. בחלוף שנה, הוא עזב בהשאלה לברמן, והעסקה הפכה בסופו של דבר למכירה. גם בצפון הוא איבד בסופו של דבר את המקום בהרכב, ונדד בינואר 2015 דרומה לפרייבורג, אשר גם בה ישב לא מעט על הספסל אצל שטרייך. רק בעונת העליה לפני שנתיים הוא בעיקר פתח, וגם הבקיע בצרורות. בבונדסליגה, ייעודו היה אחר. למעשה, בכל קבוצותיו היתה לו תדמית של מחליף יעיל, מעין אולה גונאר סולשיאר גרמני לעניים.

נילס פטרסן ב-2014. GettyImages
הפך לגיבור הטרגי. נילס פטרסן באולימפיאדת ריו/GettyImages

כבר לא רק סופר-סאב

פטרסן ניחן ביכולת למצוא את הרשת זמן קצר אחרי שדרך על הדשא במהלך המחצית השניה, ובמהלך 2017 שבר שיא ישן של אלכסנדר ציקלר. הוא הפך למחליף הפורה ביותר בתולדות הבונדסליגה, עם 20 שערים כאלה. האחרון שבהם הגיע בתחילת העונה הנוכחית, כי אפילו אותה הוא התחיל על הספסל. רק הפציעה של פלוריאן נידרלכנר איפשרה לו לתפוס מקום קבוע בהרכב הפותח. לכן הוא פשוט נהנה ולא מקשיב לשמועות שקישרו אותו למועדונים אחרים. הוא יודע שעזיבה יכולה רק להזיק. "אדם צריך להיות במקום בו הוא מרגיש שייך", אומר פטרסן.

עם קריירה מסוג זה, מובן שהוא לא התקרב עד כה לסגל של לב, אבל לפחות חווה טורניר גדול כאשר נכלל כאחד השחקנים מעל גיל 23 לאוליפיאדה ב-2014. בדרך כלל, מאמנים בוחרים שחקני הרכב ומנהיגים למשבצת זו, אבל באופן מעט משונה גם בנבחרת האולימפית שימש פטרסן בעיקר כמחליף. הוא פתח רק במשחק הקליל נגד פיג'י בו הבקיע חמישיה, ושולב כמחליף בכל יתר המפגשים בברזיל, כולל הגמר מול המארחת. ואפילו בו הוא הפך לגיבור הטרגי, כאשר היה היחיד בשתי הנבחרות שהחמיץ פנדל בדו קרב בתום תיקו 1:1 ב-120 דקות.

הזיכרונות האלה לא משפרים את סיכוייו הקלושים לפלס את דרכו לסגל למונדיאל, ורק אביו אנדראס עוד שומר את התקווה. לפני מספר חודשים, הוא פגש לפתע את המאמן הלאומי על חוף הים במהלך חופשה וכמעט התפתה לשאול לגבי הזימון של בנו, אך ויתר. "לא רציתי לעשות לנילס בושות", הוא סיפר בדיעבד. נילס עצמו משדר עסקים כרגיל ולא חושב על רוסיה. הצמד אתמול, לעיניו הבוחנות של לב, נועד רק כדי להשאיר את פרייבורג בליגה, ועל הדרך להתקרב לשיא המועדון המיתולוגי. אבל מי יודע... אולי, אם יסיים את העונה עם אקורד כיבושים מצוין כסגנו של לבנדובסקי, הנס יקרה בכל זאת. אחרי הכל, לב לא יא ירצה לקפח מנהיג מהקבוצה הקרובה לביתו, וגם נציג המזרח הקומוניסטי לא יזיק לו במסע ברחבי ברית המועצות לשעבר.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully