וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד חצי המלכות: ארבעת הכדורגלנים הישראלים ששיחקו בחצי גמר אירופי

26.4.2018 / 14:00

אוחנה: "כל הזמן דיברו על 'אוחנה הישראלי'". נמני: "הרגשתי שהמעמד גדול עליי". רוזנטל: "עזר לי בקריירה". בניון: "הפכתי משמעותי". לכבוד חצי הגמר של דאבור, הישראלים שהיו במעמד אירופי זהה נזכרים ומשחזרים

אדריאן הרבשטיין

מונס דאבור דאג לשמור על המסורת הישראלית. שער השוויון שלו בגומלין מול לאציו, החל עבור רד בול זלצבורג את הקאמבק המזהיר בדרך לחצי גמר הליגה האירופית, ובכך האריך את הרצף הכחול-לבן במפעלי אופ"א. ב-1988 היו אלה אלי אוחנה ורוני רוזנטל שהשתתפו במקביל בחצאי גמר אירופים, ב-1998 הגיע תורו של אבי נמני וב-2008 עשה את זה יוסי בניון עם ליברפול בחצי גמר ליגת האלופות מול צ'לסי של אברהם גרנט. אוחנה ובניון לא הסתפקו בהופעה אחת וגם כבשו, אבל פרט לרביעייה הזו לא הייתה נציגות ישראלית פעילה בחצאי הגמר. עד שבא דאבור.

הערב (חמישי, 22:05, ספורט2) יהפוך חלוצה של זלצבורג לישראלי החמישי שעולה על כר הדשא במעמד של חצי גמר אירופי. לכבוד המאורע, יצאנו למסע נוסטלגי בעזרת אוחנה, רוזנטל, נמני ובניון, שחזרו כל אחד בדיוק 30, 20 ו-10 שנים לאחור. כל אחד והחוויות שנחרתו בזיכרונו.

עוד בנושא:
מונס דאבור לקראת מארסיי: "אם הגענו עד לכאן, כמובן שאנחנו רוצים להעפיל לגמר"
עם 88 שערים: מונס דאבור הפך למלך השערים של הליגיונרים בכל הזמנים

מונס דאבור שחקן רד בול זלצבורג. AP
יהיה החבר החמישי ברשימה. מונס דאבור/AP

אלי אוחנה - מכלן

הבמה: חצי גמר גביע המחזיקות 1987/88 נגד אטאלנטה, חצי גמר גביע המחזיקות 1988/89 נגד סמפדוריה.

התוצרת: אוחנה כבש כבר בדקה השביעית ב-1:2 הביתי באפריל 1988 מול אטאלנטה והשלים 90 דקות גם במשחק הגומלין, בו מכלן ביצעה מהפך ושוב ניצחה 1:2. הוא דורג שני בטבלת המבקיעים של המפעל (לצד ארבעה שחקנים נוספים) עם ארבעה שערים ובגמר הוסיף את הבישול המפורסם שהעניק למכלן תואר אירופי היסטורי. בחלוף שנה, שוב אותו תסריט: יריבה איטלקית (הפעם סמפדוריה) ושער מוקדם של אוחנה ב-1:2 הביתי (הפעם בנגיחה בדקה ה-11). אלא שסמפ הגיבה עם 0:3 בגומלין ונישלה את הבלגים מתארם.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אלי אוחנה חוגג זכייה בגביע המחזיקות במדי מכלן. GettyImages
הישראלי היחיד ששיחק וגם זכה בגמר אירופי. אלי אוחנה בחגיגות הזכייה/GettyImages
"ההצעה מאטאלנטה הייתה כזו שמקבלים פעם בקריירה. זאת הייתה תקופה של שלושה זרים בכל קבוצה. להגיע אז לליגה האיטלקית היה נראה כמעט בלתי אפשרי ובאמת מאוד רציתי את זה"

הזיכרונות: "אני זוכר את זה היטב", אומר אוחנה. "היה לי משחק מצוין בניצחון הביתי מעבר לשער שכבשתי. בגומלין היינו בפיגור של 1:0, תוצאה שהייתה מעלה את האיטלקים, אך עשינו מהפך ושוב ניצחנו 1:2. אני זוכר את השמחה הגדולה של כולם אחרי שהשלמנו את העלייה לגמר. האמת, בגלל המשחק הראשון כבר עם ההגעה לאיטליה כלי התקשורת התמקדו בי וכל הזמן דיברו על 'אוחנה הישראלי'. זה היה משהו שליווה אותי לאורך כל הקריירה באירופה - אוחנה הישראלי - זה היה חלק ממני. גם בגמר מול אייאקס, בכל החגיגות והשמחה אחרי שזכינו, כל כלי התקשורת תמיד דיברו והציגו אותי כאוחנה הישראלי. זאת הייתה גאווה גדולה".

ההשפעה: "היכולת הטובה שלי בשני המשחקים נגדם הביאה לכך שאטאלנטה פנתה בקיץ למכלן ורצתה לרכוש אותי תמורת 1.5 מיליון דולר. זה נחשב סכום מטורף באותם ימים, אך מכלן לא שחררה אותי. מאוד כעסתי והתאכזבתי, ניסיתי לדבר עם הנשיא ועם כל מי שיכולתי, אבל זה לא עזר יותר מדי. אגב, הנשיא שכבר אינו בין החיים, אמר לי לאחר תקופה שהעובדה שהקשיב למאמן אה דה מוס ולא מכר אותי הייתה הטעות הכי גדולה שעשה. מכלן זה מועדון קטן יחסית בבלגיה וסכום כזה בזמנו יכול היה לעזור להם להרבה שנים".

הפספוס: "ההצעה מאטאלנטה הייתה כזו שמקבלים פעם בקריירה. זאת הייתה תקופה של שלושה זרים בכל קבוצה - שלושה זרים מכל העולם. להגיע אז לליגה האיטלקית היה נראה כמעט בלתי אפשרי ובאמת מאוד רציתי את זה. שנה לאחר מכן, אוחנה חזר לאיטליה עם מכלן. "ניצחנו 1:2 בבית, אבל לגומלין הגעתי ישר מהמשחק של הנבחרת באוסטרליה ופיזית הייתי סחוט. היה לי קשה מאוד ובכלל כקבוצה לא הגענו טוב למשחק. הפסדנו 3:0 בצדק והודחנו".

רוני רוזנטל - קלאב ברוז'

הבמה: חצי גמר גביע אופ"א נגד אספניול בעונת 1987/88.

התוצרת: עוד לפני שהבטיחה את הזכייה באליפות על חשבון מכלן ב-1988, גם קלאב ברוז' ייצגה את בלגיה בחצי גמר אירופי וגם בשורותיה היה שחקן נבחרת ישראל. רוני רוזנטל, שכיכב במהפך בשמינית הגמר מול דורטמונד עם בישול ושני פנדלים שסחט, שותף פעמיים כמחליף מול היריבה מקטלוניה. במשחק הראשון נכנס בדקה ה-63 וסייע לברוז' לנצח 0:2, ובשני עלה כמחליף בדקה ה-65 והגיע יחד עם קבוצתו להארכה, שם פיצ'י אלונסו קבע 0:3 בדקה ה-119 והעלה את אספניול לגמר.

רוני רוזנטל חוגג עם צעיף ליברפול. טוויטר, צילום מסך
ההופעה האירופית לא השפיעה על המעבר לליברפול. רוני רוזנטל/צילום מסך, טוויטר
"יכול להיות שהשתתפות במעמד כזה השפיעה על הקריירה שלי. היה אז באמת סיקור גדול מכל העולם ובברוז' זוכרים אותי בזכות העונה הזאת"

הזיכרונות: "זו הייתה עונה אירופית באמת יוצאת דופן, עשינו רצף קאמבקים נדיר כדי להגיע לחצי הגמר", מספר רוזנטל. "הפסדנו לזניט ששיחקה אז בלנינגרד ואז הבסנו אותה בגומלין, אחר כך חזרנו מהפסד 3:1 בבלגרד לכוכב האדום עם 0:4 ביתי ובשמינית הגמר היה הקאמבק הגדול נגד דורטמונד, עם 0:5 ביתי אחרי הפסד 3:0. זה היה אחד המשחקים הכי טובים שלי, ערב שתמיד יזכרו בהיסטוריה של ברוז'. גם את אספניול היינו צריכים לעבור, אבל השופט סתם הרחיק לנו שחקן במחצית הראשונה של הגומלין. אני נכנסתי בפיגור 2:0, השפעתי על המשחק, הכנתי כמה מצבים ובסוף הם כבשו את השלישי בדקות הסיום של ההארכה".

ההשפעה: "יכול להיות שהשתתפות במעמד כזה השפיעה על הקריירה שלי. היה אז באמת סיקור גדול מכל העולם ובברוז' זוכרים אותי בזכות העונה הזאת שלקחנו אליפות והצלחנו לבצע מהפכים באירופה. התקופה הזו סייעה לקריירה שלי, אבל אני לא יכול להגיד למשל שזה תרם למעבר לליברפול. שם זה היה אחרת, גם הייתי צריך להתאמן 10 ימים ולהרשים לפני שקיבלתי את החוזה".

הפספוס: "היינו צריכים להמשיך אז לגמר... השופט היה נגדנו במשחק בספרד והשפיע על התוצאה. זה היה עולם אחר, הבלגיות היו אז בצמרת של אירופה והביאו שחקנים לא פחות טובים מאשר קבוצות מספרד או איטליה. פעם חצי גמר היה בהישג יד עבורם. ומבחינת השחקן הישראלי, כמובן שלנו היה אז הרבה יותר קשה לצאת החוצה".

אבי נמני - אתלטיקו מדריד

הבמה: חצי גמר גביע אופ"א נגד לאציו ב-1997/98.

התוצרת: נמני עבר לאתלטיקו בחורף, אחרי 11 מחזורים במדי מכבי תל אביב, ונדרש להשתלב במהרה בקבוצה עתירת כוכבים שרק שנתיים קודם לכן זכתה בדאבל הספרדי. במשחק הביתי נגד לאציו הוא החליף את ג'ורדי לארדין בדקה ה-73 והקולצ'ונרוס הפסידו 1:0, ובגומלין באולימפיקו נכנס בדקה ה-89 לרגעי הסיום ב-0:0 שהעלה את האיטלקים לגמר.

פטר יילה שוער נבחרת ליכטנשטיין ב-2000 מול אבי נמני. AP
"בדיעבד, הייתי צריך לעשות מסלול כמו של דאבור". אבי נמני במדי הנבחרת/AP
"הרגשתי אז שזה גדול עליי. להגיע לשם בזמנו היה כמו להגיע היום לברצלונה. אני זוכר איך הייתי נפעם מהיכולות ומהרמה. למדתי שם דברים באימונים שלא ידעתי שהם קיימים"

הזיכרונות: "זו הייתה פסגה מיוחדת, משהו אחר לגמרי", חוזר נמני 20 שנה אחורה. "הייתה לי הזדמנות טובה במשחק הראשון, בעטתי והשוער לוקה מארקג'אני הדף. זה היה משחק ברמה ממש גבוהה, כריסטיאן ויירי החמיץ שם לא מעט. גם באולימפיקו הגענו להרבה הזדמנויות ולא הצלחנו לכבוש. פגשנו אז באמת קבוצה אדירה. היו שם נסטה ונדבד ומאנצ'יני ובוקשיץ'".

ההשפעה: "אני חייב להגיד את האמת, הגעתי לקבוצה שלא היה לי מקום בה. אני זוכר שהרגשתי אז שזה גדול עליי. להגיע פתאום מישראל לאתלטיקו מדריד שלקחה דאבל היסטורי, קבוצה עם כל כך הרבה כוכבים גדולים. להגיע לשם בזמנו היה כמו להגיע היום לברצלונה. אני זוכר איך הייתי נפעם מהיכולות ומהרמה, זה היה קצב שונה לגמרי. למדתי שם דברים באימונים שלא ידעתי שהם קיימים".

הפספוס: "אם אני מסתכל על מונס, שעזב את הארץ לגראסהופרס ומשם המשיך לזלצבורג, אני יכול להגיד שהוא עשה את המסלול הנכון", מסביר נמני, המשמש כסוכנו של דאבור ומלווה אותו גם במשחקי הליגה האירופית. "בדיעבד, זה המסלול שאני הייתי צריך לעשות. אולי אז הייתי יכול לעשות קריירה טובה באירופה".

יוסי בניון - ליברפול

הבמה: חצי גמר ליגת האלופות 2007/08 וחצי גמר הליגה האירופית 2009/10 (זכה עם צ'לסי בליגה האירופית ב-2012/13, אך לא שותף בחצי הגמר או בגמר).

התוצרת: בעונה הראשונה שלו בליברפול, בניון היה חלק מדרבי ישראלי מול אברהם גרנט שאימן אז את צ'לסי. ב-1:1 הביתי נכנס בדקה ה-76 ובגומלין כבר פתח בהרכב (78 דקות) ואף בישל לפרננדו טורס את שער השוויון ששלח את המשחק להארכה, ממנה גרנט יצא עם הכרטיס לגמר. שנתיים לאחר מכן, בניון (83 דקות ושער שנפסל במשחק הראשון, 114 בשני) בישל לאלברטו אקווילאני וכבש ברגל שמאל בהארכה בגומלין מול אתלטיקו מדריד, אך הספרדים השיגו שער חוץ מרגלי דייגו פורלאן והעפילו לגמר.

יוסי בניון במדי ליברפול מול ג'ון טרי שחקן צ'לסי, חצי גמר ליגת האלופות 2008. GettyImages
הישראלי היחיד ששיחק בחצי גמר ליגת האלופות. יוסי בניון מול ג'ון טרי ב-2008/GettyImages
"ידעתי שהגעתי לליברפול על תקן שחקן סגל, אבל האמנתי שאני מסוגל ליותר. לשמחתי הפכתי לשחקן משמעותי. לא חשבתי שאכבוש כמות כזו"

ההשפעה: הגומלין בחצי גמר ליגת האלופות והשילוב המוצלח עם טורס, נתן לבניון את הדחיפה לקראת עונת 2008/09 שהייתה הכי טובה שלו באירופה. בשלב מסוים הוא הפך לשחקן הרכב קבוע בליברפול, סיפק רצף שערים וכמובן רגע אחד בלתי נשכח עם השער לרשת ריאל מדריד בברנבאו. ב-2010 אמר לוואלה! ספורט: "ידעתי שהגעתי לליברפול על תקן שחקן סגל, אבל האמנתי שאני מסוגל ליותר. לשמחתי הפכתי לשחקן משמעותי. לא חשבתי שאכבוש כמות כזו. עוד מעט אני מסיים עונה שלישית, מבחינתי זאת ההצלחה הכי גדולה".

הפספוס: ב-2010 הבטיח בניון לעבור את אתלטיקו בשביל החבר הפצוע טורס. הוא עשה את שלו עם שער שנגזל ממנו בוויסנטה קלדרון והופעה נפלאה בגומלין, אך לא זכה לקיים את ההבטחה וכעבור חודשיים עזב לצ'לסי בעקבות הנתק עם רפא בניטס. "בניון עשה עבודה מדהימה באגף הימני כשבישל לאקווילאני וכבש בעצמו", נכתב ב"דיילי מירור" לאחר הניצחון בגומלין שלא הספיק כדי למנוע הדחה. "בניון כבש וסבל".

שחקן ליברפול, יוסי בניון, מול שוער אתלטיקו מדריד, דויד דה חאה. Jamie McDonald, GettyImages
לא זכה לקיים את ההבטחה לטורס. יוסי בניון מול דויד דה חאה בחצי גמר הליגה האירופית ב-2010/GettyImages, Jamie McDonald

נותרו מחוץ לרשימה (לא שותפו בחצי הגמר):

* שמוליק רוזנטל - הישראלי הראשון ששיחק בגביעי אירופה עם בורוסיה מנשנגלדבאך ב-1972/73. שותף רק בתחילת העונה ולא שיחק בחצי הגמר או בגמר גביע אופ"א, בו הפסידה קבוצתו לליברפול.

* אבי כהן - אחרי הזכייה באליפות עם ליברפול, שותף בשלושה משחקים בקמפיין גביע האלופות ב-1980/81, אך לא היה בסגל בחצי הגמר מול באיירן מינכן ונותר על הספסל ב-0:1 על ריאל מדריד בגמר.

* דוד פיזנטי - לא נכלל בסגל בשני משחקי חצי הגמר של קלן מול זולטה וארחם בגביע אופ"א 1985/86, אבל יכול להתגאות בהופעה בגמר עם חצי שעה בגומלין מול ריאל מדריד שזכתה בתואר.

* טל בן חיים - קיבל 90 דקות מז'וזה מוריניו בסיום שלב הבתים מול ולנסיה, אבל לא נכלל בסגל של גרנט בשלבי ההכרעה של ליגת האלופות ב-2007/08, אז צ'לסי נעצרה בגמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully