וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מו אלאך בראיון: "רוטן ימשיך בוודאות. לא אחזור על טעויות העבר"

"אסור להתכחש, אנו בעיצומו של משבר". "רוטן יבנה מכבי חיפה מנצחת". "רכש בינואר? שוב הייתי הורס את חדר ההלבשה, שוב מבזבז הרבה כסף. גם בקיץ אל תצפו לשינויים מרחיקי לכת". "זה המועדון של העם, אשמח רק כשיהיה יציב בטופ 3". לוזון, התקשורת והסקאוטינג: מו אלאך מדבר

צילום וידאו: לילך וייס, עריכת וידאו: מתן חדד

בתקופה הקצרה שלו במכבי חיפה, מו אלאך כבר הספיק לשנן את המוטו של הבעלים יעקב שחר, המתנוסס על הקירות במשרדי המועדון: "אנחנו לא ספרינטרים, אנחנו רצי מרתון". התוצאות הרעות מאכזבות אותו, אך לא מדירות שינה מעיניו. נאמן למשנתו של הבוס, הוא נמצא כרגע בקילומטרים הראשונים של ריצה למרחקים ארוכים, ובראיון לוואלה! ספורט הוא מבהיר כי את הריצה הזו הוא מתכוון לעשות יחד עם פרד רוטן.

"הוא ימשיך בוודאות בעונה הבאה", מודיע המנהל הטכני בצורה חד משמעית. "זה משהו שאנחנו מאוד רוצים. אנחנו מאושרים לא רק מכך שהוא מאמן טוב ומקצועי, אלא כי הוא יודע מה זה לעבוד עבור מועדון כמו מכבי חיפה. זה המועדון של העם, אתה הולך לשוק ואתה רואה את זה. יש דמיון רב בין מכבי חיפה לפיינורד בה רוטן עבד. עברו כאן תשעה מאמנים בשבע שנים. די, צריך ליצור יציבות".

עוד בנושא:
אתמול פרסמנו: מו אלאך הבהיר להנהלה כי הוא רוצה שפרד רוטן ימשיך
האנשים שמסכנים את החברה שלנו יותר מאנתוני וארן: חמי אוזן סוגר מחזור

מו אלאך המנהל הטכני של מכבי חיפה. שלומי גבאי
"תבינו, יש כאן משבר". מו אלאך בראיון/שלומי גבאי
"רציתי להכיר תרבות חדשה, תרבות כדורגל חדשה. להתמודד עם ליגה אחרת. הסיבה השנייה היא שרציתי להתפתח כבנאדם, לפגוש אנשים חדשים"

קודם כל, אתה כאן כבר יותר מארבעה חודשים. איך הספקת להתרשם בינתיים מהמדינה, מהמועדון?

"זו מדינה חמה, הרבה טמפרמנט. הגישה כאן היא של 'הכול או כלום', אבל אני אוהב את זה. אני מרגיש כאילו אני כאן כמה שנים, טוב לי. אני בחור רגיש, במובן הזה שאני חייב להרגיש בבית. אם לא הייתי מרגיש בבית, לא הייתי נשאר. למרות שאנחנו לא במצב טוב והקבוצה לא מצליחה, המועדון נותן לי להרגיש בבית".

מה גרם לך להגיע למכבי חיפה? מה הסיבה העיקרית שבחרת בפרויקט הזה?

"בחרתי במכבי חיפה משתי סיבות. קודם כל, הצד המקצועי. הייתי מנהל טכני בהולנד במשך 11-12 שנים, בכמה מועדונים, אז אני יודע איך הדברים מתנהלים שם ורציתי להכיר תרבות חדשה, תרבות כדורגל חדשה. להתמודד עם ליגה אחרת. הסיבה השנייה היא שרציתי להתפתח כבנאדם, לפגוש אנשים חדשים. כשאתה מכיר אנשים חדשים, אתה גם מכיר את עצמך מחדש. רציתי להתפתח".

יש הבדל בין התפקיד שלך במכבי חיפה לזה שעשית לפני כן בוויטסה?

"בתמצית זה דומה, כי אנחנו מדברים על כדורגל, אבל אין ספק שיש הבדלים. הולנד זו מדינת החוקים, יש מגבלות לכל דבר, הרבה פגישות ולו"ז צפוף. כאן זה ישראל. יש חוקים, אבל (מחייך) אנחנו לא רוצים לציית להם כל הזמן. הכול משוחרר יותר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מו אלאך. שלומי גבאי
"הגיע הזמן שנצמצם את הפער בין הקבוצה הבוגרת למחלקת הנוער". מו אלאך/שלומי גבאי
"הדרך בה אני מבצע את העבודה שלי לא מתמקדת רק במשחק הקרוב אלא עם ראייה לטווח הבינוני והארוך. אהיה מרוצה בעוד כמה שנים רק אם נביא את מכבי חיפה להיות שוב קבוצה מנצחת ויציבה בין שלוש הראשונות. רק אז אהיה מסופק"

קודמך בתפקיד, טור כריסטיאן קרלסן, התראיין אצלנו אחרי פרק זמן דומה ודיבר על תוכניות ארוכות טווח. הוא אמר: "אני רואה את עצמי במכבי חיפה גם בעוד חמש שנים". זה לא הלך כפי שתכנן. יש לך שאיפות דומות?

"בטח. הדרך בה אני מבצע את העבודה שלי לא מתמקדת רק במשחק הקרוב אלא עם ראייה לטווח הבינוני והארוך. אהיה מרוצה בעוד כמה שנים רק אם נביא את מכבי חיפה להיות שוב קבוצה מנצחת ויציבה בין שלוש הראשונות. רק אז אהיה מסופק. כל מה שאני עושה עכשיו, ההחלטות שאנחנו מקבלים, זה לא לקראת המשחק הקרוב. אנחנו רוצים להיות עקביים ויציבים. קחו את שש-שבע השנים האחרונות. היו כאן תשעה מאמנים, 11 עוזרים, נעשו שינויים אפילו בצוות הרפואי, מעל 100 שחקנים הגיעו והלכו. אז יש בעיה במערכת. זה כמו בימי המשבר הכלכלי או משבר היורו - אתה צריך לבחון את כל המערכת. חשוב להבין איך הדברים התנהלו, מדוע זה לא עבד ולחשוב על העתיד".

זו האסטרטגיה שלך - להביא יציבות למועדון?

"כן, האסטרטגיה שלי היא להפוך את המועדון לקונסיסטנטי. הרבה מהאהבה והתשוקה שלי הולכות לאקדמיה, זה נושא חשוב מאוד. בכל התפקידים שלי, תמיד אני משקיע זמן ואנרגיה באקדמיה. חשוב לי מאוד שבעוד שלוש-ארבע שנים, 30-40 אחוזים מהקבוצה הבוגרת יהיו תוצרת בית. אנחנו משקיעים המון באקדמיה. הגיע הזמן שנצמצם את הפער בין הקבוצה הבוגרת למחלקת הנוער. זו תוכנית לטווח ארוך, אנחנו צריכים להחליט איך לשחק בקבוצה הבוגרת וליישם את זה גם בקבוצות הנוער. איך אנחנו רוצים ללמד שם כדורגל. צריך לחבר בין כל החלקים ולהיות ארגון אחיד. יש כאן בעיה שאין קבוצות מילואים, זה פוגע בשחקנים שעושים את המעבר מגיל הנוער, יש חריגי גיל שנתקעים ושחקנים אחרים שצריכים לצאת בהשאלה למועדונים בהם כמובן אין לך סמכות. הם לא בשליטה שלך, הם נפגעים. זה מה שאני אוהב במכבי חיפה, שמשקיעים כאן מאמץ וכסף באקדמיה כי זה חשוב, ועושים את זה גם לטובת הכדורגל הישראלי. הדברים הכי חשובים לקידום הכדורגל כאן: השקעה באקדמיות והשקעה במאמנים הישראלים".

אז פרד רוטן הוא חלק מהיציבות הזו שאתה מדבר עליה?

"ברור. אנחנו מרוצים מאוד ממנו. בפילוסופיה שלי, כשמאמן מגיע לקבוצה, הוא צריך לשפר את המקצוענות של הקבוצה. זה לא שהוא בא ועושה מה שהוא רוצה. אני מאמין במאמנים שבאים ומוסיפים משהו, מהניסיון והמקצוענות שלהם. לכן אני מאמין בפרד רוטן. תבינו, קשה מאוד למצוא מאמן ברמה מסוימת בתקופה של ינואר. רציתי מאמן עם ניסיון במועדון גדול, אחד שיודע להכיל את הלחץ ומבין איך אנשים סובלים יחד עם הקבוצה בהפסדים וחוגגים בניצחונות. רציתי גם מאמן שיוכל לפתח את הקבוצה ולעזור לבנות מכבי חיפה מנצחת. זה לא רק המאמן, זה שילוב בינו לביני, לצוות המקצועי, להנהלה, לדירקטוריון, לשחקנים. אנחנו רוצים להחזיר את המועדון לרמות הגבוהות, ולמאמן יש חלק חשוב מאוד בכך, אין ספק".

מו אלאך, פרד רוטן, מאמן מכבי חיפה. שלומי גבאי
"רציתי מאמן עם ניסיון במועדון גדול, אחד שיודע להכיל את הלחץ". מו אלאך עם פרד רוטן/שלומי גבאי
"אם הייתי מביא כמה שחקנים חדשים בחורף, הייתי חוזר על הטעויות שנעשו בשנים הקודמות ואז למעשה הייתי מתכחש למשבר. האם זה באמת היה משפר את המצב? שוב הייתי הורס את חדר ההלבשה, שוב מבזבז הרבה כסף"

מדוע הוחלט להיפרד מגיא לוזון? בדיעבד, אתה לא חושב שהיה עדיף לסיים עונה עם לוזון ולתת לרוטן להתחיל בקיץ עם שולחן נקי?

"אני לא אוהב לדבר על העבר ולא אוהב לדבר על אנשים באופן פרטני. אמרתי את דבריי במסיבת העיתונאים אחרי הפרידה ממנו, אני מכבד אותו ומאוד מעריך את האנרגיה שלו. הוא מלא תשוקה לכדורגל, אני אגיד רק דברים טובים. רק בסוף העונה נוכל לנתח האם עשינו צעד נכון כשהחלפנו מאמן בינואר או לא. כרגע אני לא יכול לקבוע".

אפרופו ינואר, מה הוביל אותך לוותר על החתמת שחקנים חדשים? פרט לאטיין ריינן, לא הגיע אף אחד.

"אתם יודעים, בואו נשלים קודם כל עם העובדה שאנחנו בעיצומו של משבר. אסור להתכחש לכך. רק תסתכלו על המספרים, הם מדברים בעד עצמם. משבר. נקודה. אני בוחר לאמץ את המשבר, כי הוא מכריח אותנו לעבוד על כך, לנתח ולהכשיר את המערכת לקראת תוכניות חדשות. אם הייתי מביא כמה שחקנים חדשים בחורף, הייתי חוזר על הטעויות שנעשו בשנים הקודמות ואז למעשה הייתי מתכחש למשבר. האם זה באמת היה משפר את המצב? שוב הייתי הורס את חדר ההלבשה, שוב מבזבז המון כסף. הייתי משיג שיפור? אני לא מאמין בשינויים כאלה, במיוחד לא באמצע העונה. אני מעדיף לתת ביטחון לשחקנים, אנחנו במצב בעייתי ורוצים לצאת ממנו ביחד. לכן לא הבאתי שחקנים בחורף, כי אני לא מתכחש למשבר. אנחנו רוצים לקבל את ההחלטות הנכונות".

ומה לגבי הקיץ?

"גם בקיץ אל תצפו לשינויים מרחיקי לכת. יש לנו שחקנים טובים, אולי נצטרך שניים-שלושה שחקנים חדשים, אולי חמישה. אני לא יודע, נראה. בעזרת כאלה שינויים, נעשה קבוצה טובה יותר ואני בטוח שתהיה לנו עונה טובה הרבה יותר. תבינו, יותר מ-100 שחקנים בשש עונות. בחייכם, בואו נהיה יותר עקביים. ה-DNA של מכבי חיפה הוא ניצחונות, ההיסטוריה של מכבי חיפה מלאה בניצחונות. כשאתה רוצה לנצח, אתה רוצה להיות הטוב בכל - הכדורגל הכי טוב, המאמן הכי טוב, האקדמיה הכי טובה. אנחנו רוצים לעשות צעדים בכיוון הזה".

איתי מרדכי הוא חלק מה-DNA הזה? לכן השארתם עוזר ישראלי לצד הצוות הזר?

"אני חושב שניסינו לעשות צוות משולב. זה קודם כל תלוי איכות. אני לא מסתכל על רקע, לאום או שם נוצץ עם היסטוריה, אלא מתבסס על איכות. החלטנו ללכת על איתי, גם בגלל יתרון השפה, אבל בעיקר בזכות הקשר שלו עם האקדמיה. הוא אימן את הנוער ויודע מה קורה שם. יש לי עוד אנשים שמהווים גשר ביני לבין מחלקת הנוער, נותנים לי מידע על הכדורגל הישראלי, על היריבות, על הליגה. צריך שיהיה שילוב נכון".

עומר דמארי שחקן מכבי חיפה עם רועי קהת. ברני ארדוב
"אל תמעיטו בערך השחקנים האלה, יש הרבה על הכתפיים שלהם". עומר דמארי עם רועי קהת/ברני ארדוב
"הלחץ כאן הוא עצום. התקשורת, הציפיות. אני מסכים שאם אתה רוצה לשחק במכבי חיפה או להיות מנהל טכני במכבי חיפה, אתה צריך לדעת להתמודד עם לחץ. זה בטוח"

אלברמן, קהת, גרשון, דמארי - כולם שחקני נבחרת ישראל שגם צברו ניסיון בליגות באירופה. למה זה לא התחבר?

"לפעמים אי אפשר לשים אצבע ולמצוא פתרון שיסביר הכול. אני מאמין שאם נבצע כמה החלטות נכונות, נגרום לקבוצה להיות טובה יותר. אבל אל תמעיטו בערך השחקנים האלה, יש הרבה על הכתפיים שלהם. הלחץ כאן הוא עצום. הלחץ מהתקשורת, הציפיות הגבוהות, הלחץ במועדון. אני מסכים שאם אתה רוצה לשחק במכבי חיפה או להיות מנהל טכני במכבי חיפה, אתה צריך לדעת להתמודד עם לחץ. זה בטוח. לקבוצה הזו קשה לצאת ממצבים רעים, אבל היא בהחלט מתקדמת".

אז אתה חושב שהבעיה היא קודם כל מנטלית?

"לא רק, יש כמה בעיות. קודם כל, 13-14 שחקנים חדשים בקיץ. היו שיטות שונות, שימוש נרחב בשחקנים רבים מדי, שחקנים שמגיעים מרקע שונה. תסתכלו למשל על חוליית ההגנה שלנו: ארבעה שחקנים ממדינות שונות, או כאלה ששיחקו במקומות שונים. הם לא היו יחד. זה לוקח זמן, ואז התוצאות הרעות, והלחץ גובר, גם מצד האוהדים. זה כמו קוקטייל".

שניים מהשחקנים הכי מנוסים של מכבי חיפה בתחילת העונה, דקל קינן וגילי ורמוט, הצביעו על בעיית היררכיה כשעזבו את המועדון. אתה מסכים?

"אני מעדיף להגיע למסקנות בסוף העונה. אנחנו ננתח את כל מה שעבר על הקבוצה, נבדוק את מה שהיה ואז נלמד, נחבר את כל הנקודות ונכין תוכניות לעונה הבאה. אני לא רוצה לדבר על בעיות היררכיה".

האם תנסו להביא לכאן שגרירים בכירים בקיץ. יש כאלה שגדלו במכבי חיפה, דוגמת רפאלוב, כיאל, חמד. אתה עוקב אחריהם?

"כשהגעתי לכאן בנובמבר, אחד הדברים איתם התחלתי היה הקמת מערך סקאוטינג. מחלקה ברמה ראויה. אנחנו יוצרים תוכנה מסוימת, עובדים על סטטיסטיקה ברמה יומיומית, צופים בשחקנים בשידורים חיים, סורקים את השוק הישראלי והאירופי. יש כאן חוק של הגבלת זרים, אז ברור שאני מסתכל קודם כל על השחקנים הישראלים. גם אלה שציינתם ומשחקים בחו"ל כרגע. אנחנו מעסיקים כרגע אנשים במשרה מלאה ומדי יום מנסים למצוא את השחקנים המתאימים לנו. לא נוכל למנוע טעויות באופן גורף, אבל המטרה היא לצמצם את המעידות. למצוא את השחקנים המתאימים ביותר. מועדון בלי מחלקת סקאוטינג הוא לא מועדון מקצועני".

איך הרגשת אחרי משחקי הדרבי האחרונים - ההדחה מהגביע והתבוסה בגביע? האוהדים חזרו הביתה בתחושת השפלה. יש לך איזה מסר עבורם?

"אני לא רק יכול להבין את האוהדים, אני מרגיש אותם. יש להם את הזכות להביע את דעתם, גם בדרך רעה. אבל גם אם הדברים לא יצליחו, תראו את אותו בנאדם - אני אהיה כאן, כמו עכשיו. אני הכתובת. הבטחות זה דבר מסוכן מאוד. אני לא יכול להבטיח שנתקן את המצב בשנה אחת, רק יכול להבטיח שבטווח הארוך והבינוני נחזיר את מכבי חיפה להיות קבוצה שמתחרה על תארים. המועדון הזה גדול מדי, גדול מדי בנאדם. אנחנו צריכים להיות יציבים בטופ. אני יכול רק להבטיח שאנחנו עובדים על זה".

מו אלאך המנהל הטכני של מכבי חיפה. שלומי גבאי
"עברו פה יותר מ-100 שחקנים בשש עונות. בחייכם, בואו נהיה יותר עקביים". מו אלאך/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully