וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר מסנסציית יוטיוב: פליקס אוז'ה עליאסים ממשיך לשבור שיאים

16.3.2018 / 18:00

בגיל 14 הוא חרך את הרשת כשהפך לצעיר ביותר שמנצח משחק צ'לנג'ר, עם סרטון בלתי נשכח של 43 חבטות. השבוע הפך לטניסאי הראשון שנולד אחרי שנת 2000 שמנצח משחק בטורניר ATP. הפרשנים מתלהבים ומאמינים: לא סתם הוא חולק את אותו תאריך לידה כמו פדרר

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: נקודת 43 ההחזרות של אוז'ה עליאסים בן ה-14

קפטן נבחרת הדייויס של קנדה, מרטין לורנדו, נשמע אז חסר מילים: "אני ממשיך להשתמש במילה 'מדהים' כדי לתאר את זה. הלוואי שהייתה לי מילה טובה יותר, אבל אין. זה משהו שממש קשה לי להאמין שקרה". כל הבאזז הזה נראה כמו משהו שעלול להסתיים בקול ענות חלושה עם כתבה בעוד

כתב הטניס הבריטי הוותיק דייויד לואו סיפר השבוע בפודקאסט שלו ושל קת'רין ווית'קר איך בשנה שעברה יצא לו לנהל מעט סמול סטוק עם דניס שפובאלוב. זה קרה בטורניר קווינס ואז הקנדי הפתיע אותו כשאמר לו: "אתה חושב שאני טוב?" וחייך, "חכה שתראה את החבר שלי, פליקס". שפובאלוב, שמדורג היום 44 בעולם, התכוון כמובן לפליקס אוז'ה עליאסים שהפך השבוע לטניסאי הראשון שנולד אחרי שנת 2000 (8 באוגוסט 2000 ליתר דיוק, תאריך אליו נחזור בהמשך) שמנצח משחק בטורניר ATP. זה בדיוק הזמן לערוך היכרות עם להיט היוטיוב לשעבר שהופך לאט לאט לדבר האמיתי.

עוד בנושא:
על טירוף קנדה סביב דניס שפובאלוב בשנה שעברה

אוז'ה עליאסים (1.91 מטר) נולד במונטריאול לאב מטוגו בשם סם עליאסים ואם קנדית ממוצא צרפתי בשם מארי אוז'ה והוא אימץ את שמות המשפחה של שניהם. הוא גדל בפרבר של מונטריאול בשם לאנסן לורט. הוא התחיל לשחק טניס כבר בגיל ארבע ופרץ לתודעה בענק כעבור עשר שנים כשבגיל 14 הפך לטניסאי הצעיר אי פעם שמנצח משחק בהגרלה ראשית של טורניר צ'לנג'ר. הוא עשה בגראנבי שבקנדה כשעבר בסיבוב הראשון את אנדרו וויטינגטון האוסטרלי עם 3:6, 2:6 ואז בסיבוב השני עבר את דריאן קינג עם 5:7, 3:6, כולל ראלי בן 43 החזרות בו ניצח עם דרופ שוט אדיר. ברבע הגמר הוא הפסיד 4:6, 6:2, 6:1 ליושיהיטו נישיאוקה היפני. אף אחד לא נתן לאוז'ה עליאסים איזו מתנה בגלל שהוא קנדי והוא גם עבר שני סיבובי מוקדמות כדי להיכנס להגרלה הראשית באותו טורניר, אותו סיים עם רווח של 2,920 דולר, סכום לא רע בשביל ילד בן 14.

בשלב הזה נכנס אוז'ה עליאסים לאזור מסוכן מאוד. הנקודה בה זכה מול קינג והניצחון על וויטינגטון הפכו אותו לסנסציית יוטיוב, כל הרשתות החברתיות היו מלאות ב"צפו בילד בן ה-14 עושה היסטוריה". מצב לא פשוט להתמודד איתו. קפטן נבחרת הדייויס של קנדה, מרטין לורנדו, נשמע אז חסר מילים: "אני ממשיך להשתמש במילה 'מדהים' כדי לתאר את זה. הלוואי שהייתה לי מילה טובה יותר, אבל אין. זה משהו שממש קשה לי להאמין שקרה". כל הבאזז הזה נראה כמו משהו שעלול להסתיים בקול ענות חלושה עם כתבה בעוד עשר שנים על כישרון הטניס האבוד שהלך לאיבוד אחרי כל הרעש מסביבו. אבל ההורים של אוז'ה עליאסים שמרו עליו בצמר גפן. למרות המון הצעות, הם סירבו בכל תוקף לאפשר לו לחתום עם סוכן עד ממש לאחרונה כדי שלא יסתנוור ולא יתעסק בדברים מחוץ למגרש.

פליקס אוז'ה עליאסים טניסאי קנדי. GettyImages
אוז'ה עליאסים השבוע/GettyImages
עוד ב-2015 נשמע בראד גילברט נלהב במיוחד מהילד הצעיר ששיחק באליפות ארצות הברית לנוער וצייץ: "משחק שחובה לצפות יהיה היום במגרש חמש בנוער כשטומי פול ישחק נגד הסנסציה הקנדית בן ה-15 פליקס אוז'ה עליאסים. הבחור הצעיר הזה הוא יוצא דופן".

עוד ב-2015 נשמע בראד גילברט נלהב במיוחד מהילד הצעיר ששיחק באליפות ארצות הברית לנוער וצייץ: "משחק שחובה לצפות יהיה היום במגרש חמש בנוער כשטומי פול ישחק נגד הסנסציה הקנדית בן ה-15 פליקס אוז'ה עליאסים. הבחור הצעיר הזה הוא יוצא דופן". גם ג'ון מקנרו נשמע מדבר על אוז'ה עליאסים כשבזמן שפרשן את גמר ווימבלדון 2016, בו ניצח אנדי מארי את מילוש ראוניץ', דיבר באכזבה על כך שמערכת פיתוח השחקנים הקנדית עקפה את זו האמריקאית וציין את אוז'ה עליאסים כדוגמה לכך. "זה מעניין מאוד שאגדות כאלה רואים מה שאתה עושה ומדברים עליך. זה דבר נהדר", אמר אז אוז'ה עליאסים, "אני שם לחץ על עצמי כי אני רוצה להצליח כך שאני לא מרגיש הרבה לחץ מבחוץ".

מי שהופקד לשמור על כך שהכוכב הצעיר לא יתבלבל היה ראש מחלקת הפיתוח באיגוד הטניס הקנדי לואיס בורפיגה. הוא עבד מקרוב עם הצוות של אוז'ה עליאסים וייעץ בעיקר לגבי בחירה של לוח תחרויות. הוא אמר אז: "אנחנו חושבים לטווח ארוך עם פליקס, לא על הטווח הקצר, ולפעמים כרטיס חופשי למוקדמות של טורניר זה משהו יותר טוב בשביל שחקן צעיר מאשר להגרלה הראשית". בורפיגה גם הודה שעבד נחרצות כדי למנוע חשיפה תקשורתית של הילד הצעיר שזכה לאינספור בקשות לראיונות מכל כלי תקשורת אפשרי בקנדה, שם המקומיים צמאים ומשתוקקים להצלחות ספורטיביות. "אנחנו לא רוצים לחשוף את פליקס יותר מדי", הוא אמר אז, "הוא עדיין צעיר וכשאתה חושב על מה שהוא מסוגל להשיג בעתיד, הוא עוד לא עשה כלום".

אוז'ה עליאסים השתפשף בטורנירי פיוצ'ר ככל שניתן, כיוון שישנם חוקים שמגבילים את כמות הטורנירים בהם בחורים צעירים יכולים להשתתף בכל שנה. ב-2016, וכשהוא עדיין לא בן 16, הגיע הקנדי הצעיר עד לגמר בטורניר הנוער ברולאן גארוס והפסיד בגמר לז'ופרה בלנקנוקס המקומי 1:6, 6:3, 8:6 בתום דרמה גדולה. באליפות ארצות הברית של אותה שנה הוא כבר היה בלתי ניתן לעצירה והביס בגמר 3:6, 0:6 את מיומיר קצמאנוביץ' הסרבי כשהוא שומט כל הדרך אל התואר מערכה אחת בלבד ומנצח בחצי הגמר את סטפנוס ציציפאס היווני המבטיח. וזה ילד שרק חגג 16 חודש לפני כן בטורניר בו משחקים טניסאים בני 18. עבור אוז'ה עליאסים זה היה התואר השני באליפות ארצות הברית אחרי ששנה לפני כן הוא זכה בטורניר הזוגות עם שפובאלוב.

פליקס אוז'ה עליאסים טניסאי קנדי. GettyImages
אוז'ה עליאסים אחרי הזכייה באליפות ארצות הברית לנוער/GettyImages

אוז'ה עליאסים עזב בגיל מוקדם מאוד את סבב הנוער ועבר אל תחרויות הבוגרים כשעוד ב-2016 הוא זוכה בתואר פיוצ'ר אחד ומגיע לגמר נוסף. בשנה שעברה, 2017, הוא כבר הפך לשחקן צ'לנג'רים - סבב התחרויות האיכותי יותר מהפיוצ'רים - וביוני נכנס שוב לספר השיאים כשזכה בתואר בליון בגיל 16 ועשרה חודשים והפך לטניסאי השביעי הצעיר ביותר אי פעם שזוכה בצ'לנג'ר. הוא נתקע כמו סנדביץ' במקום טוב באמצע בין רפאל נדאל השישי (16 ותשעה חודשים) ונובאק דג'וקוביץ' השמיני (17) ברשימה שכללה גם את רישאר גאסקה (16) ומייקל צ'אנג (15 ושבעה חודשים).

מי שחשב שזו הייתה הברקה חד פעמית התבדה כשאוז'ה עליאסים זכה בספטמבר בטורניר סביליה כשהוא מנצח בדרך 1:6, 0:6 את טארו דניאל (שניצח השבוע את דג'וקוביץ' באינדיאן וולס) ו-6:3, 6:7 (4), 3:6 את פיליפ קראינוביץ' הסרבי שהגיע זמן קצר לאחר מכן עד לגמר טורניר המאסטרס בברסי. הזכייה הזו בסביליה סידרה לקנדי גבה הקומה כניסה ל-200 הראשונים בעולם והוא הפך לצעיר ביותר שנכנס לשם מאז רפאל נדאל ב-2002, בנוסף הוא הפך לטניסאי השני הכי צעיר אי פעם שזוכה בשני תארי צ'לנג'ר בשנה אחת.

אחרי השנה המוצלחת אשתקד הוא זכה לכבוד גדול כשאלילו רוג'ר פדרר הזמין אותו לאימונים משותפים בדובאי במהלך הפגרה. כאן שווה לציין שבין השניים יש הפרש של 19 שנה בדיוק, כלומר הם חולקים את אותו תאריך יום הולדת, 8 באוגוסט. "אתה תמיד ממלא את עצמך במוטיבציה על ידי זה שאתה משווה את עצמך לטוב ביותר בעולם", אמר אוז'ה עליאסים בשיחת ועידה טלפונית שקיים עם כתבים לפני שעזב לדובאי, "אני מעריץ את כל מה שהוא עושה על המגרש, מחוץ למגרש, את הבנאדם שהוא. המאמנים שלי יהיו שם כדי שנוכל לצפות מקרוב במה שהוא עושה כל כך טוב ואיך הוא משחק ברמה כל כך גבוהה". הבעיה שהאימונים המשותפים עם פדרר גרמו לאוז'ה עליאסים לפציעה קלה ולכן החמיץ את אליפות אוסטרליה בתחילת השנה והניסיון לעלות דרך המוקדמות.

רוג'ר פדרר טניסאי שוויצרי. GettyImages
חולם להיות כמו פדרר ולחקות אותו/GettyImages
מי שמאמן את אוז'ה עליאסים הוא פרדריק פונטנג, שאימן בעבר את ז'רמי שארדי. בראיון ל-TENNIS.COM הוא סיפר השבוע על סוד ההצלחה של הקליינט שלו תחת כל הבאזז סביבו: "לפליקס יש איכויות אתלטיות נהדרות, אבל לא פחות חשוב מזה הוא בוגר מאוד ומחונך היטב. יחסית לגיל שלו,

אוז'ה עליאסים גבוה ומשחק בצורה מאוד נפיצה, סרב מעולה, פורהנד עוצמתי וגם בקהנד טוב עם טכניקה מרשימה. אחת האיכויות המרשימות שלו היא הבגרות שהוא הפגין לאורך כל הדרך, לא דבר של מה בכך עבור ילד שמתמודד עם כל כך הרבה ציפיות וחשיפה. "אתה לא רואה מגבלות פיזיות, לא רואה מגבלות מנטאליות ולא רואה מגבלות טכניות אצלו, אתה לא רואה אצלו כלום חוץ מאשר את היכולת להשתפר", אמר עליו פרשן ערוץ הטניס ג'סטין גימלסטוב שאימן בעבר את ג'ון איזנר.

ההצלחה של שפובאלוב בגביע רוג'רס בשנה שעברה והטירוף שהיה סביבו בקנדה ובתקשורת הקנדית רק הראו איזה רעב יש במדינה לטניסאי מצליח וכריזמטי. מילוש ראוניץ' שחקן מצוין, אבל טיפוס אפור מאוד ולא מלהיב, לא מהסוג שמהם עשויים כוכבים. שפובאלוב ואוז'ה עליאסים דווקא כן. לא פלא אפוא שהאצטדיון באינדיאן וולס היה מפוצץ השבוע כשניצח את בן ארצו ואשק פוספיסיל כדי לרשום את הניצחון הראשון בסבב ה-ATP ועוד בטורניר מאסטרס 1,000. "ממש הופתעתי מכמות האנשים שהגיעה לצפות במשחק", אמר אוז'ה עליאסים שקיבל את חדר מסיבות העיתונאים הגדול ששמור בדרך כלל לכוכבים, "כל האצטדיון היה מפוצץ. אתם יודעים, זה ממש כיף, האווירה הייתה מדהימה".

מי שמאמן את אוז'ה עליאסים הוא פרדריק פונטנג, שאימן בעבר את ז'רמי שארדי. בראיון ל-TENNIS.COM הוא סיפר השבוע על סוד ההצלחה של הקליינט שלו תחת כל הבאזז סביבו: "לפליקס יש איכויות אתלטיות נהדרות, אבל לא פחות חשוב מזה הוא בוגר מאוד ומחונך היטב. יחסית לגיל שלו, הוא יכול להישאר רגוע מאוד במגרש במשך זמן רב וגם מחוץ למגרש הוא יכול לדבר על הרבה דברים. זה כולל סרטים, פילוסופיה וספרים". אוז'ה עליאסים הגדיר את עצמו במסיבת העיתונאים, שהייתה מלאה גם בעיתונאים צרפתים כיוון שהוא כמובן דובר צרפתית שוטפת, כ"שחקן אגרסיבי, אבל הצורה בה אני מכסה את המגרש זה משהו שעבדתי עליו ואני חושב שזה משתלם עכשיו באיזושהיא צורה כי אצל בחורים גדולים היכולת לכסות את המגרש, לזוז טוב ואז להגן ולהישאר בנקודות זה משהו שעוזר לי מאוד וחשוב לי מאוד".

אוז'ה עליאסים בגיל 14

על הקריירה שלו, כמי שבכל פעם הופך ל"ראשון ש..." אמר אוז'ה עליאסים: "ראשון זה תמיד טוב. להשיג את הניצחון הראשון שלך, לשבור את הקרח. לאחר מכן, כשאני מגיע לאצטדיון המרכזי זה משהו שכבר עשיתי וראיתי לפני כן. אני חושב שכל דבר כזה יעזור לי בעתיד". אנחנו כאן כדי לחכות ולראות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully