וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על פי קוד WADA: ההתאחדות הטורקית מחויבת לכבד את הרחקתו של סוני ווימס

26.2.2018 / 10:22

ספר החוקים של הסוכנות העולמית נגד סמים קובע כי כל עונש שיושת על ידי גוף מקומי ייאכף בכל העולם. היורוליג, כגוף פרטי, אינה מחויבת לכללים הללו. יו"ר הסוכנות הישראלית פנה למקבילו הטורקי והתריע בפניו על ההשעיה שעומדת נגד אקס מכבי תל אביב

one

פרשת סוני ווימס מגיעה לשלב חדש. יו"ר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט בישראל, פרופ' שאול שרייבר, פנה אמש (ראשון) לרוסטו גונר, מקבילו העומד בראש הסוכנות הטורקית, והתריע בפניו כי נגד הכדורסלן האמריקאי, שחתם בסוף השבוע באנאדולו אפס, עומד עונש הרחקה לארבע שנים בשל שימוש בחומרים אסורים.

הראיון עם שרייבר, שפורסם אתמול בוואלה! ספורט ובו הוא יצא בהתקפה נגד "העלמת העין והרפיסות" של פיב"א ו-WADA (הסוכנות העולמית נגד סמים), צוטט בכלי התקשורת הטורקים, שהביעו תמיהה כיצד צירופו של ווימס עבר ללא בעיות את הגורמים המוסמכים.

seperator

דיווח בטורקיה אודות הדברים של פרופ' שאול שרייבר,

הסוכנויות המקומיות למלחמה בסימום בספורט, שפועלות בכל מדינה, כפופות ל-WADA ולוועד האולימפי הבינלאומי, ומתוקף כך הן מחויבות גם לקוד המפורט של הארגון, המתפרש על פני 156 עמודים. עיון בקוד הזה מגביר עוד יותר את התמיהה בנוגע לחוסר האכיפה במקרים של ווימס, אמאדי אנג'אי וינסי גייטס.

בעמוד 75, סעיף 10.12, נפסק על ידי WADA כי כל ספורטאי שהושעה על ידי גוף מוכר, דוגמת סוכנות לאומית מניעת סימום, מחייב את כל הגופים האחרים. יש לציין כי אותם גופים כוללים בין היתר את פיב"א ואת ההתאחדויות המקומיות, ועל כן לא ברור כיצד ווימס שיחק בסין והורשה לחתום בטורקיה, וכיצד אנג'אי וגייטס משחקים בצרפת ואיטליה. היורוליג, לעומת זאת, כגוף פרטי שמנהל בעצמו את תחום בדיקות הסמים לשחקנים שמשתתפים במסגרתו, אינו קשור ל-WADA ואינו מחויב לציית להחלטותיה.

זוהי לשון הסעיף, שמופיע בתרגום לעברית בעמוד 47 של התקנון הלאומי למניעת סימום בספורט: "ספורטאי או אדם אחר שהוכרז לא כשיר אינו רשאי, במהלך תקופת אי הכשירות, להשתתף בכל תפקיד שהוא בתחרות או בפעילות בהרשאת או בארגון חותם, ארגון החבר בחותם, או מועדון או ארגון חברים אחר של ארגון החבר בחותם, בתחרויות בהרשאת או בארגון כל ליגה מקצועית או כל ארגון אירוע ברמה בינלאומית או לאומית או בכל פעילות ספורטיבית עלית או ברמה ארצית במימון".

סעיף 10.12

תקנות סמים, אנגלית 2. אתר רשמי
תקנות סמים, אנגלית 2/אתר רשמי
תקנות סמים, אנגלית. אתר רשמי
תקנות סמים, אנגלית/אתר רשמי

עמוד 47 של התקנון הלאומי הישראלי

תקנות סמים, 1. אתר רשמי
תקנות סמים, 1/אתר רשמי
שחקני מכבי תל אביב ויקטור ראד, סוני ווימס. יוסי ציפקיס
נבדקו. ראד ווימס/יוסי ציפקיס
seperator

בתוך כך מתבררים פרטים נוספים הנוגעים לבדיקות שנעשו במכבי תל אביב בינואר אשתקד, ושהובילו לפרשה המתמשכת. הנהלת המועדון, כפי שהודה בזמנו הבעלים דיוויד פדרמן, התריעה בפני הסוכנות הלאומית (NADO) כי היא חושדת שכמה משחקניה - ככל הנראה ווימס וויקטור ראד - צורכים חומרים אסורים, ולכן הגיעו הסוכנים לאימון הקבוצה וביצעו את בדיקות הפתע. "ידיעות מודיעיניות" מהסוג הזה מתקבלות בסוכנות על בסיס יומיומי, ועל פיהן מתקבלת ההחלטה כיצד לפעול ואת מי לבדוק.

בניגוד לבדיקות שמתבצעות תוך כדי תחרות - וכנהוג בכדורסל, מיד בסיומו של משחק - הבדיקה במקרה הזה, שנעשתה מחוץ לתחרות, כוללת אנליזה של חלק מהחומרים המוכרים כאסורים. היא אינה כוללת סמים ממריצים, נרקוטיים או קנאביס, ולכן לא יעלו בה עקבות של "סמי רחוב" דוגמת קוקאין, הרואין ומריחואנה.

ווימס נמצא אשם בשל העובדה שלא מילא את המבחנה כנדרש לפי התקנון של WADA. בהתאם לטענתו, הוא ניסה לבצע את הבדיקה שמונה פעמים, אולם השתן שנמצא בגופו היה דליל מדי ולא עמד בסטנדרט הבינלאומי המתבקש לביצוע אנליזה במעבדה; לאחר מכן הוא סירב להמשיך ולהיבדק, אף שנציג הסוכנות במקום הבהיר לו כי אם יעזוב, ייחשב הדבר כאילו נכשל בבדיקה ויהא עליו לשאת בתוצאות.

בנוסף לווימס נבדקו גם ראד וגל מקל, ולדברי פרופ' שרייבר, הבדיקות שלהם יצאו תקינות. לאור העובדה שמאות בדיקות מתבצעות מדי שנה, מסביר יו"ר הסוכנות הלאומית, המדיניות הקבועה היא לפרסם בתקשורת אך ורק תוצאות שהתבררו כלא תקינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully